
Maak kennis met het eerste Neue Klasse-model van BMW.
Twee jaar geleden onthulde BMW op de IAA de Vision Neue Klasse. Nu is het dan zover: het eerste Neue Klasse-productiemodel is hier! En dat is niet de nieuwe 3 Serie, maar de nieuwe iX3. Dit is dus een zeer belangrijke onthulling voor BMW.
Nieuwe designtaal
De nieuwe iX3 is de productieversie van de Vision Neue Klasse X, die vorig jaar werd onthuld. Deze oogde vrij futuristisch, maar toch gaat de concept car met slechts minimale aanpassingen in productie. De auto heeft nu deurgrepen en normale spiegels in plaats van camera’s, maar verder is het bijna één op één de concept car.
Met de Neue Klasse-modellen – en dus de iX3 – introduceert BMW een compleet nieuwe designtaal. Het design is heel clean, zonder overbodige lijnen of vouwen. Ook de grote nieren zijn verleden tijd. Dit lijkt een nieuwe trend te worden, want ook Audi lanceerde met de Concept C een überclean design met een kleinere grille. Wat helaas wel blijft is de kermisverlichting.




Technologie
Het draait bij de Neue Klasse niet alleen om design, ook op technologisch gebied zet BMW serieuze stappen. Waar de huidige iX3 520 kilometer range heeft, haalt de nieuwe iX3 805 kilometer volgens de WLTP. Daar is wel een flinke accu voor nodig (108,7 kWh), maar toch.
Ook belangrijk is de laadsnelheid. BMW was tot op heden geen uitblinker op dit vlak. Met de iX3 brengen ze daar in één klap verandering in. Dankzij 800V kan de iX3 tot wel 400 kW snelladen. Daarmee is het alvast een geduchte kandidaat voor ons volgende WK Snelladen.
BMW lanceert eerst iX3 50 xDrive. Deze heeft zoals gezegd 805 km range en verder kun je rekenen op 469 pk en vierwielaandrijving. Het moge duidelijk zijn dat dit niet de instapper is. In een later stadium zullen er nog meer varianten volgen.


Interieur
In het interieur zijn er ook grote veranderingen. BMW is echt met een blanco vel papier begonnen. Het Curved Display is verdwenen, in plaats daarvan zien we een parallellogramvormig scherm in het midden. Bovendien is er bovenop het dashboard een smal scherm wat over de hele breedte van het dashboard loopt.
Dit panoramascherm vervangt het traditionele instrumentarium. Op die manier hoef je je ogen niet ver van de weg te halen als bestuurder. Optioneel is er ook nog een speciaal 3D Head-Up Display, die onder meer navigatie op de weg kan projecteren.
BMW laat er geen gras over groeien, want de nieuwe iX3 moet nog dit najaar in productie gaan. De auto zal van de band rollen in een gloednieuwe fabriek in Hongarije. Als het goed is kunnen we tegen die tijd vertellen wat de iX3 moet gaan kosten.





Livestream gekeken, zeer veelbelovend apparaat. Prijzen lijken scherp te zijn tov de concurrentie. Denk dat ik dit ding blind ga bestellen, net zoals ik destijds met mn i4 gedaan heb.
Heb je al prijzen gezien?
In Duitsland ja. Configurator staat daar al live.
Configurator in NL ook online (beetje verborgen onder ‘elektronisch rijden’ en ‘BMW neue klasse’. De 50x drive vanaf €70,5k. Komen in de toekomst nog goedkopere modellen. Ik heb de aanvraag al verstuurd – mooi apparaat!
Dan is 60K wel haalbaar met een kleinere accu en 2WD.. Komen de opties er nog wel bij :-(
Ben benieuwd wat ik nog terug krijg voor m’n M50…zal wel schrikbarend zijn.
De goedkoopste bij een dealer is een 2022 voor 42K met 122K op de teller.. Een wat ‘frissere’ met 60K op de teller doet nog 47K..
Niet slecht
Dit is een BMW die ik mooi vind! Ze hebben een duidelijke andere weg ingeslagen.
Benieuwd naar de prijzen
Tof, ben benieuwd hoe het het in het echt smoelt
We hadden niet echt een Tesla killer meer nodig, maar dit is er wel een! Qua techniek is dit echt wel op een ander niveau, en de prijs komt volgens bronnen (4k full screen full length) niet ver boven de Model Y te liggen. Maar ik ben vooral benieuwd naar de i3, die op het podium al even geteased werd.
Precies, dat is waar het spannend wordt. Technisch zit BMW duidelijk op een hoger niveau, maar qua prijs/opties wordt het tricky. Tesla biedt met de Performance en full options gewoon een ongeëvenaarde value, terwijl BMW’s optiesnelheid je snel 15–20k extra kan kosten. Qua designtaal en kwaliteit heeft deze BMW zijn konijnentandjes wel voor ;) De i3 kan interessant worden, maar voor nu blijft Tesla moeilijk te kloppen wat prijs/prestatie betreft.
Dat is toch wel teleurstellend vwb design, zeker het interieur….108kwh batterijen…..dat is wel erg veel om een goede actieradius te bereiken. Wat weegt deze auto??????
Als Bmw fan en ook diverse gehad, is dit toch weer stap achteruit qua ‘ uitstraling’, oogt goedkoop, te glad, interieur 13 in 12.
Denk dat Neue klasse design vooral beklijft op een sedan…..minder op een Suv…
805 km wltp (bmw ix3 50x drive) met 108,7 kwh batterij geeft ongeveer 13,5 kwh/100 km
568 km wltp (vergelijkbare model y long range juniper awd) met 75 kwh geeft ongeveer 13,2 kwh/100 km
De grote batterij moet geen inefficientie verbloemen, er is gewoon gekozen voor een versie met een heel groot rijbereik.
Vermoed dat er ook nog wel kleinere batterijen zullen volgen want 110 kwh is inderdaad wel erg riant.
2360 kg
holy f#ck…
Wat? Weet je wel wat 13 in een dozijn betekent? Want zo’n display rand over heel de breedte, een niet rechthoekig centraal scherm en een stuurwiel met vier spaken vindt je buiten China nog nergens. Het oogt uiterst modern.
Flinke batterij, flinke snellaad prestaties en flinke actieradius, helemaal goed. Van buiten vind ik de wagen meh maar van binnen fantastisch.
Als het dan toch allemaal schermen moeten zijn, dan zo. Vind het best knap dat ze met het grote scherm in het midden, de illusie hebben weten te creëren dat het dashboard naar de bestuurder is gedraaid. Nieuwerwets, met respect voor het verleden:).
Wat een indrukwekkende iX3! Elektrisch, stijlvol, razendsnel opladen en BMW-typisch rijplezier. De Nieuwe Klasse belooft veel, kan niet wachten op de volgende modellen.
Mooi!
Zou het nieuwe instrumentarium zonder leesbril goed te gebruiken zijn?
Leesbrillen zijn voor dichtbij, dit staat ver weg en zou dus juist goed te gebruiken moeten zijn.
Ik vind de auto behoorlijk lelijk, maar ben vooral benieuwd hoe dit design op een sedan of station smoelt. Want de i3 renders vond ik er wel weer prima uit zien. Weet niet, maar vind het er op zo’n crossover niet helemaal lekker uit komen.
Ik had hetzelfde toen ik de renders/foto’s van de nieuwe X3 zag. Maar heb deze onlangs in het echt zien rijden, en moet mijn mening toch bijstellen. Daarom wacht ik even af hoe deze in het echt oogt.
Oh die vind ik ook niks, maar ik denk dat het ook vooral komt omdat ik crossovers gewoonweg geen mooie klasse auto’s vind. Het is allemaal te groot en in your face zeg maar. Ik zie liever een eleganter design, aerodynamica, en die twee zaken zijn sowieso lastig als je een crossover bouwt, want die zijn hoog en hebben een motorkap ter hoogte van je heupen.
Eens, daarom als het dan toch een doos op wielen moet zijn, dan liever eentje die in your face is. En als dat wat meet elegante modellen mogelijk maakt is dat alleen maar een win in mijn optiek.
Wat een lelijke varkensneus weer. Als de oude nieren niet meer mogen dan laat die dingen gewoon helemaal weg, die verticale dingen zijn echt spuuglelijk.
Behalve dat minimalistische interieur vind ik ‘m voor een SUV aardig geslaagd!
Wat een prachtige design & techniek van grootmacht BMW 👌
Bijzonder geslaagd!!
Nice! Die gaat op de lijst voor volgende auto.
Zeer indrukwekkend. Ik kijk er naar uit.
Dit is voor mij een gevalletje van: dit moet ik in het echt zien.
In de configurator word ik ook niet blij van de kleuren die leverbaar zijn, troosteloze boel op dit moment.
Voor het eerst in 20 jaar weer eens een mooie BMW!
Mooi front. Veel beter dan op de eerdere spypics. Zo’n SUV is niet superelegant maar toch een mooie aanzet tot meer. De WLTP is heel goed.