Interview met Sander Ayalp over zijn baan bij Rolls-Royce

Auteur: , 22 Reacties

We spreken met een Nederlander die werkzaam is op het hoofdkantoor van Rolls-Royce.

Sander Ayalp

– Wat is je naam en huidige functie?
Sander Ayalp, ik ben Market Research & Business Analysis Manager bij Rolls-Royce Motor Cars in Goodwood (UK). Ons team is verantwoordelijk voor marktonderzoek en merkstrategie. De automotive industrie is momenteel bijzonder dynamisch; waar het lange tijd eentonig was, volgen de ontwikkelingen elkaar tegenwoordig in een zeer hoog tempo op. Dit geeft het werken in een strategische functie, maar ook in de gehele sector, een extra dimensie.

– Waar heb je hiervoor gewerkt en hoe kreeg je je huidige baan?
Voordat ik de overstap naar Rolls-Royce Motor Cars maakte, ben ik 5 jaar bij BMW Group Nederland op de afdeling Market Intelligence werkzaam geweest. Met alle bijtellingswijzigingen was het ook in een relatief kleine markt nooit saai. Daarnaast heb ik tijdens mijn studie bij Porsche AG in Stuttgart op de afdeling International Sales Asia-Pacific stage gelopen.

– Wanneer begon je passie voor auto’s?
Ik ben zoals vele Autoblog lezers een echte petrolhead. Ik had vroeger al stapels ‘Auto-Motor&Sport’s’ thuis liggen en reed elke woensdag de grens over naar Duitsland om de nieuwste editie op te pikken. Autoblog check ik nog steeds dagelijks, meerdere malen. Op jonge leeftijd volgde ik de ontwikkelingen dus al op de voet en heb nu van mijn hobby mijn werk kunnen maken. Het was voor mij al vrij snel duidelijk dat ik in deze branche werkzaam wilde zijn en ik heb me hier dan ook volledig op gefocust.

– Welke studies heb je gevolgd?
Ik heb mijn masteropleiding behaald aan de Universiteit Maastricht in Strategic Marketing. Daarnaast heb ik extracurriculaire semesters gevolgd aan de Harvard University en de Beijing Business School. Ik denk dat het essentieel is om tijdens je studie ervaring in het buitenland op te doen. Goed aangeschreven universiteiten doen het natuurlijk ook altijd goed op je CV – maar is geen must. Als je je maar op een positieve manier weet te onderscheiden.

– Welk advies zou je geven aan mensen die hetzelfde willen doen?
Als je weet dat je in de automotive branche werkzaam wilt zijn, zorg dan dat je al tijdens je studie relevante ervaring opdoet door middel van stages, idealiter in het buitenland en buiten Europa. Ik zou persoonlijk niet kiezen voor een automotive opleiding; de industrie verandert momenteel in een rap tempo, waardoor ik denk dat je beter af bent met een strategische opleiding die je in combinatie met je automotive kennis kunt toepassen. Maar mijn belangrijkste advies is: kies je eigen pad en pak zaken onorthodox aan – er lopen al genoeg koorballen rond die voorzitter van een studentenvereniging zijn geweest. Zorg dat je een CV opbouwt die weerspiegelt wie je bent. Dat zorgt voor authenticiteit, dat wordt zowel door recruiters als door collega’s gewaardeerd.

– Waar ben je het meest trots op?
Trots is een groot woord, maar ik vind het mooi om te zien dat er een behoorlijk aantal Nederlanders hoge functies in de Automotive branche bekleden. Naast onze langjarige Head of Group Design Adrian van Hooydonk, is sinds enige tijd Frank van Meel CEO van de BMW M GmbH en krijgen we vanaf begin volgend jaar ook een Nederlander in het bestuur van de BMW Group.

– Welke auto rij je op dit moment?
Eén van de voordelen van werken in de automotive branche is dat je meestal goede dienstwagen-regelingen hebt. Momenteel rij ik een BMW X4 M-Sport 30d in Carbonzwart, maar over enkele weken ga ik in een 430i coupé in Individual ‘Ferrari Red’ rijden. Verder heb ik nog een BMW 320iA (e46) uit 2000; mijn eerste BMW. Voor jullie wellicht niets bijzonders, maar de auto is altijd in familiebezit geweest en heeft voor mij dus een speciale betekenis. En de atmosferische 6-in-lijn zonder turbo’s is ook nog steeds een genot om in te rijden.

Onlangs ben ik me ook gaan verdiepen in motorfietsen. Ik ben de trotse eigenaar van de BMW ‘Elegant Bastard’, een custom NineT waar er slechts één van gemaakt is. Tevens ben ik momenteel zelf een klassieke BMW R80 motorfiets aan het customizen; hoop volgende zomer klaar te zijn met ‘The Goodwood Don’.

Dit artikel is onderdeel van een serie specials, waarbij we spreken met Nederlanders die werken bij grote/bekende internationale automerken. We kijken daarbij vooral naar de huidige functie en het pad dat is afgelegd om daar te komen. Meer artikelen lees je HIER!



22 reacties

Dat is verdorie nog eens een degelijke baan binnen de automotive
Mooi verhaal! Bedankt Sander!
Heel gaaf, de naam is er bij mij in ieder geval al. Hopelijk over een jaar of 5 eenzelfde job!
Mooie lijst met opleidingen zeg!

Lijkt mij fantastisch om zo’n beroep te hebben
Mooie reeks interviews. Keep them coming!
Wat een “down to earth” kerel, heerlijk. Wens hem nog veel succes in zijn carrière.
Kan hier alleen maar jaloers op zijn! Bewonderenswaardig!
Komt over als een hele sympathieke en vrolijke kerel. Leuke baan heeft ie ook, mooi!
Potverdikkie, slimme jongen!
Gave baan, maar gezien je opleidingen en stages heb je er ook alles aan gedaan om daar te komen. Respect! 💪
Wat je met passie en een stel hersenen al niet kan doen! Geweldige opbouw ook!!
Mijn papa werkt bij mc Donalds.
@ral9010: Ik wilde zeggen, ik zie de relatie met auto’s niet, maar op iedere vrijdagavond staat de parkeerplaats natuurlijk weer vol met “mooi” spul.
@fanboy: schrijf: honda’s met stijgerpijpen
@miata93: en dat stijgen zit dan vooral in het feit dat ze stapvoets over een drempel gaan of hoe moet ik dat zien?
Tof interview! Leuk idee! Vooral mee doorgaan @autoblogger!
Dat heb je goed aangepakt en ongetwijfeld hard voor gewerkt, respect Sander!
Ik denk dat iedere student even Sander’s advies moet lezen. Koorballen genoeg, ga iets nuttigs doen in je studententijd.
@piebepost: Corps… En zoveel zijn het er niet. Het gros van de studenten woont tegenwoordig thuis bij paps en mams.
@piebepost: Wat denk je dat corpsballen doen als ze niet in de kroeg staan..?
Mijn eerste BMW is ook een e46 320ci bwjr.2002. Zal ook tevens mijn enige en laatste zijn. Dat is het verschil😂
Oohh jawel mijn eerste bmw is ook een 320i e46 coupe 6 cilinder en nu nog steeds in bezit, tonnetje in gereden heerlijke auto

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).