• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

In deze klassieker huist de grootste motor ooit

Auteur: Author, gepost 24 maart 2017 om 15:02 – 22 Reacties

Afbeelding In deze klassieker huist de grootste motor ooitAfbeelding In deze klassieker huist de grootste motor ooitAfbeelding In deze klassieker huist de grootste motor ooitAfbeelding In deze klassieker huist de grootste motor ooitAfbeelding In deze klassieker huist de grootste motor ooitAfbeelding In deze klassieker huist de grootste motor ooitAfbeelding In deze klassieker huist de grootste motor ooitAfbeelding In deze klassieker huist de grootste motor ooit

In deze klassieker huist de grootste motor ooit
De body moet net je ding zijn, maar onder de kap ligt een monsterlijk blok.

Meteen even een disclaimer: het gaat in dit geval om de grootste motor in een productieauto ooit. Conceptcars als de Cadillac Sixteen doen dus niet mee, om maar te zwijgen over deze Fiat met een 28,5 liter vliegtuigmotor. Het gaat om de Pierce Arrow Model 66 die in 1913 werd voorzien van een zes-in-lijn met een cilinderinhoud van 13.519 cc. Inderdaad, elke cilinder is ruim 2,2 liter groot!

Of dat een beetje vooruit wil? Naar huidige maatstaven niet, maar in zijn tijd was de Model 66 ongetwijfeld een beest. Het gargantueske blok leverde ruim 140 pk bij een lage 1.800 rpm. Daarmee was een topsnelheid van ongeveer 130 km/u mogelijk, bovendien melden diverse bronnen dat de enorme motor omgerekend minimaal 1 op 3 verbruikte.

De Model 66 was in zijn tijd een van de duurste productieauto’s ter wereld met een prijs van ongeveer 7.200 USD. Er werden versies gebouwd met een wielbasis van 133 of 140 inch. In tegenstelling tot veel andere (dure) auto’s uit die tijd werden de Model 66’en geleverd met een koets vanuit de fabriek. Geen rollend chassis dus, waarmee je nog even langs de betere coachbuilder moest.

Pierce-Arrow

In 1918 kwam Pierce op de proppen met een versie die liefst vier kleppen per cilinder had, voor meer power. Verder werd de Model 66 in meerdere uitvoeringen gebouwd waaronder een 7-zitter (was dit de eerste MPV ooit?) en een Landaulet. De auto werd bovendien door verschillende Amerikaanse presidenten gebruikt voor de betere tripjes. Kennelijk maakten presidenten van de USA zich destijds ook al niet heel druk om het milieu. Doen ze nu nog niet.

Overigens bracht het hoge verbruik de nodige problemen met zich mee. De tank had weliswaar een inhoud van bijna 140 liter, maar met het hoge verbruik bedroeg de actieradius in sommige gevallen niet veel meer dan 350 kilometer. Nu ruimschoots voldoende om van pomp naar pomp te rijden. Ten tijde van de Eerste Wereldoorlog stond er echter nog geen benzinepomp om de 50 kilometer.

Alles bij elkaar werden naar verluidt 1.250 stuks van de Model 66 gebouwd, waarvan er nu nog maar een stuk of 20 over zijn. Geen wonder dus, dat ze bij veilingen fikse bedragen opleveren.

Ook interessant!

  • Video: wanneer je de motor laat draaien tijdens het tanken
    Video: wanneer je de motor laat draaien tijdens het tanken
  • Video: Nico Rosberg crasht motor tegen Audi e-tron
  • In welke auto zou jij deze 8.0 V10 motor leggen?
  • Video: past deze motor ertussen, nee of nee?

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, motor, wtf

Vorig bericht: « Recht lullen wat krom is: deze verkoper snapt het!
Volgend bericht: Max’ titelkansen succesvol getorpedeerd door Ferrari »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekbak zegt

    24 maart 2017 om 15:12

    140pk bij 1800 rpm! Het kan niet anders of dit moet tegenwoordig nog monsterlijk aanvoelen.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      24 maart 2017 om 16:01

      @lekbak: Mwah, ligt eraan hoe lang je er over doet.

      Ik bedoel, een stadsbus doet denk ik ook wel 140pk bij 1800rpm, maar rijdt toch niet echt sportief.
      En je stationair toerentaal als begin punt bij optrekken, ligt ook niet echt bij 1000rpm in de buurt.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        24 maart 2017 om 17:12

        @fanboy: het gaat om het gevoel, en dat zal bij deze auto vast wel goed zitten. Niet sportief maar wel krachtig.

        Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        24 maart 2017 om 17:57

        @fanboy: ik denk dat deze lange slag motor stationair zo’n 400rpm draait…..

        Login om te reageren
      • drdre1 zegt

        24 maart 2017 om 19:38

        @fanboy: de stadsbussen waar ik normaliter in zit rijden meestal best sportief! Daarnaast zijn ze voorzien van striping en kunnen ze bijna tot op de grond zakken! Ik bedoel maar. Sportief.

        Login om te reageren
      • v6ti zegt

        26 maart 2017 om 18:48

        @fanboy: gewicht van een stadsbus is wel veel hoger dan van de Pierce.

        Login om te reageren
  2. Corrado16v zegt

    24 maart 2017 om 15:13

    “there is no replacement for displacement”

    Login om te reageren
  3. boomhauwer zegt

    24 maart 2017 om 15:25

    Lekker asbest uitlaatje!

    Login om te reageren
  4. rulefollower zegt

    24 maart 2017 om 15:33

    Met betrekking tot die laatste opmerking; de plantjes en ik hebben ook liever CO2 uitstoot dan NOx.

    Login om te reageren
  5. Rob zegt

    24 maart 2017 om 15:52

    De American LaFrance motoren waren nóg groter, tot wel 14,7 liter ofzo. Maar die waren bedoelt voor brandweerwagens en ander zwaar materieel. Overigens worden/werden daar regelmatig speedsters van gemaakt. Dat is tamelijk briljant. (Google ALF Speedster of La Bestioni)
    Heeft de motor van deze Pierce Arrow ook zijn wortels in die tak van sport, of is ie echt specifiek voor een personenauto gebouwd? Dat zou wel bijzonder zijn. Moet wel lekker rijden, haast als een stoomauto denk ik.

    Overigens, was het in die tijd niet gebruikelijk dat bij motoren van deze omvang de wielen aangedreven worden met kettingen? Deze lijkt dat niet te hebben.

    Login om te reageren
  6. rwdrocks zegt

    24 maart 2017 om 15:56

    1:3 ? Moet dat niet 3:1 zijn?

    Ik doe met geluk 1:5 met een 6,6 V8

    Login om te reageren
    • Author zegt

      24 maart 2017 om 17:14

      @rwdrocks: Nope, ik heb het nog even voor je gecheckt. Het verbruik zou 9 mpg zijn, omgerekend ongeveer 1 op 3.

      Login om te reageren
    • gerjan zegt

      24 maart 2017 om 18:48

      @rwdrocks:

      Login om te reageren
  7. tdu2zonda zegt

    24 maart 2017 om 16:18

    Vroeger, in 1909, was er ook de Blitzen Benz. Dit was weliswaar een racewagen, maar heeft een 4 cilinder met een motorinhoud van 21504cc. Hij produceerde ongeveer 200pk bij 1600 toeren! Niet slecht voor die tijd.
    OT: Voor een productie-auto echt absurd deze motor! Gaaf dat ze dat vroeger gewoon bouwden :)

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      25 maart 2017 om 10:34

      @tdu2zonda:

      De Mercedes-Benz T80 recordwagen had een 46 liter V12 uit een Messerschmmitt BF109.

      Login om te reageren
      • tdu2zonda zegt

        25 maart 2017 om 14:20

        @carmasterr: Ohja, klopt! Die is er ook nog, was ik al vergeten. Alleen wel jammer dat ze de recordpoging nooit hebben kunnen doen. Nu is ie te bewonderen in het MB-museum, heel indrukwekkend :)

        Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    24 maart 2017 om 17:57

    Lange slag rammen maar. Hoeveel koppel heeft dit monster?

    Login om te reageren
  9. Captain zegt

    24 maart 2017 om 18:21

    De allereerste Bugatti Royale (Coupé Napoleon) had een grotere 14.7L motor, in tegenstelling tot de overige 5 gebouwde exemplaren.

    Login om te reageren
    • Captain zegt

      24 maart 2017 om 18:29

      @captain: Maar desondanks is deze een stukje ouder en 140 pk in die tijd moet absurd zijn geweest

      Login om te reageren
  10. 406_v6 zegt

    24 maart 2017 om 21:54

    Ook uitgevoerd met 27 inch ‘pattas’…

    Login om te reageren
  11. mrrallycross zegt

    24 maart 2017 om 21:57

    Sodeknetter!

    Login om te reageren
  12. silver zegt

    25 maart 2017 om 18:32

    Doe mij die andere Pierce-Arrow maar, de Silver Arrow. Geweldige auto, maar de kans dat ik er ooit een zal bezitten is 1 op 3 ziljoen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North