
De boete voor het negeren van een rood kruis moet volgens een verkeerspsycholoog veel harder aankomen.
Tot nu toe lijkt de campagne #nietvoorniX van Rijkswaterstaat nog weinig effect te hebben. Weggebruikers blijven stug onder rode kruizen door rijden. Waar de politie en weginspecteurs in 2023 nog 8.153 boetes uitschreven, waren dat er in 2024 ongeveer 8.300. Hoog tijd voor een andere aanpak!
Daar wordt al aan gewerkt. Sinds 1 februari dit jaar is de boete voor het negeren van een rood kruis verhoogd van € 250 naar € 290 exclusief administratiekosten. Maar ook dit zorgt nog voor weinig verandering. Twee dagen na de regelwijziging werden 100 automobilisten (!) op de A15 bij Ridderkerk beboet voor het negeren van de rode kruizen. Intussen blijven er meer voertuigen op botsabsorbers en pijlwagens knallen.
Een nog zwaardere boete nodig
Die 40 euro extra lijkt dus niets uit te halen. Volgens een expert zou de straf ook geen geldboete moeten zijn, maar het vorderen van het rijbewijs. Dat zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen van XTNT tegen BNR. Hij denkt dat de meeste mensen er bewust voor kiezen om onder een rood kruis door te rijden. ”Juist dat is levensgevaarlijk”, meent Tertoolen.
Hij vervolgt: ”Je bent ontzettend asociaal bezig, want je brengt mensen in gevaar. En niet zo’n beetje ook.” Volgens Tertoolen zorgt een geldboete er niet voor dan bestuurders hun rijgedrag gaan veranderen. ”Een andere manier van straffen is wel een optie, bijvoorbeeld door het rijbewijs af te pakken. Het zijn echt levensgevaarlijke dingen, je brengt mensen heel bewust in gevaar, dus het zou logisch zijn om zwaarder te straffen”, zegt de verkeerspsycholoog.
Verbinden met andere overtredingen
Er zijn meer verkeersovertredingen die levensgevaarlijk zijn, zoals zonder gordel rijden. Daar staat een boete op van ‘maar’ € 190. Het OM zou de regel ook kunnen koppelen aan een bestaande verkeersregel. Bijvoorbeeld het negeren van een stopteken. Je kunt makkelijk beargumenteren dat een rood kruis een verkapt stopteken is. Hier staat een boete van € 460 tegenover. Dezelfde boete krijg je voor het niet opvolgen van aanwijzingen van een bevoegd ambtenaar. Een ambtenaar heeft immers het rode kruis ingeschakeld.
Maar ook zonder zwaardere straf moet het aantal roodkruisrijders toch omlaag kunnen? Dan belanden er ook minder verpieterde 911’jes op de veiling.
Foto: Rijkswaterstaat





Stel het negeren van een rood kruis eerst nou maar eens gelijk aan het ongeoorloofd rijden op de vluchtstrook, dat is namelijk nog eens de helft duurder…
Maar verder ben ik het er wel mee eens met de suggestie, dat als je dermate asociaal gedrag vertoont, zou je eigenlijk je rijbewijs moet inleveren.
Waarom de boete niet gewoon naar € 2500,— ? Bekeuren op kenteken en hoeveel recidivisten er dan nog zijn.
Precies evenveel als nu, want we weten al jaren dat hoge straffen niet afschrikken. Hoge pakkans schrikt af.
Nou ja vaak is het dus wel voor niks, en kun je prima nog een heel stuk doorrijden.
Bullshit. Sorry, maar ik kan jouw uitspraak (lees: grootspraak) niet anders dan zo benoemen. Vanachter je stuur in je autootje kun jij onmogelijk een dergelijk oordeel geven, laat staan daar op anticiperen en naar handelen. Je hebt niet het overzicht en de toegang tot de communicatie tussen cameratoezicht, wegbeheerders, hulpdiensten. Je hebt geen helicopter view. Je kunt niet ruiken, horen of zien waarom een rijstrook met een rood kruis is afgekruist. Echt, onmogelijk.
En ja ik ben bevooroordeeld, omdat ik o.a. familie langs de weg heb werken. Die voelen zich daarbij lang niet altijd veilig, vooral dankzij al die automobilisten die ook denken ‘prima nog een heel stuk te kunnen doorrijden’. En dan vervolgens gemiddeld vier voertuigen of pijlwagens per week aan gort rijden(!). En dat sterkt me in het standpunt wat ik al eerder beschreef: als je dermate asociaal gedrag vertoont, zou je eigenlijk je rijbewijs moet inleveren.
Amen!!! Daar zit ook meteen het probleem bij de mensheid. Ik weet het toxh wel beter en ik zal niks aannemen van een ander. Rood kruis: schuif een baan op en doe niet zo moeilijk.
Als je op zondagmiddag op de A50 van Apeldoorn naar Arnhem rijdt en de spitsstrook is dicht omdat het niet druk is en je hebt als je bij Arnhem geen wegwerker, geen pechgeval, geen pijlwagen gezien dan weet je dat ze de rijstrook voor nix hebben afgekruist. Het was niet nodig om die strook te sluiten (en ook niet nodig om die strook open te doen) maar het idee dat ze dat rode kruis ook inzetten als er nix aan de hand is sluipt er zo wel in.
We gebruiken het rode kruis bij gevaar en bij buiten openingstijden, dat laatste komt veel vaker voor dan gevaar. Deze dubbele betekenis en het daardoor wegslijten van de gevaar betekenis van het rode kruis is dan ook gewoon de schuld van Rijkswaterstaat.
De enige oplossing die ik zie is het rode kruis alleen nog maar bij echt acuut gevaar in te zetten en de spits- en plusstroken gewoon permanent open te zetten.
Je woont net als ik dicht bij de A12. Dan weet je ook dat er geregeld rijstroken dicht zijn. Niet omdat er iets aan de hand is, maar omdat de gemeentes langs de route dat hebben bedongen bij de verbreding van de A12. De stroken zijn om die reden alleen tijdens de spits open. De reden om die stroken dicht te gooien is daarom meestal een politieke. Als @alcantara daarop doelt heeft hij wel een puntje.
Neemt niet weg dat er genoeg idioten zijn die denken dat ze nog even een stukje door kunnen blaffen als er wel wat aan de hand is, om zich daarna tussen het verkeer te wringen wat wel op tijd een baan opschoof. Dat soort idioten mogen ze van mij hard straffen. Je ziet het bij iedere vlogger die op de weg werkt, TowTruckTim telde er laatst eens 12 voor hij aan het werk kon. Moest even wachten op de WIS.
Misschien een idee om spijkermatten neer te leggen, dan leer je het snel af als je met 4 lekke banden staat 😂
Kun je dat al zien bij het eerste rode kruis? Is het dan zo erg om een rijstrook op te schuiven?
Rijbewijs en auto innemen. Is het een leasebak, jammer dan voor de leaser.
Vind Tertoolen een beetje een aandachtsbehoeftige engerd, maar inhoudelijk heeft-ie hier beslist een punt. Benieuwd of de wetgevende macht ermee aan de slag gaat.
Rood kruis staat er niet voor niX…
Elke ochtend ~8u30 Tunnel bij Utrecht tunneldoseren en dus linker baan rood kruis…niX aan de hand hoor, maar wel lekker file veroorzaken.
Omdat het te snel wordt ingezet, ook als het niet nodig is, verliest zo’n rood kruis zijn waarde. Net zoiets als code rood bij het KNMI, niemand die daar nog rekening mee houdt na al die loze meldingen.
Als het alleen wordt gebruikt wanneer het ook echt noodzakelijk is, wordt het waarschijnlijk wel door iedereen gerespecteerd.
Jij weet helemaal niet of ’t loos is of niet. Net een ongeluk weggeveegd? Brokstukken op de weg? Vangrail die nog gecontroleerd moet worden? Ik noem maar wat zaken die jij onmogelijk goed kan opmerken met 100km/h in een rijtje auto’s dat door ’t rode kruis rijdt.
Dude, het is elke dag hetzelfde met die graf-tunnel bij Utrecht. Komt nog bij dat er vaak aan de andere kant van de tunnel helemaal geen file is. Ga weg met je geklets over je kan het niet zien…ik zie het elke dag weer en het telkens dezelfde onzinnigheid.
Zelfde in zwolle buiten de spits. Altijd 1 baan gesloten dan.
Als we dan toch zo van het “keihard aanpakken” zijn dan moet er ook bij elke kilometer rijstrook waar al langer dan vijf minuten niet meer gewerkt wordt en geen auto stil staat en toch een rood kruis boven hangt er minstens één iemand bij Rijkswaterstaat z’n baan verliezen. Ik stel voor degene die teveel met zijn vingers aan de rode kruis knoppen zat alsmede een directielid dat er verantwoordelijkheid voor draagt. Als je stelt dat het rode kruis er niet voor nix hangt moet je dat ook waar maken.
Yep
Wat kost het om ieder rood kruis van een camera te voorzien? Rood kruis aan, camera aan. Ik denk dat de camera zo terugverdiend is.
Goed plan.
Goeie suggestie !
Soms staan die rode kruizen er wel voor niets. Met name om het aantal rijstroken te beperken en zo de snelheid en doorstroming van het verkeer te beperken. Daarnaast is Rijkswaterstaat sowieso nogal scheutig met het gebruik van rode kruizen. Desalniettemin is het verboden en mag er best een dikke boete op staan.
Gisteren was er een rood kruis op de ring bij Den Bosch. Er was een auto kapot en die gele takeldoos kwam dat ding aan boord trekken. Maar dan zetten ze dus de strook naast de vluchtstrook op rood. Ik ging meteen bij de pijl naar de juiste baan, maar een heleboel auto’s bleven stoïcijns op de rode kruis strook rijden. Toen we bij de takeldoos kwamen stond die man van Rijkswaterstaat (van die gele pickups) met zijn telefoon al die auto’s te fotograferen. Ben benieuwd of die een bon thuis krijgen.
Gisteravond weer een op een pijlwagen geklapt. Kon het helaas niet meer navertellen. Toont maar weer eens aan dat de straf voor een roodkruis wel wat meer afschrik mag wekken door hogere straffen.
https://nos.nl/artikel/2556689-automobilist-overlijdt-bij-botsing-op-pijlwagen-op-a4
Darwin Award: – we have a winner!