• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is deze vergeten sedan voor een stuk minder wél de moeite waard?

Auteur: Loek, gepost 29 augustus 2025 om 20:57 – 19 Reacties

Het lukt maar niet om deze blitse sedan grootschalig aan de man te krijgen, maar op Marktplaats kan je hoge korting scoren.

We hebben het vaker over de merken-overkill bij Stellantis. Dat twee gigantische concerns met elkaar fuseren en er per ongeluk wat overlap ontstaat, dat kan gebeuren. Bij sommige merken hebben we toch het idee dat een fiasco onvermijdelijk is. We willen niks voorbarig invullen, maar we kijken dan toch met een schuin oog naar DS Automobiles.

DS Automobiles

Hoe zat het ook alweer? Citroën bedacht dat naast de ‘C’-modellen een reeks modellen met de aanduiding ‘DS’ kwam. Een magische afkorting voor Citroën, naast zijn letterlijke betekenis (déesse of Godin) natuurlijk de naam van de iconische Citroën DS. De DS-modellen moesten als zustermodellen van de C3, C4 en C5 laten zien dat Citroën echt nog wel iets bijzonders kon maken. Helemaal de DS5: een bijzondere mix tussen allerlei carrosserievormen, maar vooral heel erg Citroën. En het is juist die auto’s die het bijzondere terugbrengen naar Citroën, die afgesplitst worden naar een nieuw submerk: DS Automobiles.

De eerste DS’en waren dan ook simpele rebadges van de Citroëns. Het eerste eigen DS-model kwam in de vorm van de DS 7 in 2017. Een grote crossover die in theorie best aantrekkelijk is als totaalplaatje. Alleen het probleem dat DS al sinds de oorsprong achtervolgt is aanwezig: het is ‘gewoon’ een blits aangeklede Peugeot 3008. En dat is qua waar voor je geld een betere aanbieding. Je moet zo’n DS dus echt willen. En behalve de bijzondere styling (die door velen wel als ietwat kitscherig wordt ervaren), biedt de DS 7 ook niet bijzonder veel extra’s.

DS 9

Van de DS 7 kan je nog zeggen dat hij zijn momentjes had. Het gaat niet om jaarlijks duizenden exemplaren, maar men is nog wel eens te prikkelen om voor de grote SUV te kiezen. Het liep minder goed af voor de sedanversie van dit idee. Op basis van de 508 kwam DS met de DS 9. Alles wat de SUV mooi maakt, maar dan op een middenklasse sedan. Dat extra beetje stijl van DS komt echt wel mooi terug: het is zeker geen lelijke auto. Met zelfs een leuke knipoog naar de ‘echte’ DS: in het dak zitten twee oranje lampjes om de clignoteurs van de DS te eren. Op de DS 9 zijn het echter geen clignoteurs maar ‘dagrijverlichting’.

Enfin, een auto waar niet perse heel veel mis mee is. Alleen mensen zijn al niet echt happig om voor de Peugeot 508 te kiezen. Dus een duurdere versie die alleen qua styling echt extra biedt: da’s een lastig verkooppraatje. Op grote schaal is de DS 9 al geen verkooptopper, maar in Nederland is het een ware zeldzaamheid. Er zijn 75 nieuw verkocht. Geen 75.000 of 7.500: 75. Tussen 2021 en 2024 kon je hem kopen, heden ten dage zit de DS N°8 waar de DS 9 zat.

Afschrijving

En toch hè, als je er een stuk minder voor hoeft te betalen, valt het best wel mee. Wij vinden een DS 9 waar de afschrijving al ietwat zijn werk heeft gedaan. Het gaat om een DS 9 E-Tense 225 ‘Rivoli+’. Dat zou je bijna kunnen bestempelen als de instapper, want de 225 pk sterke PHEV-versie heb je als ‘luxe’ Rivoli of ‘sportieve’ Performance Line. Wezenlijk is er niet zo veel verschil, behalve dat zo’n Rivoli nog prima aangekleed is voor de instapper. Het voelt ook niet als een vier jaar oude auto.

Kopen

Nieuw heeft iemand (buiten Nederland) zo’n 64.000 euro betaald voor deze DS 9. Vier jaar, maar ook 173.200 kilometer verder, is daar nog van over: 19.900 euro. Door drieën gegaan in vier jaar tijd, ai. Het voelt als veel auto voor je geld, wat het ook wel is. Hij is namelijk harder afgeschreven dan een vergelijkbare Peugeot 508. Dan is dat ‘meer voor je geld’ van de Peugeot ook niet meer helemaal waar.

Genoeg redenen dus om wél voor een DS 9 te kiezen als je er een stuk minder voor hoeft te betalen. Zou jij het doen? Dan kan je terecht op Marktplaats.

Ook interessant!

  • Gelukkig: er komt ook nog een Audi A6 sedan
  • Koop een zeldzame RS6 Sedan bij Domeinen!
  • Video: Audi-dame heeft moeite met parkeren
  • Is de Kia EV4 Sedan de Multipla van 2025?

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

ds-automobiles, ds9, marktplaats, occasion

Vorig bericht: « Dit is de volgende cultheld die je virtueel mag besturen
Volgend bericht: Nieuwe verbrandingsmotor van Renault gebruikt drie verschillende brandstoffen »

Lees Interacties

Reacties

  1. thomcarspotter zegt

    29 augustus 2025 om 21:27

    Elke dag zoveel clickbaitachtige artikeltjes.. Zet gewoon de modelnaam in de titel en een duidelijke foto bovenaan.

    Login om te reageren
  2. Motomoto zegt

    29 augustus 2025 om 22:17

    Tip voor Stellantis: mik dit merk er als eerste uit. Kán niet anders dan verlieslatend zijn.

    Login om te reageren
    • Alfonso_Alfist zegt

      29 augustus 2025 om 23:41

      Eens wat is mis om als we dan toch badge engineering toepassen een opvolger van de Lancia Lybra, Alfa Romeo 166 of Giulietta te produceren op deze basis. De puristen zeggen geen „echte Alfa“ maar toch de laatste enigszins succes volume modellen als de 145, 147, 156 & Giulietta cq Lancia Yp, Lybra & Delta hadden ook een concern platform en genoeg afwijkend „premium“ ten opzichte van de Fiat modellen.
      DS is een aardige klassieke Citroën voor mij maar geen luxe „Design from Paris“ merk wat zich niet kan meten met Mini of Mercedes

      Login om te reageren
  3. Tonnie zegt

    29 augustus 2025 om 22:25

    Weet iemand hoe goed de techniek is van deze auto’s? Is dit de 1.6thp met hybridesysteem en is dat wat betrouwbaarder dan vroegâh? Anders is die bij deze 173k ook redelijk klaar en is €20k ineens veel geld.

    Login om te reageren
    • Dr.Dre zegt

      30 augustus 2025 om 00:02

      @Tonnie, is inderdaad de THP motor, wel een nieuwere generatie. Of deze alle ellende nog kennen van de beruchte generatie die (toen nog) PSA, BMW en Mini in het verleden gebruikte, geen idee. De DS9 liep in China van de lopende band, wie weet schroeven ze de Citroëns daar beter in elkaar?

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        30 augustus 2025 om 10:32

        @Dr.Dre: de laatste iteratie van de THP was beduidend beter dan de eerste paar jaren. Ook bij auto’s als latere Peugeot 208 GTi’s en RCZ R’s merk je dat. Die hoef je echt niet te laten staan omdat de 308 THP uit 2009 slecht te boek stond (mits al het onderhoud is bijgehouden uiteraard).

        Ik zou juist niet mijn volledige vertrouwen leggen in het feit dat ‘ie half elektrisch aangedreven is. Maar ik ken er geen horrorverhalen over. Ik heb het liever dan de 1.2 PurePech met natte riem, eerlijk gezegd.

        Waar mensen zich ook op verkijken: het is een motor samen ontwikkeld met BMW, veel gebruikt in Mini’s. Bij die laatste hoor je vaak dat goed onderhoud iets duurder is dan bij de meeste auto’s, daar is het een BMW-blok voor. De meeste mensen zijn niet bereid om zulk kostbaar onderhoud uit te voeren voor een Peugeot (die je toch koopt vanwege het waar voor je geld, denk ik). Ja, dan loopt je motor in de soep.

        Login om te reageren
  4. pier zegt

    29 augustus 2025 om 23:19

    Toch altijd wel grappig, de afschrijving van grote Franse auto’s die altijd als extreem wordt gezien. Zoek ik even op een 530e uit 2021 met dezelfde kilometers dan kom ik bijvoorbeeld uit op een origineel NL touring nieuw €89.000,- en nu €34.000,-. De DS9 schrijft 69% af, de BMW 62%. Geen wereldschokkend verschil. Nominaal per jaar vind ik ze allebei overigens niet geinig.

    Login om te reageren
    • mc96 zegt

      30 augustus 2025 om 05:51

      Precies!

      Login om te reageren
    • T16 zegt

      30 augustus 2025 om 15:54

      Ik heb berekend dat de afschrijving voor de DS 9 €0.25 per km is, dit gekombineerd met een verbruik van 1 op 66, waarschijnlijk 1 op 20 in de praktijk, geeft extreem lage gebruiks kosten. Een BMW 530e heeft €0,316 afschrijving en een verbruik 1 op 12 in de praktijk, hiermee is de BMW per km €0.474 exclusief onderhoud, MRB en verzekering.
      De DS 9 zit op €0.345, dat scheelt 13 cent de km, bij 40.000 km per jaar, €5200,-. Naast €11.000 hogere afschrijving ben je in 4 jaar €20.000 extra kwijt aan verbruik. Dan rij je wel BMW 5 serie maar echt vergelijkbaar is het niet meer.

      Login om te reageren
      • rogerzz zegt

        30 augustus 2025 om 16:01

        Een 530e rijdt echt geen 1:12, een normale 520i rijdt al 1:15 tot 1:20. Doe mij de BMW maar!

        Login om te reageren
        • Mini Joe zegt

          31 augustus 2025 om 01:34

          Liever een DS dan een kuddedier

          Login om te reageren
        • T16 zegt

          31 augustus 2025 om 03:25

          Verbruik:
          Niet om over naar huis te schrijven. Ja ik heb mss een wat zware voet maar heb oprecht goed geprobeerd te stekkeren. Woon-werk was exact 50km en dit haalde ik in de lente, zomer en herfst precies op 1 lading met dan nog 1 km over. Winter werd het niet beter dan 37km. Overall verbruik op basis van bijna 50k aan km was toch wel bedroevend, namelijk 1 op 12 maximaal. Het is en blijft een grote zware auto en als je alleen op de motor rijdt voel je dat hij het soms wel wat zwaar heeft. Dit merk je vooral als je de optie aanzet om bij te laden tijdens het rijden. De electromotor gaat dan uit en je rijdt dan alleen op de benzine motor. Bijladen naar 80% doet hij dan vrij rap (ongeveer 100 km nodig) maar gok dat het extra brandstof verbruik daar niet tegen opweegt (haalt dan 1 op 9/ 1op 10).
          De kleine tank helpt ook niet mee. Ongeveer 40 liter. woon-werk + nog extra afspraken + prive dus ongeveer om de 4 dagen tanken. Ben vaker aan de pomp geweest dan me lief is.

          Ook was hij wel dorstig qua olie. Rond de 8000km 1 liter erbij moeten doen en daarna nog 2x ondanks dat hij regulier onderhoud conform fabriek schema heeft gehad.

          Login om te reageren
          • Sir_Vmax zegt

            31 augustus 2025 om 09:15

            Ik heb redelijk wat ervaring met het kleinere broertje de g20 330e met dezelfde aandrijflijn. Dat is ook geen lichte auto als je het mij vraagt. Ik vind het gewoon oprecht knap hoe je 1:12 voor elkaar krijgt. Hier wordt er dagelijks gestekkerd en zo’n 85 km gereden, daarvan zijn er zeker 30 vol elektrisch. Kms op de verbrandingsmotor zijn louter op de rijkswegen. Het effectieve verbruik wat behaald wordt is 1:32 à 1:36 afhankelijk van de omstandigheden op de weg en het jaargetijde. Olieverbruik herken ik ook niet.

            Login om te reageren
  5. utregcity zegt

    30 augustus 2025 om 09:07

    Gooi dat merk toch de prullenbak in (met een stel anderen). Voegt niets toe. Leuk voor Macron. Zorg dat je basis-merken een sterk gamma hebben. Concentreer je daar maar eerst op.

    Login om te reageren
  6. Captain zegt

    30 augustus 2025 om 10:38

    Het probleem van deze auto is dat het duidelijk een opgedirkte Peugeot 508 is, maar wel enorm veel meer kost. De proporties, infotainment en onderdelen in het interieur zijn heel gelijk aan de Peugeot. Het had mooi kunnen zijn maar nu is het Franse look&feel voor een Duitse prijs. De C6 van weleer was écht iets speciaal, en had nog een USP van de hydropneumatische ophanging.

    Login om te reageren
  7. brammetjedeb zegt

    30 augustus 2025 om 14:52

    Kunnen Fransen het niet gewoon bij luxe uitvoeringen van bestaande auto’s houden? Safrane baccara biturbo was een mooi voorbeeld. Lijkt me wat goedkoper om te ontwikkelen en van de Duitsers ga je het toch niet winnen. En die nieuwe ontwerpen van DS (en om eerlijk te zijn alles van Citroën) vind ik vis noch vlees. En dat terwijl de DS, CX, SM, XM, maar ook de xantia en die laatste moderne creatie van de CX toch gewoon prachtige mobielen waren. Zonde…

    Login om te reageren
  8. alfafever zegt

    30 augustus 2025 om 15:16

    De kilometers hebben in dit geval een behoorlijk hogere invloed op de restwaarde dan de jaren. Maar ja, dan is het hele artikel opeens niet meer spectaculaire natuurlijk.

    Login om te reageren
  9. Robert zegt

    30 augustus 2025 om 17:03

    Dik 43.000 km per jaar; de voorgaande eigenaar heeft er in ieder geval serieus mee doorgereden. En hoogstwaarschijnlijk ook met weinig problemen, anders kom je niet aan een dergelijke km-stand in relatief korte tijd.

    Login om te reageren
  10. jippie zegt

    30 augustus 2025 om 20:06

    Je voelt je wel helemaal de Emanuel Macron in zo’n slee.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North