• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Is het geraamte van de BMW i3 wel sexy?

Auteur: robbie, gepost 10 januari 2013 om 21:05 – 41 Reacties

BMW i3 geraamte @ Brussel 2013
We weten dat er maar heel weinig mensen écht warm kunnen lopen voor de nieuwe (elektrische) BMW i3, maar is de manier waarop BMW deze auto gebouwd heeft wel spannend? Dankzij dit opengewerkte exemplaar kunnen we een mooie blik werpen op wat ze bij BMW hun LifeDrive architectuur noemen.

BMW heeft er bij haar nieuwe i-modellen namelijk voor gekozen om af te zien van een ‘standaard’ monocoque. Oftewel een (meer) geïntegreerd geheel tussen chassis en carrosserie. BMW heeft voor de i-modellen eigenlijk teruggegrepen naar het aloude body-on-frame principe dat tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar wordt toegepast bij (Amerikaanse) pickup’s en SUV’s.

Door alle techniek en crashstructuren te verwerken in een aluminium Drive module (skateboard) kunnen ze daarop (vrij) gemakkelijk allerlei andere bodies plaatsen. Dat scheelt weer ontwikkelingskosten en maakt het gemakkelijker om diverse varianten op 1 platform Drive module te plaatsen.

Ook zorgt dit ontwerp ervoor dat de auto’s een veel lager zwaartepunt hebben. Doordat de constructie veel lichter is dan gebruikelijk, compenseert dat het zware accupakket. Eind dit jaar moet in Leipzig de productie van de elektrische BMW i3 van start gaan. Op termijn zal ook nog een versie volgen met een range-extender.

BMW LifeDrive concept

BMW i3 LifeDrive

In contrast to vehicles with a monocoque body, the LifeDrive architecture is made up of two separate functional units. The upper Life module mainly consists of a high-strength and extremely lightweight passenger cell made of carbon fiber reinforced plastic (CFRP). This innovative concept not only compensates for the extra weight of the battery unit, but it also lowers the car’s center of gravity to make it a more dynamic vehicle to drive.

The lower Drive module, a 100% aluminum construction, integrates the battery, electric drive train, suspension system and structural and crash components. In other words, LifeDrive ensures every BMW i car comes with the kind of agility and electrifying driving experience you’ve grown to expect from any other BMW.

Ook interessant!

  • BREEK: BMW i3 wordt elektrische 3 Serie!
  • BMW zet eindelijk een punt achter de i3
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Deze BMW kende je gegarandeerd nog niet

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, BMW, bmw-i, brussel-2013, concept, Elektrisch, i3, Techniek

Vorig bericht: « BMW 320d EfficientDynamics Touring: 20% bijtelling
Volgend bericht: Dit noemen ze ‘discreet’ bij Lumma: CLR 558 GT-S »

Lees Interacties

Reacties

  1. bullgod76 zegt

    10 januari 2013 om 21:15

    Nu nog een stel paarden ervoor spannen en je postkoets is klaar.

    Login om te reageren
  2. kapiteinaudi zegt

    10 januari 2013 om 21:16

    Is dit sexy? Nee want het is een BMW en het is elektrisch.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      10 januari 2013 om 21:47

      @kapiteinaudi: inderdaad, net als e-tron dat ook zon lelijk elektrisch apparaat is. Totaal nutteloos, degene die dat bouwen hebben echt totaal geen smaak.

      Login om te reageren
      • kapiteinaudi zegt

        10 januari 2013 om 21:51

        @lambo4all: De E-Tron Concept is zo ongelooflijk mooi, als je dat lelijk vindt, dan heb je pas geen smaak.

        Login om te reageren
        • lambo4all zegt

          10 januari 2013 om 22:15

          @kapiteinaudi: er zijn op de wereld nog altijd meer mensen die het met mij eens zijn dan met jou.. Scroll maar even naar beneden naar de verkoopcijfers van audi.

          Login om te reageren
          • kapiteinaudi zegt

            10 januari 2013 om 22:22

            @lambo4all: Er zijn inderdaad (helaas) meer mensen die het eens zijn met jou. In wat voor een wereld leven we toch….
            Ik snap wel niet waarom je lambo4all heet want je bent zo een Audi hater?

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              11 januari 2013 om 05:34

              @kapiteinaudi:
              Dus mensen met een realistische kijk op de wereld zijn in jouw ogen een “hater”…. Yeah right…
              Ik kan alleen maar zeggen, haal dat bord eens voor je kop vandaan, open je ogen en zie hoe mooi en divers het automotieve landschap is….

              Login om te reageren
            • lambo4all zegt

              11 januari 2013 om 10:11

              @kapiteinaudi: ten eerste, ben geen audi hater. ik respecteer ze enorm. ik heb alleen de voorkeur aan BMW, jaguar en Mercedes. Ik ben een lambo fan ja. maar dan nog het meest van de RWD lp550-2 en de Murcielago. ik respecteer echter ook Ferrari’s en verkeer sommige zelfs boven de lambo-concurrent.

              Login om te reageren
        • Vanquish zegt

          10 januari 2013 om 22:59

          @kapiteinaudi: Lol.

          Login om te reageren
    • 135i zegt

      10 januari 2013 om 22:09

      @kapiteinaudi: D’r is niks mis met BMW. Altijd maar te haten, en dat alleen omdat Audi meer jou smaak is. So what? Bijna ieder merk gaat wel elektrisch..

      Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    10 januari 2013 om 21:18

    nope .. dingen waar wielen onder zitten zijn NOOIT sexy ..

    Login om te reageren
  4. huayra zegt

    10 januari 2013 om 21:24

    die bwm is nooit sexy en zal dat ook nooit worden…

    Login om te reageren
  5. heidi zegt

    10 januari 2013 om 21:28

    Dít is pas sexy

    Maar dat is mijn mening.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      10 januari 2013 om 21:33

      @heidi:

      Wás sexy…

      Login om te reageren
      • heidi zegt

        10 januari 2013 om 21:38

        @carmasterr:

        Ja hallo, het gaat niet zo zeer om de persoon. het gaat om de plaatjes. (Jij verziekt het weer, ghegheghe.)

        Login om te reageren
      • Emile_Benz zegt

        10 januari 2013 om 21:43

        @carmasterr: en stiekem zou je d’r nog steeds willen doen…

        Login om te reageren
        • carmasterr zegt

          10 januari 2013 om 21:45

          @Emile_Benz:

          Natuurlijk, al was het maar voor de bragging rights. ;)

          Login om te reageren
      • MLTB zegt

        11 januari 2013 om 11:56

        @carmasterr: Wtf wat is dat voor graten pakhuis?

        Login om te reageren
        • carmasterr zegt

          11 januari 2013 om 14:12

          @MLTB:

          Dat is de huidige versie van Megan Fox, ben ik bang…

          Login om te reageren
          • MLTB zegt

            11 januari 2013 om 15:54

            @carmasterr: Oei, daar is iets goed mis gegaan dan.

            Login om te reageren
    • xilver zegt

      10 januari 2013 om 21:41

      @heidi: Agreed, elke zelfrespecterende hetero zou d’r doen, toch in die toestand…

      Login om te reageren
  6. lacker zegt

    10 januari 2013 om 21:30

    Skeletten kunnen wel sexy zijn, zie http://www.tumblr.com/tagged/skeleton-bra

    Login om te reageren
  7. kickass zegt

    10 januari 2013 om 21:38

    Nee, ook niet. Verbranden dat ding!

    Login om te reageren
  8. bmwe46csl zegt

    10 januari 2013 om 21:38

    De velgen zijn iig sexy

    Login om te reageren
  9. xilver zegt

    10 januari 2013 om 21:40

    Nee, het is gewoon een dure Opel Meriva met een BMW-logo…

    Login om te reageren
  10. C220AMG zegt

    10 januari 2013 om 21:43

    Hèhè, eindelijk een goeie toepassing op “drive by wire”

    Login om te reageren
  11. Emile_Benz zegt

    10 januari 2013 om 21:45

    Maar dan wordt het – los van de materialen – naar verhouding toch weer relatief zwaarder in vergelijking met een monocoque?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      10 januari 2013 om 22:18

      @Emile_Benz: niet veel zwaarder dan een ‘normale’ auto. En dat is dus een voordeel ten opzichte van andere elektrische auto’s want die zijn vele honderden kilo’s zwaarder.

      Zo goed als alle elektrische auto’s die momenteel verkocht worden zijn namelijk gebaseerd op een ‘normale’ (zware) auto met verbrandingsmotor. Die auto’s zijn dus qua structuur niet geoptimaliseerd voor het feit dat er geen verbrandingsmotor, maar een elektromotor en accupakket in zit.

      Login om te reageren
  12. moveyourmind zegt

    10 januari 2013 om 22:00

    Heb het idee dat dit niet veel mooier gaat worden dan de BMW E1, een prototype voor een compacte elektrische auto uit de jaren ’80. Begrijp niet dat ze de merknaam Isetta nit uit de kast halen en een trendy elektrische stadsauto op de markt brengen onder die naam.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 januari 2013 om 08:30

      @moveyourmind: daar zijn een aantal redenen voor. BMW heeft al een trendy stadsauto merk onder de naam MINI. BMW kijkt naar de lange termijn, en op de lange termijn denken ze alleen nog electrische auto’s te gaan maken. Die zullen dus wel onder het BMW label verkocht moeten worden want anders gaat dat verdwijnen. BMW heeft premium aspiraties en een Iseta is alles behalve premium, dat was een armelui’s mobiel.

      Login om te reageren
  13. 135i zegt

    10 januari 2013 om 22:06

    Blijft het jammer vinden dat ze de “I” gebruiken als namen voor de auto’s. Hyundai was ze toch net even een stap voor..

    Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      11 januari 2013 om 11:35

      @135i: Om maar niet over apple te spreken…

      Login om te reageren
  14. wimpie zegt

    10 januari 2013 om 22:15

    Nee, echt niet.
    Hopelijk maken ze er nog wat van.

    Login om te reageren
  15. huge zegt

    10 januari 2013 om 23:00

    dat zo’n chassis met nieuwe materialien ook voor problemen kan zorgen heeft BMW gemerkt omdat ze corrosie problemen hebben gehad (potentiaal verschil koolstof en aluminium) met de verbindingen tussen monocoque en chassis zo’n 2-3 jaar geleden…

    Login om te reageren
    • karsvdtuin zegt

      10 januari 2013 om 23:49

      @huge: als je zoals bmw een groot bedrijf bent kan je dat zo oplossen… dat is vergeleken met de andere (motor, carrosserie, rijgedrag) problemen een klein issue…. ze hadden afgelopen jaren volgens mij vooral last van een naar links trekkend stuur. (naar mijn idee meer in de sedan/limousine)

      Login om te reageren
  16. karsvdtuin zegt

    10 januari 2013 om 23:50

    @karsvdtuin: had het net trouwens over de 5 serie van bmw bij andere modellen weet ik niet is dat probleem ook bekend was

    Login om te reageren
  17. camber24 zegt

    11 januari 2013 om 00:12

    Een geraamte is nooit sexy.. Megan Fox; mwah. Liever Emma Stone..

    Login om te reageren
  18. awesome zegt

    11 januari 2013 om 01:49

    Zooey Deschanel, die is sexy. Een auto nooit.

    Login om te reageren
  19. mashell zegt

    11 januari 2013 om 08:33

    Ze gebruiken dus een sandwich bodem concept waar Mercedes bij de A-klasse net weer vanaf gestapt is. Het geraamte heeft geen B stijl en geen crash contructie, interessant, ja, sexy, mwhoah.

    Login om te reageren
  20. alfamail zegt

    12 januari 2013 om 11:53

    Smart

    Login om te reageren
  21. benzinevoorlevenjan zegt

    4 mei 2013 om 08:38

    elektrische is geen auto
    ik ga dan nog liever op de fiets ze mogen best niet allemaal maar wel mooi zijn maar de geluid .de brandstof geur. de rubber en
    de mechanische van alles dat maak een auto een auto
    elektrische auto niet aan beginnen maar we gaan wel die kant op
    liever niet maar ik vind dat ze het geen auto moeten noemen omdat het beeld wat we van auto hebben ik niet aan sluit kunnen
    zolang de benzinemotor blijft rijden heb ik een auto laat de auto op water gas rijden gas uit water overall water stations met een middel er in dat we verplicht zijn om bij hun water te tanken en in alle auto’s een apparaatje die het om zet en het is veilig maar ja
    dit is mijn mening over elektrische auto’s kosten acupaket 10.00, 00 eurotjes
    ik zie de reacties groetjes jan

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North