• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe verbrandingsmotor van Renault gebruikt drie verschillende brandstoffen

Auteur: Bas Leesberg, gepost 30 augustus 2025 om 07:55 – 24 Reacties

Renault bouwt samen met het Volvo-moeder Geely deze innovatieve krachtbron.

Als je de nieuwverkopen van LPG-, benzineauto’s en hybrides bij elkaar optelt, dan heb je veruit het populairste type auto van Nederland. Alleen al omdat meer dan de helft van de nieuwe auto’s in Nederland van afgelopen maand een hybride is. Benzine doet nog leuk mee met een marktaandeel van een procent of 15. Auto’s enkel op LPG zijn nauwelijks meer te krijgen. Niet gek dus dat er afgelopen maand maar 63 nieuwe LPG-auto’s werden geregistreerd.

Ook in Europa is de hybride hot onder de nieuwe auto’s. Niet vreemd dus dat het samenwerkingsverband tussen Renault, Geely en Aramco genaamd Horse Technologies investeert in een hybride aandrijflijn. Het nieuwe bedrijf wil echter ook innoveren en doet dat met een krachtbron die gebruikmaakt van elektriciteit, benzine én LPG.

Dit is hem dan: de HR12 LPG MHEV. Nu is dit niet de eerste aandrijflijn ter wereld die LPG, benzine en elektriciteit verbruikt, dus moest Horse wat anders vinden om een wereldprimeur te pakken. Het motorbedrijf heeft de eerste motor die LPG gebruikt gebouwd met directe injectie. Straatfeest! Bij andere bi-fuelmotoren wordt de LPG met lucht gemengd voordat het de cilinders ingaat.

Specificaties van de hybride motor

Het compleet nieuwe motorblok is een 1,2-liter driecilinder turbomotor die dus op zowel LPG als benzine kan draaien. Eraan vast zit een 48 volt mild-hybridesysteem, een geïntegreerde startgenerator en een DC/DC-omvormer. De elektro-onderdelen zitten en natuurlijk voor de duurzaamheid, maar om een elektrische boost te geven bij de acceleratie.

De rode lijn kom je al bij 5.500 tpm tegen en het maximale vermogen is 140 pk. Het koppel is 240 Nm en komt vrij vanaf 2.100 tpm. Zodra de krachtbron ervoor kiest om op LPG te draaien, verbruikt hij 9 procent minder CO2 dan wanneer de benzinetank wordt aangesproken.

Gaat Renault LPG weer groot maken in Nederland?

Horse gaat de HR12 LPG-motor in Roemenië bouwen in een plaatsje genaamd Mioveni. De fabriek daar kan ieder jaar 450.000 motoren afleveren. De kans bestaat dat de krachtbron ook naar Nederland komt in een betaalbare Dacia. Horse heeft de motor namelijk zo gemaakt dat hij voldoet aan de gevreesde Euro 7-norm van de toekomst.

Horse-baas Patrice Haettel: ”De komst van de HR12 LPG onderstreept onze toewijding aan het leveren van echt innovatieve aandrijflijnoplossingen voor alle brandstoftypen.” Het is nog onbekend in wat voor voertuigen de nieuwe aandrijflijn komt te liggen. Misschien wel een nieuwe versie van de Bigster?

Foto: Renault Mégane R.S. 275 Trophy R

Ook interessant!

  • Nieuwe Renault 17 is een übercoole restomod
  • Renault onthult interieur Twingo voor minder dan 20k
    Renault onthult interieur van de nieuwe Twingo
  • Cool: Renault 4 krijgt een stoffen vouwdakje
  • Nieuwe Mercedes CLA krijgt een Renault-motor uit China

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

benzine, geely, Horse Technologies, Hybride, lpg, Renault

Vorig bericht: « Is deze vergeten sedan voor een stuk minder wél de moeite waard?
Volgend bericht: Populairste merk van Nederland is vóór Europese verbanning van benzineauto’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    30 augustus 2025 om 08:50

    Horse dat verbrandingsmotoren maakt die ook LPG lopen… Is dat niet aan een dood paard trekken?

    Login om te reageren
    • Bas Leesberg zegt

      30 augustus 2025 om 09:05

      Het zou mij niets verbazen als ze met de staart tussen de benen weer zouden vertrekken op korte termijn. Of komen ze door deze motor juist lekker in het zadel?

      Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      30 augustus 2025 om 09:17

      Ben bang dat ze op een blind paard wedden..

      Login om te reageren
    • a_buis zegt

      30 augustus 2025 om 10:09

      Ze zullen zich vergalopperen door op een blind paard te wedden die ze dan weer niet in de bek mogen kijken. Maar ja, 3 is wel lekker Frans, zal vast wel iets van lukken, toch?

      Login om te reageren
    • lucerd zegt

      31 augustus 2025 om 17:52

      Ik rijd LPG, het is ideaal. Goedkoop en makkelijk in grensgebied te tanken.

      Login om te reageren
  2. tenaci zegt

    30 augustus 2025 om 08:53

    Best een logische stap. Ik heb me er altijd al over verbaasd waarom hybride niet vaker met lpg gecombineerd wordt. Brengt de co2 uitstoot alleen maar meer naar beneden.

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      30 augustus 2025 om 09:30

      Soms lees je van iemand dat ze LPG in hun Prius hebben, en bizar lage kosten per kilometer hebben. Best een coole combi, als alternatief op diesel als je veel kilometers maakt.

      Login om te reageren
  3. baardmijt zegt

    30 augustus 2025 om 09:33

    Deden ze decennia geleden al.
    Mijn Renault liep op benzine, motorolie en koelwater.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      30 augustus 2025 om 11:10

      😆

      Login om te reageren
  4. 406_v6 zegt

    30 augustus 2025 om 09:49

    “…verbruikt dan 9% minder CO2..” stoot dan 9% minder CO2 uit??

    Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      30 augustus 2025 om 14:21

      Als je zo krom schrijft, bedoelt de schrijver dus dat een benzinemotor beter is. Die neemt namelijk 9% meer co2 op. Goed voor het klimaat.

      Login om te reageren
  5. DeWitteCondor zegt

    30 augustus 2025 om 10:08

    De hamvraag is, hoe complex is deze techniek en blijft het heel?

    Login om te reageren
    • T16 zegt

      30 augustus 2025 om 16:06

      Dit soort techniek wordt op motoren proefstanden duizenden uren getest, vaak in verschillende klimaat scenario’s!
      Daarnaast ook vele duizenden km testen in de praktijk. Dus als de miljoenen ontwikkelings kosten goed besteed zijn werkt deze techniek in de poolcirkel en in de Sahara, altijd feilloos.

      Login om te reageren
      • RUBERG zegt

        30 augustus 2025 om 16:31

        Techniek wordt ook in de praktijk getest. Ik heb zelf jaren geleden een artikel geschreven over Volvo. Ik ben naar hun testafdeling in Lapland geweest en daar voertuigen getest bij min 30 graden. Vervolgens naar hun testfaciliteit in Arizona. Daar bij plus 52 graden testen gedaan met auto en aanhanger erachter. Het enige dat daar echt heet werd, was de olie in het differentieel. Alles wel binnen de perken. Ook geleerd dat er mensen zijn die in warme gebieden de motor de hele dag laten draaien zodat ze na het werk in een door de airco gekoelde auto kunnen stappen. Ook dat wordt getest…

        Login om te reageren
      • Jan zegt

        30 augustus 2025 om 23:07

        Frans en feilloos hahaha.

        Login om te reageren
      • DeWitteCondor zegt

        31 augustus 2025 om 00:03

        Tja, de THP bewees anders. Of hebben ze die gewoon zonder te testen erin gemieterd?

        Login om te reageren
  6. Robert zegt

    30 augustus 2025 om 16:53

    Waar in een periode van ±30 jaar in Nederland het rijden op lpg zwaar is ontmoedigd, werd er in Frankrijk dus juist stevig op ingezet. Frankrijk heeft jaren terug al het gebruik van lpg als alternatieve brandstof aangemoedigd, en de Franse autofabrikanten gesubsidieerd om de door hen gebouwde motoren ook geschikt te maken voor lpg.

    Het is dus niet zo heel vreemd dat Renault al jaren bifuel motoren aanbiedt in Dacia’s, en dat andere motoren van hen en van die van (vroeger) PSA af-fabriek al waren uitgerust met geharde klepstelen en klepzittingen.

    Login om te reageren
  7. Jan zegt

    30 augustus 2025 om 23:09

    Nodeloos gecompliceerd deze motor.
    Een volledig elektrische auto is vele malen efficiënter en heeft veel minder onderdelen/onderhoud nodig.
    Niet dat ik er zo dol op ben maar het is wel de toekomst, ICE is dood accepteer het nu maar.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      31 augustus 2025 om 00:12

      Valt wel mee hoor. BEV sales wereldwijd volgens laatste cijfers ACEA ‘slechts’ 15,6% van het totaal en de forecasts zijn niet rooskleurig. Dus 84,4% heeft gewoon nog een vorm van ICE aan boord. Laten we het nou niet dramatiseren.

      Login om te reageren
      • Jan zegt

        1 september 2025 om 15:53

        Klopt maar die cijfers gaan de komende jaren heel snel veranderen in voordeel van BEV.
        ICE zal steeds zwaarder worden belast, mensen gaan vanzelf over.

        Login om te reageren
  8. rob5nismo zegt

    30 augustus 2025 om 23:22

    En komt Nederland weer om de hoek met de wegenbelasting die het weer niet aantrekkelijk maakt om zo’n auto te rijden.
    Omdat LPG weer zwaarder belast wordt dan benzine tel daarbij het extra gewicht op van de hybride aandrijflijn en je hebt een knaller te pakken voor de schatkist

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      31 augustus 2025 om 06:59

      Iets wat de Nederlandse regering had kunnen doen is vanaf 2025 LPG wagens hetzelfde wegenbelasting tarief geven als benzine wagens. Een heel kleine groep mensen zou daar een voordeel van hebben maar omdat LPG schoner is dan benzine is dat te verantwoorden. Het tabelletje in de computer van de belastingdienst van LPG zou dan voor EV’s gebruikt kunnen worden. Maar zo slim was de de politiek natuurlijk niet…

      Login om te reageren
  9. volvo480gtt zegt

    31 augustus 2025 om 01:33

    Als ze ‘m dan ook geschikt maken voor E85 kan het helemaal een hit worden, zeker in Frankrijk. E85 kost daar +/- €0,80 per liter. Heel voordelig rijden.

    Login om te reageren
  10. cossiekiller zegt

    8 september 2025 om 16:36

    Elektriciteit is geen brand-stof

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North