
Bij een EV heb je in theorie minder onderhoud vanwege het ontbreken van (bak)olie en luchtfilters, maar ander onderhoud is soms wel wat gedoe. Bewijs: een interieurfilter op een ID Buzz vervangen.
De elektromotoren van een EV zijn ietsje minder gecompliceerd dan een ICE. Geen olie of geen luchtfilters: dat scheelt wel. Toch zijn er ook dingen die los staan van de aandrijflijn. Remmerij, dat moet je toch op den duur vervangen. Banden ook. En wat te denken van ruitenwisservloeistof? En ook het luchtfilter in de cabine, ook wel bekend als het pollen- of interieurfilter, moet wel eens vervangen worden.
Interieurfilter Volkswagen ID Buzz
Het zou natuurlijk mooi zijn als dit ene onderhoudstaakje dan nog een beetje uit te voeren is. Een Volkswagen-monteur laat zien hoe het filter vervangen werkt op een ID Buzz. En eh, makkelijk is een ander woord. Kijk mee.
Volkswagen is zo aardig geweest om de ID. Buzz uit te rusten met een voorklepje om bij een paar nodige onderhoudsitems te komen. Begin daarmee, maar dan is de kous zeker nog niet af. Want dan moet je een aantal connectoren losmaken, de ruitenwissersproeier eraf halen en dan een paar bouten losdraaien. Vervolgens moeten twee delen onder de voorruit eraf en dan kan je bij de behuizing. Die je ook nog even moet losmaken. En dan kan het filter eruit. Oké, zo opgeschreven klinkt het misschien niet zo heftig, maar het is wel bovengemiddeld veel moeite voor een filter dat in theorie erg makkelijk te vervangen is.
Nieuw onderhoud
Omdat je in theorie weinig in de motorruimte te zoeken hebt, zijn EV’s vaak zo gebouwd dat je daar ook minder goed bij kan. Toch roept het de vraag op of het allemaal zo lastig moet. In het geval van het filter vervangen op de ID Buzz moeten er toch wel dusdanig veel onderdelen aangeraakt worden dat je het risico loopt op schade en/of verkeerde montage. Voor enkel een filter. Helemaal omdat dat compartiment voorop dus bedoeld is om makkelijk bij de vervangbare items te komen. Het is op zijn minst een bijzondere ontwikkeling. (via @chromelizard op TikTok)





Wahnsin!
Krijg je tenminste waar voor je geld als je daar een stapel eypo’s voor neer moet leggen. Want dit is toch vooral het probleem/domein/werk van de garage.
Slim van de monteur om er een filmpje van te maken, voor als de klant het er niet mee eens is dat voor het vervangen van het filter een halve dag arbeid berekend is.
Alleen niet zo slim dat je kan zien dat het oude filter gewoon weer teruggestopt wordt.
Hoezo, hij vervangt die filter binnen de 3 minuten, ik ben onder de indruk van die monteur…
De letters op het oude filter zijn grijs, op het nieuw is blauw. Er komt daadwerkelijk een nieuw filter in.
Betreft een actief koolstoffilter vandaar de donkere kleur 😉
Dit is waarom monteurs en engineers niet altijd vrienden zijn.
Ik denk niet dat dit een keuze is geweest van een engineer, maar eerder een van de afdeling marketing. Dit is gewoon omzet genereren.
Aan de verkoop van nieuwe auto’s (met name EV’s) valt amper geld te verdienen, dus moet je het hebben van de periodieke onderhoudsbeurten. En ook die zijn bij een EV geen vetpot voor de merkdealer.
-edit:check-
Een ander hardnekkig ding is dat ze blijven geloven in de mythe van de 50:50 gewichtsverdeling.
De best rijdende auto’s hebben allemaal rond de 42:58.
Een lijstje:
Porsche 911 40/60
McLaren F1 41/59
Lotus Esprit 42/58
Lamborghini Gallardo 42/58
Ford GT 43/57
Deze gewichtsverdeling heeft 2 voordelen.
1) Tijdens acceleratie wil je meer gewicht op de achterwielen voor meer tractie.
2) Bij remmen heb je gewichtsverplaatsing naar voren. Deze 40/60 gewichtsverdeling zorgt dat de rembalans weer meer naar achteren wordt verplaatst. Nu werken opeens alle wielen mee met remmen ipv alleen de voorwielen. Dat is een van de redenen waarom een 911 zo hard kan remmen: de achterwielen doen ook mee.
De voordelen die je noemt spelen enkel bij accelereren/remmen. In bochten is het een ander verhaal. Het is maar net waar je prioriteitne liggen, maar inderdaad 50/50 is niet in alle opzichten beter. Wel kun je een hele lijst auto’s oplepelen die zeer goed rijden die dichter bij de 50/50 zitten dan jouw lijst (e.g. mx5, lotus 7, porsche cayman, bmw 1m). Dat de best rijdende auto’s allemaal rond die 40/60 zitten is dan ook onwaar.
Bij vierwielaandrijving (zoals veel snelle porsches en de gallardo) zou je voor snelle acceleratie juist meer gewicht op de vooras willen, zodat ineens alle wielen meewerken met accelereren i.p.v. alleen de achterwielen, net de omgekeerde situatie t.o.v. remmen uit je genoemde voordeel 2.
Een vierwielaandrijver die snel moet accelereren en hard moet remmen, welke gewichtsverdeling kies je dan? 40/60, 60/40, of een compromis, 50/50?
@willeme heeft het in het verleden wel eens geprobeerd met technische specials. Sowieso, wat mis ik die zaterdagavond specials. Was altijd mooi leesvoer. Gelukkig doet @Loek een aardige duit in het zakje met lijstjes.
Gewoon een ontwerpfout
Zullen de leasemaatschappijen leuk vinden.
Idd gewoon ontwerpfout. Krankjorem dat je zo veel overhoop moet halen voor een onderdeel waarvan je weet dat het regelmatig moet worden vervangen. Doet een beetje denken aan het vervangen van een lampje in de koplamp van een VW Beetle. Kost ook een halve dag.
Allemaal ontworpen vanop een bureau. Die mensen zouden ook eens wat dagen in een garage moeten meedraaien.
Geroepen vanaf de onderbuik…. Want de mensen die voor zulke onderdelen verantwoordelijk zijn komen ook in de garage, weten ook hoe het te vervangen is. Discussiëren mee over de locaties en verliezen het soms omdat het gewoon niet anders kan.
Nee want de dealer krijgt voorgeschreven hoe lang ze erover mogen doen, wel wijkt dat vaak af van de praktijk omdat de monteur bij de fabrikant het onder ideale omstandigheden kan doen wanneer alles nieuw is en ook nieuw gereedschap etc.
Wanneer iedereen met een EV ( en geen fossiele brandstoffen gaat verbranden) gaat rondrijden gaan pollenfilters een eeuwigheid mee.
(laten we effe de pollen buiten beschouwing laten).
€185,- ex btw. Dat was het uurtarief voor zakelijke autos bij de VW garage in Rotterdam een paar jaar geleden. Zal nu wel dik 200 zijn.