• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Infographic: Auto’s blijven maar groeien

Auteur: ricardo, gepost 24 november 2012 om 14:03 – 45 Reacties

Buurman, wat is ie groot!

Van lichtgewicht stuurmachines naar obesitasproleten die binnenkort het rijden compleet uit handen nemen. Wat is er gebeurd met onze automobiel?

De evolutie van de vierwieler betekende jarenlang dat ze grote en breder werden. Logisch, met nieuwe veiligheidssystemen en meer luxe aan boord dijt een auto uit. Zelfs compacte auto’s ontkomen er niet aan. Je wilt als autofabrikant immers goed beslagen ten ijs komen als de EuroNCAP je auto tegen een muur rost en sterren uitdeelt. Deze inforgraphic van Automotive laat dat dan ook mooi zien aan de hand van een paar voorbeelden.

Van de Honda Civic, Volkswagen Golf tot de Porsche 911 Turbo. Allemaal kwamen ze in een groeispurt terecht. Tegenwoordig zien we zowaar auto’s die weer afnemen in formaat, zoals de nieuwe Peugeot 208 ten opzichte van zijn voorganger. Ook wordt de focus vaker op het vergroten van de wielbasis gelegd. Aan de groei van auto’s zit immers een limiet, gelukkig maar.

Bekijk de infographic HIERZO en vertel ons: welke auto vind jij te groot geworden of juist te klein gebleven?

Ook interessant!

  • Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid rijtest video
    Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid rijtest video
  • Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
    Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

autocultuur, infographic

Vorig bericht: « Het interieur van de nieuwe Porsche Cayman [video]
Volgend bericht: Binnenkort livebeelden van files op je scherm »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    24 november 2012 om 14:05

    Vet zijn is modern, kijk maar naar ons lichtende voorbeeld de Amerikanen…

    Login om te reageren
  2. MAB zegt

    24 november 2012 om 14:05

    Maar een touareg of een cayenne is wel aan het downsizen.

    Login om te reageren
    • adyton zegt

      24 november 2012 om 14:11

      @MAB: Ah. Bestaan die ook al zo lang dan?

      Login om te reageren
      • HDM zegt

        24 november 2012 om 14:33

        @adyton: de Porsche tractoren waren de mules ;)

        Login om te reageren
  3. toroloco zegt

    24 november 2012 om 14:13

    size matters, alleen de parkeer plaatsen groeien niet mee!

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      24 november 2012 om 17:40

      @toroloco: Zelfs in de nieuwste parkeergarages blijft het soms nog passen en meten. Leuk om hem er in te wurmen als je de afmetingen van je auto kent, maar dat gedoe om dan zelf de auto in en uit te komen…

      Login om te reageren
  4. Nielsi zegt

    24 november 2012 om 14:16

    Buurman, wat doe je nou?

    Niet alleen de auto werd dan groter …. :)

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      24 november 2012 om 18:27

      @Nielsi: o, nou snap ik de grap. Dankjewel.

      Login om te reageren
  5. bofkont zegt

    24 november 2012 om 14:19

    Oh buurman wat een mooie auto, epic :)

    Login om te reageren
  6. moondustfocus zegt

    24 november 2012 om 14:25

    Met al die extra veiligheids snufjes kunnen ze ook niet klein blijven.

    Login om te reageren
  7. Megakix zegt

    24 november 2012 om 14:27

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  8. HDM zegt

    24 november 2012 om 14:32

    Zullen al die bomenknuffelaars en zonnebloemnaaiers wel weer roepen ”zie je wel?! vroeger konden ze zo klein zijn, waarom nu niet!”…

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      24 november 2012 om 14:57

      @HDM: Er bestaan er nog altijd die zo klein zijn. Alleen heten ze nu anders…

      Login om te reageren
      • audicoupe84 zegt

        24 november 2012 om 17:28

        @Esprit_de_Flandre: De filosofie van de fabrikant is: Je verkoopt een instap model (bv Golf1) aan jonge mensen. Die mensen krijgen een betere positie dus hoger salaris, en die zullen weer opnieuw een (gegroeide) Golf kopen. Dat gebeurt ook met de Polo, dus die heeft nu de positie van de Golf overgenomen. Wie nu klein wil kopen ter grote van de oude Polo, koopt een Up! enz. Met andere woorden de auto groeit mee met je salaris.

        Login om te reageren
  9. jrk68 zegt

    24 november 2012 om 14:50

    De Mini, die is bijna 2 maal zo zwaar geworden….
    Hoezo obesitas….

    Login om te reageren
  10. losbandoleros zegt

    24 november 2012 om 15:00

    Straks worden ze weer kleiner.

    Login om te reageren
  11. SJ zegt

    24 november 2012 om 15:14

    Van voren bezien lijkt de toename in breedte vooral aan de heupen ten goede te komen en niet aan de binnenruimte. Het zou interessant zijn om de breedte van deur tot deur, en van dakrand tot dakrand te vergelijken tussen de generaties.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      24 november 2012 om 17:58

      @SJ: Dat klopt. Rij je in iets uit de ’80s, ben je altijd weer verbaasd over de netto ruimte. Neem een 2CV, Passat, Volvo 240 – en voor geen van alle is een even ruime tegenhanger in het nieuwe aanbod.

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        24 november 2012 om 19:49

        @mout: klopt!

        Login om te reageren
  12. blootmens zegt

    24 november 2012 om 16:10

    Beetje jammer wel. Een mini is helemaal niet meer mini. Sommige auto’s verliezen hierdoor ook een heel stuk van hun mooie lijnen.

    Login om te reageren
  13. flippert zegt

    24 november 2012 om 16:12

    Evengoed rijden er nog steeds veel teveel kleine slome rotautootjes rond in Nederland, ook in de spits, ze moeten autorijden kennelijk nog veel duurder maken wil dat kutvolk gewoon eens de bus nemen…

    Login om te reageren
    • audicoupe84 zegt

      24 november 2012 om 17:29

      @flippert: lijpo

      Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      24 november 2012 om 17:37

      @flippert: Waarom zou je een grote auto kopen als je de ruimte niet nodig hebt? Ik zou zelf net zo goed een B-segmenter kopen, zit toch nagenoeg altijd alleen in de auto en heb de ruimte daarin al amper nodig. Zeker met de luxe en rijeigenschappen die ze tegenwoordig begrijp ik de keuze wel. Het slome ligt dan maar net aan de berijder.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        24 november 2012 om 17:44

        @RoT___:
        Waarom zou je een grote auto kopen als je de ruimte niet nodig hebt?
        Om zijn kleine leuter te compenseren?
        Hebben wel meer fans van “deutsche premium” last van….

        Login om te reageren
        • moveyourmind zegt

          24 november 2012 om 20:55

          @jrk68: Je bedoelt dat sommige mannen een grote auto rijden omdat ze, zeg maar geen grote pook hebben maar een klein Flippertje ;)

          Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      24 november 2012 om 17:47

      @flippert:
      Dan komen er alleen maar meer kleine autootjes….
      Simpele ziel.

      Login om te reageren
      • flippert zegt

        27 november 2012 om 09:41

        @jrk68: nou, dan wordt het dus gewoon tijd voor een kleine-auto-verbod! Net zo makkelijk.

        Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      24 november 2012 om 18:29

      @flippert: ah, U is buschauffeur. Mogen veel mensen achterin zeg maar.

      Login om te reageren
  14. nielsvanderweiden zegt

    24 november 2012 om 16:13

    Vergeet ook niet dat de mens zelf is gegroeid in de loop der jaren. Dan heb ik het nog niet over ‘zelfveroorzaakte groei’ (ie obesitas) maar wel over lengte. Volgens het CBS is de lichaamslengte van de gemiddelde Nederlandse man in de periode 1981 tot 2006 met ongeveer 3 centimeter toegenomen. Met andere woorden: als de Mini in 1959 met de ’95-percentiel-mens’ van 2012 in gedachten was ontworpen in plaats van die van toen, had die auto er heel anders uitgezien…

    Login om te reageren
    • nickelb zegt

      25 november 2012 om 00:51

      @nielsvanderweiden: weet niet of je wel eens in een oude mini hebt gezeten, maar met mijnn190 kom ik niet tegen het dak aan hoor. Al is dat met een audi a3 wel anders, die zit ook nog eens krapper

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        25 november 2012 om 09:51

        @nickelb:
        Ja dat is waar zonder twijfel.
        Al denk ik dat ik heden ten dage vrachtwagenwielen wel heel errug groot zou vinden, mocht ik nu in een MINI rijden.
        Toen was ik er aan gewend en was de MINI gewoon een deel van het straatbeeld.
        Hetzelfde geldt in mijn ogen voor een 2CV of een kever, charmant, zondermeer maar om er mee over de A16 te rijden.
        Nee liever niet.

        Login om te reageren
      • garp zegt

        25 november 2012 om 11:08

        @nickelb: interessant. Mijn schoonzus heeft een classic mini en mijn zwager zit er met z’n 192 met gekanteld hoofd in…

        Login om te reageren
  15. rooster zegt

    24 november 2012 om 16:16

    Dat auto’s steeds zwaarder worden vind ik niet zo bijzonder maar dat er nog steeds uithoeken van de wereld zijn waar het metrische stelsel nog niet is doorgedrongen verbaast mij elke keer weer.

    Login om te reageren
    • widodh zegt

      25 november 2012 om 14:04

      @rooster: spijker op zijn kop! Het zijn nog altijd de Amerikanen die die achterlijke inches, feets en miles gebruiken! Door 10 delen is en blijft lastig..

      Login om te reageren
  16. bsxc2 zegt

    24 november 2012 om 16:23

    Ik vind de huidige Opel Astra te dik worden en ook erg rond.

    Login om te reageren
    • Modus zegt

      24 november 2012 om 17:01

      @bsxc2:
      klopt, de lijnen an sich zijn best mooi vind ik, op foto’s. IRL zie je pas hoe groot hij is, ik meen 4,42m lang en iets van 1,52 hoog. Veel te zwaarlijvig.

      Login om te reageren
    • mout zegt

      24 november 2012 om 18:00

      @bsxc2: Ja, en dan adverteren ze met ‘weet je zeker dat het een Astra is?’ Vooral sedan en station zijn lomp genoeg voor D-segmenter.

      Login om te reageren
  17. Hupke zegt

    24 november 2012 om 17:58

    Veiligheid zal ook wel meespelen. Meer afstand om in te deuken is nu eenmaal veiliger.
    Ook moeten de wagens steeds comfortabeler, meer isolatie en bekleding maakt de wagen ook groter en groter.

    Als je gaat vergelijken met vergelijkbare wagens uit het verleden worden de wagens niet groter maar de luxewagens worden goedkoper.

    Een 5 serie van nu is meer luxe dan een RR uit de 60-70s.

    En de huidige 3 serie laat de vorige 5-series achter zich.

    Login om te reageren
  18. redneckdarian zegt

    24 november 2012 om 18:18

    leuk dat ze die Honda’s er ook bij betrekken. Van de Golf en de Mini wisten we allemaal al lang al dat die zo gegroeid zijn.

    Login om te reageren
  19. Frankypanky zegt

    24 november 2012 om 21:30

    In feite maken de Japanse en Europese autofabrikanten dezelfde fout als de Amerikanen in de jaren 50 t/m 70.

    Ook toen waren de eerste modellen vrij klein, vergeleken met hun mastodontische opvolgers. Een voorbeeld uit die tijd?

    De Ford Mustang;

    Hier het model uit 1965:

    En zo zag het eruit amper 5 jaar later:

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      25 november 2012 om 09:53

      @FrankypankyV8:
      Je hebt zeker een punt.
      Evolutie = obesitas geworden.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        27 november 2012 om 18:25

        @desjonnies:

        Ik voorspel dat de wagens vanaf nu enkel terug gewicht gaan verliezen. Krimpen gaan ze niet vrees ik.

        Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      25 november 2012 om 09:57

      @FrankypankyV8: Ze zijn tijdens de brandstofcrisis wel weer kleiner geworden, maar die mag je als USA liefhebber geen Mustang noemen. De 90ties hadden wel weer een paar aardige maar de instant hit van de eerste is nooit herhaalt in die tijden.

      Login om te reageren
  20. Griffin zegt

    24 november 2012 om 22:58

    Vandaar die files… er zijn niet meer auto’s op de weg gekomen maar ze nemen gewoon meer plek in!

    Login om te reageren
  21. pieter-jan_catteeuw zegt

    25 november 2012 om 08:54

    Ik zie wel een stagnatie.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North