• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi A5 is er nu ook weer als échte sedan

Auteur: Loek, gepost 15 november 2024 om 17:22 – 9 Reacties

Tenminste, de Audi A5 sedan mag één land vergezellen en je hoeft niet te raden welk land dat is.

Je zou zeggen dat de Audi A5 is bezweken onder het opschuiven van de Audi A4 naar de A5 qua naam, wat voor de coupé en cabrio ook geldt. Voor de Sportback niet. Eigenlijk is de nieuwe Audi A5 ‘sedan’ meer een A5 Sportback dan een sedan. Audi gebruikt die naam immers voor auto’s met een hatchback, dus de liftbacks en vijfdeurs modellen. Ook al heet ‘ie sedan, hij heeft een hatchback. Dat wil zeggen dat het scharnierpunt van de kofferbak boven de achterruit zit en niet eronder, waardoor je dus niet een ‘afgescheiden’ kofferbak hebt. De auto die dus echt is bezweken is de A4 sedan.

Audi A5 L Sedan

De reden waarom is erg simpel: de reguliere sedan sterft een beetje uit. In ieder geval in Europa, waar Audi nog prominent is. Men kiest dan toch sneller voor een liftback (en al helemaal een Avant) als allrounder. Waar dat niet aan de hand is: China. Bovendien is Audi daar onderdeel van een joint venture tussen Volkswagen en FAW. Dus die maken lekker hun eigen keuzes en de nieuwste keuze is de terugkeer van de Audi A5 Sedan. In China zijn sedans heilig en deze Audi A5 L Sedan is niet zomaar een A5 met kont. Zoals vanmorgen dus al aangekondigd, nu de Guangzhou Autoshow gaande is, presenteert Audi een verlengde A5 en daar hebben we nu iets meer details over.

LWB

De L staat zoals je kan voorspellen voor Long, wat slaat op de wielbasis. Net als de Audi A7 L voor China is niet alleen de wielbasis verlengd, maar ook de kont aangepast om beter bij de sedanklep te passen. Proportioneel wordt de A5 L er een beetje vreemd van. Het korte kontje van de A5 voorzien van een iets langere sedankont zou nog best oké zijn, maar de extra ruimte zit ‘m vooral in de wielbasis. Dat vinden de Chinezen belangrijk. De proporties zijn dus… interessant. De wielbasis is met 65 mm toegenomen en is nu net geen 2.700 millimeter. De daklijn achter is dusdanig aangepast dat de kont veel langer voelt, maar eigenlijk slechts 7 mm verder uitsteekt. De totale lengte is iets meer dan 4,9 meter.

Tierelantijnen

Aan de voorkant van de Audi A5 L is het een bekender verhaal als je ‘onze’ versie kent, maar Audi kiest wel voor extra verlichting. Al die LED-tierelantijnen die je ziet maken deel uit van de identiteit van de auto in China en daar is het kunnen onderscheiden van modellen aan hun verlichting belangrijk. Daarom krijgt de Chinese A5 een lichtstrip in de grille en verlichte Audi-ringen voor en achter. Overigens betekenen die ringen dat je deze Audi niet moet verwarren met de nieuwe AUDI.

Ook interessant!

  • Oud vs. nieuw: Audi A4 vs. A5
  • Gespot - de nieuwe Audi A5 Avant
  • Spiksplinternieuwe Audi A5 krijgt premium proporties
  • Breek: de nieuwe Audi A5 is gelekt (inclusief Avant)

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

a5, Audi

Vorig bericht: « BYD vanaf 2025 een Europees merk
Volgend bericht: Is deze sierlijke E-segmenter nu wél aantrekkelijk? »

Lees Interacties

Reacties

  1. str8six zegt

    15 november 2024 om 17:37

    Akkoord

    Login om te reageren
  2. HZW zegt

    15 november 2024 om 17:39

    LWB, is natuurlijk een beetje flauwe kul, 6,5 cm stelt bijna niets voor, het zou LWB zijn met 15 cm meer, bv.

    Login om te reageren
    • Fruitcake zegt

      16 november 2024 om 04:15

      Mijn vriendin zegt altijd dat 6.5 cm best ok is.

      Login om te reageren
  3. Poulusma zegt

    15 november 2024 om 17:51

    Eerlijk gezegd vind ik de Chinese A5 er eens stuk beter uit zien! Door de liftback krijgt hij net als de sportback zo’n rare achterkant. Al is de nieuwe A5 al een verbetering met de ‘oude’…

    Login om te reageren
  4. mashell zegt

    15 november 2024 om 21:02

    De vorm van de zijruiten is niet erg Audi meer op deze manier.

    Login om te reageren
    • Fernando zegt

      16 november 2024 om 02:12

      Niet alleen de vorm van de ruiten. Heeft wat weg van een Peugeot.
      Toch wel raar dat die meestal kleine Chinezen zo gek zijn op verlengde auto´s

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        16 november 2024 om 08:53

        Da’s niet zo vreemd, gezien lengte een statussymbool is in China…

        Login om te reageren
      • e36thuglife zegt

        16 november 2024 om 10:49

        Buiten Chinga houen mensen ook van lange waggi maar dan is het vaak een 7 of een S of een A8 want wie gaat er nou achter in een lange 3 serie zitten dat is tan2 skeer.

        Login om te reageren
    • HZW zegt

      16 november 2024 om 14:21

      Nee, dat laatste knikje omhoog is meer FORD Mondeo style.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North