De prosecco mag uit de ijskast!
Uitslag overall
Zoals je aan de hand van de headerfoto al vermoedde, is Ferrari in de prijzen gevallen. De 3.9 biturbo V8 uit de 488 GTB won het klassement overall. Wat cijfertjes ter onderbouwing: 670 pk @ 8.000 rpm, 760 Nm @ 3.000 rpm (maximum koppel allen beschikbaar in de hoogste versnelling), gemiddeld verbruik op de testcyclus is 1 op 8,3 en de C02-uitstoot per 100 km bedraagt 277 gram per kilometer. Rest alleen nog het geluidje, dat checkt u HIER.
Wat valt verder op aan de top 8? Geblazen motoren zijn de toekomst, maar dat wisten we al. Enkel de atmosferische V12 uit de Ferrari F12tdf heeft een plekje op de lijst, verder zijn het louter turbomotoren aan de top. Ook de elektrische aandrijflijn uit de Tesla Model S, bij voorgaande edities nog present, is in het overall-klassement gesneuveld ten faveure van de concurrentie die het met fossiele brandstoffen doet.
# | Motor | Toepassing | Punten |
---|---|---|---|
1 | Ferrari 3.9-litre biturbo V8 | Ferrari 488 GTB | 331 |
2 | BMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybrid | BMW i8 | 278 |
3 | Porsche 3-litre six-cylinder turbo | Porsche 911 | 267 |
4 | PSA Peugeot Citroen 1.2-litre three-cylinder turbo | Peugeot 208, 308, Citroen C3, DS3, C3 Picasso, C4 Cactus, C4, DS4 | 180 |
5 | Ford 998cc three-cylinder turbo | Ford Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Grand C-Max, Fiesta Red/Black, Mondeo, EcoSport, Tourneo Connect / Courier | 157 |
6 | Mercedes-AMG 2-litre turbo | Mercedes A45 AMG, CLA45 AMG, GLA45 AMG | 136 |
7 | Ferrari 6.3-litre V12 | Ferrari F12 tdf | 107 |
8 | Audi 2.5-litre five-cylinder turbo | Audi RS3, RSQ3 | 94 |
Winnaars per klasse
Dan de winnaars per klasse. Ook hier een reden voor een bunga bunga-feestje in Maranello, maar dat krijg je als dezelfde motor drie keer in de prijzen valt. Verder verandert er eigenlijk niet zo gek veel ten opzichte van eerdere edities van de verkiezing.
Klasse | Motor | Toepassing |
---|---|---|
Overall | Ferrari 3.9-litre biturbo V8 | Ferrari 488 GTB |
Tot 1 liter | Ford 998cc three-cylinder turbo | Ford Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Grand C-Max, Fiesta Red/Black, Mondeo, EcoSport, Tourneo Connect / Courier |
1.0 - 1.4 liter | PSA Peugeot Citroen 1.2-litre three-cylinder turbo | Peugeot 208, 308, Citroen C3, DS3, C3 Picasso, C4 Cactus, C4, DS4 |
1.4 - 1.8 liter | BMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybrid | BMW i8 |
1.8 - 2.0 liter | Mercedes-AMG 2-litre turbo | Mercedes A45, CLA45, GLA45 AMG. (45AMG) |
2.0 - 2.5 liter | Audi 2.5-litre five-cylinder turbo | Audi RS Q3 (2.5 TFSI) |
2.5 - 3.0 liter | Porsche 3-litre six-cylinder turbo | Porsche 911 |
3.0 - 4.0 liter | Ferrari 3.9-litre biturbo V8 | Ferrari 488 GTB |
Groter dan 4 liter | Ferrari 6.3-litre V12 | Ferrari F12tdf |
Groene motor | Tesla Full-electric powertrain | Tesla Model S |
Nieuwe motor | Ferrari 3.9-litre biturbo V8 | Ferrari 488 GTB |
Performance motor | Ferrari 3.9-litre biturbo V8 | Ferrari 488 GTB |
Grote vraag blijft: mis je één of meerdere blokken die wat jou betreft absoluut een plekje in één van de twee lijsten had(den) verdiend? We lezen het gaarne.
mrrallycross zegt
Wouw gewoon weer de Ford 1liter 3cilinder. Die hebben echt al 5 jaar achterelkaar gewonnen!
vtechlover zegt
@mrrallycross: Is ook gewoon een top blok! Voelt volwassen aan en bijna tot geen problemen.
Ozan zegt
@vtechlover: met als toppunt dat ze er zonder moeite 145pk uit persen!
Ozan zegt
@vtechlover: ik hoorde trouwens dat je Vtech fan bent! Moet je hier eens kijken, iets voor jou? http://toettoetauto.vtechnl.com
svdv zegt
Ik vind dat het blok van de 458 MM speciale het beste blok is (ik hoop dat dat telt als nieuwe auto)
ko4n zegt
@svdv: neen is een one off
robert110 zegt
@svdv: Ik vind de 49 AWF van Valtra het beste blok van dit jaar, maar ja dat blok heeft niets met auto’s te maken.
e1000bmw zegt
Verbaast me niks.
henkhupelschoten zegt
E220d, de meest technologische motor op dit moment en schijnt bijzonder zuinig en fijn te rijden.
berlinetta zegt
@henkhupelschoten: Blijkbaar niet dus, anders stond ie er wel tussen.
Ozan zegt
@henkhupelschoten: ‘meest technologische’ is geen maatstaf, de technologie moet het wel (blijven) doen!
henkhupelschoten zegt
@Ozan: Alluminium blok met stalen kleppen, met nanocoating ( ik zou niet weten wat het is maar klinkt slim) 21% voor zo’n groot slagschip en hij doet met gemak 5 liter op 100 km. Dat zijn prestaties en waarschijnlijk vergeet ik er wel een paar.
undifined1 zegt
Aj de bmw 3 liter 6 in lijn niet meer erbij, jammer
ettie zegt
@undifined1: het nieuwe blok met 4 turbo’s zal er volgend jaar wel tussen staan.
uselessblogger zegt
het nieuwe zes-in-lijn blok van bmw (de 40i), die had toch wel een plekje verdiend
n54coupe zegt
Vreemd.
Waarom heeft de 3.9 V8 biturbo van Ferrari ruim de meeste punten, maar is de 1.5 van de BMW i8 de Overall winnaar?
mashell zegt
@n54coupe: omdat BMW hoofsponsor van dit feestje is. COTY is al een dubieus gebeuren geworden maar dit is net zo nutteloos als verkiezingen in Zimbabwe.
berlinetta zegt
Opvallend dat de nieuwe zesinlijn van BMW er niet tussen staat. Was toch een motor die altijd in de prijzen viel.
Daarnaast is het ook opvallend dat Ford wel al jaren in de prijzen valt met hun melkpakmotortje. Moet toch een erg goed ding zijn dan.
Overigens mis ik Porsche nog een keer in het lijstje, namelijk hun nieuwe viercilinders. Opvallend dat ze niet weten te winnen van AMG en Audi.
Tenslotte doet Ferrarit toch altijd erg goede zaken met hun motoren.
Dutchdriftking zegt
Mooi lijstje hoor, Ik vind het wel jammer dat de 4.0TDI er niet in staat. Toch best wel een technisch hoogstandje. Er staan sowieso geen diesels in….
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Inderdaad opvallend dat er geen diesels in staan. Gevolg van dieselgate?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@berlinetta: Diesel is zooooo 2010…
kilum zegt
Wat zijn de criteria en wat is het belangrijkste? Want het zijn op het 1.0 en 1.2 blokje wel echt allemaal performance blokken. Waar de 1.0 EcoBoost misschien zelfs nog wel als performance blok gezien kan worden. Zeker in de Fiesta.
clarkson zegt
Geen twinair?
nopetrolnofun zegt
Het zal me jeuken, alleen de V12 uit de TDF en 5 cilinder uit de RS3 zijn leuke blokken. De rest van de blokken hadden van mij part nooit hoeven uit te komen
beefcake zegt
@nopetrolnofun: want jij hebt een tdf en een RS3 in je garage staan en denkt dat iedereen die auto’s kan betalen? Want jij hekelt technologische vooruitgang? Ik probeer me voor te stellen in wat voor wereld jij leeft, maar het lukt me nog niet. Leg uit alsjeblieft.
nopetrolnofun zegt
@beefcake: nouja inderdaad, ik ben tegen downsizen en bmw’s met koffiemolentjes en nepgeluid. Eerst snapte ik nooit dat mensen zeiden ‘vroeger was alles beter’ maar als het op auto ’s aankomt anno 2016 begrijp ik dat nu helemaal.
beefcake zegt
@nopetrolnofun: maar wat rijd je zelf (auto’s van ouders tellen niet)?
nopetrolnofun zegt
@beefcake: Cupra 4 VR6
Ozan zegt
@nopetrolnofun: ik snap niet hoe je tegen meer power voor minder brandstof kunt zijn… De 520d van m’n pa laat menig oudere sportwagens makkelijk achter zich, zowel bij het stoplicht als op de snelweg. Hetzelfde blok kan constant 140 rijden met een verbruik van 5-6 liter/100km. Kleinere lichtere motoren zijn ook nog eens bevorderlijk voor wegligging en stuurgedrag!
Maar doe @nopetrolnofun maar een lekker grote zware oude blok die de baby’s drie straten verderop wakker maakt bij het optrekken van een stoplicht maar verder naar huidige maatstaven niet eens zo krachtig is…
nopetrolnofun zegt
@ozan: omdat beleving boven snelheid staat in mijn opzicht. Ik heb liever 200 pk met een mooi geluid en handbak als 300 pk met een slecht geluid en automaat.
Ozan zegt
@nopetrolnofun: en daarom heb je fwd?
nopetrolnofun zegt
@ozan: AWD zelfs.
Ozan zegt
@nopetrolnofun: op een Seat? Fwd dus, behalve wanneer die 10% naar achter wordt gestuurd.
undifined1 zegt
@ozan: datzelfde kon een 530d 15 jaar geleden ook, maar dan met 6 cilinder geluid….
Ozan zegt
@undifined1: lees ook eens het stukje ‘5-6 liter/100km’
undifined1 zegt
@ozan: oke 1 liter meer dan, maar 6 tot 7 liter / 100km is prima haalbaar
Ozan zegt
@undifined1: ja, met 90 achter een vrachtwagen… m’n pa heeft ook een E39 525tds gehad, was bij lange na niet zo zuinig als de huidige 520d
undifined1 zegt
@ozan: nee gewoon met 130 op de snelweg. 5 liter per 100km is op een 100km weg wel haalbaar. Het m51 blok van een tds is kompleet niet te vergelijken met het m57 blok van de 530d en 525d. De 530d waar ik het over heb is wel een handbak moet ik zeggen, een automaat neemt een litertje meer.
barbro zegt
-edit: dat kan vriendelijker!-
nopetrolnofun zegt
@barbro: nette velgen en wat aanpassingen aan het motorgeluid is voor mijn Leon voldoende, Of is dat ook al petjesgedrag? Jij bent er zeker ook zo 1 die AMG’S kamperbakken vindt en Ferrari’s voor arrogante kwallen…
Ozan zegt
@nopetrolnofun: aha, jij bent van de show but no go!
nopetrolnofun zegt
@ozan: er valt motorisch niet zoveel te tunen uit een atmosferisch blok he.
ghost zegt
Rs3 heerlijke 5-cilinder!
banaan7 zegt
Zie veel i8, iedereen koop er een!!
lincoln zegt
@banaan7:
Klopt helemaal ..
Ik ken gewoon niemand die em niet koopt ..
broekhoest zegt
Hiep hoi! 5x op rij heeft Ford een prijs gewonnen met zijn 1.0 EcoBoost. Ik neem aan dat dit komt door te toevoeging van cilinderuitschakeling?
Jammer dat de puntenopbouw niet wordt weergegeven :(
Wat betreft die 1.5 3 pitter van BMW, dat blok wordt toch ook gewoon gebruikt in de nieuwe 3 serie en andere BMW’s + MINI’s? Het zal dan wel specifiek gaan om de koppeling met de accu’s denk ik dan maar?
berlinetta zegt
@broekhoest: Het zal inderdaad om de hybride-aandrijving gaan. En volgens mij doelen ze ook op de 1.5 met 231 pk en niet de 1.5 met 136 pk. Is wel hetzelfde blok overigens.
barbro zegt
Leuk voor de 488. Nu nog in het rijtje komen van Sound of the Year…
Rick-dos zegt
“De 3.9 biturbo V8 uit de 488 GTB won het klassement overall.”
Klasse Motor Toepassing
Overall BMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybrid BMW i8
Uuuuuuuh @autoblog qu’est ce que c’est? Ofwel in het beschaafd Nederlands: Wat is deze?
Author zegt
Potver! C’est ridicule! Foutje gemaakt, intussen hersteld. Dank voor de heads up! :)
hplh zegt
Let maar op.
Nu gaat iedereen opeens een Ferrari kopen.
camber24 zegt
Wat een giller, de motor van de i8. Als er een auto is waarvan het verbruik totaal tegenvalt dan is het wel de i8. Briljante motor hoor.
convertible zegt
@camber24:
Alsof het de eigenaren van de i8 ook maar een seconde boeit wat jij er van vindt.
Je hebt je moment of EV bashing glory op AB weer gehad.
camber24 zegt
@convertible: laat je stigmatisering even achterwege aub. Ik ben juist pro EV. Juist daarom vind ik de i8 niet goed, omdat het uitgangspunt (groene sportwagen) totaal niet wordt waargemaakt. Hoop dat je het nu beter snapt.
Ozan zegt
@camber24: in mijn optiek is Tesla de enige die daar ooit in is geslaagd met de Roadster
camber24 zegt
@ozan: ja, mee eens
thefmanl zegt
Ik mis de 1.6T van Renault, krachtig blokje maar toch zuinig
krissie zegt
De vw TDI…. Betrouwbaar en schoon, ohja vaak positief in t nieuwe afgelopen jaar….
ablogjunk zegt
0.9 Tce van renault is ook een heel fijn blokje met weinig tot geen problemen.
thefmanl zegt
@ablogjunk: net zoals de 1.6t
pinut187 zegt
Alleen maar Europeaanse merken in het lijstje? Die motoren van Mazda zijn roch ook wel noemenswaardig?
mellie zegt
Had toch wel verwacht dat Mazda hier met de skyactive motoren tussen zou zitten