• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Max’ titelkansen succesvol getorpedeerd door Ferrari

Auteur: jaapiyo, gepost 24 maart 2017 om 15:57 – 13 Reacties

Max-torpedo


Bombs away!

Heet nieuws uit de F1 paddock. Eerder berichtten we je al dat Ferrari bij de FIA nagevraagd heeft of de Mercedes W08 en de Red Bull Racing RB13 wel helemaal legaal zijn. Een en ander heeft te maken met een hydraulisch systeem dat zowel Red Bull als Mercedes zouden gebruiken. Officieel is het doel van dit systeem om de stabiliteit van het chassis verbeteren. Ferrari is echter van mening dat het de facto om een bewegend aerodynamisch onderdeel gaat. Daarmee zou het illegaal zijn. Het statement van Ferrari uit het eerdere bericht luidt als volgt:

“All suspension devices in question feature a moveable spring seat and they use energy recovered from wheel loads and displacements to alter the position of the heave spring. Their contribution to the primary purpose of the sprung suspension – the attachment of the wheels to the car in a manner which isolates the sprung part from road disturbances – is small, while their effect on ride height and hence aerodynamic performance is much larger, to the extent that we believe it could justify the additional weight and design complexity.

We would therefore question the legality of these systems under Art. 3.15 and its interpretation in TD/002-11, discriminating between whether certain details are ‘wholly incidental to the main purpose of the suspension system’ or ‘have been contrived to directly affect the aerodynamic performance of the car’.”

Inmiddels heeft de FIA Ferrari gelijk gegeven, zo bericht althans PlanetF1. Zowel Red Bull Racing als Mercedes hebben na de tests in Barcelona hun auto’s moeten aanpassen. FIA-man en Safety Car-afficionado Charlie Whiting zei er gisteren in Australië dit over:

“You are not allowed to have a suspension system that affects the aero performance of the car in anything other than an incidental way. We don’t allow it. That is the approach we are taking. We wanted to see whether the suspension is generally suspension or if it is there predominantly for the aerodynamic performance of the car. That is the change. We have been focusing far more on that this year. If they are not able to convince us of that [dat het niet om de aero gaat] then they are not able to use it.”

Daar we helaas geen inzicht hebben in alle data van de teams kunnen we helaas niet precies zeggen wat de invloed is van de aanpassingen die Mercedes en Red Bull hebben moeten doen. Maar het is duidelijk dat de teams deze systemen niet voor niks op de auto hadden zitten, dus het afschaffen ervan is verre van ideaal. Als Ferrari echter gehoopt had makkelijk naar de winst te kunnen cruisen na deze rake klap achter de groene tafel komen ze bedrogen uit. Red Bull is weliswaar relatief langzaam uit de startblokken gekomen, maar Mercedes was als vanouds snel vanochtend.

Misschien moet het rode team (en wij allen?) dus hopen dat het protest van Red Bull Racing over de Mercedes-krachtbron ook gehonoreerd wordt…

Ook interessant!

  • Blijft Max Verstappen de rest van zijn carrière bij Red Bull?
  • Red Bull: "Moesten motor Verstappen terugschroeven"
  • Jos Verstappen praat over toekomst van Max Verstappen
  • Nieuwe helm van Max Verstappen voor de GP van België
    Red Bull overweegt nóg meer straf voor Max in Rusland

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Ferrari, fia, Formule 1, Max Verstappen, Mercedes, Racing, Red Bull Racing

Vorig bericht: « In deze klassieker huist de grootste motor ooit
Volgend bericht: Deze kruising redt je leven dankzij een diamant »

Lees Interacties

Reacties

  1. bassx zegt

    24 maart 2017 om 16:11

    Ferrari heeft gewoon gelijk. Het positioneert de auto dat het aerodynamisch voordelen biedt, niets meer en niets minder. Massadempers waren “officieel” om vibratie tegen te gaan maar kwam aerodynamisch wel heel goed uit.

    Login om te reageren
    • Nemus zegt

      24 maart 2017 om 18:34

      @bassx: was helemaal niets aerodynamisch aan de massatraagheidsdemper. Maar het zorgde ervoor dat de grip vooraan fenomenaal was en de stabiliteit ook. Wat mij betreft was de massatraagheidsdemper bijna even belangrijk als het gebruik van turbofans of actieve rijhoogte (skid cars). Het heeft Alonso twee titels opgebracht!

      Login om te reageren
      • bassx zegt

        24 maart 2017 om 18:58

        @nemus: niet direct. Maar de auto kantelde minder door hobbels en bleef de rijhoogte constanter. Daarom is het verbod ingesteld; vanwege aerodynamisch voordelen.

        Login om te reageren
  2. base zegt

    24 maart 2017 om 16:22

    Maar als nu blijkt dat de auto’s alsnog sneller zijn en er weinig verschil is, snap ik niet echt het nut ervan.. en is ferrari er niet veel mee opgeschoten.. :P

    Login om te reageren
  3. bmwm3gtr zegt

    24 maart 2017 om 16:31

    Was dit niet eerder het geval bij een auto van williams in de 90’s?

    Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    24 maart 2017 om 16:52

    Italianen, toon mij een eerlijker en oprechter volk !
    http://marketupdate.nl/wp-content/uploads/2017/02/draghi.jpg

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      24 maart 2017 om 18:26

      @desjonnies: Hehe, wat een sukkel. Je munt is juist datgene waardoor je als underperformer je mensen nog een beetje eten kan geven.

      Login om te reageren
  5. toniominestrone zegt

    24 maart 2017 om 17:27

    Ferrari = FIA .

    Login om te reageren
    • basjaski zegt

      24 maart 2017 om 17:50

      @toniominestrone: Ja, blijf dat maar lekker geloven

      Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        24 maart 2017 om 19:05

        @basjaski: Zonder Ferrari geen formule 1, het is een publiek geheim dat er dubieuze geldstromen richting Maranello gaan, trouwens Jean Todt is in deze ook niet geheel objectief (Fransman).

        Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    24 maart 2017 om 17:55

    Het maakt zondag alleen maar spannender!

    Login om te reageren
  7. VeniVidiVici zegt

    24 maart 2017 om 18:22

    1 ding is nu wel voor meer dan 100% bewezen… Met een top auto kan zelfs Giedo van der Garde nog wel meedoen voor het WK-schap aangezien Bottas zijn teamgenoot Lewis goed kan volgen pfff.

    Login om te reageren
  8. mrrallycross zegt

    24 maart 2017 om 21:58

    En nog is Hamilton een halve seconde sneller

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North