Volkswagen Passat, gefeliciteerd met je 40ste verjaardag

Auteur: , 45 Reacties

Iedereen kent hem, de VW Passat. Door sommigen verguisd als Passaai, maar toch een Holleeder-/tunings-/leaselieveling waarvan wereldwijd meer dan 20 miljoen exemplaren verkocht werden. De D-segmenter viert zijn verjaardag, hij mag met zijn uitlaat 40 kaarsjes uitblazen.

In 1973 zag de eerste Passat, een model gebaseerd op de Audi 80 van destijds, het levenslicht. 40 jaar later zitten we alweer op de zevende generatie, en kreeg de standaardversie door de jaren heen gezelschap van een Variant en een CC in het modellenaanbod. In Europa loopt de verkoop even spaak, en schijnt er flink in de productie gesneden te zijn, maar met name China blijft de kar aardig trekken.

Van mueslibolletje tot stoere R36, eigenlijk is de auto niet meer uit het straatbeeld weg te denken, of je het nou leuk vindt of niet.

Het robijnen jubileum van de Passat, een van de tien bestverkochte auto’s aller tijden, was voor Volkswagen reden alle zeven generaties bij elkaar te zetten. Wellicht krijgt het feestvarken om het te vieren een blikje ultra-premium olie in het carter gegoten. Hieronder nog even een overzicht van alle generaties:

Passat B1: 1973 – 1980
Passat B2: 1980 – 1987 (als Santana tot 2012 in China verkocht)
Passat B3: 1987 – 1993
Passat B4: 1993 – 1997
Passat B5: 1996 – 2005
Passat B6: 2006 – 2010
Passat B7: 2010 –



45 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
So he, ik ben samen met de Passat jarig. Alleen word ik geen 40 :)
@koenh:

Gefeliciteerd kerel.
@koenh: Hoop dat jou verjaardag ook minder saai was :)
Nou spannend.
Gefeliciteerd
Proficiat
De Passat van 1996 tot 2005 blijf ik een mooie auto vinden. Zeker als W8 natuurlijk.
Van harte geëxecuteerd VW,met de jarige Passat.
en niemand geeft een fuck over de type 3 en 4
@timdrogt:
Yep, 2, 5, 6 en 6.5 kunnen mij ook mijn aars oxideren. De eerste heeft dan nog wel wat.
Feitelijk 5 generaties passat dus.
Eigenlijk was die B5 (nooit geweette dat’ie zo heette) de eerste fatsoenlijke Passat.
De rest was in de Diesel sector ver onder-powered of reed als een drol op krukken.

De B5-TDI die ik ooit voor 6 maanden kocht omdat ik acuut zonder auto zat, heb ik vier-en-een-halve ton kilometers gehouden.
Was een fantastisch goed ding.
En ik ben absoluut geen VAG fanboy, maar eerlijk is eerlijk.
@desjonnies: Jep, heb ook een B5 Variant gehad, 1.9 TDI 4Motion. Niet meest inspirerende design, wel een oerdegelijke bak. Uiteindelijk weggedaan met 250.000km, geen probleem voor dat blok.
B5 tdi kon het soms lang uithouden. 5 ton op de teller heb ik weleens gezien en dat was de hoer van het bedrijf met regelmatig een zware aanhanger etc.
onlyjealouspeoplehatevag
@tstile: Ik ken mensen die er nog mee rijden, die hebben momenteel 550.xxx erop staan.
Heb nog eens een passat G60 variant gehad. Fijne auto en achterin echt een topper. Maar daarna BMW en dan stap je niet meer terug in wat voor model passat ook.
@schellekens006:

– dan stap je niet meer terug in wat voor model passat ook.-

Dat is begrijpelijk én bovendien heel normaal.
@bayernmunchen: vind jij… W8 is heel andere koek… Kan je een leuke 320 hebben maar ik weet het wel
@Bisazza:

Hou jij het dan maar bij die w8,ik weet het wel.
ik heb er nog nooit 1 in het echt gezien ..

of ze vallen niet zo op .. dat kan ook ..
@lincoln: je rijdt nooit op de snelweg hoor ik al. Als je ff op de linkerbaan rijd dan heb je er wel een op 1 meter afstand van je achterbumper
onlyjealouspeoplehatevag
@_Eend_: Bij mij zit er nooit iemand op de bumper… volgens mij ligt het meer aan degene die rijd.
Ga je inhalen, ga dan harder rijden dan het maximum (aangegeven) snelheid… anders heb je direct iemand op je bumper.

P.s. Ik heb een Passat en ik zit nooit op de bumper van iemand. ;)
We hebben natuurlijk allemaal 3 nachtjes wakker gelegen in gespannen afwachting van dit jubileum!
Op generatie 1 en de stationversie van 2 na, is er geen bij die me wat zegt.
Vorig jaar reed ik mee achterin een type 5, met lichtbruin interieur. De bekleding van hemel en portierstijlen lijkt verdacht veel op de steunkousen van wijlen mijn oma. En dan zat de bekleding ook nog eens niet strak om de stoelen. Zelfs bij oude Zuid-Europeanen had ik niet zo’n matig kwaliteitsgevoel meegemaakt.
Passat: past-zat.

Ruim, maar in de loop de jaren zijn er wel design rariteiten geweest. Als broertje van de Audi80 / Audi Fox was ie ruim en had ie z’n blok alla Audi over langs. Maar in de jaren 90 was t ineens niets meer dan een oversized Golf. Blok overdwars, en de complete bodem was t zelfde (ophanging etc). Daarna kwam met weer terug bij de A4 met z’n blok overlangs en 100 draagarmen per wiel (altijd wel eentje met speling bij de apk).

Van 1300cc Polo motor tot W12 “Bugatti”. Rare jongens de Duitsers. En dat sinds de B3 allemaal in saai maatpakken grijs.
toevallig heeft mijn broer laatst een sedan uit 2001 gekocht voor als hij een keer écht met de auto weg moet (maakt 3500 km per jaar) V5 blok, high line, nog steeds een chique bak om te zien.
@Laue:
Wens hem sterkte er mee.
Hier gaf laatst een VAG fanboy toe dat de V5 zo’n beetje het slechtste blok was dat ze bij VAG gemaakt hebben.
Als die lui zoiets durven toe te geven moet het wel heeeeeel erg slecht zijn….
@jrk68: och, voor iemand die maar 3500km per jaar rijd maak je hem de pis niet lau ;)
@jrk68: Je onderschat hoe goed die dingen zijn in stil voor de deur staan! ;-)
onlyjealouspeoplehatevag
@jrk68: Ik ken een aantal met een Passat 3BG (B5) V(r)5 en die hebben nergens last van. Alleen bij 1 moest de distributie ketting vervangen worden en dit gebeurd niet alleen bij Vw…
@jrk68: de 20v is niet zo best 10v weinig problemen mee
Wij rijden de 32B(zoek maar op als je niet weet welk type het is) variant 1.8 I LPG
5 en halve ton op de klok! Ben echt fan van de laatste echte goeie passat!
@toeter11:

Hoe vaak is het blok al in/uit elkaar geweest voor rivisie.
@bayernmunchen: de kop is er nog maar 2 keer af geweest voor nieuwe klepzetels(onderblok nog nooit), daarnaast is de koppeling dacht ik 2 keer vernieuwd oja en het gebruikelijk onderhoud olie remmen filters etc
@toeter11: hmm onze e39 523i uit 96 reed 450000km zonder dat er 1 keer de kop af geweest is, allemaal nog met eerste koppeling, eerste uitlaat en er was eigenlijk nog geen roest(minstens 10 jaar buiten gestaan) zo’n auto noem ik kwaliteit! Niet dat je met 5 en een halve ton al 2x de kop hebt moeten optillen. Onze e39 is overigens naar libie geëxporteerd.
@undifined1: een auto op lpg altijd maar te lijden, en de auto is uit 87 en niet 96
@undifined1: @undifined1: een auto op lpg altijd maar te lijden, en de auto is uit 87 en niet 96
B5,B6 en B7 allemaal gehad, best wel goede wagens. Als je ze goed uitrust krijg je meer waar voor je geld dan bij audi of bmw.
In 2014 kwam de nieuwe, ben benieuwd. Nu dromen van de W8 4.0
@Jantje_555:

En toen werd je wakker,uitgedroomd,en heb je nog niks.
Ik begrijp héél goed, dat je er de balen van hebt, wanneer je een nieuwe auto koopt die niet deugt en waarmee je voortdurend wegens defecten in de garage staat.
Ik begrijp héél goed, dat je een auto héél saai, niet mooi of héél lelijk vindt.
Ik begrijp héél goed, dat je een merk of een autogroep gaat “haten” vanwege de slechte ervaringen die je hebt opgedaan.
Wat er bij mij echter niet in kan is, dat je met dergelijke slechte auto’s in staat bent om er in slechts 40 jaar 20.000.000 exemplaren van te verkopen.
Hebben jullie er ECHT een voorstelling van hoeveel dat is?
Producten die kwalitatief zo slecht zouden zijn als door jullie gesuggereerd, worden genadeloos door hun eigenaren afgestraft (door géén herhalingsaankoop) en zeker, -zoals in dit geval- , door leasingmaatschappijen. En aangezien dat niet het geval is, kom ik gewoon tot de conclusie, dat er hier sprake is van véél geschreeuw en weinig wol.
Trouwens, welk merk heeft niet te kampen gehad met modellen die niet voldeden aan de verwachtingen? Nou? Noem er eens één! Maar dan wel met 20 miljoen verkochte exemplaren!
@9000cse: Ik rijd regelmatig in de nieuwste generatie passat en ik vind het echt hele fijne auto’s. Zowel de diesel als benzine uitvoeringen en zeker met de DSG bak een geweldige auto.
@9000cse:
Wij leven in de echte wereld.
Waar aanschafprijs, betrouwbaarheid, zuinigheid en comfort belangrijk zijn.
Waar schreeuwerigheid niet wordt gewaardeerd.
Waar middle of the road voor je klanten belangrijk is, die nooit een dikke S klasse zullen accepteren.
Na de Passat kwam er een C6 HDi, met veel plezier in gereden en verkocht omdat’ie gewoon een slag te groot was.
Was ook een perfect ding.
En nu een 159 JTDm van Alfa, hoe vaak ik niet heb moeten uitleggen dat’ie niet roest, betrouwbaar is en dat er geen onderdelen vanaf vallen.
’t gaat goed tussen mij en die Alfa, alleen zijn we bezig de band tussen ons net zo sterk te maken als ik met die Passat had.
Want dat komt met de jaren en de betrouwbaar afgelegde kilometers en onderhoudskosten.

Maar zo steek ik in elkaar, ik hoef niet het laatste nieuwe model en zeker zakelijk gezien nooit de bluf.
Ik zie het liefste dat mijn klanten groter rijden dan ik.,
@desjonnies:
En zo is het maar net!
Val dood met je kut Passat VW. En al je andere saaie schijthokken. De beste verjaars traktatie die ik kan verzinnen is ‘spontaneous combustion’ van dat übersaaie apparaat van m’n vrouw. Romeo Delta.
Wel dan, bij deze : proficiat Passat! :)
Het zijn overigens ook gewoon degelijke en fijne wagens om mee te rijden. Heb zelf een aantal maandjes met een B5 gereden en kan er geen slecht woord over zeggen, het ding deed perfect wat het moest doen (me van punt A naar punt B brengen) en heeft me daarbij nooit in de steek gelaten. Een eerlijke auto. Trouwens, er staan 3 modellen van Volkswagen in dat lijstje van “10 best verkochte wagens aller tijden”, da’s op zich ook best wel een prestatie. Voor de rest wel jammer dat het tot de CC heeft moeten duren alvorens de Passat een variant kreeg die ook emotioneel enige aantrekkingskracht wist uit te oefenen, nu hopen dat ze dat zo houden in de toekomst. Wat mij betreft in ieder geval nog veel fijne jaren gewenst!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).