
Ken je het verhaal van die brug die op instorten stond?
Weet je nog? Die brug die op instorten stond? Nou die ligt er nog steeds. Uiteraard dusdanig opgelapt dat je er weer gewoon veilig overheen kunt rijden, maar dat de brug aan het einde van zijn levensduur is mag algemeen bekend zijn.
De snelweg A27 wordt momenteel (eindelijk) aangepakt en ook de brug bij Gorinchem moet op termijn toch echt worden vervangen door een nieuwe en bredere brug. Die werkzaamheden blijken echter veel duurder te zijn dan begroot en ook nog eens veel langer te gaan duren. Voor 2031 liggen er geen nieuwe Merwedebruggen. Wanneer wel is nog niet helemaal duidelijk.
Oplappen Merwedebrug
Tot die tijd moet de huidige (beroemd van de fileberichten) brug bij Gorinchem het volhouden. De brug wordt nauwlettend in de gaten gehouden door Rijkswaterstaat na het debacle van al weer bijna tien jaar geleden.
Regelmatig afsluitingen dus. Zo-ook dit weekeinde. Vanavond om 21 uur gaat de brug dicht tot zaterdagochtend en ook van maandag op dinsdagnacht is de brug dicht.
Er zijn reparaties nodig aan de voegovergangen en dat wordt vannacht gedaan. Van maandag op dinsdag is het tijd voor een grondige inspectie van alle technische installaties van de oude brug.
Omrijden
Was je van plan om vanavond te gaan stappen in Breda, dan moet je dus omrijden via de A2 of de A16. En volgend weekeinde (12 t/m 15 september) is de A27 tussen Knooppunt Everdingen en Knooppunt Gorinchem ook in twee richtingen dicht, dus dan kun je er ook niet langs.
Rijkswaterstaat is druk met het heel houden van de brug bij Gorinchem want nieuwe bruggen zijn er dus nog lang niet. Na de ellende in 2016 werden nieuwe bruggen beloofd in 2029, wat 2031 werd en nu dus nog later. We zullen dus nog wel vaker last hebben van werkzaamheden en afsluitingen van de “brug bij Gorinchem”.
Foto Merwedebrug via Rijkswaterstaat





Ik herhaal…. Dat staat er met enige regelmaat bij. Kunnen julie niets anders verzinnen? Of beter nog gewoon weglaten.
Dat noemen ze taalarmoede
Maar wat nu als al die wegwerkers ook dit advies volgen? Dan gebeurt er helemaal niks.
On topic : het is natuurlijk een beetje idioot dat we in de jaren 50 en 60 al die bruggen hebben geplaatst en geen potje hebben aangelegd voor vervanging, wetende dat ze een jaar of 70 mee zouden gaan. Ook gek is dat RWS geen eigen aannemersbedrijf heeft en nu constant alles moet tenderen. Dat wordt alleen maar duurder.
Waarom zou je als politiek besluiten om een potje aan te leggen voor iets dat over 70 jaar speelt? Dat kost geld en is lastig te verkopen aan je achterban. Maar bovenal zit jij als politicus toch niet meer in de politiek na 70 jaar?
En geen aanemersbedrijf… in het theorieboekje stond dat openbaar aanbesteden goedkoper zou zijn 😅Dat je dan situaties krijgt zoals bijv met het OV in Zeeland had niemand kunnen voorzien, helemaal niemand!
In de jaren 50 en 60 konden ze het geld gewoon ophoesten voor die bruggen. Dat kan natuurlijk nog steeds. Alleen dan moet je als politicus wel wat rechtse of linkse hobbies schrappen. Investeren in infrastructuur is investeren in de economie.
@rwdftw
Geen potje? Er komt potverdikke per jaar ruim 7miljard aan accijns op brandstof en olie binnen.
Daarnaast nog 1,5miljard aan bpm
En ook nog bijna 8 miljard aan mrb….
Denk dat het potje groot genoeg is om 4 merwedebruggen neer te leggen en 2x 6baans er bij van Utrecht tot aan de a58 Gewoon om geleden tijdverlies weer goed te maken (met 160km/u als cadeautje)