
De lichtste EV van de wereld. En dat is helemaal geen klein armetierig wagentje hoor. In tegendeel! Maar is hij betaalbaar?
In Groot-Brittannië hebben ze weer iets gedaan wat alleen daar lijkt te kunnen: een compleet nieuwe elektrische sportauto bouwen die minder dan een ton weegt. De Longbow Speedster is het eerste model van een kleine fabrikant die vindt dat elektrisch rijden niet zwaar, stil of afstandelijk hoeft te zijn. En eerlijk is eerlijk, dat idee spreekt aan.
Wat vooral indruk maakt, is de snelheid waarmee het allemaal is gegaan. Zes maanden, dat was alles wat het kostte om van de eerste schets tot een rijdend prototype te komen. Waar de meeste merken in die tijd nog PowerPoints aan het finetunen zijn, reed Longbow al rond met een echte auto.


De cijfers zijn verrassend volwassen. Om je geheugen nog even op te frissen, zullen we die data nog even plaatsen hier. De Speedster weegt 895 kilo, sprint in 3,5 seconden naar de honderd en haalt 256 kilometer per uur. De plusminus 60 kWh-grote batterij is rechtstreeks in het aluminium chassis geïntegreerd en kan tot 400 kW snelladen. Het rijbereik? Ongeveer 440 kilometer.
Dat klinkt 9 van de 10 keer als iets dat te mooi is om waar te zijn. Maar dit keer is dat niet zo, de auto is namelijk echt nu al te bestellen. Dat kan gewoon online. Een proefritje zal er nog even niet inzitten, maar er zijn meer mensen die dat niet doen en toch blij zijn met hun elektrische scheurneus.



De auto is met de hand gebouwd in het Verenigd Koninkrijk. De prijs begint bij 84.995 pond voor de open Speedster, en wie liever een dak boven het hoofd wil, kan straks de gesloten Roadster bestellen vanaf 64.995 pond. De eerste leveringen staan gepland voor 2026, en naar verluidt is het eerste productiejaar al zo goed als uitverkocht.
Wat de Longbow vooral sympathiek maakt, is het gevoel dat erachter zit. Geen poging om Tesla te overtreffen of records te breken, maar gewoon een lichte, mooi gemaakte auto voor mensen die weer willen rijden in plaats van managen. Een Britse sportwagen met stekker dus . Op z’n Brits gebouwd met twee handen, een glimlach en een duidelijk idee van wat leuk autorijden eigenlijk hoort te zijn.
Goed bezig lads!





EDIT: Er staan ineens andere cijfers in het artikel… Dankjewel voor het meedenken!
Het ontbreken van die voorruit zal de aerodynamisch niet ten goede komen. Maar idd een tegenvaller, flinke accu, redelijk bereik. Als ze dit met een 60 kWh accu hadden bereikt, had ik het ook geloofd
Lekker boeien, met zo’n ding wil je niet ver rijden maar lol hebben
Even komt de neiging op om het gezegde ‘if it looks too good to be true, it usually is’ te bezigen. Maar zie volgend jaar graag het bewijs, dat ik er volkomen naast zit.
Precies!
Die mooie nieuwe TVR heb ik ook nooit gezien en van van MARCOS hebben we helemaal nooit meer een auto voorbij zien komen.
Maar stel dat dit wel doorgaat dan lijkt dit op het eerste zicht best een mooie car
Hihi die neus: Ghanfoesen neus.
Vind het design geweldig, goede verhoudingen, gladde, ronde vormen, zet ’n maar gewoon voor de deur zonder accu! Kan ik er de hele dag naar kijken. 😊
EDIT: Scherp opgemerkt. Dankjewel!
EDIT: Scherp opgemerkt. Je kunt ChatGPT anno 2025 blijkbaar nog niet eens vragen om een berichtje voor je te schrijven. Zit meteen vol met fouten!;-)
Dank voor je bericht!
Battery: Not officially specified, but estimated around 60 kWh
Tip aan rendomjoeser, herlees artikel
Heeft waarschijnlijk alleen de Chatgpt samenvatting gelezen…
Kijk, dit begint er op te lijken! Hopelijk blijkt het geen vaporware, komt dit ook met het stuur links met grofweg deze specs op de markt en ook zonder bokkensprongen op gele platen. Dan ben ik vanaf medio 2027, als de echte kinderziektes er naar goed Brits gebruik wel een beetje uit zullen zijn, in de markt!
2027… Dat is heel lang voor een Britse autoconstructeur. Tegen dan zijn ze waarschijnlijk al failliet.
Dit komt nooit naar de EU met alle regeltjes en testen. Jammer want dit bedrijf lijkt toch behoorlijk innovatief te zijn met deze specs
Altijd enige vorm van overmoed en optimisme nodig om een nieuw merk te beginnen, nu nog zien of ze echt de skills en geld vinden om het echt waar te maken
En ze hebben gelijk, waarom maakt niemand anders dit reeds?
Wel niet eens met geen molen van Ioniq 5 N emulatie van motor en bak. Dan kan dit ding echt nog veel leuker maken. De hele discussie over puur en authentiek is onzin, alles aan een auto is 100% ge-engineered, het moet gewoon goed en leuk zijn. Op dezelfde manier dat we op enorm veel verschillende wijzen van muziek kunnen genieten, en niet enkel live akoestische muziek zonder versterkers of a capella, punt.
Jammer dat TVR niet gelukt is.