• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Infographic: Alles wat je wilt weten over Formule 1

Auteur: ricardo, gepost 5 juli 2011 om 21:06 – 40 Reacties

Infokaartje

Nou ja, alles, heel veel in ieder geval.

Dat een F1-toko runnen klauwen c.q. bakken met geld kost is wel duidelijk. Er zijn teams die er winst mee maken (o.a. Ferrari), maar voor velen is het bloeden in ruil voor wereldwijde naamsbekendheid. Kosten voor de race-auto’s, salarissen van coureurs en staf, vliegtickets, brandstof, you name it. Niet voor niets gaat het woord “kostenbesparing” al een paar jaar door de wandelgangen van Bernie’s raceklasse.

Maar over de wereld die Formule 1 heet valt veel meer te vertellen. Een stoffig F1-boek lezen is een optie, waar vervolgens feiten instaan als: Een pitcrew bestaat uit 17 man, per seconde verstuurt de software van een F1-bolide 1MB aan gegevens richting de pits, per Grand Prix verwisselen coureurs ongeveer 2.800 keer van versnelling en verbranden ze 1.200 calorieën. Een uitlaat kost gemiddeld $11.600, voor een versnellingsbak mag $128.600 worden opgehoest en de hoogtoerige krachtbron heeft een prijskaartje van 214.300 dollar. Dat soort info. Boring as hell, zeker als je het ook kunt weergeven op een bemmende infographic, zoals hieronder. (bron: Chrisrhoad.com)

Hier beneden alles wat je wilt weten. Of helemaal niet wilt weten maar nu toch gaat lezen. De afbeelding in hi-res bekijken kan HIERRRRRR.

KLIK VOOR GROOT

Ook interessant!

  • f1 rechten ziggo
    'Ziggo verliest F1 rechten'
  • F1-teams gaan akkoord met engine freeze en sprintraces
  • Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
    Nyck de Vries niet in F1, wat gaat hij nu doen?
  • Kvyat F1 zitje
    Daniel Kvyat heeft weer een zitje in de F1

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, infographic

Vorig bericht: « Oud nieuws: de verkoopcijfers van Saab in 2010
Volgend bericht: Video: Ruben Nicolai keihard aangereden »

Lees Interacties

Reacties

  1. bozewolf zegt

    5 juli 2011 om 21:09

    Best leuk maar ik zie meteen 1 ding waarvan ik denk “huh”?

    Bij Front Wing, Undertray en Spoiler staat allemaal reduces drag, increases downforce.

    Eh? Bedoelen ze mssn dat het weerstands coefficient vergroot wordt en hebben ze het er ongelukkig bijgezet?

    Naar mijn weten creeert downforce altijd drag. Die spoiler geeft een grote bak aan downforce maar ook een grote bak aan drag. ’t Ding heft de drag niet op, dat mochten ze willen, die ingenieurs :)

    Dus what gives nou?

    Login om te reageren
    • BananaFlip zegt

      5 juli 2011 om 21:18

      @bozewolf: Inderdaad, het woord spoiler zegt het ook al; het verpest in principe de luchtweerstandswaarde. Maar daar krijg je dan een hoop downforce voor terug. Heel vreemd.

      Login om te reageren
    • saba zegt

      5 juli 2011 om 21:18

      @bozewolf: als je een spoiler verlengt is het drag reducing, in dit geval is de undertray dus drag reducing voor de voor spoiler,…

      Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        5 juli 2011 om 21:21

        @saba: Ja, ik neem maar aan dat ze bedoelen dat ze alles hebben gedaan op de frontwing, rear spoiler e.d. zo efficient mogelijk te maken.

        De undertray zal van zichzelf de drag wel reduceren denk ik (want gladder), maar als het ook (icm) de frontlip downforce genereert, dan komt er toch weer heel veel drag bij.

        Maar waarom het ook bij de achterspoiler staat? Geen idee. Op z’n minst is de woordkeuze zeer ongelukkig, op z’n meest is gewoon foutief.

        Login om te reageren
        • saba zegt

          5 juli 2011 om 21:24

          @bozewolf: ik zie het nu pas van de achterspoiler maar opzich klopt het wel hoor, hangt gewoon af van je afstelling, kijk bv maar naar sommige straat autos, die hebben ook een spoilertje om de auto JUIST minder drag te geven, dus als je de auto goed afstelt aerodynamisch kan je het zo in balans brengen dat je de lucht zo veel mogelijk benut en daarna weer rustig de auto verlaat,…spoilers onder de juiste hoek zijn wel degelijk drag reducing,…

          Login om te reageren
          • bozewolf zegt

            6 juli 2011 om 14:22

            @saba: Je kan de spoiler zelf zo afstellen dat zn extra weerstand minimaal wordt, maar een spoiler creert ALTIJD drag omdat t een grote klomp plastic is die in je luchtstroom zit.

            Ik heb nog nooit gehoord van een spoiler die van zichzelf de luchtweerstand verlaagt. Misschien zit ik fout en is het heel interessant, maar kun je dan een bron verschaffen?

            Sowieso, een spoiler die downforce creeert creeert net zoveel drag. Het is het 1 of het ander.

            Login om te reageren
    • BananaFlip zegt

      5 juli 2011 om 21:18

      @bozewolf: Vreemd dan van die poster hè, de werking van een spoiler is wel logisch ;)

      Login om te reageren
    • GOD zegt

      5 juli 2011 om 22:29

      @bozewolf: zet een vlakke plaat verticaal en trap er tegen aan. je trapt de plaat dan naar achteren toe (drag). zet je hem onder een hoek en je trapt er dan tegen aan dan trap je de plaat minder ver (reduced drag) omdat de plaat tevens ook naar onderen vliegt (downforce). Aparte vergelijking maar ik neem aan dat je wel snapt wat ik bedoel.

      Login om te reageren
      • bigcar zegt

        5 juli 2011 om 23:20

        @GOD: ja, ja: de meester heeft weer gesproken..!!:P

        Login om te reageren
        • rechercheur zegt

          5 juli 2011 om 23:43

          @bigcar:

          hahaha, nou … de ‘meester’ kraamt anders met enige regelmaat ook behoorlijke onzin uit.

          Login om te reageren
          • bigcar zegt

            5 juli 2011 om 23:57

            @rechercheur: alsof jij dat nooit doet…

            Login om te reageren
          • GOD zegt

            6 juli 2011 om 00:51

            @rechercheur: je moeder ook! (doordenkertje) ;)

            Login om te reageren
            • rechercheur zegt

              6 juli 2011 om 07:48

              @GOD:

              doordenkertje, hahaha, daar heb jij anders meestal zelf enorme moeite mee! Het is ook de grap om er dan juist niet bij te vermelden dat het een doordenkertje is, dus om in jouw eigen woorden te blijven > FAIL.

              Login om te reageren
              • Cantago zegt

                6 juli 2011 om 13:19

                Toch best cool stukje dit! Alleen jammer van de miles/gallons en meer buitenlandse rare schalen.

              • Cantago zegt

                6 juli 2011 om 13:20

                @Cantago: Huh? Hoe kan het nou weer dat ik op jou reageer??

              • GOD zegt

                6 juli 2011 om 13:20

                @rechercheur: Ik heb respect voor moeders daarom heb ik het er bij gezet. Leer je nog wel een keer als de wereld niet meer alleen uit snoep en speelgoed bestaat.

              • bigcar zegt

                6 juli 2011 om 18:22

                @GOD: +1

              • rechercheur zegt

                7 juli 2011 om 08:00

                @GOD:

                Ach gut, nog steeds een beetje boos omdat je als enige op AB mijn doordenkertje niet snapte, en nu probeer je zelf soort van grappig te zijn? Lukt je alleen niet zo goed …..

  2. saba zegt

    5 juli 2011 om 21:16

    grappig dat hij heel de R&D kosten overslaat,…

    Login om te reageren
  3. Sjaakie19 zegt

    5 juli 2011 om 21:42

    1,7 seconde naar de 100 en in 3 seconde 120MPH.
    Bloody hell dan sta je daar schoon met je Veyron.

    Login om te reageren
  4. raphael zegt

    5 juli 2011 om 21:44

    Haha wat een onzin. Wat een enorm gelul allemaal. Williams met een budget van 350 miljoen? Het is gewoon op hun website te zien dat ze vorig jaar nog geen 90 miljoen pond uitgaven hoor. En Ferrari maakt winst? Hoe dat? Aangezien Fiat SPA geen informatie vrijgeeft over de F1. Williams maakt winst ja.
    Deze informatie is volledig outdated en puur gebaseerd op gokwerk.

    Login om te reageren
    • fortuna zegt

      5 juli 2011 om 21:59

      @raphael: Inderdaad, waardeloos! En niet alleen ivm de budgetten. Lineaire acceleraties en decelleraties? Remtijden van 120 MPH naar 0 geven ze ook verschillende opgaven voor… Allemaal natte vinger werk. Enzovoort…

      Login om te reageren
    • holbewoner zegt

      6 juli 2011 om 01:16

      @raphael: Ik keek ook fronsend naar het budget van Williams. De jaren dat Williams één van de big-spenders was zijn lang voorbij. Die hebben een flinke pas op de plaats gemaakt.
      Het sponsor bedrag dat Philips in 2010 neertelde lag eerder in de buurt van de $20- $30 miljoen.

      Ik heb trouwens toevallig de site gevonden waar de genoemde team budgetten in de infographic op zijn gebasseerd:
      http://www.fastmachines.com/f1/the-price-of-formula-1/
      Een nieuwsbericht/blogpost uit 2004.

      Tja.. als je dat als bron gaat gebruiken…

      Login om te reageren
  5. casey zegt

    5 juli 2011 om 21:56

    Tja, als je ‘Jordan’ spelt als ‘Jordon’ haak ik al af….

    Login om te reageren
  6. BmwMPower zegt

    5 juli 2011 om 22:19

    Een monocoque goedkoper dan andere onderdelen?
    Juist dat zou de bestuurder moeten beschermen!

    Login om te reageren
    • gerard1710 zegt

      5 juli 2011 om 23:09

      @BmwMPower: haha, dat slaat echt nergens op… Als je monocoque je bestuurder al zover beschermt dat die er ongedeerd uit kan stappen, heeft het toch geen zin om er nog meer geld aan uit te geven. Of wil je nog dat de bestuurder uitgerust en met een goed gevulde maag uitstapt?

      Login om te reageren
    • raphael zegt

      5 juli 2011 om 23:10

      @BmwMPower: Het carbonfiber monocoque is inderdaad het allerduurste gedeelte van die hele auto. Let niet op deze onzin. Het is puur gokwerk.

      Login om te reageren
  7. Stino zegt

    5 juli 2011 om 23:14

    echt leuk dit, thnx Ricardo

    Login om te reageren
  8. jack_abarth zegt

    6 juli 2011 om 07:53

    Ik snap de term lifetime niet zo.
    Wil het nu zeggen dat ze 10 spoilers verbruiken op jaar of niet?
    Want dan klopt de versnellingsbak weer niet, die mogen ze 7x wisselen (8 stuks dus).

    Login om te reageren
    • raphael zegt

      6 juli 2011 om 12:04

      @jack_abarth: Nogmaals die hele grafiek is onzin, klopt vrij weinig van.

      Login om te reageren
  9. vale46 zegt

    6 juli 2011 om 09:58

    Vraagje voor de kenners: hoe warmen ze die motor op zonder hem te laten draaien?

    De getalletjes die er bij staan, vooral de bedragen, zijn toch maar zeer ruw schattingen hoor.
    Volgens hun verdiend de minst verdienende coureur 5M!
    Sommige moeten het stellen met 200.000 euro dacht ik(excl sponsor)

    Login om te reageren
    • holbewoner zegt

      6 juli 2011 om 10:35

      @vale46: Er zijn ook betalende coureurs, Maldonado brengt naar verluidt $12 miljoen in bij Williams, met zijn sponsor PDVSA.
      Het zou mij niet verbazen als hij zijn salaris van datzelfde PDVSA krijgt en van Williams geen salaris krijgt.

      Dat maakt het wat moeilijk om die salarissen in te schatten, zo kreeg Schumacher in het verleden ook (een deel) salaris van Marlboro.

      Login om te reageren
    • raphael zegt

      6 juli 2011 om 12:02

      @vale46: Volgens mij hoeven ze niet echt warm te worden. De olie wordt warm gehouden en dat ding kan meteen voluit 18.000rpm draaien.

      Login om te reageren
    • raphael zegt

      6 juli 2011 om 12:03

      @vale46: Overigens echt eens de moeite waard om zo een ding in het echt te zien. Niet de oude V10 maar deze 2,4 liter V8. Ik wist niet wat ik zag, dat ding is zo belachelijk klein. Net een naaimachine.

      Login om te reageren
      • 72bug zegt

        6 juli 2011 om 14:00

        @raphael:

        Waar heb je de kans gekregen om zo’n motor in het echt te zien? Ik dacht dat ze die dingen niet echt aan de gehele wereld lieten zien.. Alleen de ‘oude’ Toyota F1 wordt regelmatig gebruikt voor pers e.d.

        Het zou trouwens ook kunnen dat ze inderdaad de olie en water opwarmen en deze door de motor laten lopen, koelmantel voor het water natuurlijk..

        Login om te reageren
        • raphael zegt

          6 juli 2011 om 14:41

          @72bug: Ik mocht een keer achter de schermen kijken bij Mercedes GP tijdens een Grand Prix. Ik mocht in de pitboxen rondlopen toen ze de auto’s aan het opbouwen waren. Uiteraard geen foto’s maken nee ;-) Het viel me ook op dat de auto veeeel kleiner is dan ik vermoedde als ik naar foto’s keek. Je moet écht dun zijn wil je erin passen. Het enige wat nog indrukwekkender is dan de motor is de versnellingsbak. Dat ding is PIEPklein. Weegt nauwelijks meer dan een pak suiker. Live krijg je zoveel meer respect voor de F1 dan achter de tv.

          Login om te reageren
          • bozewolf zegt

            6 juli 2011 om 14:55

            @raphael: Damn, cool.

            Login om te reageren
          • 72bug zegt

            6 juli 2011 om 15:09

            @raphael:

            Lijk mij ook een hele ervaring idd! De mensen achter de techniek verdienen minstens net zo veel credits als de rijder naar mijn mening..!

            Login om te reageren
          • vale46 zegt

            10 juli 2011 om 16:16

            @raphael: *jaloezie*
            Ik heb als eens een RBR F1 2009 gezien, eerste dat ik dat het op schaal was, maar bij nader inzien was het de echte auto van Vettel.
            Ik schrok me echt rot over het kleine formaat van deze auto’s!

            Login om te reageren
  10. Megakix zegt

    6 juli 2011 om 12:42

    Maximum snelheid = 412 km/h….o-100km/h in 1,7 sec…nice ! :lol:

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North