• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW vindt zichzelf opnieuw uit met de nieuwe iX3!

Auteur: machielvdd, gepost 5 september 2025 om 11:52 – 34 Reacties

Nieuwe BMW iX3

Maak kennis met het eerste Neue Klasse-model van BMW.

Twee jaar geleden onthulde BMW op de IAA de Vision Neue Klasse. Nu is het dan zover: het eerste Neue Klasse-productiemodel is hier! En dat is niet de nieuwe 3 Serie, maar de nieuwe iX3. Dit is dus een zeer belangrijke onthulling voor BMW.

Nieuwe designtaal

De nieuwe iX3 is de productieversie van de Vision Neue Klasse X, die vorig jaar werd onthuld. Deze oogde vrij futuristisch, maar toch gaat de concept car met slechts minimale aanpassingen in productie. De auto heeft nu deurgrepen en normale spiegels in plaats van camera’s, maar verder is het bijna één op één de concept car.

Met de Neue Klasse-modellen – en dus de iX3 – introduceert BMW een compleet nieuwe designtaal. Het design is heel clean, zonder overbodige lijnen of vouwen. Ook de grote nieren zijn verleden tijd. Dit lijkt een nieuwe trend te worden, want ook Audi lanceerde met de Concept C een überclean design met een kleinere grille. Wat helaas wel blijft is de kermisverlichting.

Nieuwe BMW iX3
Nieuwe BMW iX3
Nieuwe BMW iX3
Nieuwe BMW iX3

Technologie

Het draait bij de Neue Klasse niet alleen om design, ook op technologisch gebied zet BMW serieuze stappen. Waar de huidige iX3 520 kilometer range heeft, haalt de nieuwe iX3 805 kilometer volgens de WLTP. Daar is wel een flinke accu voor nodig (108,7 kWh), maar toch.

Ook belangrijk is de laadsnelheid. BMW was tot op heden geen uitblinker op dit vlak. Met de iX3 brengen ze daar in één klap verandering in. Dankzij 800V kan de iX3 tot wel 400 kW snelladen. Daarmee is het alvast een geduchte kandidaat voor ons volgende WK Snelladen.

BMW lanceert eerst iX3 50 xDrive. Deze heeft zoals gezegd 805 km range en verder kun je rekenen op 469 pk en vierwielaandrijving. Het moge duidelijk zijn dat dit niet de instapper is. In een later stadium zullen er nog meer varianten volgen.

Interieur

In het interieur zijn er ook grote veranderingen. BMW is echt met een blanco vel papier begonnen. Het Curved Display is verdwenen, in plaats daarvan zien we een parallellogramvormig scherm in het midden. Bovendien is er bovenop het dashboard een smal scherm wat over de hele breedte van het dashboard loopt.

Dit panoramascherm vervangt het traditionele instrumentarium. Op die manier hoef je je ogen niet ver van de weg te halen als bestuurder. Optioneel is er ook nog een speciaal 3D Head-Up Display, die onder meer navigatie op de weg kan projecteren.

BMW laat er geen gras over groeien, want de nieuwe iX3 moet nog dit najaar in productie gaan. De auto zal van de band rollen in een gloednieuwe fabriek in Hongarije. Als het goed is kunnen we tegen die tijd vertellen wat de iX3 moet gaan kosten.

Ook interessant!

  • BMW iX3 niet meer te bestellen
  • Nieuwe generatie BMW's krijgt géén instrumentarium
  • Video: BMW Neue Klasse in Amsterdam?
  • Crash: BMW Neue Klasse-prototype rijdt bus aan en belandt in de sloot

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Elektrisch, ix3, Neue-Klasse

Vorig bericht: « Video: Plotselinge file eindigt in aanrijding
Volgend bericht: Is dit de redding van de waterstofauto? »

Lees Interacties

Reacties

  1. camber24 zegt

    5 september 2025 om 11:56

    Livestream gekeken, zeer veelbelovend apparaat. Prijzen lijken scherp te zijn tov de concurrentie. Denk dat ik dit ding blind ga bestellen, net zoals ik destijds met mn i4 gedaan heb.

    Login om te reageren
    • blogie zegt

      5 september 2025 om 12:04

      Heb je al prijzen gezien?

      Login om te reageren
      • camber24 zegt

        5 september 2025 om 12:33

        In Duitsland ja. Configurator staat daar al live.

        Login om te reageren
        • Rutger zegt

          5 september 2025 om 13:33

          Configurator in NL ook online (beetje verborgen onder ‘elektronisch rijden’ en ‘BMW neue klasse’. De 50x drive vanaf €70,5k. Komen in de toekomst nog goedkopere modellen. Ik heb de aanvraag al verstuurd – mooi apparaat!

          Login om te reageren
          • PunicaOase zegt

            5 september 2025 om 14:11

            Dan is 60K wel haalbaar met een kleinere accu en 2WD.. Komen de opties er nog wel bij :-(

            Login om te reageren
    • ghost zegt

      5 september 2025 om 13:15

      Ben benieuwd wat ik nog terug krijg voor m’n M50…zal wel schrikbarend zijn.

      Login om te reageren
      • PunicaOase zegt

        5 september 2025 om 14:09

        De goedkoopste bij een dealer is een 2022 voor 42K met 122K op de teller.. Een wat ‘frissere’ met 60K op de teller doet nog 47K..

        Login om te reageren
  2. alpacatje zegt

    5 september 2025 om 11:58

    Niet slecht

    Login om te reageren
  3. tortuga zegt

    5 september 2025 om 12:03

    Dit is een BMW die ik mooi vind! Ze hebben een duidelijke andere weg ingeslagen.
    Benieuwd naar de prijzen

    Login om te reageren
  4. BisheLowke zegt

    5 september 2025 om 12:05

    Tof, ben benieuwd hoe het het in het echt smoelt

    Login om te reageren
  5. Mocha Joe zegt

    5 september 2025 om 12:07

    We hadden niet echt een Tesla killer meer nodig, maar dit is er wel een! Qua techniek is dit echt wel op een ander niveau, en de prijs komt volgens bronnen (4k full screen full length) niet ver boven de Model Y te liggen. Maar ik ben vooral benieuwd naar de i3, die op het podium al even geteased werd.

    Login om te reageren
    • xavierwest zegt

      5 september 2025 om 12:26

      Precies, dat is waar het spannend wordt. Technisch zit BMW duidelijk op een hoger niveau, maar qua prijs/opties wordt het tricky. Tesla biedt met de Performance en full options gewoon een ongeëvenaarde value, terwijl BMW’s optiesnelheid je snel 15–20k extra kan kosten. Qua designtaal en kwaliteit heeft deze BMW zijn konijnentandjes wel voor ;) De i3 kan interessant worden, maar voor nu blijft Tesla moeilijk te kloppen wat prijs/prestatie betreft.

      Login om te reageren
  6. cdlop01 zegt

    5 september 2025 om 12:14

    Dat is toch wel teleurstellend vwb design, zeker het interieur….108kwh batterijen…..dat is wel erg veel om een goede actieradius te bereiken. Wat weegt deze auto??????

    Als Bmw fan en ook diverse gehad, is dit toch weer stap achteruit qua ‘ uitstraling’, oogt goedkoop, te glad, interieur 13 in 12.

    Denk dat Neue klasse design vooral beklijft op een sedan…..minder op een Suv…

    Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      5 september 2025 om 12:46

      805 km wltp (bmw ix3 50x drive) met 108,7 kwh batterij geeft ongeveer 13,5 kwh/100 km
      568 km wltp (vergelijkbare model y long range juniper awd) met 75 kwh geeft ongeveer 13,2 kwh/100 km

      De grote batterij moet geen inefficientie verbloemen, er is gewoon gekozen voor een versie met een heel groot rijbereik.
      Vermoed dat er ook nog wel kleinere batterijen zullen volgen want 110 kwh is inderdaad wel erg riant.

      Login om te reageren
    • Sir_Vmax zegt

      5 september 2025 om 13:57

      2360 kg

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        5 september 2025 om 22:24

        holy f#ck…

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 september 2025 om 18:07

      Wat? Weet je wel wat 13 in een dozijn betekent? Want zo’n display rand over heel de breedte, een niet rechthoekig centraal scherm en een stuurwiel met vier spaken vindt je buiten China nog nergens. Het oogt uiterst modern.
      Flinke batterij, flinke snellaad prestaties en flinke actieradius, helemaal goed. Van buiten vind ik de wagen meh maar van binnen fantastisch.

      Login om te reageren
  7. jcjc zegt

    5 september 2025 om 12:16

    Als het dan toch allemaal schermen moeten zijn, dan zo. Vind het best knap dat ze met het grote scherm in het midden, de illusie hebben weten te creëren dat het dashboard naar de bestuurder is gedraaid. Nieuwerwets, met respect voor het verleden:).

    Login om te reageren
  8. xavierwest zegt

    5 september 2025 om 12:18

    Wat een indrukwekkende iX3! Elektrisch, stijlvol, razendsnel opladen en BMW-typisch rijplezier. De Nieuwe Klasse belooft veel, kan niet wachten op de volgende modellen.

    Login om te reageren
  9. marh zegt

    5 september 2025 om 12:19

    Mooi!
    Zou het nieuwe instrumentarium zonder leesbril goed te gebruiken zijn?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 september 2025 om 18:10

      Leesbrillen zijn voor dichtbij, dit staat ver weg en zou dus juist goed te gebruiken moeten zijn.

      Login om te reageren
  10. Johanneke zegt

    5 september 2025 om 12:21

    Ik vind de auto behoorlijk lelijk, maar ben vooral benieuwd hoe dit design op een sedan of station smoelt. Want de i3 renders vond ik er wel weer prima uit zien. Weet niet, maar vind het er op zo’n crossover niet helemaal lekker uit komen.

    Login om te reageren
    • flow82 zegt

      5 september 2025 om 12:28

      Ik had hetzelfde toen ik de renders/foto’s van de nieuwe X3 zag. Maar heb deze onlangs in het echt zien rijden, en moet mijn mening toch bijstellen. Daarom wacht ik even af hoe deze in het echt oogt.

      Login om te reageren
      • Johanneke zegt

        5 september 2025 om 12:53

        Oh die vind ik ook niks, maar ik denk dat het ook vooral komt omdat ik crossovers gewoonweg geen mooie klasse auto’s vind. Het is allemaal te groot en in your face zeg maar. Ik zie liever een eleganter design, aerodynamica, en die twee zaken zijn sowieso lastig als je een crossover bouwt, want die zijn hoog en hebben een motorkap ter hoogte van je heupen.

        Login om te reageren
        • flow82 zegt

          5 september 2025 om 21:49

          Eens, daarom als het dan toch een doos op wielen moet zijn, dan liever eentje die in your face is. En als dat wat meet elegante modellen mogelijk maakt is dat alleen maar een win in mijn optiek.

          Login om te reageren
  11. alcantara zegt

    5 september 2025 om 12:36

    Wat een lelijke varkensneus weer. Als de oude nieren niet meer mogen dan laat die dingen gewoon helemaal weg, die verticale dingen zijn echt spuuglelijk.

    Login om te reageren
  12. racerx zegt

    5 september 2025 om 12:52

    Behalve dat minimalistische interieur vind ik ‘m voor een SUV aardig geslaagd!

    Login om te reageren
  13. neymar zegt

    5 september 2025 om 13:06

    Wat een prachtige design & techniek van grootmacht BMW 👌

    Login om te reageren
  14. str8six zegt

    5 september 2025 om 13:18

    Bijzonder geslaagd!!

    Login om te reageren
  15. PunicaOase zegt

    5 september 2025 om 13:57

    Nice! Die gaat op de lijst voor volgende auto.

    Login om te reageren
  16. Wijze_Willie zegt

    5 september 2025 om 14:01

    Zeer indrukwekkend. Ik kijk er naar uit.

    Login om te reageren
  17. lecomte zegt

    5 september 2025 om 14:29

    Dit is voor mij een gevalletje van: dit moet ik in het echt zien.
    In de configurator word ik ook niet blij van de kleuren die leverbaar zijn, troosteloze boel op dit moment.

    Login om te reageren
  18. audirs3 zegt

    5 september 2025 om 22:44

    Voor het eerst in 20 jaar weer eens een mooie BMW!

    Login om te reageren
  19. verdebosco zegt

    6 september 2025 om 10:56

    Mooi front. Veel beter dan op de eerdere spypics. Zo’n SUV is niet superelegant maar toch een mooie aanzet tot meer. De WLTP is heel goed.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North