• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lagere maximumsnelheid Amsterdam een belachelijk groot succes

Auteur: Michel, gepost 27 juni 2025 om 14:57 – 23 Reacties

Amsterdam 30

De verlaging van de maximumsnelheid van 50 naar 30 kilometer per uur in Amsterdam is een groot succes, aldus de gemeente.

De gemeente Amsterdam (bekend van automobilistje pesten) heeft een jaar na invoering van de nieuwe maximumsnelheid binnen de ring een evaluatie uitgevoerd. Uit die evaluatie blijken alle verwachtingen te kloppen. Verkeerswethouder Melanie van der Horst vindt de resultaten hoopgevend en meldt: geloof mij maar: het is unaniem een belachelijk groot succes.

Niet haar letterlijke woorden hoor, maar het komt wel lekker uit dat het onderzoek onderstreept dat de verlaging van de maximumsnelheid van 50 naar 30 kilometer per uur het reservaat Amsterdam alleen maar positieve dingen gebracht heeft.

Minder ongelukken

Natuurlijk is langzamer rijden goed voor het milieu, maar nog veel belangrijker is dat er uit onderzoek blijkt dat het aantal ongelukken tussen motorvoertuigen, (elektrische) fietsen en voetgangers met vijftien procent is afgenomen in het laatst jaar zo lezen we bij stadszender AT5.

Het was wel even wennen. Dat blijkt ook uit de cijfers, want een krappe meerderheid van 63 procent van de automobilisten hield zich helemaal of bijna (wat bedoelen ze daar dan mee?) aan de nieuwe snelheid. Twintig procent reed rond met 40 kilometer per uur en de rest had geen boodschap aan de nieuwe regel. Dit zijn gemiddelden natuurlijk.

Het verkeersgeluid is afgenomen met 1,5 decibel en van de Amsterdammers zelf is zestig procent positief of zelfs zeer positief, aldus de gemeente.

Langer in de bus

Door de nieuwe snelheid zit je in ons hoofdgehucht wel veertig seconden langer in de bus. Een ritje met de tram duurt wel tien seconden langer. Ook dit zijn natuurljk gemiddelden, maar tevens verwaarloosbare cijfers. Daar heb je dus geen last van.

De hulpdiensten waren een zorgenkindje voorafgaand aan de invoering. Zouden die niet teveel worden opgehouden? Er zijn 8.000 brandweerritten en 50.000 ambulanceritten geanalyseerd en ook hier blijkt maar één conclusie mogelijk: het is unaniem een belachelijk succes.

Wat ook positief is voor de Stopera is dat de nieuwe snelheid geld op brengt. Het blijft oppassen geblazen in het reservaat Amsterdam, want de gemeente blijft overal (flex)flitsers inzetten om de 30 kilometer per uur af te dwingen.

Na Amsterdam overal max 30?

Waarom nu weer die aandacht voor Amsterdam op je favoriete blog over auto’s vraag je? Nou als de gemeente Amsterdam na 29 oktober naar Den Haag komt zou het ons niet verbazen als niet alleen de 130 kilometer per uur op die paar stukjes weg weer wordt afgeschaft, maar ook dertig kilometer per uur in de stad standaard gaat worden. Het is immers unaniem een belachelijk succes in Amsterdam…

Ook interessant!

  • Amsterdam gaat tóch niet voor slimme stoplichten, teveel nadelen
  • Blijf weg uit Amsterdam. Ik herhaal, blijf weg uit Amsterdam!
    Blijf weg uit Amsterdam. Ik herhaal, blijf weg uit Amsterdam!
  • Gemeente Amsterdam verliest zaak over foutparkeren
    BREEK: Parkeerbeheer Amsterdam heeft WEL menselijke trekjes!
  • Amsterdam lost het parkeerprobleem in de stad op

Nieuwste artikelen

  • Is de BMW 5-Serie beter te pruimen met deze nieuwe neus?
  • Hamilton kan voor spoedige komst van Verstappen bij Ferrari gaan liggen
  • Dit is de enige Nederlandse Giulia GTA met een achterbank
  • Dikke BMW op Marktplaats heeft een zeer smakelijke kleurencombo
FacebookTweetPinLinkedIn

amsterdam, maximumsnelheid, onderzoek

Vorig bericht: « Is deze eighties occasion kamp of camp?
Volgend bericht: Gaat Max Verstappen dan volgend jaar toch naar Mercedes? »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    27 juni 2025 om 15:17

    Met dat Amsterdam naar Den Haag komt bedoel je een progressieve regering? In Amsterdam krijgen ze wel dingen gedaan en durven ze impopulaire besluiten te nemen als dat moet. Dat hebben de rechtse regeringen in Den Haag de afgelopen niet gedurfd. Kleinere veestapel, goed voor mens en dier behalve de boeren hebben ze zelfs niet eens gedurfd.

    Login om te reageren
    • Michel zegt

      27 juni 2025 om 15:31

      Ik bedoelde letterlijk dat huidige wethouders van Amsterdam van plan zijn om zich verkiesbaar te stellen voor de Tweede kamer. Dan komen ze naar Den Haag. En hebben ze niet opeens andere ideetjes lijkt mij. Je maakt het meteen wel erg groot hoor. Veestapel erbij enzo. Impopulaire besluiten, zo zo.

      Het inmiddels gevallen kabinet wilde ook wel wat impopulaire besluiten nemen, is ook maar net met welke bril je er allemaal naar kijkt. Datzelfde geldt voor progressief overigens… Persoonlijk vind ik de partijen die het college in Amsterdam vormen niet echt progressief, misschien in naam en faam, maar niet in de praktijk. Gelukkig mogen we van mening verschillen toch?

      Login om te reageren
  2. MaartenD zegt

    27 juni 2025 om 15:26

    Vind die haat jegens Amsterdam altijd wel vermakelijk. Vaak uitgesproken door mensen die uit in één of ander gehucht als Schubbekutteveen komen waar je nog niet dood aangetroffen wilt worden…

    Login om te reageren
    • verdebosco zegt

      27 juni 2025 om 15:29

      Ja, ja, probeer jij nu maar eens buiten Mokum-dorp te treden. De Randstad-debilisering is daar wel huizenhoog.

      Login om te reageren
    • Michel zegt

      27 juni 2025 om 15:32

      Haat?

      Login om te reageren
    • Joris24 zegt

      27 juni 2025 om 16:24

      Haat? Een aantal mensen kunnen zich niet zo vinden in de keuzes die het stadsbestuur maakt, dat maakt het niet meteen haten. Maar gewoon belachelijk vinden.

      Ik heb geen haat tegen damsko, maar die 2x per jaar dat ik er kom bij kennissen op bezoek ben ik weer heel blij dat ik er niet woon. Is gewoon niet mijn manier van leven zo.

      Login om te reageren
    • Wiwaldi zegt

      28 juni 2025 om 01:14

      Nou, die Melanie van der Horst mag wat mij betreft best een onoplettende bestuurder in een Hummer tegenkomen op het moment dat zij net op een zebrapad loopt. Man, wat een gedrochten aan regelgeving heeft dat mens de afgelopen jaren uitgepoept.

      Login om te reageren
  3. leefvrij zegt

    27 juni 2025 om 15:26

    De gemiddelde snelheid wordt in een stad bepaald door het aantal verkeerslichten en de drukte, niet door je snelheid. Mooi dat het aantal ongelukken is afgenomen, ik vermoed dat de ernst van de ongelukken ook is afgenomen, omdat de impact bij 30 veel lager is dan bij 50.

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      27 juni 2025 om 15:50

      Onzin, snelheid ook mee aan het gemiddelde.

      Login om te reageren
      • leefvrij zegt

        27 juni 2025 om 16:17

        Maar de invloed daarvan is minimaal op de reistijd. Tuurlijk is wandelen langzamer dan met de auto. Maar vaak is de fiets (20-25km/h) sneller dan de auto (max 50km/h). Mensen die in de stad te hard rijden zijn niet echt slim bezig. Je verbruik is hoger, je remmen slijten meer, je maakt het verkeer onveiliger, je uitstoot is hoger, maar je gemiddelde snelheid is niet hoger.

        Login om te reageren
        • maotje zegt

          27 juni 2025 om 16:27

          Dat ligt eraan hoeveel stops je moet maken en dus moet optrekken en afremmen. Hoe vaker hoe lager de gemiddelde snelheid. Maar zeggen dat het geen invloed heeft op de gemiddelde snelheid is niet waar.

          Login om te reageren
  4. verdebosco zegt

    27 juni 2025 om 15:27

    Mooi. Iedereen die een slipcursus heeft gehad weet het verschil in veiligheid tussen 30 en 50 km/u. Die 30 blijft lastig te doseren met het gaspedaal, maar is verder prima. De flitspalen mogen natuurlijk wel een tand minder. Die belastinghonger is belachelijk.

    Login om te reageren
    • Reinier zegt

      28 juni 2025 om 01:24

      Bij verwijdering van de flitspalen bleek de snelheid weer omhoog te gaan. Dus toch echt niet alleen voor de belasting.

      Login om te reageren
  5. HZW zegt

    27 juni 2025 om 16:59

    Mensen doen alsof je voorheen makkelijk 50 Km/u kon rijden in Amsterdam, maar dat is niet het geval, het is er veel te druk voor, als je 30 Km/u kan rijden ben je spekkoper.

    Login om te reageren
  6. Homer55 zegt

    27 juni 2025 om 17:29

    Ja joh. Voer het maar overal in. We stappen wel uit en duwen wel.

    Login om te reageren
  7. pyrat zegt

    27 juni 2025 om 17:31

    Goede regel, kom er regelmatig en verkeersaders zoals de wibautstraat zijn nog steeds 50. Met al die fietsers en voetgangers is 30 hard genoeg. Amsterdam moet je ook niet in willen met je auto, beter p+r en dan met ov/ov-fiets. Van mij mogen ze het centrum nog meer autoluw gaan maken, maakt het veel leefbaarder.

    Login om te reageren
  8. brammeloo zegt

    27 juni 2025 om 18:43

    Bizar dat dit nieuws is. 30 kmu is in tal van Vlaamse steden, in de krappe middeleeuwse stadscentra én in de wijken, al lang gemeengoed. Niet voor de verkeersaders, maar wel voor die plekken waar auto’s de facto geen voorrang verdienen.

    Login om te reageren
  9. JanJansen zegt

    27 juni 2025 om 19:01

    Alsof je 50 km/u kon rijden in A’dam, was het maar zo’n feest.

    Login om te reageren
  10. giulia64 zegt

    27 juni 2025 om 20:12

    Nu kom ik niet in heel Amsterdam, maar heb wel het idee dat ook de doorstroming beter verloopt. Dus inderdaad een succes als je het mij vraagt. Van minder auto’s in steden knappen de meeste steden overigens wel op. Kijk maar naar Parijs en vooral de ontwikkeling van de luchtkwaliteit.

    Login om te reageren
  11. jippie zegt

    27 juni 2025 om 21:15

    De onderzoekers kregen van de gemeente Pyong Yang aan de Amstel de opdracht: doe een onderzoek naar de gevolgen van de verlaging van de maximumsnelheid waarbij de uitkomst is – een belachelijk groot succes.

    Login om te reageren
  12. EZT1 zegt

    28 juni 2025 om 00:46

    Ja hoor, wij van wc eend hebben geconcludeerd dat wc eend echt het beste is. Net zoals de helmplicht voor blauwe kentekens heeft werkelijk 0,0 bij gedragen aan minder dodelijke scooter ongevallen. Nu moeten we straks verder gecontroleerd worden met een maximum snelheid op de fiets. Als je zo graag wilt deugen, fiets dan lekker met 15 km/h. Laat anderen met rust en sodemieter op met je gezeik.

    Login om te reageren
    • Reinier zegt

      28 juni 2025 om 01:27

      Als je hard met je scooter door Amsterdam rijdt, laat je de anderen toch juist niet met rust?

      Login om te reageren
    • maotje zegt

      28 juni 2025 om 09:50

      Kun jij dan met ons de juiste cijfers delen?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North