Audi heeft ons de RS6 in Avant-vorm gegeven, maar repte met geen woord over een eventuele sedanversie. Pk-behoeftigen die weinig zin hebben in veel opbergruimte, en gewoon een klassieke sedan opteren, zullen waarschijnlijk teleurgesteld worden: hij komt er niet ook.
Tenminste, dat is nog steeds de stellige overtuiging van onze bron binnen Audi. En als we naar de verkoopcijfers van de vorige generatie RS6 kijken, blijkt dat er 4.461 Avants werden weggezet, en de RS6 Sedan op slechts 993 stuks bleef steken. Laatstgenoemde liet dus wat te wensen over qua verkoopcijfers, zullen we maar zeggen. Hoe anders is dit overigens bij die andere pk-bakker: BMW. Daar kwam de M5 (E60) 19.523 keer als sedan uit de fabriek, en maar 1.025 keer in touringvorm (E61).
Met weinig verkoopaantallen in het vooruitzicht – en een aanstaande RS7 die zijn schoenen deels opvult – is de vorige RS6 Sedan waarschijnlijk de laatste in zijn soort. Maar in het kader van zeg nooit nooit kwam de Maleisische autoshopper Theophilus Chin met een tweetal renders van dit model op de proppen. Voorzien van uitgeklopte wielkasten, forse bumperopeningen met kilometers honingraat en de nieuwe RS6-velgen (binnenkort te vinden onder een Golf 4 in een Krachtwijk bij u in de buurt). En als je dat zo bekijkt, is het toch jammer dat ‘ie er waarschijnlijk niet komt met 560 pk en 700 Nm onder de kap.
Ik zal wel een van de weinigen zijn die de Sedan mooier vind dan de Avant. Dit ziet er nog even net wat sportiever uit.
@berlinetta: helemaal gelijk!
@berlinetta: Helemaal mee eens, ik hou niet van zo’n verhuiswagen… Geef mij maar een mooie sedan!
@berlinetta:
totaal niet mee eens
de audi RS6 MOET gewoon station zijn
de BMW M5 MOET gewoon sedan zijn
ik zie een Audi
Tsja, misschien omdat je doodgegooid word met die RS6 station.
Die M5 touring, daar wist ik amper het bestaan van.
Ik denk dat ze het bewust niet doen om de RS7 alle ruimte te geven. Ik vrees dat de sedan ervoor zou zorgen dat weinig mensen de RS7 nemen. Ik zou iig no way never nooit niet de RS7 bestellen. Zeker na het zien van deze shop. Dit is toch vele malen mooier vind ik.
Bestaat er een RS5 in sedanversie? Want zo ja, dan lijkt de RS6 wel helemaal overbodig…
@Esprit_de_Flandre: Nee, die bestaat niet eens. Er is een RS5 Sportback en een RS5 Coupé.
@autobart: RS4 is de sedan versie van de RS5.
@E34M5Touring: Mja, bedoel natuurlijk wel de vierdeurscoupé A5 in RS-versie…
@Esprit_de_Flandre: Dan is het de sportsback inderdaad.
De Octavia Coupé die Chin ondertussen op z’n site staan heeft vind ik trouwens veel interessanter…
@Esprit_de_Flandre: vind hem met wat wijzigingen toch mooier eruit zien.
http://www.flickr.com/photos/91176344@N07/8281222472/in/photostream
@natos: Zonder die knik onder de deur bedoel je. Kweetnie, zo strakgetrokken is het net iets gewoner. Van mij mogen er gerust nog wat lijntjes bij…
Minder dan 6000 stuks van de vorige generatie? Krijgen ze de ontwikkelingskosten er daar überhaupt mee uit?
@Original_Arnoud: Nee, maar ik denk dat de Nederlandse cijfers bedoeld worden.
@ferrari94tr: Jaja, dus volgens jou rijden er dik 5000 RS6en in NL van alleen de laatste generatie…
@E34M5Touring: Dat kan dus echt niet, de RS6 vorige generatie is van 2008 t/m 2010 gemaakt, volgens autoweek zijn er toen 8670 verkocht. Dus als je er dan 6000 RS6 modellen hebt (zeer onwaarschijnlijk) zou dat betekenen dat 69,2% van de audi A6 range een RS model geweest is.
@autobart: Vandaar ook mijn reactie. Dat zou betekenen dat dr alleen in NL al meer RS6en worden verkocht dan Ferrari global per jaar doet….
@E34M5Touring: Je had ook wel gelijk, dat propeerde ik te beargumenteren. En ik denk niet dat een RS6 is voor veel marketing maar gewoon om te laten zien dat ze het kunnen… Zoals Piëch dat ook met de Phaeton wilde doen.
@Original_Arnoud: Reputatie misschien? F1 levert ook vaak geen geld op, maar wel een reputatie als sportief merk. Zonder de sportieve modellen zou Audi een nog saaier imago hebben.
@sdk16420:
Als dat zo is dan zou Toyota een zeer sportief imago moeten hebben. Ze draaien al jaren mee in NASCAR en hebben ook jaren F1 en rally gereden. Maar iedereen kent het als muesli merk.
@Original_Arnoud: De leken ja, de kenners kennen Toyota ook als bedenker van enkele zeer sportieve stuurmachines.
@Original_Arnoud: Precies. Zelfde verhaal voor Renault. Het kleine beetje sportief imago van Renault zit ‘m in hot hatches. Maar zelfs dan noemt het gewone publiek Renault niet als een van de eersten.
@mout: Was meer voor @berlinetta bedoeld, dus.
Ik heb de avant altijd mooier gevonden dus het maakt me niet zo veel uit:p
Bij het zien kreeg ik direct een onderbuikgevoel of Jetta gevoel………
Ze leren wel bij Audi. Geen foto’s recht van de zijkant, maar licht gebogen. Want de dynamiek aan de zijkant is belangrijkste oorzaak wat deze Audi triest en emotieloos maakt.
Zo maken ze een nieuwe niche: over een paar jaar gaan ze dit gat in de markt feestelijk dichtplempen!
Toch liever een M5 sedan als een RS6 sedan..
Een Audi RS6 in station uitvoering en een M5 in sedan, maar 1 van die 2 is ook genoeg hoor!
Toch typisch, want de extra ontwikkelingskosten zullen minimaal zijn als je de station al hebt gemaakt… Misschien inderdaad om de RS7 ruimte te geven, maar dan nog, meer modellen = meer keus = meer verkoop lijkt mij. En al verkoop je er een paar honderd, met de prijzen die ze voor deze dingen vragen heb je de kosten voor het ontwikkelen van een RS-bumber voor de sedan er al vlot uit volgens mij.
Easy>
Station: RS6 Avant
Sedan : M5
@agera: * knikt heftig instemmend ja *
Komt het niet dat je rs gelijkt koppelt aan avant omdat de eerste de rs2 zo uitkwam. Nu kom je daar eigenlijk niet meer vanaf. Want de sedan is eigenlijk net zo vet.
Trieste zaak, de sedan is zoveel mooier (en ook nog specialer). BMW en Mercedes bieden het model wel gewoon aan naast hun gepeperde vierdeurs coupé. Misschien komt Audi er nog op terug.
sedan + avant ..
waar hebben jullie het over ..
zijn dat andere benamingen voor coupe + shooting break ofzo ??
@lincoln: Laat me je helpen, vriend! :)
Avant is een plaats (town) in de Amerikaanse staat Oklahoma, en valt bestuurlijk gezien onder Osage County.
Sedan is een Frans stadje aan de Maas en een onder-prefectuur van het departement Ardennes.
Opmerkelijk, ik vind de sedan VÉÉL mooier. Maar goed, dat hele lifestyle combi idee is bij mij nooit geland. Van mijn auto zie ik vaker een Sportwagon rijden dan een Berline, wat ik ook nooit heb gesnapt.