• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Raad welke Europeanen de meeste autobelasting dokken

Auteur: jaapiyo, gepost 2 mei 2020 om 16:58 – 38 Reacties

autobelasting

Een hard vraagstuk over autobelasting in Europa. Het antwoord zal je net zo verbazen als de kosten van je huis isoleren in Lutjebroek.

Belastingen op auto’s en auto gerelateerde zaken: als Nederlandse autoliefhebber word je er waarschijnlijk helemaal gestoord van. Vooral als je naar een nieuwe auto zoekt is een blik op een buitenlandse prijslijst pijnlijk. Iets met een fatsoenlijke motor is in onze buurlanden al snel tienduizenden Euro’s goedkoper. Dat is het begin, maar daarna komen nog de MRB en natuurlijk de gezellige accijnzen op peut. Het kwartje van Kok is helaas onderhevig geweest aan de nodige inflatie. Ruim zestig procent van elke liter peut gaat naar de roverheid. Tijd om met hooivorken naar het malieveld te trekken om te protesteren dus, op anderhalve meter afstand van elkaar. Of niet?

ACEA

Gek genoeg heeft de ACEA, overkoepelende organisatie van Europese autobouwers, namelijk geconcludeerd dat wij Nederlanders gemiddeld gezien níet het meeste geld uitgeven aan autobelastingen. Uit de cijfers van ACEA blijkt dat de Europese overheden samen de heilige koe uitgemolken hebben voor 440,4 miljard Euro. Duitsland haalt het meeste op (93,4 miljard Euro), gevolgd door Frankrijk (83,9 miljard Euro) en Italië (76,3 miljard Euro). Maar goed, dat zijn ook grote landen natuurlijk. Per capita is de koploper…België! Hoe dan!?!

Lies, bigger lies, statistics

Wel, ACEA heeft alle belastingen op alle auto’s opgeteld en daarna simpelweg gedeeld door het aantal inwoners van een land. Alleen bekeuringen en inkomsten uit milieuzones zijn niet meegenomen. In België tellen de BTW, taksen, accijnzen en heffingen op tot 20,7 miljard Euro, oftewel 1.806,30 Euro per inwoner. Gemiddeld voor Europa is dit 1.159,60 Euro per inwoner. Nederland zit daar volgens de ACEA cijfers tien procent boven met 1.244,20 Euro per inwoner. Spanje is het goedkoopst: daar betaalt elke Spanjaard slechts 639,10 Euro per jaar.

Autobelasting Nederland

Je zou dus kunnen concluderen dat wij Nederlanders het niet eens zo slecht hebben. Maar de crux zit ‘m zoals in elk onderzoek natuurlijk in de meetmethode en de aannames. Het getal wordt beïnvloed door het aantal verkochte auto’s en het aantal inwoners. Het is bekend dat Belgen belachelijk veel meer auto’s kopen dan Nederlanders. Bijna twee keer zoveel. Waarschijnlijk omdat de CO2-taks in Nederland zo enorm is.

In totaal haalde onze roverheid alsnog 21.500.000.000 Euro op, maar dat bedrag wordt vervolgens gedeeld door een groter aantal inwoners. Je zou dus ook gewoon kunnen zeggen dat het onderzoek de zoveelste aanwijzing is dat de belastingen in Nederland zó hoog zijn, dat er uiteindelijk minder wordt opgehaald. Dit fenomeen heeft uw scribent al eerder geïllustreerd in een vrij duidelijke grafiek, al zeg ik het zelf.

autobelasting

Toch maar eindelijk die BPM afschaffen dan?

Dank Flyer Bunch voor de tip!

Ook interessant!

  • In dit Europese land betaal je de meeste autobelasting
  • Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
    Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
  • BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
    BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
  • Wil je ruimte? koop een 5 jaar oude bedrijfswagen zonder BPM

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

acea, belasting, belgie, bpm, onderzoek

Vorig bericht: « PCCM+ review voor de Porsche 996 en 986
Volgend bericht: EPA: “Musk liegt over test met Tesla Model S” »

Lees Interacties

Reacties

  1. alfapeter zegt

    2 mei 2020 om 17:13

    Wat natuurlijk meespeelt is dat je in België ook op een 2dehands wagen nog flink wat inschrijvingstaks (zoiets als BPM) moet betalen terwijl dat, als ik het goed begrepen heb, in Nederland enkel voor de eerste eigenaar geldt. Verder is de rijtaks/wegenbelasting flink aan de hoge kant voor auto’s met grotere motoren. Die auto’s zie je er wel meer dan in Nederland vanwege die absurd hoge BPM aldaar.

    Login om te reageren
    • ottosk zegt

      2 mei 2020 om 17:50

      Die inschrijvings-tax neemt elk jaar af, in Vlaanderen is dat maximaal iets van 10.000 euro (bijvoorbeeld voor een BMW 760Li ) in Wallonie maximaal 5000 euro net als vroeger in Vlaanderen. Dus nog altijd stukken minder dan de BPM op een leuke auto met grote cilinderinhoud in NL. Alleen uitstoot boven 240 g co/km is nogal heftig voor je jaarlijkse wegentaks, die zou voor een 760Li ook al 10.000 per jaar kunnen zijn (Vlaanderen) om maar een extreem voorbeeld te geven.

      Login om te reageren
      • alfapeter zegt

        2 mei 2020 om 18:48

        Er blijft het feit dat je op een 2dehands nog altijd BIV moet betalen wat dus niet het geval is Nederland. Deze is niet alleen afhankelijk van het bouwjaar en cilinderinhoud maar ook van CO2-uitstoot en de Euronorm-kwalificatie. Bedenk dan dat auto’s zoals jouw voorbeeld meestal na hun eerste inschrijving reeds na vier jaar op de 2dehands markt komen en daar nog eens goed zijn voor €2800 BIV. Heb zelf het idee van een Brera 3.2 (Euronorm 4) laten varen omdat de simulatie op de website van de Vlaamse overheid me leerde dat het me het eerste jaar bijna zoveel zou kosten aan BIV en rijtaks dan de aankoop van de auto zelf. De BIV op een nieuwe Giulia (Euronorm 6) was de helft goedkoper. Zoals ik reeds aangaf zie je die ongunstige nieuwe auto’s veel minder in Nederland.

        Login om te reageren
        • nomar zegt

          2 mei 2020 om 20:55

          Klopt, de “groene” verkeersbelasting is verschrikkelijk. Ben voor het werk even uitgeweken naar Zweden. Steeds mijn trouwe A3 blijven rijden, na wagen opnieuw ingeschreven te hebben in België is mijn verkeersbelasting 40% hoger, vanwege euronorm, diesel en CO2. Waanzin. Zat te kijken naar een S4 met 4.2 V8 en handbak, je wil niet weten wat dat jaarlijks aan verkeersbelasting kost… Worden wij Belgjes weer lekker genaaid. In NL zijn de wegen dan tenminste nog deftig, verzacht de belastingpijn denk ik zo. Hoewel max 100 = :(:(:(:(

          Login om te reageren
  2. dwfc zegt

    2 mei 2020 om 17:17

    Dat we volgens deze meetmethode bovenaan staan is waarschijnlijk te danken aan het heel, heel hoog aantal bedrijfsvoertuigen in BE. Zou men de berekening maken op het aantal inwoners die juridisch eigenaar zijn van een wagen …. dan krijg je waarschijnlijk een heel ander beeld.

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      2 mei 2020 om 22:38

      @dwfc: dat niet alleen, het is ook per capita berekend. Ik denk dat procentueel er in België ook veel meer mensen een auto in bezit hebben dan in Nederland. Een veel eerlijker en vooral ook leuker vergelijk zou zijn, wat betaal je voor een Golf, een 3-serie, een Tiguan, een Model 3, en een Mustang in het buitenland jaarlijks en qua inschrijving.

      Login om te reageren
  3. plastichero zegt

    2 mei 2020 om 17:23

    Bij welke filmpje hoort dit main plaatje? Moest ik van een vriend vragen..

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      2 mei 2020 om 19:20

      Is geen filmpje, @autoblogger heeft deze ooit gemaakt.

      Login om te reageren
      • hplh zegt

        3 mei 2020 om 10:39

        @jaapiyo: daar hou ik van.

        Login om te reageren
  4. ddimi zegt

    2 mei 2020 om 17:27

    Door de roverheid blijft die dodge challenger of e 63s amg dus spijtig genoeg onbetaalbaar voor me

    Login om te reageren
  5. O plaat zegt

    2 mei 2020 om 17:53

    Mijn ervaring is dat een nieuwe wagen in NL onbetaalbaar is terwijl dat in België relatief mee valt. In België moet je op elke inschrijving echter BIV betalen, wat absurd veel is 1000 a 8000 euro afhankelijk van de motor inhoud. Waardoor neem nu een 335i altijd on betaalbaar is, op de exemplaren uit eind de jaren 90 betaal je nog steeds een 2000 euro BIV en 1500 jaarlijkse rijtaks, op een auto die je voor 2000 euro koopt… Vandaar dat ik enkel met bedrijfswagens op de zaak rij en dat elke auto die ik prive bezit ouder dan 30 jaar is en als Oldtimer ingeschreven is, die worden vrijgesteld van BIV en de wegentaks is 35 euro ongeacht het voertuig.

    Login om te reageren
    • mark997gt3 zegt

      2 mei 2020 om 19:09

      @shiva: in België is het dus ook erg duur om een tweedehands auto met dikke motor te rijden. Hoge BIV en hoge taks. De BPM heeft allen de eerste eigenaar flink last van. Terwijl in België auto’s met dikke motoren zelfs na de afschrijving in de eerste jaren onaantrekkelijk blijven. InBelgie zie je eigenlijk alleen de instap motoren . Dus ook op tweedehands markt weinig keuze in dikke bakken.
      Ik weet niet wat beter is.

      Login om te reageren
  6. iphonistvongates zegt

    2 mei 2020 om 18:33

    Ik dacht dat Denemarken het duurste autoland zou zijn en dan Nederland. Verkeerd gedacht dus! ?

    Login om te reageren
    • arhanso zegt

      3 mei 2020 om 15:34

      De rekenmethode in dit ‘onderzoek’ slaat als een tang op een varken. Zou je gaan rekenen naar gewoon de kosten van een gemiddelde auto om te bezitten en dit vergelijken met landen dan denk ik dat jouw inschatting helemaal klopt..

      Login om te reageren
  7. Henk_he zegt

    2 mei 2020 om 18:33

    Als je alle belastingen (dus niet alleen op auto’s en autobezit) optelt is Denemarken het duurste land van de EU met de hoogste belastingdruk. Duitsland en België hebben ook een hogere belastingdruk dan Nederland. In Roemenië hou je ’t meeste over van je euro.

    Login om te reageren
    • alfapeter zegt

      2 mei 2020 om 18:51

      De vraag is natuurlijk: Wat krijg je terug voor je belastingsgeld?
      Ik ga me er niet over uit spreken maar vertrouw er wel op dat het iets meer is dan in Roemenië.

      Login om te reageren
  8. jelmer zegt

    2 mei 2020 om 18:49

    Goh, terwijl de schrijver weer bedenkelijke terminologie over ‘Roverheid’ schrijft wordt meer dan twintig procent van de Nederlanders op dit moment financieel ondersteunt vanwege Corona. Rover? Robin Hood bedoel je.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      2 mei 2020 om 19:21

      De bovenste 20% ja. En begrijp me niet verkeerd ik heb niks tegen rijken, maar als die de vruchten plukken van het risico dat ze nemen, moeten ze ook op de blaren zitten als dat fout gaat. Kappen met die bazooka’s dus om de aandelenmarkt overeind te houden zodat alle vrindjes eruit kunnen stappen voordat het dadelijk alsnog klapt als jan modaal net weer is ingestapt.

      Login om te reageren
      • mp014 zegt

        2 mei 2020 om 20:26

        @jaapiyo: volgens mij moet we niet zeuren over Nederland en haar overheid maar juist blij zijn dat we hier wonen en belastingen moeten betalen! Iedereen die het zich niet kan veroorloven koopt geen auto, en betaald dus ook die belasting niet. Al de rest kan het blijkbaar ophoesten.
        Betreft de Corona maatregelen: ook daar vind ik het te kort door de bocht om te stellen dat enkel de rijken nu gebruik maken van de financiële steun.
        In Nederland is, met dank aan de overheid, het verschil tussen heel rijk en heel arm relatief klein. De minder bedeelden hier hebben het volgens mij nog altijd beter dan in veel andere landen. Je zult bijv maar in de US wonen en 2 maanden geleden je baan verloren zijn en geen ziektekostenverzekering hebben…. volgens mij ben je dan beter “werkloos” in Nederland MET een zorgverzekering…. niet?

        We moeten blij zijn met onze overheid en het beleid dat hier gevoerd wordt.

        Login om te reageren
        • peke zegt

          2 mei 2020 om 23:39

          @mp014: juist!!!

          Login om te reageren
      • eselkaa zegt

        3 mei 2020 om 08:41

        @jaapiyo: Heerlijk simplistische benadering zonder kijk en feiten! Zal wel gebrek aan ervaring zijn op dit onderwerp. Maar goed als Autoblog redacteur ook niet noodzakelijk.

        Tip van een lezer, mss beter om je (maatschappelijk en politiek ongenoegen) niet zo vaak door te laten klinken in berichtgeving. Dit overschaduwt zo de inhoud en je expertise….

        Login om te reageren
      • jelmer zegt

        3 mei 2020 om 09:37

        De aandelenbeurzen overeind houden is – zelfs al zijn onze pensioenfondsen er van afhankelijk – geen goed idee. Dan kan er beter overheidsgeld naar de pensioenfondsen.

        Maar dat was niet mijn punt, mijn punt is dat de ‘roverheid’ een rechts verzinsel is.

        Login om te reageren
  9. spidermann zegt

    2 mei 2020 om 18:49

    Wat is dat voor een idioot simplistic onderzoekje. Ik stel voor de oprational lease tarieven van een standaard auto plus brandstof plus eventuaal bijtelling eens naast elkaar te zetten. NeDDeRland komt er gegarndeerd niet erg voordelig uit.

    Login om te reageren
  10. realhustler zegt

    2 mei 2020 om 18:51

    Kan niet iemand even een paar vergelijkingen maken, bv een Totota Aygo nieuw en 2 jaar oud, een Ford Focus Bezine & Diesel nieuw en 2 jaar oud en een leuke Mercedes C of BMW 3 serie met niet de kleinste motor, nieuwe en een paar jaar oud?
    Ik zat even te kijken, maar in Nederland is het vrij helder wat iets kost, in België is het voor mij iets minder duidelijk.

    Ook in andere landen is het soms lastig, bv in Hongarije hanteren ze ongeveer dezelfde prijzen als in Duitsland, echter komt er dan ook nog wat aanschaf en registratie belasting bij.

    En in Duitsland schijnt de autoverzekering fors duurder te zijn, en ook kritischer, bv even je auto uitlenen kan niet zomaar, en een auto die door meerdere gezinsleden bestuurd wordt, dan betaal je extra.

    Login om te reageren
    • alfapeter zegt

      2 mei 2020 om 19:04

      Ik heb er reeds naar verwezen in een eerdere reactie.
      https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie
      Let wel, dit is voor Vlaanderen. Brussel en Wallonië hebben andere tarieven.

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        3 mei 2020 om 00:19

        Wat ik een grove schande vind!
        Het is de reinste verspilling om in een piemelklein land als dit drie belastingsstels te ontwikkelen en onderhouden ???

        Login om te reageren
    • bmwfe zegt

      2 mei 2020 om 19:42

      @realhustler: het klopt dat de verzekering in Duitsland duurder is maar niet extreem. De wegenbelasting is er laag; ook voor een diesel en de prijs per liter is sinds vandaag bij mijn pomp 98,8 cent. Dus wat dat betreft nog steeds lui lekkerland.

      Login om te reageren
  11. RiKe zegt

    2 mei 2020 om 19:07

    Ik geloof geen reet van de uitkomst van dit onderzoek als ik de afgelopen jaren in beschouwing neem. Nederland belastingland

    Login om te reageren
  12. VeniVidiVici zegt

    2 mei 2020 om 20:00

    Natuurlijk hebben wij Nederlanders het totaal niet slecht, maar we zijn wel koplopers in zeiken om te zeiken (ies coeltoer). Maar België joh?! En nog zijn de wegen een grote gatenkaas!

    Login om te reageren
  13. johnhert zegt

    2 mei 2020 om 21:49

    ” Wel, ACEA heeft alle belastingen op alle auto’s opgeteld en daarna simpelweg gedeeld door het aantal inwoners van een land. Alleen bekeuringen en inkomsten uit milieuzones zijn niet meegenomen. ” Ja, mooie cijfers waar je natuurlijk weinig mee kunt. In Nederland rijden en dus kopen we meer 2e hands auto’s t.o.v. onze zuiserburen. Die vinden het stukken normaler om te lenen of leasen van nieuwe wagens. Dán wordt er bij eerste inschrijving nog een bom geld gevraagd.

    Login om te reageren
  14. Design_Driven zegt

    2 mei 2020 om 22:05

    Hier in het VK betaal ik (uit het hoofd) £195 voor de AB Special (Alfa Romeo 159) £240 voor mijn Discovery 2 (het helpt dat hij van voor 2001 is) en £550 voor mijn Volvo XC90…per jaar! Ik weet niet of ik me dat in NL zou kunnen veroorloven.

    Daar kan ik in NL nog niet een van rijden. Diesel is hier iets duurder dan wel ongeveer gelijk, verzekering voor mij ongeveer gelijk dan in NL voor jongere mensen met een GTI wel flink duurder.

    Login om te reageren
  15. frank2b zegt

    2 mei 2020 om 22:21

    En dat terwijl niet de Jessias maar de Rutmans de leiding heeft over de BV Nederland.

    Apart hè?

    Login om te reageren
  16. mats106rallye zegt

    3 mei 2020 om 00:42

    Gaat niemand het hebben over die schitterende misleidende tumbnail?

    Login om te reageren
  17. Hupke zegt

    3 mei 2020 om 01:10

    Hoeveel taks betaal je op een 2011 Porsche 997 carrera s in NL? In Belgie zit je daarmee jaarlijks rond de €2500 aan verkeersbelasting.

    Wat kost een Mercedes w204 63 amg in taks per jaar? In Belgie komt dat op €4700 per jaar aan verkeersbelasting.

    Vergeet wat de muesli wagentjes kosten, als je naar het leuk spul kijkt zijn de jaarlijkse belastingen veel te hoog.

    Login om te reageren
  18. flyerbunch zegt

    3 mei 2020 om 01:25

    @jaapiyo: Thx voor de vermelding! Goed verhaal, voer voor discussie, maar het is alleen triest dat niemand weet waar al die belastingen naartoe gaan in België. Alleszins niet naar het wegennet! ?

    Login om te reageren
    • tge2 zegt

      3 mei 2020 om 12:39

      @flyerbunch: Vijf regeringen en het daarbij horende logge ambtenaren apparaat.

      Login om te reageren
  19. schuimbekje3 zegt

    3 mei 2020 om 12:36

    Dit is net zo’n achterlijke berekening als bekijken wat de optimale snelheid is door het aantal auto’s per vierkante meter te berekenen… doorvoer capaciteit is aantal per tijdseenheid, niet aantal per oppervlakte eenheid… vraag maar aan een stuwmeer… doorvoer is liter per seconde, niet liter per vierkante meter…

    Autokosten zijn kosten van een auto per levensduur. En als je differentiatie hebt moet je voor elk van de verschillen 1 representatieve auto opvoeren in je lijst.

    Dan hoort daar bij de kosten van aanschaf, bpm, motorinhoud belasting, pk belasting, gemiddeld aantal bekeuringen, milleuheffingen, wegenbelasting, vignetten, brandstof en accijnzen, verzekering en assurantiebelastingen, stroom, onderhoud en afvalstoffenheffingen en demontage gewoon bij. En gezien daar zo’n 55 verschillen zitten in alleen de 15 landen om ons heen kan een geniddelde ambtenaar dat niet eens bevatten laat staan een berekening erop los laten

    Login om te reageren
  20. Diesel zegt

    16 juli 2020 om 21:43

    Punt is niet dat auto’s zo duur zijn, de inkomens zijn te ongelijk. Iedereen moet genoeg inkomen krijgen om een auto van een ton te kopen. Als je het aan iets anders wil besteden ook goed.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North