• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is deze sierlijke E-segmenter nu wél aantrekkelijk?

Auteur: Loek, gepost 15 november 2024 om 18:41 – 21 Reacties

We stellen de vraag gewoon even opnieuw: zou jij een keurig ogende E-segmenter van een premiummerk na een facelift wél overwegen?

Een tijdje geleden hadden we het al over de Lexus ES. De premiumbroer van de Camry, die hier jarenlang níét verkocht werd, is ineens wel te verkrijgen. Met de nadruk op te verkrijgen, want op enkele tientallen na wordt ‘ie niet echt verkocht. Toch blijft de ES dapper overeind staan. Nu wil Lexus ook de veroudering tegen gaan met een milde en toch belangrijke facelift.

Lexus ES facelift

De Lexus ES is er al sinds 2018 en is sindsdien één keer mild gefacelift. Qua exterieur oogt de ES niet eens belachelijk verouderd, aangezien de designtaal van Lexus vrij natuurlijk is geëvolueerd. Daar hoef je bij deze meest recente facelift dus geen radicale veranderingen te verwachten.

Aan de voorkant blijft dus de uitgesproken Spindle Grille, waar het lijnenspel in een soort X-vorm omheen getekend is. De koplampen zijn vernieuwd met een nieuw patroon voor de boemerangvormige dagrijverlichting. That’s it. Des te anders is de achterkant relatief gezien, daar speelt nu een compleet nieuw patroon voor de LED-lampen een rol, naast een doorlopende lichtbalk. Ook staat de tekst ‘LEXUS’ nu uitgeschreven en verdwijnt het logo. Da’s pas premium.

Interieur

Het interieur is waar we de vernieuwde Lexus ES toch iets vinden tegenvallen. Het oogt gewoon een beetje verouderd allemaal. Dat kunststofachtige stuur, tellerbak die duidelijk oogt alsof er rekening wordt gehouden met ‘normale’ tellers en die lompe schakelhendel in het midden: daar zijn elegantere oplossingen voor. Wel krijg je tegenwoordig gewoon een volwaardig touchscreen, dat met 14 inch groter is dan het voormalige 12,3 inch grote scherm. En zonder halfbakken computermuis-bediening. En fysieke knoppen eronder! Lexus heeft zelfs net als bijvoorbeeld Ford het midden van de aircoknoppen in het scherm geïntegreerd, zodat je de weergave van een scherm combineert met de bediening van een knop. Da’s dan weer dikke prima.

Motoren

De Lexus ES facelift debuteert in China, maar het zou nog kunnen dat we een Europese introductie ook wel mogen verwachten. In China krijgt men de keuze tussen de ES 200, een 173 pk sterke non-hybride viercilinder en de ES 300h, een Full Hybrid 2.5 viercilinder met 217 pk. Beide gekoppeld aan een CVT.

Het zou heel makkelijk zijn om de Lexus ES op deze manier ook te faceliften in Europa, maar Lexus zou ook werken aan een volledig elektrische vervanger voor de ES. Dan is natuurlijk de vraag of het merk het nog de moeite waard vindt om deze vrij ingrijpende facelift voor een klein aantal jaren nog te verkopen. Want echt storm loopt het niet bij de Lexus-dealer voor de ES, jammer genoeg.

Ook interessant!

  • Beste E-Klasse-rivaal die je toch niet koopt wordt vernieuwd!
  • Opvolger Lexus LC gaat Mercedes nadoen
  • Lexus RX500h: conclusie na 3 maanden rijden
  • Lexus UX 300h, kiezen tussen elektrisch en hybride

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

ES, Lexus

Vorig bericht: « Audi A5 is er nu ook weer als échte sedan
Volgend bericht: Je mag niet aan een roze olifant denken bij het zien van Brabus Range Rover »

Lees Interacties

Reacties

  1. PunicaOase zegt

    15 november 2024 om 18:50

    Zal niet erg premium rijden met zo weinig pk’s op het ongetwijfeld flinke gewicht.. Design is smaak, maar ik vind het lelijk..

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      15 november 2024 om 19:10

      Is China eh. In de EU en vooral de VS zullen ze er meer pk in gooien. Motor van die rappe rav4 ofzo.

      Login om te reageren
  2. vetnek zegt

    15 november 2024 om 18:51

    Om 100 op de A2 te rijden is 400pk natuurlijk bittere noodzaak

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      15 november 2024 om 19:05

      Voor dat doel volstaat een peekaa of 80 inderdaad ook wel. Maar een oto wordt ook gebruikt in andere omstandigheden/voor andere doeleinden. En dan kan een paar paarden meer wel prettig zijn. Over hoeveel meer kan je twisten.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 november 2024 om 23:51

      Weelde is niet het doen maar het kunnen…

      Login om te reageren
  3. flow82 zegt

    15 november 2024 om 19:02

    Ik vind een Lexus aan de buitenkant an sich prima te pruimen. Aan de binnenkant vind ik het al snel tegenvallen. Het oogt vrij snel gedateerd naar mijn mening. De paar keren dat ik o.a. in een ES heb gereden was de rijbeleving wel vrij ok, al knapt ie van 100pk erbij wel een stuk op.

    Login om te reageren
  4. vopo zegt

    15 november 2024 om 19:09

    Als kleine Japanner kan je toch nooit veilig over dat grote scherm kijken?!?

    Login om te reageren
  5. THSD zegt

    15 november 2024 om 19:54

    Ze hadden beter het lagere en brede scherm van de pre-facelift aan kunnen houden.
    Dit nieuwe scherm oogt zo alsof het uit een A-segment is overgenomen.

    Login om te reageren
  6. harrie zegt

    15 november 2024 om 19:58

    Heeft dat lullige villaatje geen carport of parkeerplek ofzo, dat ie op het terras naast het zwembad moet staan?

    Login om te reageren
  7. enrique zegt

    15 november 2024 om 20:34

    Ik hoop dat ze die interieur ontwerper ontslagen hebben na dit ding. Dit wordt toch nooit mooi oud?

    Login om te reageren
  8. jippie zegt

    15 november 2024 om 21:13

    Het dashboard lijkt op een jaren’70 huiskamer waarin de zwart/wit tv als een puist centraal staat.

    Login om te reageren
  9. Fernando zegt

    15 november 2024 om 21:39

    Dashboard zier er echt niet uit. Dat is bij het Europees en USA model wel beter. Kwalitatief en betrouwbaarheid de nummer 1 maar hier in Europa verkoopt het bitter weinig.
    Zal met smaak te maken hebben.
    Duitse taxibedrijven rijden meestal wel Lexus.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 november 2024 om 23:52

      Echte Duitse taxi bedrijven rijden Mercedes!

      Login om te reageren
  10. mashell zegt

    15 november 2024 om 23:55

    Wat leuk nadat ze eerst de Audi voorkant nadeden en nu ook de Audi achterkant gekopieerd hebben… Past niet echt bij de Mazda zijkant. Toyota heeft zo weinig liefde voor dit submerk, ze kunnen net zo goed de stekker in Europa trekken.

    Login om te reageren
    • DeWitteCondor zegt

      16 november 2024 om 01:59

      Misschien even langs Hans Anders gaan.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        16 november 2024 om 06:51

        Hoezo? Het idee van de grote grille in een gekke vorm komt direct van Audi. De vorm van de achterlichten op deze Lexus lijken wel heel erg op die van de nieuwe Audi A5 en de wijze waarop de chroom omlijsting van de zijruiten eindigt is een kopie van de Mazda 6 die al heel erg lang op de markt is.

        Login om te reageren
    • Snelle zegt

      16 november 2024 om 08:36

      Grappig dat je dit zo zegt, Lexus was de eerste die de neus zo groot maakte dat hij bijna niet op de auto paste. Echter was Audi de eerste die direct die design taal over nam. BMW kwam kort daarna ook met nieren die bijna te groot waren voor de neus.. het is maar hoe je er tegen aan kijkt..

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        16 november 2024 om 13:24

        Lexus kopieerde eerst Mercedes(LS400). Toen een tijdje tam (IS200, hun hoogtepunt) en daarna wilden ze ook een single frame ding op de neus en kwam de spindle, die dit oudere model nog steeds heeft.

        Login om te reageren
    • THSD zegt

      16 november 2024 om 11:33

      Kopie van audi achterkant?
      Is meer een kopie van van de laatste lexus gs uit 2012 maar dan met doorgetrokken lichtbalk dus even rennen naar hans anders ☺️

      Login om te reageren
  11. verdebosco zegt

    16 november 2024 om 07:07

    Die vrij grote -geïntegreerde- spoiler op de achterklep heb ik nooit begrepen. Het past niet bij de aard van de doelgroep: oudere heren met een vrij beroep. Een goede auto, maar van veel zaken net te weinig. En een spoiler teveel.

    Login om te reageren
  12. schuimbekje3 zegt

    16 november 2024 om 09:27

    op de eerste foto leek het een bmw, vol plaatje een kia

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North