Jeugdsentiment: de 13 leukste bestelbusjes van weleer

Auteur: , 77 Reacties

Ooit en masse te zien op onze wegen, nu bijna volledig uitgestorven. Het lot dat de meeste bestelbussen staat te wachten, tenzij ze nog even door mogen als foodtruck...

Citroën HY

Stiekem heb ik een zwak voor oude bestelbusjes. Van die goudeerlijke werkpaarden, waarbij vorm volledig ondergeschikt was aan functie. En hoe vaak je sommige modellen vroeger ook zag rijden, op een gegeven moment sterven ze vrijwel uit. Moegestreden, weggeroest, opgereden. Slechts een enkeling overleeft, vaak als camper of -als ze oud genoeg zijn- als foodtruck. Ik kijk daar met gemengde gevoelens naar, ergens is het mooi dat dit soort auto’s bewaard blijven, anderzijds zie ik ze liever in originele staat, zoals de bakker, slager of timmerman ze destijds gebruikten. Gelukkig hebben we de foto’s nog!

Mercedes 209D
Mercedes 209D

Fiat 238
Fiat 238

Opel/Bedford Blitz
Opel Blitz

Peugeot J7
Peugeot J7

Daf 400-Serie
Daf 400

Toyota Hiace
Toyota Hiace

Fiat Talento (Ducato met korte wielbasis)
Fiat Talento

Citroën HY
Citroen HY

Suzuki Super Carry
Suzuki Super Carry

Renault Master
Renault Master

Volkswagen LT
Volkswagen LT

Ford Transit
Ford Transit

Geen Volkswagen Transporter? Nee, die kent iedereen ondertussen wel (of toch niet?). Die heeft zijn plekje in de geschiedenisboeken ruimschoots verdiend. Bovenstaande busjes werkten echter net zo hard (of harder) en trouw voor hun baasjes en verdienen dus ook wat eer. Dit lijstje is overigens allesbehalve compleet, het zijn wat favorieten van ondergetekenden en jullie aller @willeme. Vul het lijstje dus vooral aan en geef het vergeten bestelbusje wat liefde!



77 reacties

Citroen HY… Mooier dan de VW!
@draadloos: Ja en in 1948 al met motor voorin, voorwielaandrijving en lage, vlakke laadvloer. Waar anderen pas decennia later mee kwamen. Nou ja, de Renault Estafette en 1959 en alle overigen pas in de jaren 70 en 80.
@henkp1:
Ik kan begrijpen waarom een vlak laadruim een voordeel is als je paletten moet laden. Maar bij mij is net RWD en motor op de achter as die de doorslag gegeven heeft bij de keuze van een Transporter.
@shiva: Dat kan, al begrijp ik de motivatie daarvoor niet. De laadruimte van de Transporter was veel beperkter dan bij z’n concurrenten en de wegligging, zeker leeg/met weinig gewicht, is helemaal verschrikkelijk slecht. Bij hard remmen sloeg dat ding gewoon over de kop.
@henkp1:
Ik ondervind echt geen probleem met de weg ligging. Ik rij wel een T3 deze heeft een betere wegligging en is stabieler dan zijn voorgangers. De bult is ook geen probleem. Mijn achterbank staat er net voor en als ik mijn zetels plat leg zijn deze even hoog en heb ik een platform waar ik een tweepersoons matras op leg.
Ik wou een compacte camper als eerste wagen ik twijfelde tussen een jaren 80 VW of mercedes bus. Voor de VW gekozen om dat ik een leuke ex bundeswehr tegenkwam. Verhoogd, cammo vlekken een extra reserve wiel en 5 extra lampen.
@henkp1: Sterker nog de nog modernere HY voorganger de TUB, had voor de oorlog al een vol-frontstuurcabine.
@draadloos: tot je er met enige regelmaat mee onderweg bent. Wat vloek ik vaak op die dingen.
Suzuky Carry!!! Een keer botsen en je benen zijn geamputeerd.. Ondanks dat heb ik dit altijd een grappig model gevonden
@kennone: Precies! Je knieën zijn de kreukelzone!
Die kleine busjes zijn inderdaad onwijs gaaf.
Eigenlijk moet je zo’n ding met een paar studenten kopen, ideaal karretje! Gaan behoorlijk wat kratjes in en het kost geen drol!
@123bat: en als je een scherpe bocht naar links of rechts neemt, lig je gewoon op je zij.. Geweldig!
@kennone: heb een subaru e-wagon gehad… Veel cooler
GMC Vandura.. Een zwartgrijze met een rode streep
De nieuwe Iveco Daily, die ziet er best goed uit!
De Renault Master met die aparte schuifdeur zie je nog af en toe in Frankrijk.
Die kleine busjes zijn ook grappig, je zit zowat op de vooras!
Hier nog een hele leuke reclameposter voor de Daihatsu Hijet: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/fe/e7/6e/fee76ef512657da16a3a1c563379c9d0.jpg
O mai die Fiat 238 en de Peugeot J7 en…. ooooh die transit
Bestond er daadwerkelijk iets als een “bedford blitz”? net zo iets als een porsche 9/11 ;-)
@super: bedoel je de datum 9/11 of gwn de 911?
@super:
Ja.
Omdat Bedford en Opel beiden GM zijn.
Maar omdat Opel geen Opel Blitz meer had, heeft men geprobeerd deze Bedford als Blitz in Duitsland te slijten.
Een bijzonder slechte bedrijfswagen overigens.
Hier de Duitse Opel Blitz laatste generatie :

https://c2.staticflickr.com/8/7420/12011417934_47495d7394_b.jpg
Zeldzaam, maar beginnen nu aardig wat waard te worden Alfa Romeo F12. Een van de leukste…. Lancia Jolly?
Die Transit, de Audi RS6 van zijn tijd.
@trustmeiamanengineer: “Scotland Yard once described the Transit as the “perfect getaway vehicle” used in “95 per cent of bank raids”.”
@trustmeiamanengineer: Kostelijk, toch?
Heb al enkele keren met een Transit Mk1 ex brandweer mogen rijden, verlengd, verhoogd, dubbellucht achteras, aangedreven door een machtige 1.7 V4…
90km/u doet voor dat ding echt pijn…
Maar het is leuk rijden, je hebt overal beziens.
En qua looks is het een stoer ding.
In de jaren’70 werkte ik bij een schoonmaakbedrijf, in tijd van 2 jaar rosten wij zo’n Toyota Hiace er doorheen, zelfs ermee op het circuit gereden tijdens een vrijrij sessie inclusief de ladders op het dak, gekkenwerk, maar ja 18 jaar en net je rijbewijs!
Wat te denken van die mercedes L408 / 508 “busjes” die volgens mij ook door de ME worden gebruikt…of als mobiel ziekenhuis. Enorme kolossen met fors walmende diesels, maar toch hebben ze wel wat!
209D moet 207d zijn……….
Dikke Berta.
Ze was vuurrood en kwam uit de wasmachine business, bij ene Miele vandaan toen ik haar voor mijn bedrijf kocht, de 207 Mercedes Diesel. Een korte hoge.
Vijf en negentig vond ze fijn en was het matje, Dikke Berta ging boven die snelheid gillen en brullen en je kon niet meer met je passagier praten .
Het hang en sluitwerk kwam regelrecht van de tekentafel van de militaire afdeling van Mercedes Benz, je kon een gemiddelde binnenvaart tanker aan een deur ophangen, de scharnier bewoog niet eens.
Dikke Berta was de legende in ons bedrijf, langzaam, maar altijd trouw, van bovenaan in Denemarken tot de haven van Barcelona, Berta deed het zonder mokken.

De kop van die Hyundai vertegenwoordiger zal ik nooit vergeten die dacht te scoren om me in een nieuw Koreaans koekblik te stoppen zo’n bere slechte i-200 bestel van hun,
hij dacht die wil wel van dat oude gebakkie af !
Ik vroeg aan hem wat er op de rechterachterdeur stond.
Mercedes Benz zei de man, goed, daar wou ik het ook maar bij houden antwoordde ik hem.
Later kwam er een Sprinter 213, en de naam was terecht voor die dingen :SPRINTER, dat kreng wilde alleen maar hard gaan en de kwaliteit van het lakwerk en het hang en sluitwerk stond niet in verhouding tot dat van Berta.
Berta is verkocht na vier honderd en zestig duizend trouwe kilometers aan een man wiens dochter paarden had en de bijbehorende paardentrailers. Ze heeft nog jaren in de paarden gezeten, voor ze naar een Marokkaanse boer is geëxporteerd !
Nooit heeft Mercedes meer zo;n fijne bedrijfswagen gebouwd, het stuur zo groot als een pannenkoek, de stoel de hele ambiance onthaastte je gewoon. Berta was Berta punt uit !
@desjonnies: ik heb deze Mercedes nog als camper, over een paar weekjes mag ie weer de schuur uit
@desjonnies: Pas recent ben ik me gaan realiseren wat een geweldig ding die T1/TN Mercedes is. Sinds een paar maanden let ik er wat meer op en zet ik ze altijd op de foto. Veel van wat er nu rijdt is geïmporteerd, de Nederlanders zijn aardig op gereden.
Zo’n Hi-Ace staat nog wel op mijn lijstje, voor de fun.

Een HY had ik jarenlang op mijn wishlist, maar die associeer ik helaas alleen nog maar echt met foodtruck-festivals :(
@awesome: Die Toyota’s zijn moeilijk te vinden, sporadisch zie er wel eens een in zuidelijke landen te koop staan, zijn dan al decennia lang als kippenren gebruikt, dus dan weet het wel.
@toniominestrone: helaas wel, die uit mijn link is nog aardig aan de prijs om voor de fun te hebben :(
Die fiat 238 doet me een beetje denken aan de Mercedes Renntransporter
HY-busjes, altijd leuk! Heb het vgm al eens eerder gezegd, maar hier in Amstelveen staat er iedere vrijdag zo’n HY typische Franse etenswaren enz te verkopen. Zeer leuk gezicht.

Die Carry’s rijden nog en masse rond in Indo. Daar gebruiken we ze gewoon als vorm van OV. Dus ja van weleer…

In het lijst mis ik nog wat Amerikanen:

Een ouwe Chevy 3100 panel van… ed
Ik mis de Mitsubishi L300, gaaf door lelijkheid en niet stuk te krijgen
@bmwe81: onze L300 (2l benzine) heeft de 65000km niet overtroffen… En werd een kapotte koppakking naar Afrika gestuurd…
@bmwe81: Ik heb nog een Mitsubishi L300 2.5D met Frankia camper-opbouw (19 van de 20 keer dat je de L300 tegenwoordig tegenkomt is met camper-opbouw, meestal van Frankia).

Voor de rest heb ik altijd redelijk vlotte wagens >250pk, maar wat een genot om met zo’n zwalkende (de vering lijkt geïnspireerd op het “weggedrag” van een drijvend vlot) onthaaster op pad te zijn! Deze wagen heeft me geleerd dat de reis zelf óók je bestemming kan zijn.

Omdat ik nog wel eens de wildebras uit hang – some things never change ;) – schors ik hem in de koudere maanden niet, zodat hij ook dienst kan doen als BOB-vriendelijke afterparty-crashplek.

Versnellingsbak en cardanas zijn afgelopen twee jaar vervangen, en ik ben hier en daar wat plekjes aan het bijwerken, maar de bodem is nog keihard en de techniek lijkt er nog heel wat jaartjes tegenaan te kunnen.

Gebruikte onderdelen wordt steeds lastiger, want iedere L300 (loop of sloop) die te koop staat wordt naar Afrika geëxporteerd, waar ze nog tonnen rijden met 4 meter hooi, waar bovenop vervolgens 15 personen, 4 stuks kleinvee, 20 kippen en 3 brommers meeliften
Heb onlangs nog zo’n Mercedes gehad. Die bleef maar doorgaan. Goed onderhouden, vooral met roestpreventie, kunnen ze nog eeuwig mee.

Pas zag ik ook nog een aannemer ermee rijden, dat busje was echt in topstaat. Zelfs in de groenvoorziening zag ik er nog eentje. Schakelen gaat nog soepel als je het schakelsysteem goed invet.

Alleen die eeuwige speling in het stuurhuis wat ze standaard hebben…

Soms denk ik weleens, waarom hebben ze niet ipv de Citan gewoon een ouderwets simpel en betrouwbaar bestelautootje gemaakt in de geest van die oude bus..
Tja, de T1 en T2 zijn inmiddels heilig verklaard dus horen niet in het rijtje thuis. Toch vind ik die wel het gaafst. Vooral de T2 facelift van Oettinger.
@dutchdriftking: volgens mij is dat de t3
De henschel mercedes de voorloper van de 207 zag je ook veel vroegah
@wernerv8: dat was toch de Hanomag? De Hanomag-Henschel werd overigens ook als Hanomag-Mercedes verkocht, dat dan weer wel.

Je ziet ze af en toe nog wel eens met camperopbouw.
Pa had een ‘zaak’ en bestelwagen dus ik ben met busjes opgevoed.
De 238 FIAT was een geweldenaar, eigenlijk een van de meest legendarische bestelwagens ooit, daarom wil ik graag het een en ander toelichten.
Deze FIAT is niet een afgeleide van een FIAT personenwagen zoals zijn voorganger, maar heeft de techniek van de Autobianchi Primula.
Autobianchi is het eerste merk ter wereld geweest dat bij een voorwielaandrijver de motor NAAST de versnellingsbak heeft geplaatst, de Mini en Peugeot 204 hadden de motor OP de versnellingsbak staan.
De 238 had dus FWD en daarom een lage laadvloer en niet die idiote nutteloze bult als bij de Volkswagen Transporter.
De FIAT reed vele malen beter dan de VW, was vele malen sneller, vele malen gebruiksvriendelijker met laden en lossen maar had bovenal een fatsoenlijke verwarming !
Ik haat de Volkswagen Transporter tot de dag van vandaag, een kleine @desjonnies die ’s winters na een rit met vaders in de VW bus verkleumd uit dat kreng kwam, simpelweg omdat de verwarming van een VW bus nooooit werkte !

De J7 Peugeot reed ik verlengd en verhoogd als vakantiebaantje bij een speelautomaten handel, dat ding heette de teckel had een Indenor Diesel en ’s zomers reed ik met de schuifdeur open door stad en land en had je zo’n kettinkje om niet uit de wagen te flikkeren.
Die Diesels hadden een heel apart geluid maar knorden altijd lekker.
DIe J7 reed overigens tien keer fijner dan de zo geliefde Citroën H, dat vond ik maar een zwaar sturend en vooral zwaar remmend onding, pas op snelheid red zo’n H lekker, in de stad vond ik het een onding.

DAF 400 Diesel.
Mijn baas kocht er eentje.
Ik zei toen al : Koop een gebruikte Benz zo’n 508, maar nee hij wist het beter. een vriend reed Land Rover Diesel toen en ik gebruikte die LaRo best wel vaak.
Enfin die DAF wordt nieuw geleverd en ik zie de ouwe trouwe LaRo Diesel zitten en dacht : dat wordt niets; we reden veel afstanden en het moest daar altijd hard, zo snel mogelijk.
Na zo’n vijftigduizend kilometer lag er een enorme plas olie onder die pokke DAF, het ding was één bij elkaar geraapt zootje : LaRo Diesel, dashboard van en Austin Montego en de stoelen van een Austin Maestro, GEEN bedrijfswagen kwaliteit en de vering van een tank op rupsbanden.
Ik breng die DAF aar de dealer toe en mijn baas vraag ’s middags of ik niet wil informeren of de wagen klaar is. Ik bel op en er wordt me verteld dat er een nieuwe motor in moet.
Ik denk : Dat zoekt mijn baas maar uit met DAF ik ga er niet tussen zitten; wat bleek we kregen een nieuwe motor en moesten alleen de kosten van de beurt betalen.
Wat doet die eikel, die koopt nog zo’n kreng.
Dit waren zulke gruwelijk slechte bestelwagens, de Mercedes en de eerste serie Renault Masters waren tig keer beter ! Ik had daar een Duitse collega en die belde me ’s nachts om twee uur op : Ich staah hier bei Gent ien Belgie und de boes ist kapoet. Ik naar Gent toe om die gozer op te halen, ik had er uiteraard goed de pest in (net een nieuw vriendinnetje aan het proefrijden ) en kon hem gaan halen daar.
Enfin ik hem opgehaald en hij vertelde : Ich hoorde ein ploef alsof er een Champagne flesch werd oentkoerkt so ein gelaut was het.
Ik antwoorde droog: Ja, en toen was het feest !
@desjonnies:
Ik neem aan dat je het dan op luchtgekoelde VWs hebt waarvan de verwarming niet werkte. In mijn diesel T3 kan ik de verwarming niet op het maximum laten staan tenzij het vriest anders word het te warm.. Na een kilometer of 10..
C25 en verwanten.
Renault Estafette.
Maatje van me krijg bij z’n eerste baas zo’n Super Carry. Vol met gereedschap etc. Zijn grootste angst was een woonerf uitrijden. Want hij moest dan schuin de stoep af. Tilde regelmatig een achterwiel de lucht in.
En die 209D, daar heeft Opa een paar ton mee gereden in z’n bezorgtijd. Vond ie echt een heerlijke bus.

De Hyundai H100/200 serie had er op zich ook wel bij gekund. Die zag je ook best veel, inmiddels nauwelijks meer.
Reden net zo verrot als werkschoenen liepen ..

Gelukkig zijn beide enorm verbeterd de laatste 30 jaar ..
Hyundai H200😆
Moet trouwens nog steeds mijn juvaquartre oppikken in Biarritz ..
Deze zomer maar eens doen ..
De HY blijft erg leuk! De VW had toch een 5 cilinder Diesel motor?
Maatje van me heeft zo’n daf 400 ex brandweer als camper. Roest harder weg dan een zee waardig schip. Het is gewoon een LDV convoy. Typisch Britisch Leyland product.
VW T3
VW T4
Renault Estafette http://auto.blog.nl/files/2009/06/renault-estafette-gamma.jpg
Met een simpel gereedschap kon je zo de hele voortrein eronderuit schroeven: http://farm4.static.flickr.com/3593/3785737349_4da138a1c3.jpg

Inmiddels – samen met de Chevy’s – volledig uitgefaseerd en opgevolgd door Sprinters en een enkele VW Transporter (was blijkbaar niet zo’n succes…): de Ford Econoline: http://myalbum.com/photo/pCS2lhYhwwM5/med.jpg
Om er een paar te noemen:

Asia Topic/HiTopic: nieuw al niet erg populair en nu praktisch uitgestorven. Het handjevol wat nog rond rijdt wordt waarschijnlijk nog wel gebruikt waarvoor hij bedoeld is!

Chevrolet Van/Express: vooral populair als ambulance nu nog steeds in stukjes Nederland waar ze geen suffe Sprinter als ambulance gebruiken

Hyundai H150: de pickup/ombouw versies van de H100. Wat waren die lelijk zeg! Om over de facelift maar te zwijgen. Juist daarom vind ik ze geinig!

Kia Besta: Waarschijnlijk weet bijna niemand meer wat dat was, beetje hetzelfde verhaal als de Asia HiTopic, die gebaseerd was op de Besta. Opvolger Kia Pregio moet je ook al met een vergrootglas zoeken!

Nissan Trade: Een Nissan van de tijd dat het merk het Spaanse Ebro had opgekocht. Je ziet ze nu nog vooral in Zuid Europa. Hier zijn ze weggerot.

Suzuki Carry: de eerste generatie zie nog wel eens en was behoorlijk populair. De tweede generatie was al niet populair en ik zie ze nooit meer.

Dan mijn favoriet: de Toyota LiteAce. Een aantal jaar geleden reed de gemeente hier er nog volop mee rond. Was best een leuk klein busje. Jammer dat we het nu met een ProAce moeten doen…
Ford F100
Heb een paar jaar geleden bijna een HY gekocht om er een camper van te maken. Was een brandweermodel, met twee deuren ipv zo’n klep. Echt een gaaf ding, brandweerood ook, drie versnellingen, origineel interieur. Helaas kon je door alle panelen naar buiten kijken op plaatsen waar geen raam zat en kon je hem alleen starten als de ruitenwissers en het rechter knipperlicht aan stonden. Achteraf had ik hem moeten kopen en op laten knappen, was een goede investering geweest.

Volkswagen LT 28 met de dikke diesel vind ik ook gaaf, het model met de ronde lampen tenminste.
Mazda l2200
Citroën c15 vind ik ook het vermelden waard… Meer dan 30 jaar in productie quasi onveranderd, en oerbetrouwbaar.
@tjorque: Nog gebaseerd op de Visa!
Grappig dat auto’s die hier worden genoemd en als zeldzaam worden neergezet ik hier bij mij in de buurt nog regelmatig zie rijden. Denk maar aan die gespotte Mustang van een paar weken geleden; die zie je hier en hoor je vooral bij bosjes rijden. Van Mach1 tot cabrio.

Zo ook de blauwe Transit op de laatste foto. Die staat hier een paar straten vandaan in het rood. Vermoedelijk ex (Duitse) brandweer want de blauwe lampen en witten vlakken zitten nog op de rode auto. Wordt dagelijks gebruikt.
@milan0: Die Transits zie ik ook nog best wel eens, maar 80% is wel van na de facelift. Dat plastic en de vierkante koplampen maken hem toch al een stuk minder sympathiek.
@Citrofiel: Je bedoelt de MkII.
@censuurisslecht: Ach ja, Golf 6-verhaaltje. Dat het een facelift is ziet iedereen, hoezeer Ford ook beweerde dat hij nieuw was.
@Citrofiel: Je hebt gelijk, her was een facelift.
Grootste wijziging was de verlengde neus om in de basismodellen plaats te bieden aan 4-in-lijn Pinto motoren i.p.v. de v4.

Maar hoe je het ook draait of keert, ze heten MkII…

Wij kunnen handen schudden Dizono. Je hebt echt de leukste busjes weten te verzamelen, bovenstaande selectie zet ik standaard op de foto als ik ze tegen kom. In bestelvorm kom je ze al helemaal nooit meer tegen, het zijn bijna allemaal campers of foodtrucks. Zo zonde, puur utilitair en lekker gebruikt zijn ze het leukst.
Die golfplaat staat altijd bij ons achter het studentenhuis. Iedere ochtend, veel te vroeg, worden 20 startpogingen gedaan voor hij aan gaat.
Zou graag zo’n DAF eens als auto ambulance willen. Leuke auto achterop en je hebt een mooie combi. Of anders die VW voor de Audi’s, met (nep) dealerreclame op de deuren.
Die Fiat Talento vind ik echt super cool! Nog nooit gezien. Goeie kleur ook.
En kennen jullie die Mercedes mb 100 nog. Wat was dat voor een lelijke bestelwagen. Het leek of het altijd bergaf reed
@gtke: Ja, nu je het zegt! Prachtig :D
Mitsubishi L300
Heb een trauma aan dat Citroën busje sinds de horrorfilm “Jeeper screeper 1 ”
Nik mis die hele foute bedford busjes die de schoonouders niet graag voor de deur zagen verschijnen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).