International Engine of the Year 2016: dit zijn de winnaars

Auteur: , 62 Reacties

De prosecco mag uit de ijskast!

International Engine of the Year 2016: dit zijn de winnaars

Uitslag overall

Zoals je aan de hand van de headerfoto al vermoedde, is Ferrari in de prijzen gevallen. De 3.9 biturbo V8 uit de 488 GTB won het klassement overall. Wat cijfertjes ter onderbouwing: 670 pk @ 8.000 rpm, 760 Nm @ 3.000 rpm (maximum koppel allen beschikbaar in de hoogste versnelling), gemiddeld verbruik op de testcyclus is 1 op 8,3 en de C02-uitstoot per 100 km bedraagt 277 gram per kilometer. Rest alleen nog het geluidje, dat checkt u HIER.

Wat valt verder op aan de top 8? Geblazen motoren zijn de toekomst, maar dat wisten we al. Enkel de atmosferische V12 uit de Ferrari F12tdf heeft een plekje op de lijst, verder zijn het louter turbomotoren aan de top. Ook de elektrische aandrijflijn uit de Tesla Model S, bij voorgaande edities nog present, is in het overall-klassement gesneuveld ten faveure van de concurrentie die het met fossiele brandstoffen doet.

#
Motor
Toepassing
Punten
1Ferrari 3.9-litre biturbo V8Ferrari 488 GTB331
2BMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybrid BMW i8278
3Porsche 3-litre six-cylinder turboPorsche 911267
4PSA Peugeot Citroen 1.2-litre three-cylinder turboPeugeot 208, 308, Citroen C3, DS3, C3 Picasso, C4 Cactus, C4, DS4180
5Ford 998cc three-cylinder turboFord Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Grand C-Max, Fiesta Red/Black, Mondeo, EcoSport, Tourneo Connect / Courier 157
6Mercedes-AMG 2-litre turboMercedes A45 AMG, CLA45 AMG, GLA45 AMG 136
7Ferrari 6.3-litre V12Ferrari F12 tdf 107
8Audi 2.5-litre five-cylinder turboAudi RS3, RSQ394

Winnaars per klasse

Dan de winnaars per klasse. Ook hier een reden voor een bunga bunga-feestje in Maranello, maar dat krijg je als dezelfde motor drie keer in de prijzen valt. Verder verandert er eigenlijk niet zo gek veel ten opzichte van eerdere edities van de verkiezing.

Klasse
Motor
Toepassing
OverallFerrari 3.9-litre biturbo V8Ferrari 488 GTB
Tot 1 literFord 998cc three-cylinder turboFord Fiesta, B-Max, Focus, C-Max, Grand C-Max, Fiesta Red/Black, Mondeo, EcoSport, Tourneo Connect / Courier
1.0 - 1.4 literPSA Peugeot Citroen 1.2-litre three-cylinder turboPeugeot 208, 308, Citroen C3, DS3, C3 Picasso, C4 Cactus, C4, DS4
1.4 - 1.8 literBMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybrid BMW i8
1.8 - 2.0 literMercedes-AMG 2-litre turbo Mercedes A45, CLA45, GLA45 AMG. (45AMG)
2.0 - 2.5 literAudi 2.5-litre five-cylinder turbo Audi RS Q3 (2.5 TFSI)
2.5 - 3.0 literPorsche 3-litre six-cylinder turboPorsche 911
3.0 - 4.0 literFerrari 3.9-litre biturbo V8Ferrari 488 GTB
Groter dan 4 literFerrari 6.3-litre V12Ferrari F12tdf
Groene motorTesla Full-electric powertrain Tesla Model S
Nieuwe motorFerrari 3.9-litre biturbo V8Ferrari 488 GTB
Performance motorFerrari 3.9-litre biturbo V8Ferrari 488 GTB

Grote vraag blijft: mis je één of meerdere blokken die wat jou betreft absoluut een plekje in één van de twee lijsten had(den) verdiend? We lezen het gaarne.



62 reacties

Wouw gewoon weer de Ford 1liter 3cilinder. Die hebben echt al 5 jaar achterelkaar gewonnen!
@mrrallycross: Is ook gewoon een top blok! Voelt volwassen aan en bijna tot geen problemen.
@vtechlover: met als toppunt dat ze er zonder moeite 145pk uit persen!
@vtechlover: ik hoorde trouwens dat je Vtech fan bent! Moet je hier eens kijken, iets voor jou? http://toettoetauto.vtechnl.com
Ik vind dat het blok van de 458 MM speciale het beste blok is (ik hoop dat dat telt als nieuwe auto)
@svdv: neen is een one off
@svdv: Ik vind de 49 AWF van Valtra het beste blok van dit jaar, maar ja dat blok heeft niets met auto’s te maken.
Verbaast me niks.
E220d, de meest technologische motor op dit moment en schijnt bijzonder zuinig en fijn te rijden.
@henkhupelschoten: Blijkbaar niet dus, anders stond ie er wel tussen.
@henkhupelschoten: ‘meest technologische’ is geen maatstaf, de technologie moet het wel (blijven) doen!
@Ozan: Alluminium blok met stalen kleppen, met nanocoating ( ik zou niet weten wat het is maar klinkt slim) 21% voor zo’n groot slagschip en hij doet met gemak 5 liter op 100 km. Dat zijn prestaties en waarschijnlijk vergeet ik er wel een paar.
Aj de bmw 3 liter 6 in lijn niet meer erbij, jammer
@undifined1: het nieuwe blok met 4 turbo’s zal er volgend jaar wel tussen staan.
het nieuwe zes-in-lijn blok van bmw (de 40i), die had toch wel een plekje verdiend
Vreemd.
Waarom heeft de 3.9 V8 biturbo van Ferrari ruim de meeste punten, maar is de 1.5 van de BMW i8 de Overall winnaar?
@n54coupe: omdat BMW hoofsponsor van dit feestje is. COTY is al een dubieus gebeuren geworden maar dit is net zo nutteloos als verkiezingen in Zimbabwe.
Opvallend dat de nieuwe zesinlijn van BMW er niet tussen staat. Was toch een motor die altijd in de prijzen viel.

Daarnaast is het ook opvallend dat Ford wel al jaren in de prijzen valt met hun melkpakmotortje. Moet toch een erg goed ding zijn dan.

Overigens mis ik Porsche nog een keer in het lijstje, namelijk hun nieuwe viercilinders. Opvallend dat ze niet weten te winnen van AMG en Audi.

Tenslotte doet Ferrarit toch altijd erg goede zaken met hun motoren.
Mooi lijstje hoor, Ik vind het wel jammer dat de 4.0TDI er niet in staat. Toch best wel een technisch hoogstandje. Er staan sowieso geen diesels in….
@dutchdriftking: Inderdaad opvallend dat er geen diesels in staan. Gevolg van dieselgate?
@berlinetta: Diesel is zooooo 2010…
Wat zijn de criteria en wat is het belangrijkste? Want het zijn op het 1.0 en 1.2 blokje wel echt allemaal performance blokken. Waar de 1.0 EcoBoost misschien zelfs nog wel als performance blok gezien kan worden. Zeker in de Fiesta.
Geen twinair?
Het zal me jeuken, alleen de V12 uit de TDF en 5 cilinder uit de RS3 zijn leuke blokken. De rest van de blokken hadden van mij part nooit hoeven uit te komen
@nopetrolnofun: want jij hebt een tdf en een RS3 in je garage staan en denkt dat iedereen die auto’s kan betalen? Want jij hekelt technologische vooruitgang? Ik probeer me voor te stellen in wat voor wereld jij leeft, maar het lukt me nog niet. Leg uit alsjeblieft.
@beefcake: nouja inderdaad, ik ben tegen downsizen en bmw’s met koffiemolentjes en nepgeluid. Eerst snapte ik nooit dat mensen zeiden ‘vroeger was alles beter’ maar als het op auto ’s aankomt anno 2016 begrijp ik dat nu helemaal.
@nopetrolnofun: maar wat rijd je zelf (auto’s van ouders tellen niet)?
@beefcake: Cupra 4 VR6
@nopetrolnofun: ik snap niet hoe je tegen meer power voor minder brandstof kunt zijn… De 520d van m’n pa laat menig oudere sportwagens makkelijk achter zich, zowel bij het stoplicht als op de snelweg. Hetzelfde blok kan constant 140 rijden met een verbruik van 5-6 liter/100km. Kleinere lichtere motoren zijn ook nog eens bevorderlijk voor wegligging en stuurgedrag!

Maar doe @nopetrolnofun maar een lekker grote zware oude blok die de baby’s drie straten verderop wakker maakt bij het optrekken van een stoplicht maar verder naar huidige maatstaven niet eens zo krachtig is…
@ozan: omdat beleving boven snelheid staat in mijn opzicht. Ik heb liever 200 pk met een mooi geluid en handbak als 300 pk met een slecht geluid en automaat.
@nopetrolnofun: en daarom heb je fwd?
@ozan: AWD zelfs.
@nopetrolnofun: op een Seat? Fwd dus, behalve wanneer die 10% naar achter wordt gestuurd.
@ozan: datzelfde kon een 530d 15 jaar geleden ook, maar dan met 6 cilinder geluid….
@undifined1: lees ook eens het stukje ‘5-6 liter/100km’
@ozan: oke 1 liter meer dan, maar 6 tot 7 liter / 100km is prima haalbaar
@undifined1: ja, met 90 achter een vrachtwagen… m’n pa heeft ook een E39 525tds gehad, was bij lange na niet zo zuinig als de huidige 520d
@ozan: nee gewoon met 130 op de snelweg. 5 liter per 100km is op een 100km weg wel haalbaar. Het m51 blok van een tds is kompleet niet te vergelijken met het m57 blok van de 530d en 525d. De 530d waar ik het over heb is wel een handbak moet ik zeggen, een automaat neemt een litertje meer.
-edit: dat kan vriendelijker!-
@barbro: nette velgen en wat aanpassingen aan het motorgeluid is voor mijn Leon voldoende, Of is dat ook al petjesgedrag? Jij bent er zeker ook zo 1 die AMG’S kamperbakken vindt en Ferrari’s voor arrogante kwallen…
@nopetrolnofun: aha, jij bent van de show but no go!
@ozan: er valt motorisch niet zoveel te tunen uit een atmosferisch blok he.
Rs3 heerlijke 5-cilinder!
Zie veel i8, iedereen koop er een!!
@banaan7:

Klopt helemaal ..
Ik ken gewoon niemand die em niet koopt ..
Hiep hoi! 5x op rij heeft Ford een prijs gewonnen met zijn 1.0 EcoBoost. Ik neem aan dat dit komt door te toevoeging van cilinderuitschakeling?
Jammer dat de puntenopbouw niet wordt weergegeven :(

Wat betreft die 1.5 3 pitter van BMW, dat blok wordt toch ook gewoon gebruikt in de nieuwe 3 serie en andere BMW’s + MINI’s? Het zal dan wel specifiek gaan om de koppeling met de accu’s denk ik dan maar?
@broekhoest: Het zal inderdaad om de hybride-aandrijving gaan. En volgens mij doelen ze ook op de 1.5 met 231 pk en niet de 1.5 met 136 pk. Is wel hetzelfde blok overigens.
Leuk voor de 488. Nu nog in het rijtje komen van Sound of the Year…
“De 3.9 biturbo V8 uit de 488 GTB won het klassement overall.”


Klasse Motor Toepassing

Overall BMW 1.5-litre three-cylinder electric-gasoline hybrid BMW i8

Uuuuuuuh @autoblog qu’est ce que c’est? Ofwel in het beschaafd Nederlands: Wat is deze?
Potver! C’est ridicule! Foutje gemaakt, intussen hersteld. Dank voor de heads up! :)
Let maar op.
Nu gaat iedereen opeens een Ferrari kopen.
Wat een giller, de motor van de i8. Als er een auto is waarvan het verbruik totaal tegenvalt dan is het wel de i8. Briljante motor hoor.
@camber24:
Alsof het de eigenaren van de i8 ook maar een seconde boeit wat jij er van vindt.
Je hebt je moment of EV bashing glory op AB weer gehad.
@convertible: laat je stigmatisering even achterwege aub. Ik ben juist pro EV. Juist daarom vind ik de i8 niet goed, omdat het uitgangspunt (groene sportwagen) totaal niet wordt waargemaakt. Hoop dat je het nu beter snapt.
@camber24: in mijn optiek is Tesla de enige die daar ooit in is geslaagd met de Roadster
@ozan: ja, mee eens
Ik mis de 1.6T van Renault, krachtig blokje maar toch zuinig
De vw TDI…. Betrouwbaar en schoon, ohja vaak positief in t nieuwe afgelopen jaar….
0.9 Tce van renault is ook een heel fijn blokje met weinig tot geen problemen.
@ablogjunk: net zoals de 1.6t
Alleen maar Europeaanse merken in het lijstje? Die motoren van Mazda zijn roch ook wel noemenswaardig?
Had toch wel verwacht dat Mazda hier met de skyactive motoren tussen zou zitten

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).