• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wordt de Cupra Raval de eerste echt leuke betaalbare EV?

Auteur: Wouter, gepost 7 september 2025 om 18:36 – 13 Reacties

Cupra Raval camouflage

Direct uit de doos moet de Raval al lekker sportief zijn.

CUPRA heeft tijdens de IAA Mobility 2025 in München een eerste blik gegund op de Raval, het nieuwe elektrische stadsmodel van het merk. Nou ja, blik… het ging om een gecamoufleerde productieversie, maar het formaat is duidelijk en de ambities misschien nog wel meer.

Elektrische stadsauto met CUPRA-DNA

De Raval wordt in 2026 officieel gelanceerd en is de eerste telg van de Electric Urban Car-familie binnen de Volkswagen Group. De Raval komt naast de ID. Polo, ID.Cross en Epiq op de markt. De productie van het viertal vindt plaats in Martorell, vlakbij Barcelona.

De Raval is met 4,05 meter relatief compact. De nieuweling wordt gebouwd op het MEB+ platform, die eerder werd aangeduid met MEB-Small. Dat betekent dat de Raval en zustermodellen voorwielaandrijving krijgen, maar wel met een sportieve saus. De Cupra Raval krijgt standaard een 15 mm lager sportonderstel, aangepaste demping en progressieve besturing.

Het houdt nog niet op

De basisingredienten zijn dus al lekker, maar je kunt straks nog veel verder gaan. Het topmodel krijgt 225 pk, CUPBucket-stoelen, DCC Sport-onderstel, ESC OFF-modus, een elektronisch sperdifferentieel (VAQ) en 19-inch velgen met 235 mm brede banden.

Of ESC OFF deze keer ook echt betekent dat het systeem uit gaat, valt nog te bezien. Bij de Cupra Born VZ viel dat een beetje tegen…

Barcelona als inspiratie

De naam Raval verwijst naar een van de wijken van Barcelona. De camouflagewrap op de onthulde auto was zelfs geïnspireerd op de plattegrond van de wijk. Het idee: rauw, energiek en een tikkeltje rebels – precies waar CUPRA zich mee wil onderscheiden.

Verwacht ook een moderne auto met diverse assistentiesystemen, goede snellaadmogelijkheden en de keuze uit twee accu’s.

Wanneer en voor wie?

De CUPRA Raval staat gepland voor 2026 en wordt daarmee de achtste productieauto in het nog jonge bestaan van het merk. Toepasselijk genoeg viert CUPRA dan ook zijn achtste verjaardag. Ik ben benieuwd naar het feest. En ook naar de Raval, want echt leuke, betaalbare EV’s zijn er nog amper.

Ook interessant!

  • Cupra maakt Tavascan flink goedkoper
  • Cupra doet EV's in de uitverkoop en plaagt Volkswagen
  • De Leon gaat niet verdwijnen: nieuwe generatie wordt een EV
  • Cupra beloont Nederlanders met goedkopere VZ-modellen

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

cupra, elekrisch, iaa, raval

Vorig bericht: « Lamborghini Countach op Marktplaats is even prachtig als duur
Volgend bericht: Mercedes’ GLC-kermis heeft 942 lampjes »

Lees Interacties

Reacties

  1. PunicaOase zegt

    7 september 2025 om 18:59

    Check even de titel: meerdere taalfouten.

    In topic: vind 225 pk best wel magertjes voor een ‘sportieve’ EV..

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      7 september 2025 om 19:57

      Het is wel een B-segmenter hè. De Polo GTI heeft bijvoorbeeld 207pk. Als ze het gewicht een beetje onder controle kunnen houden is 225pk echt meer dan prima voor een sportieve B-segmenter, zeker als ze de aandrijflijn zo afstellen dat je al heel snel heel veel koppel hebt zoals EV’s dat zo goed kunnen.

      Login om te reageren
  2. HZW zegt

    7 september 2025 om 20:49

    Waarschijnlijk dat de kale basis modellen enigszins betaalbare EV’s worden, maar de beter uitgevoerde versies zeker niet.
    Kijk maar naar prijzen van de FIAT/Abarth 500e, Renault 5/Alpine A290.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      8 september 2025 om 06:45

      Waar praten we dan over bij de fiat abarth 500e en renault 5 in prijsverschil? En percentage op de kale basis instapper?

      Login om te reageren
  3. Einzs zegt

    7 september 2025 om 21:12

    Ypsilon HF iemand?

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      7 september 2025 om 22:16

      Nee

      Login om te reageren
    • MartijnGizmo zegt

      7 september 2025 om 22:33

      Nee, niemand.

      Login om te reageren
    • verdebosco zegt

      8 september 2025 om 05:25

      Die HF maakt gehakt van deze specs. Prijs van de Raval is natuurlijk belangrijk. Qua merkwaarde vind ik Cupra maar nauwelijks meer dan Seat. Zeker niet het niveau van Alpine en eigenlijk is Lancia ook interessanter met haar heritage.

      Login om te reageren
  4. DeWitteCondor zegt

    7 september 2025 om 21:18

    Als ie op de rest van het gamma lijkt mogen ze m houden. Of in de grijpautomaat van de kermis gooien, wat ze willen.

    Login om te reageren
  5. Wolflow zegt

    8 september 2025 om 08:21

    Leuk en EV in één zin, hoe krijg je het verzonnen?!?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      8 september 2025 om 08:38

      Als je brom geluiden, uitlaatgassen, vibraties en geklapper uit de aandrijflijn nodig hebt zul je een EV niet leuk vinden. As je van soepel rijden houdt, schakelschokken maar primitief vindt en vindt dat je muziek geen extra brom geluiden nodig heeft dan is de EV fantastisch, geweldige comfort beleving. En sneller dan de meeste verbrandingsmotor auto’s.

      Login om te reageren
  6. mashell zegt

    8 september 2025 om 08:39

    Is dit weer een ID.Cross Skoda Epiq met een ander neusje?

    Login om te reageren
    • RUBERG zegt

      8 september 2025 om 14:49

      Zoals bij de Stellantis modellen

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North