
Renault bouwt samen met het Volvo-moeder Geely deze innovatieve krachtbron.
Als je de nieuwverkopen van LPG-, benzineauto’s en hybrides bij elkaar optelt, dan heb je veruit het populairste type auto van Nederland. Alleen al omdat meer dan de helft van de nieuwe auto’s in Nederland van afgelopen maand een hybride is. Benzine doet nog leuk mee met een marktaandeel van een procent of 15. Auto’s enkel op LPG zijn nauwelijks meer te krijgen. Niet gek dus dat er afgelopen maand maar 63 nieuwe LPG-auto’s werden geregistreerd.
Ook in Europa is de hybride hot onder de nieuwe auto’s. Niet vreemd dus dat het samenwerkingsverband tussen Renault, Geely en Aramco genaamd Horse Technologies investeert in een hybride aandrijflijn. Het nieuwe bedrijf wil echter ook innoveren en doet dat met een krachtbron die gebruikmaakt van elektriciteit, benzine én LPG.


Dit is hem dan: de HR12 LPG MHEV. Nu is dit niet de eerste aandrijflijn ter wereld die LPG, benzine en elektriciteit verbruikt, dus moest Horse wat anders vinden om een wereldprimeur te pakken. Het motorbedrijf heeft de eerste motor die LPG gebruikt gebouwd met directe injectie. Straatfeest! Bij andere bi-fuelmotoren wordt de LPG met lucht gemengd voordat het de cilinders ingaat.
Specificaties van de hybride motor
Het compleet nieuwe motorblok is een 1,2-liter driecilinder turbomotor die dus op zowel LPG als benzine kan draaien. Eraan vast zit een 48 volt mild-hybridesysteem, een geïntegreerde startgenerator en een DC/DC-omvormer. De elektro-onderdelen zitten en natuurlijk voor de duurzaamheid, maar om een elektrische boost te geven bij de acceleratie.
De rode lijn kom je al bij 5.500 tpm tegen en het maximale vermogen is 140 pk. Het koppel is 240 Nm en komt vrij vanaf 2.100 tpm. Zodra de krachtbron ervoor kiest om op LPG te draaien, verbruikt hij 9 procent minder CO2 dan wanneer de benzinetank wordt aangesproken.
Gaat Renault LPG weer groot maken in Nederland?
Horse gaat de HR12 LPG-motor in Roemenië bouwen in een plaatsje genaamd Mioveni. De fabriek daar kan ieder jaar 450.000 motoren afleveren. De kans bestaat dat de krachtbron ook naar Nederland komt in een betaalbare Dacia. Horse heeft de motor namelijk zo gemaakt dat hij voldoet aan de gevreesde Euro 7-norm van de toekomst.
Horse-baas Patrice Haettel: ”De komst van de HR12 LPG onderstreept onze toewijding aan het leveren van echt innovatieve aandrijflijnoplossingen voor alle brandstoftypen.” Het is nog onbekend in wat voor voertuigen de nieuwe aandrijflijn komt te liggen. Misschien wel een nieuwe versie van de Bigster?
Foto: Renault Mégane R.S. 275 Trophy R





Horse dat verbrandingsmotoren maakt die ook LPG lopen… Is dat niet aan een dood paard trekken?
Het zou mij niets verbazen als ze met de staart tussen de benen weer zouden vertrekken op korte termijn. Of komen ze door deze motor juist lekker in het zadel?
Ben bang dat ze op een blind paard wedden..
Ze zullen zich vergalopperen door op een blind paard te wedden die ze dan weer niet in de bek mogen kijken. Maar ja, 3 is wel lekker Frans, zal vast wel iets van lukken, toch?
Ik rijd LPG, het is ideaal. Goedkoop en makkelijk in grensgebied te tanken.
Best een logische stap. Ik heb me er altijd al over verbaasd waarom hybride niet vaker met lpg gecombineerd wordt. Brengt de co2 uitstoot alleen maar meer naar beneden.
Soms lees je van iemand dat ze LPG in hun Prius hebben, en bizar lage kosten per kilometer hebben. Best een coole combi, als alternatief op diesel als je veel kilometers maakt.
Deden ze decennia geleden al.
Mijn Renault liep op benzine, motorolie en koelwater.
😆
“…verbruikt dan 9% minder CO2..” stoot dan 9% minder CO2 uit??
Als je zo krom schrijft, bedoelt de schrijver dus dat een benzinemotor beter is. Die neemt namelijk 9% meer co2 op. Goed voor het klimaat.
De hamvraag is, hoe complex is deze techniek en blijft het heel?
Dit soort techniek wordt op motoren proefstanden duizenden uren getest, vaak in verschillende klimaat scenario’s!
Daarnaast ook vele duizenden km testen in de praktijk. Dus als de miljoenen ontwikkelings kosten goed besteed zijn werkt deze techniek in de poolcirkel en in de Sahara, altijd feilloos.
Techniek wordt ook in de praktijk getest. Ik heb zelf jaren geleden een artikel geschreven over Volvo. Ik ben naar hun testafdeling in Lapland geweest en daar voertuigen getest bij min 30 graden. Vervolgens naar hun testfaciliteit in Arizona. Daar bij plus 52 graden testen gedaan met auto en aanhanger erachter. Het enige dat daar echt heet werd, was de olie in het differentieel. Alles wel binnen de perken. Ook geleerd dat er mensen zijn die in warme gebieden de motor de hele dag laten draaien zodat ze na het werk in een door de airco gekoelde auto kunnen stappen. Ook dat wordt getest…
Frans en feilloos hahaha.
Tja, de THP bewees anders. Of hebben ze die gewoon zonder te testen erin gemieterd?
Waar in een periode van ±30 jaar in Nederland het rijden op lpg zwaar is ontmoedigd, werd er in Frankrijk dus juist stevig op ingezet. Frankrijk heeft jaren terug al het gebruik van lpg als alternatieve brandstof aangemoedigd, en de Franse autofabrikanten gesubsidieerd om de door hen gebouwde motoren ook geschikt te maken voor lpg.
Het is dus niet zo heel vreemd dat Renault al jaren bifuel motoren aanbiedt in Dacia’s, en dat andere motoren van hen en van die van (vroeger) PSA af-fabriek al waren uitgerust met geharde klepstelen en klepzittingen.
Nodeloos gecompliceerd deze motor.
Een volledig elektrische auto is vele malen efficiënter en heeft veel minder onderdelen/onderhoud nodig.
Niet dat ik er zo dol op ben maar het is wel de toekomst, ICE is dood accepteer het nu maar.
Valt wel mee hoor. BEV sales wereldwijd volgens laatste cijfers ACEA ‘slechts’ 15,6% van het totaal en de forecasts zijn niet rooskleurig. Dus 84,4% heeft gewoon nog een vorm van ICE aan boord. Laten we het nou niet dramatiseren.
Klopt maar die cijfers gaan de komende jaren heel snel veranderen in voordeel van BEV.
ICE zal steeds zwaarder worden belast, mensen gaan vanzelf over.
En komt Nederland weer om de hoek met de wegenbelasting die het weer niet aantrekkelijk maakt om zo’n auto te rijden.
Omdat LPG weer zwaarder belast wordt dan benzine tel daarbij het extra gewicht op van de hybride aandrijflijn en je hebt een knaller te pakken voor de schatkist
Iets wat de Nederlandse regering had kunnen doen is vanaf 2025 LPG wagens hetzelfde wegenbelasting tarief geven als benzine wagens. Een heel kleine groep mensen zou daar een voordeel van hebben maar omdat LPG schoner is dan benzine is dat te verantwoorden. Het tabelletje in de computer van de belastingdienst van LPG zou dan voor EV’s gebruikt kunnen worden. Maar zo slim was de de politiek natuurlijk niet…
Als ze ‘m dan ook geschikt maken voor E85 kan het helemaal een hit worden, zeker in Frankrijk. E85 kost daar +/- €0,80 per liter. Heel voordelig rijden.
Elektriciteit is geen brand-stof