
Deze is niet van een oud vrouwtje geweest.
De gemiddelde Mercedes B-Klasse heeft niet zo’n ruig leven, als we het koperspubliek een beetje inschatten. Er zijn echter B-Klasses waar wel behoorlijk wild mee gereden is. We hebben het natuurlijk over de auto’s van onze beste vriend, de politie.
Op Marktplaats vonden we een spierwitte B-Klasse diesel, met lelijke wieldoppen en sidebars. Dat kan maar één ding betekenen: die is van de politie geweest. In de advertentie wordt bevestigd dat het inderdaad een ex-politieauto betreft, ook al is dat niet direct een verkoopargument.




Het gaat om de B 220d, met 177 pk. Dat is gewoon het standaard vermogen, de B-Klasses hebben geen motorische aanpassingen. Je mag er vanuit gaan dat de politieauto’s goed onderhouden zijn, maar je weet ook dat ze flink mishandeld zijn. Denk aan vol gas wegrijden met een koude motor en wellicht een botsinkje hier en daar.
Bij deze specifieke auto weten we zeker dat ‘ie een ruig verleden heeft gehad. In 2020 belandde deze B-Klasse in een greppel, na een wilde achtervolging van een Duitse E-Klasse. Gelukkig leek de schade beperkt. Er is nu in ieder geval niks meer van te zien.


De auto begon zijn leven als politieauto in 2019 en werd in 2024 voor zijn diensten bedankt. Op dit moment staat er 263.739 kilometer op de teller, maar dat is natuurlijk niks voor een Mercedes diesel. Deze auto is nu dus bezig aan zijn tweede leven als burgerauto. Als je interesse hebt: hij wordt op Marktplaats aangeboden voor €6.250.





6K voor een afgetrapte diesel. En afgetrapt is echt heel erg zacht uitgedrukt. Aan de andere kant, op onderhoud is niet beknibbeld… mogelijk is alles al 1 of meerdere keren vervangen.
Die vraagprijs verbaasde mij ook al een beetje 🤔
Ooit vertelde een ambulancier hier in mijn thuisland België me dat in hun Volvo D5 al het derde motorblok of zo lag omdat die snel stuk gaan wegens het koud aftrappen, misschien ligt hier ook al een zoveelste motorblok in?
Misschien valt dat ergens in een onderhoudshistorie uit te halen?
De ambulances waar ik soms aan werk hebben (niet allemaal) een soort verwarming onder aan de carterpan. Waardoor ze zo´n omstandigheden vermijden.
Ambulances (en ook brandweerauto’s) kennen wel een ander gebruik: zij gaan in principe pas rijden wanneer er een melding is. Politieauto’s rijden normaal gesproken echter al rond in hun werkgebied. Met andere woorden: ze zijn vaak niet helemaal koud als ze met spoed ergens heen moeten.
Toch bijzonder, alle Volvo ambulance, ambulance taxi’s die ik gezien heb, hadden standverwarming. Die moesten tijdens het stilstaan aan een stekker om zowel het klimaat in de auto te regelen als de techniek voor te verwarmen.
Dat doen ze dan niet goed.
Ambulances staan hier (bijna) altijd aangesloten aan een electrische standverwarming.
Het interieur ziet er nog wel relatief netjes uit. Een familielid van me kocht ooit een ex-politie Volvo S60. Daarvan is me bijgebleven dat hij een compleet nieuwe middenconsole en grote delen van het dashboard inbouwde, omdat er overal gaten in zaten, die t.b.v. alle benodigde apparatuur in waren geboord.
Dat ding was herkenbaar aan de ruitenwisser op de achterruit, wat je normaal gesproken nooit aantrof op een sedan.
Zag de tyraps en wist al genoeg….
Tiewrap (letterlijk: bind vast)
“De naam TY-rap is de naam die bedacht is door het fabricaat Thomas & Betts (T&B), deze naam staat ook op de bandjes die door dit bedrijf worden geproduceerd. Omdat het bedrijf Thomas & Betts de eerste fabrikant was die deze bandjes produceerde wordt de naam TY-rap vaak als een materiaalnaam of soortnaam gebruikt.”
Waarschijnlijk toch niet hard genoeg mee “geblazen” want het roetfilter zit wel vol volgens de aanbieder.
Heb vroeger zelf met veel plezier een tijdje rond gereden in een ex KLPD Volvo V70 D5. Gekocht bij de Domeinen voor 3 appels en 2 peren. Gaatjes in dak laten herstellen door spuiter, als nieuw beige leder interieur erin van een sloopauto (staat waanzinnig icm de witte buitenkant), Heico grilletje erin, dakspoiler erop, setje velgen eronder. Stond er ineens een super dikke Volvo die ook nog eens geweldig reed.
In Duitsland zijn ze van witte naar grijs metallic auto’s overgegaan in verband met de restwaarde. Misschien ook wel een goed idee voor Nederland.