• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ineos-CEO: “EV’s door de strot duwen van mensen werkt niet”

Auteur: Loek, gepost 16 mei 2025 om 19:05 – 3 Reacties

De keuze voor verschillende aandrijflijnen moet belangrijk blijven en alleen op EV inzetten is gevaarlijk, aldus de CEO van Ineos.

Als je 10 jaar geleden een analist voor de automarkt had gevraagd hoe het autolandschap er nu uit zou zien, zouden sommigen hem wel aandurven: vrijwel alles is elektrisch. En ja, het aanbod serieuze EV’s waar echt wel mee te leven valt is waanzinnig groot. Dat wil niet zeggen dat er ongemerkt morgen een ban op benzine- en dieselverkoop ingesteld kan worden. Auto’s op dinosap zijn nog veruit in de meerderheid. Tot een punt dat analisten nu juist niet meer aandurven of we tegen 2035 dan wel enkel emissievrije auto’s kunnen verkopen.

Ineos: EV only werkt niet

De CEO van Ineos (dat merk wat als enige model een terreinauto-gevaarte met benzine- en dieselmotoren verkoopt, red.), Lynn Calder, denkt dat de oplossing ook geen zero emission maar ‘less emission’ is. Zij vindt dat EV-only forceren op kopers niet werkt. Dankzij strakke deadlines voor wanneer er geen ICE-auto’s meer worden verkocht forceer je het niet kunnen maken van een keuze. Het zorgt ervoor dat we in een crisis terechtkomen, want veel automerken lopen tegen hetzelfde aan. Je investeert miljarden in een EV-strategie en vervolgens is het zo lastig om winst te maken op die modellen, dat er daarnaast weer kracht moet worden gezet achter het ontwikkelen van ICE-auto’s. Volgens Calder is er veel geïnvesteerd in zaken die niet rendabel zijn, met een handelsoorlog op komst als we niet voorzichtig zijn.

Oude auto’s

Wat ook averechts werkt volgens Calder is dat mensen ervoor kiezen om dan helemaal niks meer te kopen. En dus door te rijden in hun oude, voor het gemak meer vervuilende auto. Dus spendeert een fabrikant kapitalen om nieuwe auto’s door de hoepels van de milieueisen te laten springen, om vervolgens er steeds minder van te verkopen. Een ietwat sombere, maar toch niet volledig onrealistische schets van de CEO. Al voegt TopGear er wel aan toe dat Ineos wellicht een wat gekke partij is om hier commentaar op te hebben, omdat het merk zo jong is dat ze wisten wat de aankomende risico’s zijn. Calder denkt daar anders over.

Omarm hybride

“EV is zeker wel een oplossing. Alleen het is niet waar je al je aandacht op moet richten”, aldus de CEO. Volgens Ineos moet hybride omarmd worden. Dat je het verbruik van ICE-motoren flink kan drukken dankzij de reeds bestaande hybride-oplossingen, zonder dat je volledig afhankelijk bent van EV’s. Toevallig was dat precies de insteek van het zustermodel van de Grenadier, Fusilier genaamd. Die is hoofdzakelijk EV, maar met een range-extender als optie. Ineos gaf recent aan dat de Fusilier EV gecanceld was, maar dat moeten we opvatten als ‘in de ijskast’. Calder zegt dat de Fusilier interessant kan zijn als we de EV-markt onder controle krijgen.

Ook interessant!

  • Ineos viert een zeer toepasselijk 100-jarig bestaan
  • EV 10 Daagse 2024
  • Ervaar de nieuwste EV's tijdens de EV Experience op Zandvoort
  • Deze Mansory SUV heeft maar 350 pk

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, ineos

Vorig bericht: « Waarom het niet verstandig is om de Volvo EX90 te filmen
Volgend bericht: Gespot – De gloednieuwe Vantage Roadster in het wild »

Lees Interacties

Reacties

  1. audirs3 zegt

    17 mei 2025 om 10:15

    Ga eens kijken in Noorwegen, daar werkt het toch prima.
    Laten we vooral niet advies nemen van de eigenaar van een chemiebedrijf…

    Login om te reageren
    • petroldrinker zegt

      17 mei 2025 om 14:09

      Het land waar de menigte nog altijd ook de nodige benzine autos ernaast heeft voor de echte ritten bedoel je?

      Login om te reageren
      • Fernando zegt

        17 mei 2025 om 23:33

        Het land dat olie en gas verkoopt alsof het warme broodjes zijn en zichzelf op de borst klopt zoals de Vikingen.
        Kijk eens deugnieten hoe klimaatvriendelijk wij bezig zijn.
        Ik ben het helemaal eens met Lynn Calder. EV is een mooie aandrijflijn voor wie het past.
        Mijn vrouw loopt graag op hoge hakken, transgenders lopen op platforms en ik op makkelijke sneakers.
        3 verschillende schoeisels maar niet voor iedereen geschikt en zo is dat met aandrijflijnen ook.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North