In deze klassieker huist de grootste motor ooit

Auteur: , 22 Reacties

De body moet net je ding zijn, maar onder de kap ligt een monsterlijk blok.

Meteen even een disclaimer: het gaat in dit geval om de grootste motor in een productieauto ooit. Conceptcars als de Cadillac Sixteen doen dus niet mee, om maar te zwijgen over deze Fiat met een 28,5 liter vliegtuigmotor. Het gaat om de Pierce Arrow Model 66 die in 1913 werd voorzien van een zes-in-lijn met een cilinderinhoud van 13.519 cc. Inderdaad, elke cilinder is ruim 2,2 liter groot!

Of dat een beetje vooruit wil? Naar huidige maatstaven niet, maar in zijn tijd was de Model 66 ongetwijfeld een beest. Het gargantueske blok leverde ruim 140 pk bij een lage 1.800 rpm. Daarmee was een topsnelheid van ongeveer 130 km/u mogelijk, bovendien melden diverse bronnen dat de enorme motor omgerekend minimaal 1 op 3 verbruikte.

De Model 66 was in zijn tijd een van de duurste productieauto’s ter wereld met een prijs van ongeveer 7.200 USD. Er werden versies gebouwd met een wielbasis van 133 of 140 inch. In tegenstelling tot veel andere (dure) auto’s uit die tijd werden de Model 66’en geleverd met een koets vanuit de fabriek. Geen rollend chassis dus, waarmee je nog even langs de betere coachbuilder moest.

Pierce-Arrow

In 1918 kwam Pierce op de proppen met een versie die liefst vier kleppen per cilinder had, voor meer power. Verder werd de Model 66 in meerdere uitvoeringen gebouwd waaronder een 7-zitter (was dit de eerste MPV ooit?) en een Landaulet. De auto werd bovendien door verschillende Amerikaanse presidenten gebruikt voor de betere tripjes. Kennelijk maakten presidenten van de USA zich destijds ook al niet heel druk om het milieu. Doen ze nu nog niet.

Overigens bracht het hoge verbruik de nodige problemen met zich mee. De tank had weliswaar een inhoud van bijna 140 liter, maar met het hoge verbruik bedroeg de actieradius in sommige gevallen niet veel meer dan 350 kilometer. Nu ruimschoots voldoende om van pomp naar pomp te rijden. Ten tijde van de Eerste Wereldoorlog stond er echter nog geen benzinepomp om de 50 kilometer.

Alles bij elkaar werden naar verluidt 1.250 stuks van de Model 66 gebouwd, waarvan er nu nog maar een stuk of 20 over zijn. Geen wonder dus, dat ze bij veilingen fikse bedragen opleveren.



22 reacties

140pk bij 1800 rpm! Het kan niet anders of dit moet tegenwoordig nog monsterlijk aanvoelen.
@lekbak: Mwah, ligt eraan hoe lang je er over doet.

Ik bedoel, een stadsbus doet denk ik ook wel 140pk bij 1800rpm, maar rijdt toch niet echt sportief.
En je stationair toerentaal als begin punt bij optrekken, ligt ook niet echt bij 1000rpm in de buurt.
@fanboy: het gaat om het gevoel, en dat zal bij deze auto vast wel goed zitten. Niet sportief maar wel krachtig.
@fanboy: ik denk dat deze lange slag motor stationair zo’n 400rpm draait…..
@fanboy: de stadsbussen waar ik normaliter in zit rijden meestal best sportief! Daarnaast zijn ze voorzien van striping en kunnen ze bijna tot op de grond zakken! Ik bedoel maar. Sportief.
@fanboy: gewicht van een stadsbus is wel veel hoger dan van de Pierce.
“there is no replacement for displacement”
Lekker asbest uitlaatje!
Met betrekking tot die laatste opmerking; de plantjes en ik hebben ook liever CO2 uitstoot dan NOx.
De American LaFrance motoren waren nóg groter, tot wel 14,7 liter ofzo. Maar die waren bedoelt voor brandweerwagens en ander zwaar materieel. Overigens worden/werden daar regelmatig speedsters van gemaakt. Dat is tamelijk briljant. (Google ALF Speedster of La Bestioni)
Heeft de motor van deze Pierce Arrow ook zijn wortels in die tak van sport, of is ie echt specifiek voor een personenauto gebouwd? Dat zou wel bijzonder zijn. Moet wel lekker rijden, haast als een stoomauto denk ik.

Overigens, was het in die tijd niet gebruikelijk dat bij motoren van deze omvang de wielen aangedreven worden met kettingen? Deze lijkt dat niet te hebben.
1:3 ? Moet dat niet 3:1 zijn?

Ik doe met geluk 1:5 met een 6,6 V8
@rwdrocks: Nope, ik heb het nog even voor je gecheckt. Het verbruik zou 9 mpg zijn, omgerekend ongeveer 1 op 3.
Vroeger, in 1909, was er ook de Blitzen Benz. Dit was weliswaar een racewagen, maar heeft een 4 cilinder met een motorinhoud van 21504cc. Hij produceerde ongeveer 200pk bij 1600 toeren! Niet slecht voor die tijd.
OT: Voor een productie-auto echt absurd deze motor! Gaaf dat ze dat vroeger gewoon bouwden :)
@tdu2zonda:

De Mercedes-Benz T80 recordwagen had een 46 liter V12 uit een Messerschmmitt BF109.
@carmasterr: Ohja, klopt! Die is er ook nog, was ik al vergeten. Alleen wel jammer dat ze de recordpoging nooit hebben kunnen doen. Nu is ie te bewonderen in het MB-museum, heel indrukwekkend :)
Lange slag rammen maar. Hoeveel koppel heeft dit monster?
De allereerste Bugatti Royale (Coupé Napoleon) had een grotere 14.7L motor, in tegenstelling tot de overige 5 gebouwde exemplaren.
@captain: Maar desondanks is deze een stukje ouder en 140 pk in die tijd moet absurd zijn geweest
Ook uitgevoerd met 27 inch ‘pattas’…
Sodeknetter!
Doe mij die andere Pierce-Arrow maar, de Silver Arrow. Geweldige auto, maar de kans dat ik er ooit een zal bezitten is 1 op 3 ziljoen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).