
Slechts 64k op de teller in 37 jaar tijd, maar durft jouw imago het aan?
Je hebt van die auto’s… Stiekem vinden we ze allemaal gaaf, maar ze hebben, of hadden, een bepaald imago. Deze occasion op Marktplaats is er zo eentje. Daarom is de vraag of je hem durft te kopen.
Dat durven zit hem dan misschien niet eens in het feit dat de auto al 37 jaar oud is. Nee het ligt aan dat kleine sterretje dat je al kunt spotten op de kilometerteller. Deze Mercedes 190E heeft namelijk wat wij vroeger kamp-specs noemden.



Nou niet meteen je vrienden van het kamp gaan bellen, want dat is helemaal niet negatief. Ondergetekende is opgegroeid in Bergen op Zoom en dat is niet alleen een kermisstad, maar heeft ook een grote kampgemeenschap die in auto’s doet.
Prachtige klassieker
Toen ik in de jaren negentig opgroeide in deze West-Brabantse stad was “het kamp” een begrip. Bij mij in de klas zat Klaas Otto (niet die) en die woonde op het kamp. De familie Otto reed in een auto als deze occasion en dat vonden we dan echt een kamp-auto. MAAR, we waren gewoon allemaal jaloers, want zeg nou zelf, als je dit in de jaren negentig kon rijden in zo’n provinciestad, dan deed je toch iets goed?



Vandaag de dag is deze Mercedes W201 190 E uit 1988 gewoon een prachtige klassieker. Onder de motorkap een 2.0 liter viercilinder met 122 pk, maar voor de looks wel de bumper, sideskirts, spoiler en middenconsole die bij de 2.3-16V hoorde.
Putdeksels!
De verkoper doet er 15 inch putdeksels gratis bij en weet ook te melden dat de airco de auto nog ijskoud maakt. De antenne is elektrisch en schakelen doe je met de hand. De huidige eigenaar is pas eigenaar nummer 3 en de auto is schadevrij. Op een kras op de rechterachterdeur en een scheur in de voorruit na dan.



Naar eigen zeggen is het onderhoud op orde, net een grote beurt gehad. Een mooie youngtimer voor de liefhebber? Voor 12.500 euro is ie voor jou. Kijk maar eens naar de advertentie en bedenk voor je zelf of je deze occasion aandurft. Qua imago dan hè… Wat vinden jullie? Is deze occasion kamp of camp?





Haalde laatst een 190. De eerste gedachte “Hé wat leuk een 190” de tweede gedachte “Wat is die wagen klein zeg”. Het is echt een auto uit een andere tijd.
Onder de motorkap ziet het eruit alsof de wagen al veel meer kilometers op z’n bast heeft. Vanwege import lastig te checken. Maar na verwijdering van de achterspoiler en het bordje ‘2.3-16’ best een leuke kar, ‘camp’ wat mij betreft.
Ik vond vroeger mensen die over het missen van een blauw kenteken op een klassieker altijd zeikers.
Bij het zien van deze auto denk ik echter toch ook… die nieuwe kentekencombinatie is geen porem. Echt een afknapper.
Verstand komt met de jaren. Of je wordt gewoon een steeds grotere zeikerd met de jaren….
Wel een toffe auto!
Het laatste… Een (NL) kenteken is nooit mooi op een auto ongeacht de combinatie die erop zit.
Vind onze gele kentekens veel toffer dan de witte exemplaren die ze vrijwel overal ter wereld gebruiken. Okay geen kenteken is vaak mooier, maar dat is niet voor veel mensen weggelegd. Steve Jobs deed het wel, iedere paar maanden een nieuwe 911 zodat ie zonder kenteken kon rijden.
Ik vind het wel een gezellig kenteken. Echt Brabants.
LPG er in, met deze Youngtimer kan je nog spotgoedkoop een half miljoen km maken.
Dat ‘spotgoedkoop valt nog vies tegen, hoor; de komende drie jaar mag je in dat geval nog volle mep aan mrb aftikken (reken op ± 1500 euro per jaar), en lpg rijden betekent ook meer en vaker onderhoud plegen. Kies je voor een sequentiële injectie i.p.v. een verdampersysteem, dan kost de inbouw ook nog eens snel een kleine 3000 euro.
Reken er maar niet op dat auto’s uit 1988 en nieuwer vrijgesteld gaan worden van MRB.
Nog 2 jaar de overgangsregeling t/m bouwjaar 1987, en dan misschien over een jaar of 10 wat bedenken voor auto’s die dan 50 worden.
Rekenvoorbeeld:
Een liter benzine kost €2 (ik weet het is minder maar het rekent makkelijker)
Een liter LPG kost €1 (slechts €0,88 maar goed)
Ding rijdt 1 op 10 op benzine (en 1 op 9 op LPG)
Dus elke 10 km bespaar je grofweg €1
Om de inbouw van LPG terug te verdienen moet je 30.000 km rijden, daarna rijdt je spotgoedkoop en is de bijtelling als Youngtimer ook lekker laag.
Of zie ik iets over het hoofd?
Zelfs koken doen we niet meer op gas..
MRB?
Is €12/maand meer voor een G3 installatie, en zelfs €50/maand voor een normale LPG installatie.
precies, daar koop je slechts 6 liter peut voor. Iedereen die een benzine auto rijdt zou dus eigenlijk goedkoper uit zijn met LPG
Oefff mijn eerste liefde, een ‘klanten’ amg 190e 2.6 uit ’88, wat een beest was dat zeg, deed gewoon 300+ km/u. Alles aangepakt en getuned door amg, voor z’n tijd een echte head turner en street cred te over en wss mede daardoor helaas gejat, zou nu gewoon rond de ton opleveren zo zeldzaam dat’ie was.
300+ in een 190….
Gaaf ding!
Leuke klassieker, heb zelf een 190D gehad, maar wat echt een no go is de schakelbak, Mercedes en handbakken en koppelen blijft een ietwat moeilijke combinatie, schokkerig en hakerig wegrijden. En weet heus hoe te rijden met een schakelbak maar met Mercedes en handbakken uit die tijd heb ik altijd ruzie.
Ik zou zelf trouwens voor een W124 gaan veel meer auto en net wat lekkerder allemaal, zit soms te twijfelen om een puntgaaf exemplaar aan te schaffen, maar dan wel met automaat, heb zelf ooit een 260E automaat gehad, maar wat een heerlijke auto. In mijn herinnering dan ;-)
Dan heb je toch echt versleten hokken gereden want een ouwe merc handbak mag dan wel niet het toppunt van verfijndheid zijn, als je schakelstangen goed afgesteld zijn met nieuwe rubbers gaat dat helemaal prima.
Hakerig/schokkerig wegrijden komt ook door gaarheid. Ofwel een versleten koppeling, of een motorafstelling die het niet heel lekker doet bij lage toeren icm belasting.
Als die kilometerstand klopt dan heb ik een piem0l van 72cm.
En die heb ik niet.
Tijdje terug meegereden in een originele, niet verprutste 190E 2.6 automaat, heerlijke Autobahn cruiser, maar erg krap.