• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De lichtste EV ter wereld gaat echt in productie en dit gaat hij kosten

Auteur: nicolasr, gepost 3 november 2025 om 20:59 – 17 Reacties

De lichtste EV van de wereld. En dat is helemaal geen klein armetierig wagentje hoor. In tegendeel! Maar is hij betaalbaar?

In Groot-Brittannië hebben ze weer iets gedaan wat alleen daar lijkt te kunnen: een compleet nieuwe elektrische sportauto bouwen die minder dan een ton weegt. De Longbow Speedster is het eerste model van een kleine fabrikant die vindt dat elektrisch rijden niet zwaar, stil of afstandelijk hoeft te zijn. En eerlijk is eerlijk, dat idee spreekt aan.

Wat vooral indruk maakt, is de snelheid waarmee het allemaal is gegaan. Zes maanden, dat was alles wat het kostte om van de eerste schets tot een rijdend prototype te komen. Waar de meeste merken in die tijd nog PowerPoints aan het finetunen zijn, reed Longbow al rond met een echte auto.

De cijfers zijn verrassend volwassen. Om je geheugen nog even op te frissen, zullen we die data nog even plaatsen hier. De Speedster weegt 895 kilo, sprint in 3,5 seconden naar de honderd en haalt 256 kilometer per uur. De plusminus 60 kWh-grote batterij is rechtstreeks in het aluminium chassis geïntegreerd en kan tot 400 kW snelladen. Het rijbereik? Ongeveer 440 kilometer.

Dat klinkt 9 van de 10 keer als iets dat te mooi is om waar te zijn. Maar dit keer is dat niet zo, de auto is namelijk echt nu al te bestellen. Dat kan gewoon online. Een proefritje zal er nog even niet inzitten, maar er zijn meer mensen die dat niet doen en toch blij zijn met hun elektrische scheurneus.

De auto is met de hand gebouwd in het Verenigd Koninkrijk. De prijs begint bij 84.995 pond voor de open Speedster, en wie liever een dak boven het hoofd wil, kan straks de gesloten Roadster bestellen vanaf 64.995 pond. De eerste leveringen staan gepland voor 2026, en naar verluidt is het eerste productiejaar al zo goed als uitverkocht.

Wat de Longbow vooral sympathiek maakt, is het gevoel dat erachter zit. Geen poging om Tesla te overtreffen of records te breken, maar gewoon een lichte, mooi gemaakte auto voor mensen die weer willen rijden in plaats van managen. Een Britse sportwagen met stekker dus . Op z’n Brits gebouwd met twee handen, een glimlach en een duidelijk idee van wat leuk autorijden eigenlijk hoort te zijn.

Goed bezig lads!

Ook interessant!

  • Toyota gaat de wereld nu echt veranderen
  • De mooiste F40 ter wereld gaat onder de hamer
  • Het vetste autofeestje ter wereld gaat hier plaatsvinden
  • Tesla Cybercab wordt de meest efficiënte EV ter wereld

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Verenigd-Koninkrijk

Vorig bericht: « Krijgen we straks ontploffende laadkabels?
Volgend bericht: Gelekt: dit is de nieuwe Renault Twingo! »

Lees Interacties

Reacties

  1. moosecar zegt

    3 november 2025 om 21:16

    EDIT: Er staan ineens andere cijfers in het artikel… Dankjewel voor het meedenken!

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      3 november 2025 om 21:52

      Het ontbreken van die voorruit zal de aerodynamisch niet ten goede komen. Maar idd een tegenvaller, flinke accu, redelijk bereik. Als ze dit met een 60 kWh accu hadden bereikt, had ik het ook geloofd

      Login om te reageren
    • baf07 zegt

      3 november 2025 om 22:52

      Lekker boeien, met zo’n ding wil je niet ver rijden maar lol hebben

      Login om te reageren
  2. kniesoor zegt

    3 november 2025 om 21:36

    Even komt de neiging op om het gezegde ‘if it looks too good to be true, it usually is’ te bezigen. Maar zie volgend jaar graag het bewijs, dat ik er volkomen naast zit.

    Login om te reageren
    • Marco(s) zegt

      4 november 2025 om 21:00

      Precies!
      Die mooie nieuwe TVR heb ik ook nooit gezien en van van MARCOS hebben we helemaal nooit meer een auto voorbij zien komen.
      Maar stel dat dit wel doorgaat dan lijkt dit op het eerste zicht best een mooie car

      Login om te reageren
  3. Exit Luminar zegt

    3 november 2025 om 21:45

    Hihi die neus: Ghanfoesen neus.

    Login om te reageren
  4. drdre1 zegt

    3 november 2025 om 22:11

    Vind het design geweldig, goede verhoudingen, gladde, ronde vormen, zet ’n maar gewoon voor de deur zonder accu! Kan ik er de hele dag naar kijken. 😊

    Login om te reageren
  5. JanJansen zegt

    3 november 2025 om 22:20

    EDIT: Scherp opgemerkt. Dankjewel!

    Login om te reageren
  6. rendomjoeser zegt

    3 november 2025 om 22:28

    EDIT: Scherp opgemerkt. Je kunt ChatGPT anno 2025 blijkbaar nog niet eens vragen om een berichtje voor je te schrijven. Zit meteen vol met fouten!;-)
    Dank voor je bericht!

    Login om te reageren
    • schlijper zegt

      3 november 2025 om 23:30

      Battery: Not officially specified, but estimated around 60 kWh

      Login om te reageren
    • alpacatje zegt

      3 november 2025 om 23:32

      Tip aan rendomjoeser, herlees artikel

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        4 november 2025 om 10:30

        Heeft waarschijnlijk alleen de Chatgpt samenvatting gelezen…

        Login om te reageren
  7. vaakbenjetebang zegt

    4 november 2025 om 00:24

    Kijk, dit begint er op te lijken! Hopelijk blijkt het geen vaporware, komt dit ook met het stuur links met grofweg deze specs op de markt en ook zonder bokkensprongen op gele platen. Dan ben ik vanaf medio 2027, als de echte kinderziektes er naar goed Brits gebruik wel een beetje uit zullen zijn, in de markt!

    Login om te reageren
    • herve11f zegt

      4 november 2025 om 06:01

      2027… Dat is heel lang voor een Britse autoconstructeur. Tegen dan zijn ze waarschijnlijk al failliet.

      Login om te reageren
  8. JelmerS zegt

    4 november 2025 om 08:27

    Dit komt nooit naar de EU met alle regeltjes en testen. Jammer want dit bedrijf lijkt toch behoorlijk innovatief te zijn met deze specs

    Login om te reageren
  9. Onehp zegt

    4 november 2025 om 10:42

    Altijd enige vorm van overmoed en optimisme nodig om een nieuw merk te beginnen, nu nog zien of ze echt de skills en geld vinden om het echt waar te maken

    En ze hebben gelijk, waarom maakt niemand anders dit reeds?

    Wel niet eens met geen molen van Ioniq 5 N emulatie van motor en bak. Dan kan dit ding echt nog veel leuker maken. De hele discussie over puur en authentiek is onzin, alles aan een auto is 100% ge-engineered, het moet gewoon goed en leuk zijn. Op dezelfde manier dat we op enorm veel verschillende wijzen van muziek kunnen genieten, en niet enkel live akoestische muziek zonder versterkers of a capella, punt.

    Login om te reageren
  10. ericc zegt

    4 november 2025 om 10:59

    Jammer dat TVR niet gelukt is.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North