
Deze 959 is niet origineel, maar misschien is dat niet erg.
Porsche 911’s worden massaal gerestomod, maar de 959 wat minder. Heel gek is dat. Zou het misschien komen doordat er maar 337 van gebouwd zijn? Of omdat de waarde van de Porsche 959 rond de 1,5 miljoen euro ligt? Toch zijn er wel degelijk gemoderniseerde 959’s. Eentje daarvan wordt binnenkort geveild.
Uitstooteisen
Deze 959 is verbeterd door het Amerikaanse Canepa. Zij modificeren al heel lang 959’s, maar dat was in eerste instantie om andere redenen. Zo’n 20 jaar geleden kwamen ze met een pakket aanpassingen om de 959 te laten voldoen aan de Amerikaanse uitstooteisen. Anders mocht er niet mee gereden worden. Sowieso was de 959 pas vanaf 1999 legaal in de VS, na een wetswijziging. Maar dat is een ander verhaal.




959 SC
Canepa deed dus al langer modificaties aan de 959, maar in 2015 kwamen ze met de 959 SC. Dit was een grondig aangepaste 959, een restomod zo je wil. De 959 SC is aanzienlijk sneller dan een originele 959, die destijds de snelste auto ter wereld was.
De 959 is door Canepa voorzien van nieuwe BorgWarner turbo’s, gesmede zuigers, titanium drijfstangen, nieuw motormanagement en meer. Dit alles zorgt ervoor dat de biturbo zescilinder 825 pk en 814 Nm aan koppel levert. Een serieuze upgrade ten opzichte van de 450 pk en 500 Nm die de 959 standaard leverde.


Qua onderstel valt er meestal ook wel winst te behalen bij oudere auto’s. De 959 SC is voorzien van nieuwe schokdempers van Penske en titanium veren. De velgen lijken alleen overgespoten, maar ook die zijn compleet nieuw: dit zijn magnesium velgen met holle spaken.
4.000 manuren
Canepa levert geen half werk, want ze halen een 959 volledig uit elkaar en de auto wordt beter-dan-fabrieksnieuw gemaakt. Meer dan 3.000 onderdelen worden vervangen of gerestaureerd, en alles bij elkaar zitten er zo’n 4.000 manuren in.

Restomod is misschien niet helemaal de juiste term, want qua uiterlijk is de 959 van Canepa nog zo goed als origineel. Dit exemplaar is alleen voorzien van een ander kleurenschema (Emerald Green lak met donkergroene bekleding), maar de auto behoudt zijn originele look. Met de heiligschennis valt het dus wel mee.
Veiling
Wat is zo’n gemoderniseerde 959 nou waard…? Het is een veiling, dus de waarde moet nog bepaald worden. RM Sotheby’s geeft al wel een schatting: ze rekenen op omgerekend 2,8 tot 3,3 miljoen. Dat is ongeveer het dubbele van een standaard 959… Maar eerlijk is eerlijk: je hebt wel een betere auto.
Overigens is de schatting absoluut niet onrealistisch: vorig jaar werd een 959 die onder handen was genomen door Canepa geveild voor 3 miljoen dollar.





En dan deze kleur op een aston martin. Voor die kleur zou ik zeggen 3 mlj waard, ja. De auto? Nee. Een 959 hoort zilver, zwart, rood te zijn.
Prachtige kleur. Geweldige modificaties. Alleen het model zelf… Nope. Na al die jaren nog steeds niet.
Wel heel erg functie boven vorm, daardoor ziet het er zo gekunsteld uit. Niet moeders mooiste
Voor mijn gevoel, want ik kan ze niet betalen haha, zit Canepa qua imago en kwaliteit een beetje in het zelfde domein als bijv Singer. Zeer hoogwaardig, oog voor detail zonder het origineel teveel geweld aan te doen.
Die Oak-Green 959 die idd al voor 3M is geveild geeft voldoende onderbouwing voor de prijs idd.
Wat was dat een gave wagen overigens:
https://cdn.dealeraccelerate.com/bagauction/10/1684/89401/1920×1440/1988-porsche-959-sc-reimagined-by-canepa
Ik zou het op moeten zoeken, maar had de 959 destijds origineel ook niet ‘gewoon’ velgen met holle spaken? In die tijd hadden wel meer auto’s dat, er staat me ook een Aston Martin Vantage V600 bij met Dymag(?)-velgen.
Dat van die holle spaken dat klopt. Alleen waren de originele velgen 15” groot. Canepa monteert op deze creaties velgen in de maat 17” volgens het originele design van Porsche. Dit om de grotere remmerij te kunnen herbergen.
@i3bestuurder: Inderdaad. Maar zoals het in het artikel hierboven staat geformuleerd is het net alsof de nieuwigheeid van de grotere velgen hem onder andere in het hol zijn van de spaken zit terwijl het juist vooral de maat is.
@vaakbenjetebang: Ah, op deze manier bedoelde je het. Helemaal helder. Overigens staat er op YouTube een mooi filmpje over het verbeteren van de 959. Daarin komt er ook één aan bod welke Canepa bij Nissan vandaan heeft gehaald. Wel even een disclaimer aangaande dat filmpje: NSFW😉
En waren de originele van magnesium?
Toch een beetje alsof je een schilderij van Rembrandt onder handen neemt en dan zegt: kijk, nu is het veel beter – sterker doek, sprekender kleuren, moderne verf die niet verkleurt.
toch een beetje niet. van een Rembrandt is er maar 1. vs 337 959’s.
alsof je een reproductie van een rembrandt bewerkt. not such a problem.
autorijden is emotie merk ik #jankon #drama
Nee, niet doen en origineel laten. Voor mij zou die MINDER waard zijn dan een origineel. Mee eens met de Rembrandt opmerking hierboven.
Op die onderste foto lijkt het alsof ze de body een paar centimeter te ver naar achteren op de bodemplaat hebben gezet.
Haha, ja. Die wielen centreren niet mooi in de wielkasten.
Technisch absoluut een heel mooi meesterwerk, en ja, we kunnen nu alles sneller en strakker maken dan 40 jaar geleden, maar om daar nu een meesterwerk van Porsche voor op te offeren?
Een 959 is zó iconisch, daar blijf je gewoon vanaf! Nogmaals chapeau voor het werk, maar ik vind dit echt pijnlijk – DOE HET NIET!!!
Alsof je die 800+ pk ook gaat aanroepen.
Qua kleurstelling kan het ook wel fraaier, kermit van buiten en dat groen binnenin, jakkes.
Het is auto-cultuur, geen auto-dictatuur
Laat het gaan
Och, het is niet meer dan mij eigen mening hoor, vind het gewoon doodzonde – cultuur en dictatuur daarbij aanhalen is nogal overdreven.