Oldtimers: overleg over MRB-vrijstelling mislukt [updated]

Auteur: , 178 Reacties

Het is een van de politieke hete hangijzers van het moment: het al dan niet schrappen van de MRB (wegenbelasting) voor klassiekers/oldtimers. De laatste tijd was het rustig, want er werd overlegd met staatssecretaris Weekers. Vandaag werd duidelijk dat de situatie nog steeds in een impasse zit.

Buick Lesabre: ook een oldtimer

Het voorstel om de leeftijdsgrens voor benzineauto’s per 1 januari a.s. te verhogen naar 30 jaar en die voor diesel- en LPG-auto’s naar 40 jaar werd door Weekers naar de prullenbak verwezen. Je zou kunnen zeggen dat hij er geen trek in heeft om 153 miljoen op te (laten) hoesten, waarvoor wel iets te zeggen valt, hoewel het bij verstokte oude-Volvo-rijders tot ongenoegen leidt.

In zijn eigen woorden: het voorstel van de branche bracht ‘een te hoge rekening mee voor overige weggebruikers dan wel de samenleving als geheel’.

Ondertussen is de onzekerheid op de importmarkt meteen te zien. Importeerden we de afgelopen jaren nog naar hartelust oude stinkende diesel-Mercedessen, inmiddels is het rokende blik een halt toegeroepen. We citeren het VWE, in diens rapportage over het eerste kwartaal van 2013: “De nummer 2 van vorig jaar, de oude Mercedes-Benz 200/300-series, is teruggezakt naar de 29e plaats. Import van de kleinere Mercedes-Benz 190-serie nam zelfs met 80% af, waarmee dit model van de 5e naar 54e plaats zakt.

Maar goed, nu Weekers geen krimp geeft zijn we qua duidelijkheid nog steeds niets opgeschoten. Misschien kunnen jullie een handje helpen? Verzin een manier hoe het bestaande oldtimer-wagenpark (410.000 auto’s in 2010) de staat 153 miljoen euro op kan brengen. ‘Gewoon schuiven met die euro’s, stelletje jankerds‘ lijkt me het meest recht-toe-recht-aan, maar misschien zijn er alternatieven?

Er ligt trouwens nog wel een SP-motie, waarvan het echter onduidelijk is hoe deze uitgevoerd moet worden.

Foto credit: autojunk.nl

Update 21:00 uur – Shit is aan, mensen. De Rolls-Royce Phantom-rijdende elite begint zich te roeren:

Oh noes!

Update 24-04 – Vandaag werd bekend dat oud-Minister van Financiën Jan-Kees de Jager gaat bemiddelen in de kwestie.



178 reacties

Lijkt mij niet meer dan terecht. De weg gebruiken = wegenbelasting betalen. Mooi toch verder, zo’n ‘dagenkaart’ voor diegenen die incidenteel rijden? Dat mag dan ook wel voor de mensen zonder oldtimer die ook weinig rijden.
Waarom niet gewoon: alle originele Nederlands auto’s MRB vrij en alle import klassiekers wegenbelasting laten betalen voor 25 jaar.
@sacha: als, dan meteen voor iedereen. ook de cabrio’s en andere fun auto’s inderdaad. Maar dat kost natuurlijk te veel…
@Alwood: daarom ben ik ook voorstander om de mogelijkheid in te voeren dat je gewoon voor 1 dag mrb kunt betalen.
@sacha:
Inderdaad en dan ook meteen belasting vangen voor de hele rotzooi:
– Campers;
– Elektromotor/waterstof;
– Lage CO2 uitstoot;
– Auto’s voor gehandicapten;
…en alle andere uitzonderingen die er zijn en ook gebruik maken van het wegenstelsel ongeacht hoe vaak.
@ZwerverRoodbaard: Volgens mij ben je ietwat in de war….:

– Campers; Daar betaal je gewoon wegenbelasting, maar omdat je toch niet het hele jaar met je Hymer op vakantie kan, kwartaal tarief dus 3 maanden dokken om pak ‘m beet maximaal 4-6 weken per jaar er mee te rijden (waarvan ook zéér waarschijnlijk de meeste km’s BUITEN Nederland).
– Auto’s voor gehandicapten; Sinds wanneer hebben die vrijstelling? Ik betaal gewoon de volle mep…. niks korting of voordeel.

Mueslimobielen mogen idd gewoon voor de volle 100% aangeslagen worden want ze maken ook normaal gebruik van het wegennet.
@406_v6:
Nee hoor, ik ben niet in de war :)
Als het argument “Gebruiken is betalen” wordt aangedragen dan moeten we ook meteen stoppen met alle voordelen die een willekeurige weggebruiker kan krijgen.

Voor het invalide vervoer heb je blijkbaar bij bestelauto’s kans op een verlaagd tarief, http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/bestelauto/vrijstelling/lager_mrb_tarief_en_bpm_tarief_voor_vervoer_van_een_gehandicapte

Het feit dat een camper de meeste kilometers in het buitenland rijdt vervalt ook, want er wordt ook gebruik gemaakt van het nederlandse netwerk.
Wellicht is het ook een idee om net als de Zuiderburen tevens een tolheffing te gaan voeren aan de buitenlanders die ons gezellige landje bezoeken…

Het is inderdaad kort door de bocht, maar de stelling was “Gebruiken is betalen”.
@ZwerverRoodbaard: Haha, lekker die link :)
@ZwerverRoodbaard: Tsja, hoeveel gehandicapten zullen zo’n bestelwagen rijden? Enkele tientallen op z’n hoogst… voorwaarden waar je aan moet voldoen zijn behoorlijk strikt en niet iedere gehandicapte wil in een bestelwagen rijden.

Wat betreft de campers, die betalen dus al… er van uit gaande dat de meeste campers op diesel rijden en zo rond de 2,8 ton leeg wegen, hebben we het bij een kwartaaltarief toch al gauw over zo’n € 800 die je per jaar aan wegenbelasting betaalt. Lijkt me een redelijk bedrag als je max 4-6 weken per jaar met de camper de weg op gaat.
@406_v6:

Het is maar wat je redelijk vindt. 800 euro voor twee maal een retourtje naar de Belgische grens. Dat doe je met een taxi goedkoper. Maar ja, niets kan eenvoudig in dit land. Bovendien, met het huidige, achterlijke systeem, harkt onze hypocriete overheid meer geld binnen dan wanneer we een rechtvaardig systeem zouden hebben.
Ik betaal bijvoorbeeld een netto modaal maandinkomen aan MRB voor mijn 20 jaar oude Mercedes terwijl een ander met een zogenaamd milieuvriendelijk gebakje 30.000 kilometer rijdt en geen MRB betaalt.
@406_v6: linker baan volle mep wegenbelasting muslie schraapauto of oldtimer begrenzen op 85km/h en enkel rechts rijden.
@Kvgorp: Daar zou ik prima mee kunnen leven !! Mijn 33 jaar oude camper rijdt sowieso het lekkerst bij zo’n 85-90 km/h :)
@Kvgorp:
Leuk idee, om de honder meter zo’n politie dienstklopper of zo’n “buitengewoon opsporingsambtenaar” die dat allemaal gaat controleren. Je zou een mooie aanwinst zijn voor ons gierend uit de bocht gevlogen ambtenarenapparaat
@pijl: Ik ben zelf ook ambtenaar :) je moet wel aan de gang blijven toch.

Nee gewoon als je aangeeft ik wil minder wegenbelasting dan moet je auto opnieuw gekeurd worden en dan wordt de begrenzer ingebouwd in jou auto. incl blackbox track en tracé systeem voor de belasting om aan te tonen dat je niet harder rijd dan 85. Zo hebben onze handhavers en lasersnipers daar geen omkijken meer naar. Dat is juist een bezuininging.
@Kvgorp:

Natuurlijk, we gaan gewoon even een gigantisch aantal kastjes inbouwen om het eenvoudig te houden. Maak het leven nog maar ingewikkelder dan het al gemaakt is met al die ambtenaren
@ZwerverRoodbaard:
Ik betaal 800 euro per jaar voor mijn camper waarmee ik hoogstens twee maal per jaar probeer zo snel mogelijk dit land te verlaten. Dat zijn ongeveer 400 kilometers. Lijkt mij toch dik betaald. Ik vind dat die Dijsselbloem ieder kwartaal op z’n knieën bij mij een bedankje met bloemen mag doen. Ook bij mensen die het nog kunnen opbrengen om ca 600 euro per kwartaal te betalen voor hun grote diesel waarmee ze niet per definitie veel kilometers mee rijden.
@pijl: Dijselbloem op z’n knieën jou bedanken? je bent in de war met die vorige, die dikke, De Jager: die hield er wel van heb ik vernomen….
@eklasse:
Verrek, inderdaad. Die de Jager was die andere leugenaar die ons allemaal dacht te kunnen wijsmaken dat die miljarden voor Griekenland wel zou terug komen met rente.
Dijsselbloem doet dat niet anders. Die liet weten dat cyprus gered was van de ondergang terwijl mij al snel duidelijk was dat de problemen nog zouden komen. En inderdaad, ik heb weer gelijk gekregen.
@ZwerverRoodbaard: Dan ook voor de Groene Leugen , de zogenaamde schone auto’s
zoals de nieuwe Fiat Panda 3 die 1 op 8 zuipt !
En alle andere merken ,
De energie labels van auto’s allemaal de prullenbak in !
Er klopt niets van ,
Gewoon M.R.B betalen naar gewicht.
Dat brengt geld op ,
Meer dan de oldtimers
Ziet de overheid nog steeds niet in dat wanneer je dit door laat gaan iedereen zijn oldtimer verkoopt (veel naar het buitenland, is hier geen drol meer waard) en er niks meer wordt geïmporteerd? Waar halen ze die 150 miljoen dan vandaan? apenland…
Ik maak van die van mij wel gewoon een trekker denk ik…
@Jaapferrari: Dat lijkt mij nou ook. Als de huidige eigenaren allemaal blij gaan betalen is het jackpot. Ik zie verzamelaars nog niet zo gauw voor bijvoorbeeld 8 auto’s afzonderlijk gaan betalen. Dan komen ze op garageplaten, in het buitenland, op de sloop, of worden ze geschorst.
@mout:

De FEHAC zelf schat dat deze beoogde mrb-opbrengst van 150 miljoen euro per jaar een vermindering in belastingopbrengsten, BTW en accijzen zal hebben van 250 miljoen euro per jaar. Uiteindelijk kost dit belachelijke idee dus 100 miljoen euro per jaar en wordt een groot deel van het historische wagenpark en de oldtimer-branche om zeep geholpen.
@Jaapferrari: de overheid ziet natuurlijk in dat het het van de zotte is dat hier vrachten Mercedes 200D worden geïmporteerd. De overheid ziet natuurlijk in dat de 200D rijders als ze belasting moeten gaan betalen ze de 200D van de hand doen (terug naar het buitenland) en een goedkope oude Astra (oid) gaan rijden maar wel gewoon wegenbelasting gaan betalen, zoals het hoort. Het is niet dat al die mensen opeens met de fiets of trein zullen gaan.
@mashell:
Daar is niets zots aan. Dat gedifferentieer hebben ze zelf verzonnen. Als je als restauranteigenaar de mensen gratis laat eten tussen 18;00 en 19;00 dan moet je niet gaan klagen dat er ook mensen gebruik gaan maken van zo’n regeling.
Ze zijn zelf incompetent om met een goed en rechtvaardig wegenbelastinssysteem te komen
@Jaapferrari: Neem een brommobiel , doe ik ook een 500 cc DIESEL
rijd 1 op 30 , 90 Euro p/j verzekering en lekker warm en droog .
@lancer56: En dan van 5200 cc naar nog geen tiende ervan? Nee bedankt!
Tuurlijk is het jammer, maar alles wat leuk is kost geld toch? Als we zelf boven de 65 zijn moeten we immers ook nog belasting betalen al heb je dat je hele leven al gedaan, dus dat argument voor klassiekers is ook niet fantastisch. Wel hoop ik dat er rekening gehouden wordt met t feit dat heel veel klassiekers niét dagelijks worden gebruikt… Zal wel niet :(
Laten we dan ook geen mietjes zijn en al die zgn schone 0% dagelijkse kilometervreters dan ook naar rato van gebruik belasten?? Op de snelweg maakt t geen bal uit…
@davelepeef: wat maakt op de snelweg niet uit? Mijn auto rijdt daar 1:40 ….
@dnadave: Al deed hij 1 op 100, de hoogte wegenbelasting wordt berekend aan de hand van het gewicht(met de simpele rekensom van wie meer weegt, belast meer). en aangezien zuinige auto’s ook gewicht hebben kunnen ze net zo goed mee betalen..

Echter is de “wegenbelasting-vrij-regel voor nieuwe auto’s” ooit ingevoerd om autoverkopen te stimuleren en om de gezamelijke nederlandse uitstoot naar beneden te halen. De slooppremie heeft namelijk veel oude en vervuilende auto’s van de weg gehaald en die mensen tuffen nu vredig rond in een Polo BlueMotion, 107/C1/Aygo of iets anders waar ze NOG geen wegenbelasting op hoeven te betalen. In de nabije toekomst zullen die eco-mobielen ook gewoon wegenbelasting moeten gaan betalen(ik meen 2014).. en zo hoort het ook, aangezien ze nieuw zijn.

Daarintegen is de vrijstelling voor automobielen van 25 jaar of ouder ooit ingevoerd als coulance omdat ze al 25jaar lang meebetaald hebben en omdat ze doorgaans door liefhebbers gereden worden en niet dagelijks..

Alleen de veroorzaker van deze problemen zijn de rijders die met hun zware en vervuilende “klassieker” duizenden kilometers maken en hem inzitten als dagelijks vervoer(een 190 is gewoon zo’n kwalitatief goede auto die weinig onderdoet voor een normale auto, ondanks dat ik geen MB fan ben moet ik dat gewoon toegeven, net als bij een volvo).

Ik vind het zelf ook belachelijk dat gebeurt, maar nederland heeft er nooit goede richtlijnen aan gegeven(zoals bij zoveel wetten naar mijn mening.

We zouden qua klassiekerbeleid gewoon moeten kijken naar Duitsland(in veel meer zaken ook). Daar krijgt een auto pas een H-kenteken als hij Wat bijdraagt aan de (inter)nationale historie van de automobiel. Daarnaast zijn daar de 190’s ook gewoon uitgerust met een nieuwere, schonere katalysator, wat dus het hele “smerige oude auto” weer om zeep doet helpen..

Het best is toch gewoon om bij elke APK keuring de kilometerstand op te schrijven, en heb je dat jaar meer dan (stel) 5000km gereden, dan moet je wegenbelasting betalen. de echte klassieker-rijder rijdt er geen 5000km per jaar mee (of 10000 per 2 jaar, als je per 2 jaar APK hebt). En waarom zouden wij geen schone katalysator kunnen toevoegen? enkele puristen zouden daar moeilijk over doen, maar ik denk 98% van de oldtimerbezitters gewoon niet…

Ik heb zelf 2 oldtimers, 1 voor de normale ritjes in de buurt(7000 – 10000km per jaar) en 1 die in de afgelopen 3 jaar slechts 140km heeft gemaakt.. voor die 1, wil ik best wegenbelasting betalen, met z’n 680kg is dat toch wel te betalen, maar voor die ander zou ik dat belachelijk vinden…
@estoque: Als het op gewicht gaat zouden mijn twee kevertjes dus samen minder moeten kosten dan 1 ampera… Helaas zal het zo wel niet worden
@estoque: En hoe ga je de km stand controleren tijdens de APK? De km stand van een oude mercedes draai je in nog geen 10 minuten gewoon terug.
Doe aub hetzelfde als de verzekering. 5000 km maximaal rijden(makkelijk te checken bij de apk, word dan dus 10000 per 2 jaar). Rijd u meer dan gebruikt u hem niet als een oldtimer en heeft u geen recht op oldtimer voordeel. Dit is veel makkelijker in handhaving dan een dagenkaart of iets dergelijks.
5000 km per jaar, het werkt voor de verzekering dus ja waarom niet doortrekken over de hele linie
@alfa33: is geen optie. Zeker bij de oude auto’s is het een klein kunstje om de teller terug te draaien.
Ze moeten gewoon de Diesels wegenbelasting laten betalen. Of je laat alle geïmporteerde diesel auto’s gewoon wegenbelasting betalen.
@rufctr01: waarom alleen diesels? Dan staat het bij de liefhebbers (van goedkoop autorijden) weer vol met oude Amerikaanse slagschepen op LPG.
@rufctr01: Leg dat eens uit van alleen diesels…. ik zie nl. zat Mercedessen van de W123, 124 en 126 serie met een 2,8 tot 5,6 liter grote benzinemotor die gewoon op benzine rondtuffen zonder katalysator, waarom zouden die uitgezonderd worden?
@406_v6:
omdat je op benzine je aandeel wegenbelasting dubbel en dwars terugbetaalt aan accijnzen op je peperdure benzine die zo’n oude benzinemotor in grote hoeveelheden opslurpt. Een oude benzine is simpelweg niet geschikt als KM-vreter. Daarom diesel en LPG belasten.
@mgmgb: Nou, die Mercedes benzine blokken staan juist bekend om hun levensduur….. half miljoen kilometers wegtikken met zo’n dikke benzinebak is géén enkel probleem. Dus dat argument gaat bij mij niet op.
@406_v6:
Ik heb het ook niet over levensduur, het BMC B-series blokje in mijn MG kan er ook makkelijk nog 2 ton bij hebben (bovenop de 2 ton die er al op staan) en die GA ik er ook mee maken, maar een oude benzine rijden is gewoon een duur grapje omdat ze zuipen als een gek en over het algemeen alleen maar 98 lusten, al dan niet met ook weer dure loodvervanger-additieven.
@alfa33:
Daar is niets makkelijks aan. Al dit soort “oplossingen” geven alleen maar aanleiding om ons leven nog ingewikkelder (en dus duurder) te maken door nog meer ambtenaren ( met behoud van uitkering) in het leven te roepen zoals we nu al hebben bij een sociale werkplaats als de RDW.
Misschien is het een idee om een klassieker alleen belastingvrij te laten als het een 2e auto betreft met een beperkt aantal kilometers per jaar, kom je daarboven moet je alsnog het afgelopen jaar betalen.
@moondustfocus:
En dat dan weer laten controleren door een kudde geldverslindende ambtenaren, daar gaat de winst.
Gewoon allemaal dokken, dan kan het te betalen tarief gewoon omlaag omdat er dan genoeg binnenkomt.
@jrk68: kán, ja.
Als ze een kip met gouden eieren willen slachten.
@moondustfocus:
Ik heb naast mijn oldtimer ook gewoon een auto voor dagelijks gebruik.
Daar betaal ik zonder zeuren gewoon MRB voor.
.
Mijn Mercedes uit 1984 (néé, geen W124 of W201 diesel) gebruik ik alleen voor de leuke ritjes en bijeenkomsten.
Ik betaal dan misschien geen MRB, maar wel verzekering, brandstofaccijns, extra zorg en onderhoud dus extra BTW etc.
.
Laten ze zich concentreren op de dagelijkse afgetrapte diesel rijder en die zijn echt wel boven water te krijgen.
@bertorelli: Dat bedoel ik, de echte liefhebber zou niet mogen lijden onder zij die proberen belasting te ontduiken met een klassieker die als daily wordt gebruikt.
Leen maar bij de pensioenfondsen , dat is ook voor de oudjes. Die paar miljoen maakt niet uit op de berg geld waar ze op zitten.
@schellekens006:
Goed plan, dan maak ik jouw pensioen wel op….
@schellekens006: Ze hebben bij de pensioenfondsen al geleend om te beleggen, is niet helemaal in de smaak gevallen.
@schellekens006: was het niet dat de pensioenfondsen krap zaten en moesten gaan afstempelen? Als je al iets wilt met de pensioenfondsen laat ze dan hypotheken (in Nederland) verstrekken, weer wat concurrentie op die verziekte markt en het geld wordt dan behoorlijk veilig in eigen land ingezet.
Geef iedereen een persoonsgebonden kenteken … betaal een vast bedrag aan wegenbelasting, regel iets met de verzekering en je kan rijden met welke auto je wilt … je kan toch maar één auto tegelijk rijden.
Kijk, dát vind ik nou een bruikbaar idee.
Gewoon de MRB afschaffen voor die lui. Het is al zielig genoeg voor hun.

Ik heb een veel beter plan; ipv MRB kunnen ze per km dat ze afleggen betalen. Bouwen in al die oldtimers een GPS kastje in die dan bijhoudt hoeveel km je hebt gereden. Kan iedereen zien waar naartoe en hoeveel km je gereden hebt. Zij blij, wij blij, iedereen blij.

En dan noemen we het iets van: Oldtimerrijden; suck it up, biatch.

Goed plan, toch?
@Rick-dos: probeer je nu serieus het “rekeningrijden” te pluggen?
@mashell: Nee, oldtimerrijden heet het.
@Rick-dos: Waar haal jij 6-volt kastjes vandaan? al onze klassiekers rijden nog op 6-volt, als jij z’on kastje kan vinden monteer ik hem in de auto
@toeter11: Zonnepanelen. Op het dak. En in het geval van een cabrio op de kofferbak. Weten we tenminste zeker dat er iets werkt op die oude barrels.
@Rick-dos: moet ik dit serieus nemen?
@toeter11: Laat ik helemaal aan jou over. ;)
Verdeel die 150 miljoen onder het aantal oldtimer gebruikers. Een rekensom brengt mij op ong. 370 euro en dat is nog steeds niet veel.
@kaeser:
Een kennis van me heeft een autootje uit de jaren 60 waar misschien 3 á 400km per jaar mee gereden wordt.
Dan is € 370 toch best veel
@bertorelli: Een kennis van mij heeft een auto waarvan de banden 400 euro per stuk kosten. Dat vind ik dan weer veel geld…….
ze zouden de autos met gas en op diesel kunnen belasten en de gewone benzine oldtimers van de liefhebbers belastingvrij laten
Laat een auto alleen wegenbelasting vrij zijn bij 30 jaar of ouder, en wanneer het tenminste de 2e auto is. Lpg diesel weldegelijk belasten. En als grootste wijziging op het bovengenoemde voorstel; geimporteerde auto’s betalen de eerste 10jaar de volle pond belasting. Ben je ook gelijk af van de importerende “liefhebbers.”
En als uit onderzoek na een ongeluk o.i.d. blijkt dat de klassieker als daily driver gebruikt is; met terugwerkende kracht belasting betalen.
@Brum: maar er zijn ook mensen die een hele zeldzame auto zoeken die ze niet in Nederland kunnen vinden, dan is die regel ook niet meer eerlijk. Zoals het was, werden die Diesels toch al uitgefaseerd.
@undifined1: Als je zo graag een écht bijzondere auto wilt hebben, dan boeien die paar jaar belasting je ook niet.
@Brum:


Ik zal je even mijn bankrekeningnummer geven wanneer “een paar jaar wegenbelasting” je niet boeien. Als iemand ten onrechte jouw besteelt van, pakweg een paar duizend euro, dan wil ik wel eens zien of dat je wel of niet boeit
@pijl:
….juist…. Jij bent duidelijk zo’n zure profiteur met een rot vierkant hok dat onder het mom van “liefhebberij” met een belastingvrije auto rond rijdt. Hou toch op met zeuren man en wees blij dat je de afgelopen jaren belasting vrij hebt mogen rijden.
@Brum:

Je zou hebben kunnen lezen dat ik per jaar meer dan TWEE MODALE NETTO maandinkomens betaal voor drie auto’s. Waar het om gaat is dat we zitten opgescheept volstrekt ongeloofwaardige politici die continue de spelregels veranderen en die zich geen snars aantrekken van de burger die dat gehannes helemaal zat is.
Hun voornaamste bezigheid is geld harken. Vandaag is het de oldtimerbezitter (ik schrijf met opzet niet berijder) volgende week is het weer de roker. Eerder was het de langstudeerder of de ziekenhuisbezoeker of noem ze maar op.
Geen visie behalve dat ze met paniekvoetbal bezig zijn om maar onder die 3 procent te komen. En zelfs dat gaat die incompetente politici niet lukken omdat ze klaarblijkelijk geen verstand van zaken hebben. Ten eerste gooien ze bakken met geld uit het raam aan allerlei egoprojecten en ten tweede snappen ze niet dat er grenzen zijn aan het schaamteloze harken bij de burger.
Ik durf er mijn oldtimerverzameling om te verwedden dat de recente BTW verhoging niet die beoogde 4 miljard extra opbrengt maar voor juist minder opbrengt.
@Brum:
Je zou een mooie aanwinst zijn voor deze gierend uit de bocht gevlogen overheid met zulke ingewikkelde maar vooral onuitvoerbare flauwekulregels
@pijl: Onzin. De randvoorwaarden die ik stel zijn allemaal zo vanuit een database op te roepen; moet zelfs voor de overheid te doen zijn.
Lastig wordt het pas met km registratie of een rittenkaart de boel wil gaan controleren.
@Brum:
Ja hoor : wel of geen tweede auto, wel of niet geimporteerd, wel of niet al 10 jaar in het land, wel of niet LPG of diesel (wat is er trouwens mis met LPG ?) Nog beroerder gedifferentieer dan we al van deze domme overheid gewend zijn ? Hou toch op. Kijk eens naar alle flauwekulregels voor wat betreft het schorsen. Hoe gecompliceerder wil je het nog hebben ?
Waar we het over zouden moeten hebben is betalen naar gebruik. Zo eenvoudig is dat.
@Brum:

Ik zal even een mooi voorbeeld geven. Je verkoopt je eerste auto op vrijdag. Dan is je klassieker even geen 2e auto. Ze sturen je vanuit Apeldoorn gelijk een rekening omdat je pas een paar dagen later je andere (1e) auto op naam registreert.
En wat dan met “terugwerkende kracht” betalen als blijkt dat je klassieker wellicht toch vaker gebruikt wordt. Welke criteria gaat welke ambtenaar dan hanteren en toepassen ? Houd toch op.
Laat de eco wb vrije auto’s en 0% bijtellers een klein percentage meebetalen. Zij maken immers op veel grotere schaal gebruik van de weg. Zo komt niet de volledige lading op handen van een kleine groep gebruikers. Je kan niet van 1 groep verwachten dat ze gaan betalen terwijl er een veel grotere groep (die ook nog is vele malen meer gebruik maakt van het wegennet) nog steeds gratis overheen jakkert.
@E34M5Touring: helemaal mee eens! Je kunt niet alle lasten bij de groep die het minst van de weg gevruikmaakt neerleggen.
Ik heb al eens eerder geroepen dat er 2 mogelijkheden zijn, evt. gekoppeld:
a) een oldtimer kan nooit de 1e auto zijn, dus alleen evt. een oldtimer vrijstelling vanaf de 2e auto. Dus je betaalt altijd minimaal voor 1 auto mrb. Lijkt me logisch want de echte liefhebbers hebben een gewone auto voor dagelijks gebruik, terwijl dat bij de misbruikers niet het geval zal zijn.
b) koppeling van het mrb bestand met die van de verzekeraars. Alleen als er een oldtimerverzekering is met beperkte km’s kan er vrijstelling worden verkregen.
@midasracer:
Inderdaad, de optie dat je pas belasting gaat betalen als je geen dagelijkse auto hebt kan ook.
Ik heb zelf een andere dagelijkse auto, 1500kg LPG dus die staatskas spekken doe ik al, en de oldtimer voor het opknappen, omdat dat een hobby van me is.
De oldtimer laat ik hoogstens uit bij mooi weer en bij clubdagen, tenminste als die het doet. Ondertussen staat die al 1,5 jaar in de schuur en heb ik er nog geen km mee gereden. Lijkt me toch van de pot gerukt als ik daar geld voor moet betalen terwijl ik een dagelijkse auto heb. Voor de rest komt dat ding niet de schuur uit. Ik zou het iig jammer vinden dat ze ook de echte liefhebbers gaan straffen door zo’n nieuwe regel.
Hoe moet het dan met al die mannen/vrouwen die een klein privé automuseum hebben en deze ook op de zondag eens uitlaten? Dat kun je dan ook niet meer instandhouden en dan gaat al dat automobiele erfgoed rechtstreeks de sloop op.
@midasracer:
Allemaal weer veel te ingewikkeld. Ik neem dan wel twee oldtimers op naam. Prima ?
Laten we ophouden met al deze ingewikkelde flauwekul en die incompetente politici dwingen nu eens te komen met een simpel en rechtvaardig wegenbelastingsysteem. Niet rijden, niet betalen, weinig rijden weinig betalen, veel rijden veel betalen. Hoe moeilijk kan dat nu toch zijn ?
Geen flauwekul met schorsen, opnieuw schorsen (betalen en weer betalen om niet te rijden. Geen flauwekul met 800 euro voor je camper betalen terwijl je slechts 400 kilometer per jaar in Nederland rijdt. Niet 1800 euro betalen voor je ruime gezinsauto waarmee je slechts 10.000 km per jaar rijd en slechts een paar tientjes voor die zogenaamde milieuvreidnelijke auto waarmee je toch 30.000 per jaar rijdt.
@pijl: Iemand die goedkoop met een 190D wil rijden, zal niet 2 auto’s kopen om goedkoop met de 2e te rijden. Want voor de eerste betaalt hij de volle mep. Maar de echte liefhebber zal altijd een eerste gewone auto hebben en zijn oldtimer voor bijzondere gelegenheden gebruiken.Gebruikt hij dan toch een oldtimer als eerste auto, dan betaalt hij daar ook de volle mep voor.Logisch want het is zijn dagelijkse auto. Simpel maar geniaal toch? Alleen frauduleus handelen zoals de auto op naam van iemand anders zetten, verpest dit idee. Maar katvangers worden tegenwoordig keihard aangepakt, dus dat is oplosbaar.
@midasracer:
Een simpele rekensom maakt dat een kleine Daihatsu die 12 euro per maand MRB en 100 euro per jaar aan verzekering doet kan prima fungeren als 1e auto.
Overigens is het sowieso allemaal lood om oud ijzer want, zover mijn kennis reikt, doet een niet wegenbelastingvrije MB 190D ook maar 70 euro in de maand.
@pijl: Overigens heb ik al in een interview gelezen dat een aantal eigenaren de auto gaan schorsen, maar toch de weg opgaan.Een soort van burgerlijke ongehoorzaamheid. Dat wordt nog lachen.
Er zou naar mijn idee het beste een regeling komen dat je gewoon voor 1 dag mrb kunt betalen dmv gewoon Ideal, dat is voor liefhebbers wel op te brengen, dat is toch maar een paar euro voor de meeste autos, en als je hem dan dagelijks gebruikt, betaal je de volle mep. Eventueel zou je dan nog de eerste 10 dagen gratis kunnen maken.

Een ander alternatief zou nog kunnen zijn dat je Oldtimer alleen mrb vrij mag zijn als je ook nog voor een andere auto mrb betaald.
Ik stel voor: een staats-klassiekeropslag. Tegen genormaliseerd MRB-tarief je klassieker een deel van het jaar opslaan in een overheidsgebouw.

Krijgt Weekers z’n centjes, heb ik een leuke locatie om m’n Volvo op te slaan als ik er niet mee rij.
hahahaha.. dàààààg sloebers met je smerige stinkdiesels.. Allemaal in de shredder. Alle goudzoekers die zich vol hebben laten naaien en het tienvoudige hebben betaald voor een auto met een negatieve dagwaarde zijn binnenkort weer opgerot, die kunnen weer gewoon met de bus. Wat overblijft zijn echte classics op een strippenkaartje, prima zo.
Wanneer gaat dat hele geflikker dan in met het belasting betalen? Net begonnen aan ren leuke project auto!? Ik vindt het rete cool, een vierkante volvo. Alben ik (maar) 19jr jong.
@smotsholle: 1 januari 2014
@flippert: nou, das lekker. Komt mn 740 gle’tje nooit meer op de weg… Jammer. Men moet elder geld gaan weghalen. 0% bijtelling auto’s en nog veel dingen waar veel te veel geld wordt verknoeit.
Ach ja… Je wordt toch gestort van dan geneuzel. Schaf de vrijstelling af of behoudt het. Maar geef in ieder geval duidelijkheid.
Blijf het zelf onzinnig vinden om de vrijstelling af te schaffen! Het zal geen geld opleveren, vanwege de verkoop van vele oldtimers, de gemiste inkomsten(belasting) van garages en het schorsen door velen.
Het argument milieuvervuiling kan ik nog wel iets bij voorstellen. Maar dan zijn er wel meer dingen die oneerlijk verdeeld zijn, zoals de vrijstelling van bijtellen voor zogenaamde zuinige autootjes die in werkelijkheid veel meer zuipen, omdat ze afgetrapt worden door de rijders…
@reactief:
lol @ de gestort in plaats van gestoord en de andere taalfoutjes….
Je heb ook mensen met een oldtimer legertruck verbruik 1 op 3.
Zij gaan bijvoorbeeld het hele land en buitenland door voor een meeting en rijden zo’n 400km in een weekend.
Als de truck met LPG wegenbelasting moet betalen kost dat zo’n 4000euro per jaar (een kwart lijkt me al aan de hoge kant).
Als de truck op benzine rijdt kost dat meer dan 200euro alleen al aan brandstof voor een weekendje.
Veel van dit soort liefhebbers bezitten er meerdere bijv. een witte en een groene.

Het zelfde geldt voor de vrachtwagentjes waar mensen mee naar evenementen willen of oldtimer Chevy campers die op LPG rijden voor vakanties. De Chevy camper rijdt voornamelijk in het buitenland, moet deze dan wegenbelasting betalen voor die paar kilometer in Nederland?

De kosten lijken mij niet in verhouding tot de kilometers in deze gevallen.
Dit zijn wel de gevallen waar de 2e kamer op doelt.

Toch vervelend om te zien hoe een (slecht) onderzoek naar het gebruik van oldtimers een gat in de begroting veroorzaakt en daarmee de liefhebbers treft.
Deze regeling is net als de hypotheekrenteaftrek iets wat niet in één groot Europa thuishoort dus het lijkt me een verkeerde keuze om oldtimers boven de 30 jaar te belasten.

Dagenkaarten of kilometer registratie lijkt me een oplossing. Dit dicht natuurlijk niet de begroting maar dat zal ook niet gebeuren als Weekers zijn plannen doorvoert.
Ik heb o.a. een G op LPG. Rij er geen 2.500 KM per jaar mee. Voornamelijk naar Duitse meetingen en Fursten Forrest. Kost in de belasting bijna € 2.700,00! Is het eerlijk om meer dan een Euro per kilometer aan MRB te gaan betalen? Aan accijns en BTW sponsor ik de staat al behoorlijk met een verbruik van 1 op 4 a 5…….
Daarnaast een 107 die bijna geen hol aan MRB kost, maar die vele tienduizenden kilometers per jaar rijdt…..
Wie is hier nu gek?
Deze overheid denk geld te vangen door de MRB regeling voor oldtimers op te heffen, maar ze vergeten dat dat ‘papieren’ rijkdom is. Het gaat ze geld kosten omdat niemand al zijn oldtimers volledig gaat belasten en omdat er een hele branche willens en wetens om zeep geholpen gaat worden. Weg BTW inkomsten, belasting op winsten etc. Daarnaast de nodige mensen in de WW. Als reden in het regeerakkoord noemt men het milieu. Waarom moet LPG (zijnde de schoonste brandstof) dan in hetzelfde regeerakkoord van alle brandstoffen de grootste accijnsverhoging krijgen? Ga zo door kabinet Rutte!
Er waren reeds afspraken gemaakt naar een gefaseerde verhoging naar 30 jaar en betaling van Diesel en LPG opcenten voor auto’s na 31-12-1986. Voor mij is de overheid onbetrouwbaar gebleken.
MOOI ZO ..

niet meer voor andermans hobby betalen ..

ik vind het een geweldig idee ..
@lincoln: :’) heerlijk toch, die omgekeerde wereld?
Fantastische uitvinding… belastingen.
@Alwood:

zijn treinkaartjes straks 12X zo duur ..

geen lelijke mensen op scootmobiels meer voor mijn voeten ..

en een remigratie van hier tot Tokio ..
@lincoln: utopie!

dan blijven er zeker ook alleen nog maar anticiperende automobilisten over?
@Alwood:

als iedereen zijn eigen hobby en voertuig zou bekostigen ??

yep .. dan zou het idd heeeeeeeel anders op de weg zijn ..
@lincoln: Lekker rustig, denk ik…
@norge:

yep .. heerlijk relax zonder flitskasten ..
Heb zelf een “iconic 4×4” oldtimer. Da’s een diesel want dat hoort bij die kar. Rij er per jaar minder dan 5.000 km mee. Meestal veel minder. Maar met 2200 kg worden dat dure km’s aan MRB. Het onderhoud is al een veelvoud van de 2 moderne auto’s die we voor dagelijks gebruik hebben. Hobby mag geld kosten, maar er zijn grenzen…. Bovendien is de overheid al vaak onbetrouwbaar gebleken als het om auto’s gaat. Wordt tijd voor rust.
@erikhj: landrover?
@undifined1: LandCruiser.

Epic 4×4. Maar wat moet je et mee als je €2500 p/j mrb moet aftikken?
Een hoop domme reacties, of onhaalbare ideeen… niet alleen van het kabinet, maar ook van AB lezers..
– alleen als tweede auto is heel moeilijk te controleren… je verzekert hem gewoon op je pa’s naam oid.. scheelt ook nog eventuele noclaim etc…
– kilometers registreren is helemaal moeilijk.dat krijg je al helemaal niet waterdicht. (ik heb voor mijn spidertje nog wel een tweede teller liggen.. wisselen kost 5 minuten..)
– allemaal betalen? ook zo belachelijk.. gaan al die mensen met andere hobbies dan ook betalen? die bootjes in de haven (gigantische melkkoeien lijkt me), de duivemelker op de hoek, de hondebezitter, nordic walker en wielrenner? die maken ook gebruik van de infrastructuur.

– volgens mij is alleen een electronische 60-dagen kaart oid een realistische manier om de veelrijders uit de klassieker te krijgen.. zo’n systeem is makkelijk te realiseren, en ook controleerbaar. misschien moet je zoiets wel voor elke auto openstellen..wat voor mij een klassieker is, is dat wellihct niet voor jou?..
@hans75: Idd, de digitale 60 dagen kaart. Parkmobile of Yellowbrick, maar dan andersom.
Aaah, heerlijk belastingvrij een ritje gemaakt…
@norge:
Geen leedvermaak aub.
-edit: jahoor, en nu terug je hok in voor je een ban te pakken hebt-
@estoque: Dat is een belachelijk dom kommentaar, zal wel veel plusjes van net zo domme mensen krijgen…
@norge: Oeps kan je deze dan ook weg halen?
@norge: misschien ligt het dan niet aan de poster, maar waaraan de post gericht is. Ik vind je eerste sensatie-zoek-post van dermate bedroevend niveau dat ik naar een oldschool “yo mama…” Grapje heb gegrepen..
@estoque: Laag ? Ik heb net een 30 jaar oude Volvo gekocht, omdat ik het een grappige wagen vind en omdat het (ook hier) belasting vrij is .Voor deze wagen is al dertig jaar hier belasting aan de staat betaald. De staat heeft zeker weten al drie keer de nieuwwaarde van deze auto aan belastingen binnen gehaald. Mag tie nu dan van zijn (belasting) pensioen genieten? Voor een huis van honderd jaar of ouder krijg je toch ook steun van de monumenten zorg? Daarom zeg ik , ik heb lekker een belasting vrij ritje gemaakt. En nee, ik gebruik hem niet dagelijks.
@norge: Volvo is een dikke plus, die nieuwe Hyundai meuk blijft ruk..
Gewoon simpel houden. Heeft het voertuig blauwe platen (niet dat rare turquoise van taxi’s) ergo van voor 1978 dan is deze wegenbelasting vrij en gelden er geen milieu regels. Is de wagen van later dan is het geen klassieker en wordt er gewoon belasting betaald.
@mashell: Makkelijkste lijkt het mij (en meest eerlijk) dat een auto 30 jaar op kenteken in een land moet staan en dan vrijgesteld moet worden.Dan heb je immers al 30 jaar belasting voor de auto betaald. Ben je van die import troep af, de prijzen gaan omhoog en je houd alleen de echte veteranen over.Laten we zeggen dat het een beloning is voor het niet mee werken aan de wegwerp maatschappij.
@norge: Nais waarde Noorse vrind. Dat vind ik helemaal geen slechte. Jaren van bewezen diensten maakt vrij van belasting na 30 jaar.
@highperformance: Nee maar, wie we daar hebben ;)
@norge: Das idd eeuwen geleden. Begon het AB en AW fanboy niveau serieus beu te worden. Dus meed ik het maar. Maar als het de overheid betreft dan log ik graag nog even in ;-)
@highperformance: Begrijpelijk, het is vechten tegen de bierkaai, of bedoel je mij ook ? :mrgreen:
@norge: Neuh, verre van. Ondanks je afkeer van mijn geliefde merk kan ik met jou ook wel op basis van respect en feiten/argumenten ouwekleppen. Dat mis je hier teveel. Hier worden waarheden aangenomen omdat men het op internet heeft gelezen, de vader van de krantenjongen van de buurman het OOk heeft meegemaakt en de rivalerende merken per definitie niet deugen om welke reden dan ook. Maar goed, van ieder merk, dus ook BMW fanboy’s, kom je dit gedrag tegen. Ik vond het lang leuk, maar uiteindelijk niet meer.
@highperformance: om mijn god, de Autoblog-veteranenkliek is compleet. :)
@Emile_Benz: Be Aware my good friend…. the oldies gonna take it over now…. vanaf nu niets meer dan autoliefde, verbroedering, benzine door de aderen en wederzijds respect. Jep, we gaan een leuke tijd tegemoet…..
@norge: Prima oplossing.
@norge:

Het gaat er helemaal niet om dat er al zoveel jaar betaald is. Het gaat er om dat je naar gebruik dient te betalen. Zo eenvoudig is het
@pijl: Prima, zetten we een GPS in elke auto en dan kan er naar verbruik betaald worden.Dat betekent dat de meeste oldie’s nog veel goedkoper uit zijn. En benzine diesel en gas moeten hetzelfde betalen dan.Maar gewicht moet ook meetellen . Dat zou toch eerlijk zijn?
Maar ik blijf vinden dat je een auto na 30 jaar belasting best een pensioen (lees vrijstelling) mag geven.Het zorgt voor afwisseling in het straatbeeld.
@norge:
Nog steeds veel te ingewikkeld. Wanneer we vandaag beginnen met kastjes bouwen in ca 7 of 8 miljoen automobielen dan zijn we over 4 jaar nog niet klaar. Dan de juridische kant voor wat betreft de verantwoordelijkheid voor dat kastje. Dan nog eventuele technische problemen en de eindeloze ambtenarij met de rekeningen die daar uit voort vloeien?
Het lijkt mij het zoveelste onuitvoerbare plan. En ik heb al meer dan verbaasd over alle andere onuitvoerbare plannen.
Gewoon in de brandstof zoals in de meeste landen (genoeg voorbeelden om ons heen maar daar hebben onze politici nooit enige boodschap aan) Dat zou wel eens kunnen betekenen dat de prijs nauwelijks verhoogd kan worden omdat we 1) al te veel betalen voor de brandstof en 2) te veel betalen aan die belachelijke houderschapsbelasting (jaja, “de gebruiker betaalt”). Kijk naar houderschapsbelasting op wikipedia.
Wel simpel en rechtvaardig. RIjd je niet betaal je niet, rijd je weinig betaal je weinig, rijd je veel betaal je veel. Verbruikt je auto veel, betaal je ook meer. Hoe eenvoudig wil je het nog hebben ?
Denk eens aan touringcars oude vrachtwagens en andere meuk. Ga die eerst eens aanpakken. Stelletje zielige
Het bewijst voor de zoveelste keer dat we te maken hebben met een stel incompetente politici die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn. Een bedrag groter dan de beoogde opbrengsten per jaar (Welke ambtelijke oetlul komt aan het bedrag van 150 miljoen ?) is nu al, in minder dan een half jaar sinds het bekend worden van het regeerakkoord, verdampt. Een gehele bedrijfstak is nu al om zeep geholpen dankzij de korte termijn winstbejag politiek die uiteindelijk de schatkist juist geld zal kosten.
Als deze politieke dwergen eens in staat zouden zijn om met een simpel en vooral rechtvaardig wegenbelasting systeem zouden komen waarbij iedere weggebruiker betaalt naar gebruik dan was al deze onzin niet nodig. Niets kan eenvoudig in dit land geregeerd door politieke dwergen. We hebben te maken met een volstrekt onbetrouwbare overheid die ons land terugbrengt naar een bananenrepubliek waarbij iedere dag weer een verrassing is.
Stuur de rekening maar naar Rutte en zijn kompanen
@pijl:

prima samenvatting van het kneuzenkabinet ..
Voor de nog geen 10.000 kilometer per jaar in mijn 19 jaar oude Mercedes diesel betaal ik een netto modaal maandinkomen (1800 euro) aan MRB. Een ander betaalt geen MRB voor zijn zogenaamd milieuvriendelijke autootje en rijdt misschien wel 30.000 km per jaar. Dit is de zoveelste belachelijke situatie in dit achterlijke land geregeerd door incompetente politiek dwergen.
In Den Haag kunnen ze fantastisch leuteren over “de gebruker betaalt” maar ze zijn alleen niet in staat om het in praktijk te brengen.
Mijn 760 is uit ’83. Betekend dit dat ik hier mee net geluk heb? Voor mn caabje zie ik het somber in (’88er). Maar wat is het probleem? Ik betaal al volle mep voor mn v40! Ik rij toch niet in 3 auto’s tegelijk
Onze overheid is verslaafd aan belastinggeld. Of iets rechtvaardig is doet niet ter zake. Het gaat om inkomsten. De ene keer is het de langstudeerder (meegekregen wat een belachelijke heisa dat allemaal was met boetes die weer terugbetaald moets worden ?) de volgende keer de leaseautorijder, dan weer de roker en de volgende keer is het weer de autorijder die een reiskostenvergoeding krijgt. Dan is het weer degene die in het ziekenhuis opgenomen wordt (Voorstel tot het betalen van 7,50 per dag). Dit land wordt inmiddels geregeerd door een stel politieke heikneuters die bezig blijven met allerlei kinderachtig marginaal geknutsel dat nog niet verzonnen kan worden door een kind van drie jaar.
Gaat dan ook de BPM naar beneden zoals beloofd en kom het kwartje van Kok ook weer terug. Het is een twist tussen oldtimer NL en de overheid en tussen de weggebruikers onderling. Laten we ons niet verleiden door loos te gaan op elkaars vervoersmiddelen. De overheid moet een keer stoppen met kortzichtige korte termijn politiek… bijdrage kinderopvang, spaarlooregelen, levensloopregeling, stimuleren koopwoningen en naar verloop van tijd beseffen dat die keuzes niet zo handig waren… nee, deze keuzes zijn handig als de overheid zelf slimmer met geld zou omgaan. Geld aan Griekenland….. verstandig? Dus liefhebbers, niet elkaar in de haren vliegen omdat ze in Den Haag er een uienpan van maken.
“en niet tussen de weggebruikers onderling” bedoelde ik
En als er nou iets meer word betaald bij de pomp? Gewoon kentekenbewijs laten zien ofzo en is de auto boven de x aantal jaar. Extra belasting op de brandstof prijs. Betaal je voor je klassiek alleen als je hem gebruikt. Zal wel weer mee gekloot worden hier en daar maar het is beter dan niets en beter dan alles.
@robert110: HAha.. dat is nog dommer… dan tank ik mijn GT wel vol… en pomp het thuis over naar mijn spider….
Iets met kaalgeplukte kip en poot uitdraaien………en dan zijn er nog van die moderne, hippe milieu-juppen die het allemaal aanmoedigen en de oldtimerrijders de grond inboren, maar er ZELF OOK aan mee betalen.
Het argument voor belasten van oldtimers was toch beperking van de uitstoot/luchtvervuiling/fijnstof/NOx? Dat argument is nergens meer terug te vinden en nu draait het enkel nog om aanvulling van de staatskas.

Begin maar eens met het verbieden van 2-taktmotoren, gebruik van stookolie in schepen zonder roetfilter en gesubsidieerde kerosine om de luchtvaartindustrie in stand te houden.
@metalmike:

Je maakt een fout die juist in Den Haag ook te vaak wordt gemaakt. Het niet belasten van kerosine is iets heel anders dan subsidieren. Die belachelijke vliegtaks werd snel weer uit de wereld geholpen toen dat uiteindelijk tot minder belastinginkomsten leidde. Deze zogenaamde milieubelasting was ineens niet meer nodig. Was het milieu in die korte tijd dan ineens zoveel verbeterd dat deze belasting niet meer nodig was ?
laten we beginnen met een vignet voor buitenlandse vrachtwagens, de opheffing voor zuinige nieuwe auto’s, het terug brengen van de bijtelling naar 25% voor iedere zakelijke auto en de afschaffing van oldtimer vrijstelling dan is alles weer recht getrokken en betaald iedereen weer mee. De gevolgen zullen zijn minder brandstof inkomsten van vrachtwagens, daling verkoop van zuinige auto’s en de verkoop heeft al de nodige tegenslagen gehad in tijden van crisis, daling zakelijke vervoersmiddelen en het omzeep brengen van een markt voor onderdelen en werkzaamheden van oldtimers, het betalen van ww van de ontslagen werknemers, minder inkomsten door btw en verzekeringen. De gevolgen zullen de schatkist behoorlijk in beweging zetten zodat het nieuwe kabinet wederom een bezuiniginspakket moet neer leggen voor de gewone man. Vroeger was ik trots om een Nederlander te zijn maar tegenwoordig schaam ik me diep om onderdeel te zijn van deze graaicultuur.
Mij verbaast niets meer in dit land. Tenslotte zitten we ook opgescheept met een minister van financien die het een “rechtvaardige” ingreep vindt om spaarders te beroven van hun spaargeld. Hij noemt dat het “opruimen van de eigen rommel van de banken”. Zo’n mentaliteit ligt ook in lijn met het belasting verhogen en dat bezuinigen noemen. Een ieder met gezond verstand noemt zoiets normvervaging.
Het is in dit land al fout gegaan toen de overheid ontdekte dat je veel (meer) geld kunt “verdienen” door iets dat eerst ten strengste verboden was ineens toe te staan: het bijvullen van de parkeermeter. Je kunt dan ook een ambtenaar vergelijken met een parkeermeter. In eerste instantie in het leven geroepen om zaken in goede banen te leiden maar als snel verworden tot het leeg plunderen van de portemonnee van de burger
@pijl: De mooiste is dat men denkt dat we bezuinigen door meer belasting te heffen. Alsof mijn dochter tegen mij zegt “Pa, ik eis meer zakgeld, ik ga bezuinigen”.
@highperformance:
Helemaal gelijk,. Als ik mijn zoon van 9 uitleg dat we moeten bezuinigen dan snapt hij meteen dat we minder geld moeten uitgeven. Hij snapt dus heel wat meer van economie dan onze politieke leugenaars.
@pijl: Wel jammer, carriere in de politiek zit er dan niet meer in. Die hebben geen ww direct na vertrek maar wachtgeld. Dat ambieer ik ook, helaas ben ik eigen loonslaaf.
@highperformance: “de mooiste zin”… gaat lekker zo….
Ik heb 5 brieven van de belastingdienst met een beschikking voor vrijstelling MRB over evenzovele auto’s. Op al deze beschikkingen heb ik 6 weken de tijd gehad om bezwaar op de beslissing te maken. Aangezien ik dit niet gedaan heb, is beschikking definitief. Als deze regering van de leugen (denk even aan Rutte en Samson voor en na de verkiezingen) mij volgend jaar gaat aanslaan voor deze auto’s denk ik dat ze als regering niet alleen volstrekt onbetrouwbaar zijn en gefaald hebben, maar dat een gang naar de rechter er zeker in zit!
Fehac heeft ook afgedaan met hun slogan “belangenbehartiger voor oldtimers van 25 jaar en ouder”…….
Het gaat langzamerhand tijd worden voor wat ouderwetse actie!
Niets in dit land is definitief met een onbetrouwbare regering als de onze. We leven inmiddels in deze bananenrepubliek van dag tot dag. Rutte is een leugenaar (“ik zou onbetrouwbaar zijn als we wel gaan rommelen aan de hypotheekrenteaftrek), Weekers is een leugenaar (29 oktober 2012 laten weten dat er niet getornd wou worden aan de oldtimerregeling) Blok is een leugenaar (we trekken de huizenmarkt vlot door de huren flink te verhogen).
Niet eerder was het zo duidelijk dat onze politieke dwergen zo onbetrouwbaar en ongeloofwaardig zijn als nu.
NIet eerder was het zo duidelijk dat onze politieke kleindenkers direct verantwoordelijk zijn voor zoveel schade aan een hele bedrijfstak. Taxateurs, lpg bedrijven, autoonderdelenleveranciers, verzekeraars, tectyleerbedrijven, oldtimerverkopers etc etc moeten bij Rutte en zijn kornuiten de rekening neerleggen.
Hoe ontstond werkloosheid ook alweer…? Volgens mij is dit niet zo prettig voor de importeurs in deze branche..
Het resultaat boeit me eerlijk gezegd, zelfs als klassieker-rijder en dus (vermoedelijk) toekomstig betaler, geen ene reet. Wees gewoon eens duidelijk, het is een non-issue op de staatsbegroting, hef die belasting als je het belangrijk vind, doe het niet als je je realiseert dat het bullshit is maar wees een vent en neem je beslissing, dan kan de markt weer tot rust komen.
Waarom kunnen we niet eens met z’n allen gaan protesteren? In andere landen durven mensen nog de straat op te gaan en zich te laten horen…
In Nederland wonen allemaal schijthuizen volgens mij want de regering kan doen wat ze willen, want niemand kan/wil ze halt toe roepen.

Het moet maar eens afgelopen zijn met die flauwekul van onze onbetrouwbare regering!

Heb zelf 6 oldtimers (en 2 niet oldtimers voor dagelijks gebruik), het is voor een liefhebber toch niet meer te betalen straks???
precies..vraag me nu al af waar ik dan toch de volgende keer op moet stemmen met die draaikonterij van het huidige kabinet..
maar als ik dan toch belasting voor m’n oldtimertje moet betalen, dan is het niet anders..
compenseer ik dat wel door met m’n dagelijkse auto geen bekeuring meer te krijgen voor foutparkeren of 3,5 kilometer te snel op de snelweg ( echter is het me daar ook geheel onduidelijk is wanneer het 120 of 130 is, maar dat is weer een andere discussie..)☺
overigens, misschien toch nog een ietwat nuttige bijdrage is deze verder onzinnige reactie,
misschien is het een idee, als in duitsland de voormalige “07”kentekens te gebruiken..
dus zoals ergens hierboven al beschreven, een persoonsgebonden plaat welke voor één,- of meerdere auto’s is te gebruiken, voor shows treffens en recreatief gebruik, niet voor woon/werkverkeer…die je dan kan voeren over de originele kentekenplaat, betaal daar belasting over en verzekering voor een oldtimer, een vast bedrag, en je helpt een grote groep verzamelaars en echte liefhebbers..
http://www.oldtimer.net/service-1/oldtimer-zulassung-8/oldtimer-kennzeichen-9.html
gewoon 1 setje kentekenplaten waar je belasting voor betaald en als je met je 2e auto gaat rijden hang je ze daar op. 1x belasting want je rijdt maar in 1 auto tegelijk. Die 2e auto moet dan wel op prive terrein staan natuurlijk. Als je nog een setje platen wil betaal je dus gewoon nog een keer belasting.
@rickrick:
Vergeet het maar in dit land waar niets eenvoudig kan. Kijk naar alle flauwekul die verzonnen is als het gaat om het NIET rijden met een auto. Een volslagen achterlijk systeem waarbij we niet alleen mogen betalen voor het niet rijden maar ook gestraft worden met het betalen van een kwartaal dat je nauwelijks of niet hebt gereden wanneer je het lef hebt om binnen een kwartaal na het schorsen de schorsing ongedaan te maken. We mogen zelfs ieder jaar weer opnieuw betalen om, weer, niet te rijden. Kijk naar alle flauwekul over de maximum snelheid waardoor we nu zelfs geen idee meer hebben met welke snelheid we mogen rijden. En dat in een land zo groot als een postzegel. Maar ja, onze politieke leiders zijn van hetzelfde formaat
het is mij nu wel weer duidelijk geworden dat ik mijn auto moet verkopen en ja het is een diesel maar rijd denk ik maar 4000 km per jaar en ja is denk ik wel vervuilend(niet zo vervuilend als de kolen centrale bij rotterdam )
, maar kan en wil de 220 euro per maand niet betalen (heb ook mijn dagelijkse auto waar ik al 100 euro per maand voor betaal)
ben het sowi eso met de boven liggende reacties eens over de hoogte van de wegen bel tarieven in nl als we dezelfde tarieven hadden als in duitsland dan was het alemaal niet zo een probleem de rekensom van de staat gaat bij mij dus niet op 1 moet auto verkopen (naar buitenland)
2 dit levert de staat niks op (kost alleen maar mij geld)
3 in dat land gaat de vervuiling dan door
4 hobby is weg
heb ook geen pasklare oplossing maar zou het eerlijker vinden om degene die nu vrijstelling hebben het te laten houden of een soort 60 dagen kaart dan zou ik mijn wagen nog kunne blijven rijden
“In zijn eigen woorden: het voorstel van de branche bracht ‘een te hoge rekening mee voor overige weggebruikers dan wel de samenleving als geheel’.”
Oh het was toch allemaal voor het “milieu” dat ze willen dat ze belasting gaan betalen? Vallen ze weer lekker door de mand wat de werkelijke reden is!
Ik zou zeggen stoppen met janken, ik ken meer dan genoeg mensen die van hun oldtimer houden en gewoon MRB zouden betalen als het daaraan kwam.

Wat mij betreft ben je geen oldtimer liefhebber als je niks wilt ophoesten om te rijden.
@R32LJ:
Natuurlijk, ik heb een 5 tal fijne oldtimers waarmee ik nauwelijks rijd. Jij vindt het geen enkel probleem om daar zo’n slordige 4500 euro per jaar voor te betalen ? Ik zal je mijn rekeningnummer wel even geven.
Als ze besluiten om alle oldtimerbezitters weer te laten betalen wat een pijnlijke maatregel zal zijn, dan ook doorzetten en al die belastingvrije A segmenters ook weer aanslaan.
Gewoon zoals in Duitsland tijdelijk kenteken en belasting naar rato in de benzine prijs en de mrb afschaffen
@pijl: Dat is toch jou probleem? Ik denk niet dat jij 5 oldtimers zou hebben als je MRB zou moeten betalen. Heeft een normale huishouden 5 auto’s die ze wegenbelasting voor betalen?

Een van de grootste argumenten van mensen die oldtimers hebben is dat ze alleen een paar weken per jaar met hun auto’s rijden. Waarom schorsen jullie ze niet de rest van het jaar totdat die paar weken komen en laat de andere mensen die wel hun oldtimer als daily willen gebruiken betalen net als de rest.
@R32LJ:

Het is kennelijk niet alleen een probleem van mij.
Wat als men ineens in Den Haag besluit om jou postzegelalbums met 1000 euro per jaar te belasten of je 1000 euro fietsbelasting te laten betalen ? Jouw probleem zeker? Lekkere logica. Klaarblijkelijk ken je ook de regels van het schorsen niet. Zoek het eens op als je niet weet waar je het over hebt
Zorg er dan meteen voor dat vrachtauto’s naar gebruik gaan betalen, dat schamele zakcentje dat ze nu moeten dokken is niets in verhouding tot de slijtage aan de weg die ze veroorzaken!
@pijl:

Dan zou ik niet 5 fietsen thuis hebben als ik mijn fietsbelasting niet kan betalen.

En de regels van schorsen hebben hier niks mee te maken. Ik heb zelf een auto thuis die in de winter geschorst staat en ik in de zomer lekker mee rij maar je hoort mij niet klagen over die 4-5 maanden belasting die ik wel betaal.
@R32LJ:
Je schijnt de clou maar niet te begrijpen. Het is moeilijk te leven met een overheid die continue de regels verandert. Als jij binnen een kwartaal na schorsing de schorsing ongedaan maakt dan mag je fijn met terugwerkende kracht het hele kwartaal betalen. Die flauwekul heeft er dus wel degelijk mee te maken. Maar maak maar gewoon geld over, dan
is het geen probleem
Mis ik iets, het gaat toch om het gebruik van de oldtimmer ( de echte liefhebber oldtimmer natuurlijk) die maak wellicht ten op zichte van dagelijks gebruikerechts maar 10% gebruik maakt van de openbaareweg, even parkeerplaats weggelaten, waarom moeten wij dan wellicht de vollemep betalen, dat is oplichting als je het gaat vergelijken met de aantal gereden km op jaarbasis ik zou dan net zoveel moeten betalen voor max 5000 km per jaar, tegenover het zelfde tarief dat een ander moet betalen voor 50000 km per jaar, wie maak er meer gebruik van de weg? Dit gaat nergens over meneer Weekers, Als je een eerlijke verdeling wilt van het weg gebruik, doe je de brandstof prijzen toch om hoog, en weg met de MRB iedereen tevreden van jong tot oud arm of rijk ,je betaald voor wat je heb gebruikt, kunner er ook mensen uit bij de belastingdienst die zijn dan overbodig scheeld nog meer geld, ach wat is geld emoties en geluk is meer waard voor veel mensen, en trouwens zo zijn er wel meer bezuingingen die meer kapot maken dan we aan kunnen, wij hard werkende mensen die geen schuld hebben aan deze probleemen , zoek het bij die gene die het hebben veroorzaakt, maar nee, waarom niet ? of is het familie van de politiek, dan begrijp ik het, die ontneem je het geluk niet, die geef je nog een extra bonus, nu ik stop maar wor een beetje verdrietig,…. P/S STUUR DIT SCHRIJVEN MAAR NAAR EEN KRANT OF ZELF NAAR DE TWEEDE KAMER
@robje: haal voor je het opstuurt wel eerst alle taalfouten eruit.. je wordt dan wellicht iets serieuzer genomen ;-)
Ja klopt meestal schrijf ik er onder sorry voor de schrijf fouten.. dyslectie maar ben niet gek…Lol
Maar ja het gaat om de inhoud toch
Het belangrijkste voor ambtenaren is geld harken om zich zelf in staat te houden. Een andere belangrijke taak is om zo vaak mogelijk de regels te veranderen om zichzelf bestaansrecht te geven.
Het laatste waar dit gierend uit de bocht gevlogen ambtenarenapparaat op zit te wachten is het opheffen van die sociale werkplaats van de wegenbelasting (of heet het nu motorrijtuigenbelastingen óf houderschapsbelasting ?)
Bovendien harkt onze hypocriete overheid (de gebruiker betaalt, hahaha) op deze onbeschofte wijze veel meer geld binnen (schorsingskosten, campers die veel te veel betalen etc etc) dan wanneer we een simpel en rechtvaardig wegenbelastingsysteem zouden hebben.
Per definitie is het vrijwel onmogelijk rechtvaardige regels te verwachten van een overheid die verslaafd is aan belastinginkomsten, vooral ontmoedigingsbelastingen.
Onze hypocriete overheid wil dan ook helemaal niet dat er minder gereden wordt of dat er minder gerookt of gedronken wordt. Integendeel, onze overheid wil ook graag dat u komt gokken in éen van haar staatsasino’s.
Laat die zogenaamde , schone auto,s , die 1 op 8 rijden , waar dus niks van klopt .
Ook gewoon , MRB betalen naar gewicht , gewoon de prullenbak in die auto energy labels !
Daar klopt toch geen zak van , zijn net zo vies als een oldtimer die goed onderhouden word !

Dus de prullenbak in met die Auto Energie Labels , klopt niks van !
En gewoon MRB betalen , brengt meer dan 1 miljard op .

En maken ook gebruik van de weg , de schone nieuwe Fiat Panda 3 weegt 980 KG hoe zo schoon 1 op 8 , 300 Kg zwaarder dan de Fiat Panda 1 670 Kg ,
Laat zakelijke gebruikers grijskenteken maar wat extra betalen
VANUIT MILIEUOVERWEGINGEN AFGESCHAFT

De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieuoverwegingen afgeschaft, zo staat in het regeerakkoord.

Weekers: regeerakkoord mrb uitvoeren. Maar wat als oldtimers niet zo milieubelastend zijn? Hoe zorgvuldig is dat akkoord dan?

In het eind oktober gepresenteerde regeerakkoord van VVD en PvdA viel te lezen dat de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers vanuit milieuoverwegingen zou worden afgeschaft. Ondermeer Fehac, Bovag en Knac kwamen hiertegen in opstand. Ook binnen het Ministerie van Financiën zelf zijn er inmiddels twijfels over het voorstel.

iedereen zou een klacht moeten mailen naar het Ministerie van Infrastructuur en Milieu tot hun mailboxen uitpuilen. Een klacht waarin je aangeeft natuurlijk niet te geloven in die milieusmoes en dat ze zelfs nooit het beoogde bedrag van ca 150 miljoen zullen kunnen binnen harken. -edit: geen mailadressen posten aub-
Mooier is ook wanneer je direct, helaas alleen middels een brief, om opheldering vraagt aan Rutte zelf. Je kunt dan bijvoorbeeld ook even informeren waar je de rekening naar toe kunt sturen voor wat betreft de schade vergoeding voor het aanzienlijke waardeverlies van je oldtimer waar nu al sprake van is. Ongeacht of die vrijstelling nu wel of niet geschrapt wordt. Minister-president Minister van Algemene zaken, Postbus 20001, 2500 EA. Den Haag

Deze maatregel gaat weekers niets op leveren,denk eens aan de kosten die hij voor zijn kiezen krijgt als hij dit uitvoerd,
wat het wel opleverd is nog meer werkeloze die dan toch ook bij het rijk aankloppen, weekers dit is geen win win maar strop strop, en de groetjes van Rob
@robje:
Dank je voor mijn aanvulling voor wat betreft die klacht. Waar heb je die vandaan gekopieerd ?
Ik zie graag dat iedereen een klacht indient en Rutte en zijn kompanen overstelpt met klachten
Het mooie aan onze huidige regering is dat men altijd spreekt over wat iets ”kost”.

Een maatregel of verandering die nog niet ingevoerd kost niets als hij niet ingevoerd wordt maar levert gewoon niets op.

Het mooie hieraan is dat het frustratie genereert bij degene die geen nadeel ondervindt van de te invoeren maatregel. Als het namelijk niet ingevoerd wordt zal het bedrag dat ”betaald” zal moeten worden vast uit zijn portefeuille moeten komen.

Men spreekt ontzettend slecht over de”milieu vervuilende” ”diesel benzen”. Allerlei gegoochel met statistieken wijst uit dat deze vieze importbakken wel 100 keer zo vervuilend zijn dan welk voertuig ter wereld.

Het mooie aan statistieken is dat je cijfers zo kan draaien dat je altijd een punt maakt. Diesels uit 87 tm 92 zijn ECHT niet slechter voor het milieu dan de exemplaren uit 86 en daarvoor. Wordt hier iets mee gedaan door de overheid? Nee, want het gaat niet om het milieu maar het gaat om extra belasting innen zodat nog meer geld verkwanselt kan worden in malafide elitaire zaken.

Ik zal toegeven ik rij al een tijd in de klassieke diesel benz. Prachtige auto, zalige kwaliteit en motorisch degelijker dan welke hedendaagse scheitbak van 10k die na 5 jaar stevige km uit elkaar rammelt van ellende.

Natuurlijk ben ik voor een oldtimer gegaan ivm met wegenbelastingvrij rijden. Als de wegenbelasting echter weer wordt ingevoerd zal ik gewoon die 50e per maand bijlappen per maand om hem te houden.

Als starter zonder een bizar groot inkomen is het toch mogelijk om een degelijke kwaliteit auto te rijden voor een paar duizendjes.
@bertss:
Je hebt gelijk. De Nederlandse politiek kenmerkt zich door het voorstellen van een volstrekt belachelijke regeling die een bepaald bedrag moet opleveren. Vervolgens valt, terecht, de hele wereld er over en kunnen onze politici er fijn over debatteren. Dat lijkt tenslotte het enige waar ze echt goed in zijn. Vervolgens gaat het plan van tafel maar vragen deze politici wie dan wel dat beoogde bedrag gaat betalen. Het gaat tenslotte om het geld en niets anders. De belangrijkste eigenschap van een ambtenaren en politici in het bijzonder is dat ze NIET in oplossingen moeten denken
Is het geen idee om gewoon het Duitse systeem in te voeren? Betalen naar aantal PK. Dan wordt de vervuiler vaak wel aangepakt en de oldtimers minder, omdat daar vaak (niet altijd) het aantal pk toch iets lager ligt dan tegenwoordig. Worden ook meteen als die nieuwe zuinige auto’s meegenomen in de betaling van de wegenbelasting. Lijkt me dat dat wel 153 miljoen oplevert.
@romeli

Nee, geen goed idee. Al dat gedifferentieer leidt tot niets. Betalen naar gebruik is de enige rechtvaardige, en simpele methode. Overigens mag inmiddels wel duidelijk zijn dat alle flauwekul uit Den Haag niets met het milieu te maken heeft. Op één manier wel : als je maar goed betaalt dan mag je zoveel vervuilen als je lief is
mensen jullie praten en kankeren maar steeds over de belasting,
van de oltimers.
de jaloerse mensen die geen oltimer hebben moeten hun mond houden,
had je zelf een oltimer moeten kopen dan had je ook belasting vrij kunnen rijden.
dus niet zeiken.
nu alle oltimer bezitters,
jullie praten maar maar als puntje bij paaltje komt doen jullie niks.
jullie kunnen gezamalijk een blok vormen en hier tegen protesteren.
doe iets maar praat niet alleen laat daen zien.
protesteer
ik heb zelf ook een oltimer ik laat het hier niet bij zitten
ik weet nog niet wat ik hier aan kan doen ,
maar iets moet er gebeuren
ze moeten in den haag niet denken dat ze alles af kunnen pakken.
wij hebben genoeg al in onze auto gestoken om hem tip en top te krijgen
als het aan den haag licht kan ik hem naar de sloop brengen.
in 3 keer nu niet nooit niet never niet.
kunnen wij niet om een compesatie vragen voor de onkosten die wij gemaakt hebben.
en wat dacht je van al de zaken die in oltimers handelen.
die gaan allemaal op de fles weer meer werkelozen.
ze kunnen daar in den haag wel zeggen koop maar die auto en dat huis
is goed voor het vertrouwen
de pot kunnen ze op
en dan nog de mensen zonder oltimers
als je iets niet zelf kan hebben
hoef je het een ander niet te misgunnen
jaloerzigheid is iets lelijks
@fheeren: jankerd
Jij bent er zeker zo een die een ander niks heb ugunt
In mijn ogen ben jij zelf een jankerd
@fheeren: ‘niks heb ugunt’ snap ik niet, minder drinken of nederlands praten graag. Wat ik wel weet is dat als je een meer dan 30 jaar oude benzine klassieker hebt, je niets hoeft te vrezen: er komt of een 30 dagen kaart of een kwarttarief. Rij je lpg, dan moet je die tank er gewoon weer uitslopen, klaar. Wil je meer dan 30 dagen rijden dan gewoon betalen net als iedereen. Gewoon even rustig wachten tot medio Mei hoe het uitpakt in plaats van nu al zo te gaan lopen panieken, denk aan je bloeddruk..
Er worden ook wegen, tunnels en viaducten aangelegd aleen voor fietsers. Blijkbaar staat niemand er bij stil waarvan dat betaald wordt. Ik heb geen fiets. Dus laat de fietsers zelf de fietspaden betalen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).