
Beide apparaten komen (veel) sneller dan verwacht. Met name introductie van de Tesla Semi is al heel erg snel.
In de wereld van Tesla gaat alles net eventjes anders. Er is één onbetwiste leider met een heleboel apostelen. Dan is er een enorme online fanbase van klanten en een rabiate groep mensen die hem blind volgt al in alles verdedigt. En nee, die groep mensen bestaat niet enkel en alleen uit zijn kinderen (alhoewel die groep telkens groter wordt)
Elk woord dat niet ‘hosanna’ is, is volgens hen misplaatst en dient gerectificeerd te worden. Alles wat gebeurt, gebeurt met een reden. Dus als je zegt de Tesla Roadster, Cybertruck of Semi er nog niet zijn, dan mis je het grote plaatje van de geplande wereldominantie.
Vrachtwagen
Het is overigens binnenkort niet waar. Tesla heeft namelijk de introductie van de Semi bekend gemaakt. En dan bedoelen we niet de semi die Musk gebruikt om zijn nageslacht te vergroten, maar de vrachtwagen van Tesla.

Het heeft eventjes mogen duren. De onthulling van de Semi was namelijk al in 2017,met een geplande marktintroductie in 2019. Die datum werd (zoals je weet) niet gehaald. Maar nu heeft Elon Musk (uiteraard via Twitter) de introductie van de Tesla vrachtwagen onthuld! En hij komt al heel snel: aan het einde van dit jaar worden de eerste 500-mijl-exemplaren afgeleverd.
Introductie Tesla Semi én Cybertruck
Maar daar blijft het niet bij! Ook verklapte de beste man de introductiedatum van de langverwachte Cybertruck. Die staat gepland voor volgend jaar! Ook hier weten we verder niet veel, maar we gaan ervan uit dat Tesla eerst de duurdere exemplaren bouwt en de eenvoudigere versies op latere termijn.

Nu hebben we er vaak op gewezen dat Tesla bij lange na de geplande data niet haalt. Een beetje waar elke goede computergame ook last van heeft sinds ze bij Power Unlimited een review over Tetris schreven. Overigens moeten we er wel bij vermelden dat de auto’s van Tesla op de markt komen en uiteindelijk goed verkopen.
Meer lezen? Deze 10 elektrische auto’s laden het snelste op!
Ik kijk echt uit naar de Cybertruck, wat een apparaat is dat toch.
Benieuwd of de Semi ook naar Europa gaat komen. Op deze foto’s zijn er minder camera’s en meer spiegels te zien
500 mijl ofwel 800km voor de semi…wat gaat dat in de praktijk doen met de vracht die het meevervoert…175km?
Jij lacht ermee maar zelfs als ze een derde halen onder volledige belasting (dat is dan 266km) , dan zijn ze super ideaal voor in grotere stedelijke gebieden en kleinere landen zoals in de Benelux te dienen. Tijdens het laden en lossen aan de supercharger en hopla weer een paar honderd kilometer.
Ik zie heel veel scenario’s waar deze grote jongens meer dan genoeg zijn. bvb het bevoorraden van supermarkten. tankstations (LOL) enz…
Dat is al met vracht meegerekend, 35 ton uit m’n hoofd.
Die Cybertruck is wel een dingetje hoor.. Lijkt me geweldig om die te zien rijden.. weer is wat anders zeg maar ;-)
Bij Tesla geldt altijd: eerst zien dan geloven. Maar eerlijk is eerlijk, dat gaat dan vooral over de planning. Want uiteindelijk lukt ’t ze vaak wel.
Op vakantie de biografie van Musk gelezen, die is inmiddels een paar jaar oud, maar daar zit een vooruitblik van Elon zelf in op basis van een interview. ‘Over een paar jaar hebben we internet via een netwerk van minisatelieten, brengen we mensen naar de ruimte en heeft Tesla 5 modellen’. Waarbij de auteur iets opmerkt als: ‘Normaal gesproken zou je denken, tuurlijk, zal wel, maar dit is Elon Musk.’ En ja, het is best een mafkees met rare ideeën, maar toch heb ik wel bewondering voor wat ‘ie allemaal voor elkaar krijgt.
Liftoff is ook interessant met name de kant van SpaceX beschreven staat. Don’t bet against Elon ;-)
Zo’n Tesla semi lijkt me heel leuk en ik hoop dat het wat wordt. Al vraag ik me ook weer wat dingen af:
– Als je straks zoveel Semi’s gaat maken, wat doet dat met de prijzen van de grondstoffen: gevolg voor de personen auto’s.
– Er moet iets van 600-1000 kWh aan batterijen in zo’n ding: dat zal even kosten om op te laden; dat betekent ook dat de Tesla of non-Tesla charger stations omgebouwd moeten worden. Gaat ook nog even kosten. Kun je nagaan hoe de bestuurders in de problemen gaan komen als ze verplicht zoveel uur moeten rusten, maag geen lader kunnen vinden omdat ie bezet is.
– Hoe duur gaat zo’n ding wel niet worden? 600 – 1000 kWh aan batterijen + de hele zooi weten te koelen terwijl het toch constant redelijk wat moet leveren; dat zal best wat kosten. Uiteindelijk gaan de vervoerders toch voor het kostenplaatje… ik vind het interessant.
-Er zijn er op dit moment 745 gereserveerd. De productie van de Semi zal geen gevolgen hebben voor de wereldwijde grondstofprijzen
-Tesla gaat ‘megachargers’ gebruiken voor het laden van de Semi, er worden dus geen laadpalen omgebouwd
-De prijs zal €130.000 (475km) en €150.000 (800km) zijn
Voor een laadpaal durf ik te veronderstellen.
Zo langzamerhand dient Tesla zich eerst maar eens bezig te gaan houden met de vraag hóe hun huidige klanten vast te houden. Ik ken inmiddels redelijk wat mensen die (zakelijk) in een Tesla Model 3 en S hebben gereden en de meerderheid is nog steeds lyrisch over de range en het laadgemak, maar echt he-le-maal klaar met de beroerde bouwkwaliteit en nog meer met de ronduit tenenkrommende aftersales en service om de problemen te verhelpen.
Ik heb het idee dat de aftersales per locatie behoorlijk verschillend is. Duiven hoor (en heb ik zelf ook) ik veel positieve berichten over qua service.
Range en laad gemak is echt ideaal.
Bouwkwaliteit wordt steeds beter, zeker het niveau van de S t/m 2018 (wat je in NL tegenkomt) is enorm verbeterd met de Model 3 en al helemaal sinds we geen Amerikaanse Model 3s meer krijgen.
De service of “valt binnen spec” blijft drama, gelukkig is de bouwkwaliteit inmiddels uitstekend.
Als leider kun je dus tegenwoordig wegkomen met allerlei dingen beloven voor klanten en die niet nakomen. Beseffen we wel even dat we het hier dus hebben over een lancering in 2017, met de belofte van twee jaar wat uiteindelijk net geen zes jaar wordt (en het moet nog maar blijken of later dit jaar écht juist is). Really? Dat is normaal?
Want als je daar sceptisch over bent en even de ‘slapende’ concurrentie erbij pakt die een vergelijkbaar model met de Cybertruck maken – die in 2020 onthuld werden en halverwege 2021 al geleverd zijn, mind you – dan ben je kennelijk een schaap dat het briljante van Elon Musk niet begrijpt.
Het MO van Tesla is iets beloven en dat veel te laat nakomen. Ik vind dat belachelijk, vandaar dat ik nooit Tesla fan zal zijn. Zodra Musk zijn beloftes iets meer down to earth komen en ook echt aansluiten bij wat ‘ie levert, zou ook ik een Fansla kunnen zijn. Maar ik vind dit belachelijke bedrijfsvoering. Je presenteert iets wat nog lang niet af is zodat mensen vijf jaar lang massaal geld naar je toe schuiven en dan het verbreken van die beloftes keer op keer voor lief nemen. Waar gaat het dan nog over?
Een fan van een winstgevend concern is gewoon triets. Of het nu Tesla, BMW, Justin Bieber of een “influencer” is.
Verder wel zeer te spreken over Tesla als bedrijf en de auto’s. Het liefste zou ik er weer één rijden maar de keuze welke is zo lastig en met zulke bedragen stel ik mijn besluit dan liever uit. Het is tenslotte maar één vervoersmiddel en stiekem rijdt de eGolf enorm fijn.