Is dit de zeldzaamste klassieker op Marktplaats?

Auteur: , 6 Reacties

Het zal mij verbazen als er nog meerdere exemplaren in Nederland rondrijden. Maar wat een VET ding!

Zeer zeldzame klassieker

Ik heb al eens bekend een zwak te hebben voor oude busjes en hoewel dit strikt genomen geen busje is, heb ik er wel degelijk een zwak voor. Je kijkt hier naar de tweede generatie Toyota Dyna (K170), die tussen 1963 en 1968 gebouwd werd. Doorklikkers zullen reeds gezien hebben dat de auto word aangeboden als een exemplaar uit 1973, maar toen zag de Dyna er al heel anders uit.

Toyota Dyna

Aangezien de meeste bedrijfsauto’s behoorlijk hard moeten werken, belanden ze sneller dan personenenauto’s op sloperijen of verdwijnen ze in de export. Voeg daarbij dat Toyota in de jaren ’60 in ons land nog een zeer kleine speler was en je kijkt hier misschien wel naar de enige overgebleven Toyota Dyna van deze generatie. Tot enkele jaren terug was de firma Zuurman een Toyota-garage in Winschoten, afgaande op de ietwat vergane stickers op de Dyna zaten ze voorheen in het nabijgelegen Vlagtwedde. De auto heeft kennelijk dienstgedaan als service-auto, wat een mogelijke verklaring is voor de lage kilometerstand. De vijfcijferige teller kan natuurlijk éék al een of meerdere keren rond zijn gegaan, al zal dat voor de bedrijfszekerheid waarschijnlijk weinig uitmaken.

Toyota Dyna

Voor 3500 euro is dit stukje Japanse automobiele historie de jouwe. Misschien een aardige toevoeging voor de Louwman Collectie?



6 reacties

Heb dat ding ooit nog wel gezien in de omgeving van Vlagtwedde, toen stond-ie er ook in die staat bij.
Leuke wagen.

Nooit eentje in NL gezien, terwijl ze in Indo bij bosjes rond rijden. Net als hun afgeleiden de Daihatsu Delta en Hino Dutro
Oude bedrijfswagens zijn altijd vet. Het rijdt voor geen meter, is langzaam en lawaaiig. Maar het zijn vaak ook zeldzame dingen die vol charme zitten, en ze zijn ook nog eens betaalbaar vaak. Deze is geen uitzondering, heerlijk!
Het neusje lijkt me duidelijk geïnspireerd op de Ford Falcon Minvan / Mercury Econoline van de eerste generatie. In die jaren waren de Japanners duidelijk nog niet vies van een beetje copy-pasten zoals de Chinezen daar anno nu zo bedreven in zijn.

Desondanks is dit een prachtig ding om te zien. Het patina van de verweerde belettering staat hem ook erg goed. Ik zeg: technisch in orde maken, een goeie Dinitrol-behandeling en een opnieuw bekleedde bank er in. Zo hoeft oldtimer rijden echt niet de kop te kosten.
Wauw.. Ik moet er twee hele minuten rijden voor overhebben, maar dan kan ik Louwman even een trophycar door de neus boren.
Catch me if you can, assholelijer.
Leuke vondst! Ik kende deze Toyota helemaal niet. Ziet er wel afgeragd uit en aan onderdelen komen, wordt een interessante sport…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).