• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom het niet verstandig is om de Volvo EX90 te filmen

Auteur: Loek, gepost 16 mei 2025 om 18:04 – 6 Reacties

Filmpje maken van de Volvo EX90? Wees gewaarschuwd: dat kan schadelijke gevolgen hebben.

Moderne oplossingen kennen ook weer moderne problemen. Een goed voorbeeld daarvan vinden we bij de Volvo EX90. Om de super-SUV van het Zweedse merk technologisch klaar voor de toekomst te maken, zitten er allerlei sensoren en camera’s op. Het meest spraakmakend (en letterlijk het meest in het oog springend) is de LiDAR-sensor. Dat is de uitstulping op het dak die moet gaan helpen bij autonoom rijden.

LiDAR

LiDAR zit qua naamgeving en ook qua werking in de buurt van andere afkortingen als radar en sonar. Het idee van LiDAR is dat er middels lasers en de weerkaatsing daarvan, digitaal in kaart gebracht kan worden wat de omgeving te bieden heeft. In het geval van zelfrijdende auto’s kan een LiDAR-scanner constant een beeld hebben van wat er gebeurt en dus een realistisch beeld hebben van waarop gereageerd moet worden. Het is interessante technologie en het werkt dus door piepkleine lasers constant af te vuren, met het blote oog niet eens te zien.

Camera

Ze zijn er dus wel en je kan ze zien, maar je moet wel uitkijken. Een Reddit-gebruiker filmt een Volvo EX90 en diens LiDAR-scanner. Je ziet wat er gebeurt: er komen allerlei gekleurde puntjes in het beeld. Dat zijn dus lasers die contact maken met de camera. Wees gewaarschuwd: dit kan slecht zijn voor je camera of zelfs het proces van beelden schieten compleet om zeep helpen.

We noemen nu de Volvo EX90 als voorbeeld, maar dat heeft enkel als reden dat die in het filmpje gebruikt wordt. Dit zal dus ook gelden voor auto’s van Xiaomi, zustermerken van Volvo als Lynk & Co en Lotus. Volvo is wel de eerste die reageert en een waarschuwing de wereld in stuurde dat je voorzichtig moet zijn met het LiDAR-systeem filmen. Er bestaan filters voor op je cameralens die de schade beperken, dus gebruik die vooral. Dus ja, dit is weer een moderne oplossing die voor moderne problemen zorgt. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Ook interessant!

  • GELEKT: "nieuwe" Volvo XC90
  • Eindelijk! De productie van de Volvo EX90 is begonnen
  • Video: Volvo ES90, de opvolger van de S90
  • 'Nieuwe' Volvo XC90 met verbrandingsmotor is in aantocht

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

ex90, Volvo

Vorig bericht: « Iconisch model verkoopt als EV voor geen meter, merk neemt drastische maatregelen
Volgend bericht: Ineos-CEO: “EV’s door de strot duwen van mensen werkt niet” »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    16 mei 2025 om 18:13

    Als je dure camera spiegels hebt, laat die Volvo EX90 achter je beter maar snel voorbij…

    Login om te reageren
  2. Roskampies zegt

    16 mei 2025 om 18:18

    Lekker voor je ogen of niet. Als je op de weg rijd en elke auto heeft van die lasers die in je ogen schijnen. Geeft dat geen letsel?

    Login om te reageren
    • van Binsbergen zegt

      17 mei 2025 om 07:39

      Nee

      Login om te reageren
  3. bimmerpost zegt

    17 mei 2025 om 09:17

    Ik snap die fabrikanten niet. Tesla heeft allang bewezen dat die Lidars niet nodig zijn. En dan ziet je auto er ook niet uit als een taxi.

    Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      17 mei 2025 om 10:07

      Tesla heeft nog geen volledig zelfrijdende wagen zonder supervisie en al de nodige onderzoeken naar autonoom rijdende gecrashte wagens met dodelijke afloop dus voorlopig is er nog niets bewezen. Je wilt technologie die altijd goed werkt, niet 90% van de tijd, als het gaat over mensenlevens

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 mei 2025 om 15:41

      Tesla is juist het bewijs dat het zonder lidar niet kan. De enige manier om het veilig autonoom te kunnen rijden is met input van twee verschillende sensor types, in de praktijk betekent dat canera en lidar. Die bult op het dak wen je wel aan, we zijn immers ook gewend geraakt aan lelijke zwarte gaten in het front.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North