Is het puntenrijbewijs een grote flop?

Auteur: , 61 Reacties

Diverse partijen in de Tweede Kamer willen opheldering van minister Schultz. De reden: de handhaving in het kader van het puntenrijbewijs zou zo lek als een mandje zijn.

'Verwarde personen moeten rijbewijs sneller terugkrijgen'

Op papier is het puntenrijbewijs best een prima manier om beginnende weggebruikers te stimuleren om zich in het verkeer normaal te gedragen. De effectiviteit van dergelijke maatregelen staat of valt echter met handhaving en helaas schort het daar nogal aan bij het roze pasje.

Wat cijfers, voor de beeldvorming: in 2015 werd bij negen personen het puntenrijbewijs afgepakt en dit jaar waren tot dusver zes weggebruikers de pineut. Weggebruikers worden naar verluidt te weinig van de weggehaald als ze verkeersovertredingen begaan en dus worden er geen punten opgelegd.

Voor PvdA, VVD en D66 zijn bovenstaande cijfers aanleiding om vragen te stellen aan minister Schultz. Volgens hen is het belangrijk dat juist beginnende weggebruikers in de gaten worden gehouden. Daar zijn wij het uiteraard roerend mee eens. (via: BNR)



61 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Tja, ze hebben hier wel een punt..
Er moet meer geschreven worden!
Je moet het ook wel aardig bont maken om een punt te krijgen op je rijbewijs. Plus het feit dat er niet op elke hoek een agent staat te schrijven. Dus het is niet zo heel gek dat er weinig rijbewijzen worden ingenomen.
@metal: inderdaad, er staat niets over het aantal mensen dat 1 of 2 punten heeft gekregen. Wellicht dat bij die groep het besef is gekomen dat er iets aan de rijstijl moet veranderen.
@tdg200: bij 2 punten ben je hem al kwijt
Beginnende weggebruikers in de gaten houden? Hoe willen ze dat doen dan?
@reobnednab:
Ik stel voor om alle beginnende weggebruikers een zwaailicht te geven, is meteen een goede waarschuwing voor andere weggebruikers om niet in de buurt te komen :-p
@stationcar: Tja, je kan denken aan een sticker op de auto. Gebeurt in veel landen, Canada, Frankrijk (volgens mij), VS.
Niet leuk, zo’n lelijke sticker op je auto, maar wel beter te controleren.
@scottreeder: Japan heeft dat ook en nog veel meer andere verplichte stickers voor andere groepen.
Ben benieuwd of dat in eu minded Nederland het woord discriminatie dan om de hoek komt…
@bergmm: ssssst Sylvana hoort je
@scottreeder: je hebt een punt hoor. Maar gaat de politie dan achter de stickerdragers aanrijden tot ze iets fout doen? Of als ze met tweehonderd voorbij razen en een sticker hebben, nee dan gaat de sterke arm der wet zeker weten achter je aan… Ik zie t nog werken
@moatie:
Het gaat in de eerste plaats om het herkennen van beginnend bestuurders. Die hebben over het algemeen minder ervaring waardoor situaties sneller gevaarlijker kunnen zijn. Plus, als je ook nog bijzondere regels hebt voor beginnend bestuurders, kan je die makkelijker handhaven. (Bijvoorbeeld, beginnend bestuurders mogen niet harder dan 100 km/u) Ik noem maar wat. Maar als blijkt dat beginnend bestuurders ergens meer ongelukken maken dan andere bestuurders, kan je regels erop aanpassen. Da’s leeftijdsdiscriminatie maar van mij mag dat wel, als het effect een verhoogde verkeersveiligheid is (voor alle verkeersdeelnemers)
@scottreeder: helder, het vergt nog de nodige aanpassingen van de wet. En in dat geval zal zo’n sticker nut hebben?? cheers
@stationcar: of je laat er een man met een vlag voor lopen. Werkte 100 jaar geleden ook :)
@stationcar: klein oranje vlaggetje op een lange stok zoals je vroeger op je fiets had ;)
@reobnednab: Zoals in Frankrijk bijvoorbeeld, een grote sticker achterop.
@reobnednab: in Italie mag je na het behalen van het ‘roze document’ (voor het gemak: je theorie en een beetje basis praktijk) onder begeleiding van een ervaren bestuurder en in de eerste periode erna rijden met een P achter op de auto (“PRINCIPIANTE” of “PRATICANTE”). Er zijn erbij waar je zo snel mogelijk achter uit wil (levensgevaarlijk) anderen blazen je vrolijk als Max voorbij…
Hoop dat het nog even duurt voordat het puntenrijbewijs weer wordt afgeschaft…

Dan kan ik nog even de laatste punten bij elkaar sparen voor de luxe handdoekenset van Egyptisch katoen.
Sowieso moeten er meer mensen de weg op om te handhaven. En dan bedoel ik dus niet een flitser in de berm of traject controle. Dat voegt niks toe aan de veiligheid.

Het het kan ook echt wel uit, want als ik elke 5 minuten al iemand met een telefoon zie spelen zonder dat ik er echt mee bezig ben, kan een agent daar echt de dag wel mee vullen.
Plaats flitspalen met persoonsherkenning, moet jij eens opletten hoeveel roze pasjes de shredder is gaan…
@straatzakelijk: ik heb een blote billen gezicht… Wie krijgt mij bekeuring dan allemaal??
Agenten hebben tegenwoordig helemaal geen tijd meer om op verkeersovertredingden te letten dus dan vraag ik mij af hoe deze partijen dit denken te realiseren?!
@freeze: moet je eens in Utrecht komen de laatste tijd. Daar lijken ze alle tijd van de wereld te hebben. Staan iedere dag op 7 plekken dat ik weet mobiel te laseren/flitsen
@mopar: Voor de 300.000ste keer, dat zijn de verkeershandhavingsteams die zich alleen met flitsen bezig houden. De noodhulp heeft wel wat anders te doen.
@werf76: dan heb ik zeker die 299.999 andere comments van je gemist. In Utrecht doen normale agenten ook mee aan lasergun controles jochie.
@freeze: woehahaha de politie geen tijd
@freeze: ik heb twee agenten in de familie.heb nog nooit zo n lamballen gezien als dat.hebben meer vakantie als dat ze werken het lijken wel leraren
Kortom: puntenrijbewijs is de flop niet. Handhaving is de flop.
Ik zou best wel eens een vigilante-missie willen spelen op ’s heerens wegen. Je schrijft je een ongeluk aan whatappers/facebookers, bumperklevers, linksplakkers, artikeltjes 5. Echt, als ze in de spits zouden komen surveilleren (en idd niet vanuit de berm de binnenkant van de oogleden liggen bestuderen terwijl de radar geld binnenharkt) hebben ze in no-time hun bonnenboekje vol. Voor mijn part vanuit een vloot 911 Targa’s, heeft PON ook weer reden voor een feestje.
@Gulli:

Moet voor de gein maar eens een tijdje in de gaten houden hoe vaak je je auto kunt beschadigen in het verkeer door mensen die zomaar de deur opengooien, uit een parkeervak draaien, whatsappend oversteken etc. etc.
Zonder snelweg zit je al gauw op brokken elke 20 minuten, als het al niet meer is.
@jack_abarth: eh, appen/mailen in de file op de snelweg… Niet zelden een klein, zacht duwtje gekregen
Pffff krijg je dadelijk gezeur over age profiling. Voelt de jeugd zich gediscrimineerd en zo…
@Rick-dos: bedankt voor de tip alvast die ga ik gebruiken voortaan ??
@spykerboy: ?? Moest !! Zijn!
Eens beginnen met het terug invoeren van de ouderwetse handhaving zou helpen. Ik zie nooit een wagen van de verkeerspolitie op de snelweg. Wel overal die flitsers natuurlijk. Als ik zie hoeveel mensen er bijvoorbeeld met hun mobiel bezig zijn onderweg moet het zelfs financieel rendabel zijn km meer patrouille op de snelweg te houden. Én dat voegt daadwerkelijk wat toe qua veiligheid.
@trustmeiamanengineer: ik ga er gewoon van uit dat elke Volvo V70 op de snelweg van de verkeerspolitie is. Dan zit ik er welliswaar in de helft van de gevallen naast (dat zijn gewoon huisartsen, notarissen of natuurkunde leraren) maar better safe than sorry.
Zelfs als je staande gehouden wordt moet de betreffende agent het wel controleren. Heb zelf eens een slippertje gemaakt tijdens mijn voorwaardelijke straf. Moest de agent eigenlijk ook invorderen. Maar die had geen zin om dat te controleren. Nam mijn rijbewijs dus ook niet in.En toen konden ze tijdens de zitting niks meer. En mocht ik zonder straf weer naar huis. Wellicht een idee om de behaalde punten direct zichtbaar te maken op het rijbewijs. Dmv gaatjes oid.
@e34m5touring: puntjes verjaren toch ook?

Anyway, agenten kunnen tegenwoordig gewoon alles op hun telefoon zien. En dat gaat nog snel ook. Dus als daar prominent staat hoeveel punten je hebt ben je ook klaar.
@lekbak: Ja. Je rijbewijs toch ook? Krijg je meteen een schone. Snap wel dat het digitaal kan. Maar mijn punt is, dan moet men dat wel controleren/gebruiken. Als je nooit kijkt weet je ook niet of iemand al aan z’n 3e punt zit.
@e34m5touring: bij 2 ben je hem al kwijt
Voor de opheldering dit zijn de dingen waarvoor je een punt krijgt:

u gevaar of hinder veroorzaakt in het verkeer;
u een verkeersongeval veroorzaakt, waardoor een ander is gedood of zwaar lichamelijk letsel is toegebracht;
u bumperkleeft bij een snelheid van meer dan 80 kilometer per uur;
u op autosnelwegen meer dan 40 kilometer per uur harder rijdt dan is toegestaan. Of op andere wegen meer dan 30 kilometer per uur harder rijdt dan is toegestaan;
u de verkeersregels niet goed naleeft, waardoor een aanrijding met lichamelijk letsel of materiële schade is ontstaan.

Op het bumperkleven en te hard rijden na moet je het wel heel bond maken. Maar goed ik heb ook niet het idee dat jonge bestuurders zich enorm misdragen. En ik zal ook eerlijk zeggen dat ik geen zin heb in meer verkeerscontroles.
@reistje: gevaar of hinder :D Dan kunnen ze echt hun lol op als ze een uurtje meerijden ’s ochtends. Maar ik heb net als jij zegt idd niet het idee dat de jeugd de grootste lastpost is. Vaak is het wel zo dat áls iemand zich als een totale debiel door het verkeer beweegt dat vaak een jongere is, maar dat komt echt zelden voor. De meeste overtredingen worden (niet geheel onlogisch) door de gemiddelde Jan (of Janine) met de Pet gemaakt, die aantallen zijn veel groter.
Dus na etnisch profileren gaan we nu op leeftijd profileren. De juut heeft het er maar druk mee
Dat verschrikkelijke negativisme in Nederland ook alrijd. Bij dezelfde gegevens had ook de positieve kop “jongeren gedragen zich voorbeeldig in het verkeer” prima gepast. Nu grijpt de poltiek weer naar hun standaard reactie “meer blauw op straat” maar uiteindelijk krijg je daar gewoon een repressieve politiestaat van.
Politie terug in de Porsches cabrio op de weg in combinatie met motoragenten en klaar. nu alleen het budget nog regelen uit DenHaag; ik schat 2099 als voorlopige prognose!.
Moet toegeven ik rij vaak s’avonds/s’nachts veel te hard en dan echt hele stukken 200+ rondom te randstad doorjakkeren, wordt vervolgens nog voorbij gevlogen door de bekendere C63’s en 335i’s en nog nooit een agent tegengekomen.
Nu dit gezegd hebbende zal ik volgende week wel worden aangehouden ?
leuke zin:

Weggebruikers worden naar verluidt te weinig van de weggehaald als ze verkeersovertredingen begaan en dus worden er geen punten opgelegd.

Dan ligt het toch niet aan het puntenrijbewijs of zie ik dat nu verkeerd.
Maakt niet uit hoeveel jaar ervaring je hebt. Ik heb het nu zo’n 2 jaar, 1 ongeluk in 50.000km, en dat was echt minieme parkeerschade. Ken echter mensen die het al 20 jaar hebben en om het jaar weer een deuk rijden, terwijl ze hooguit de helft van mijn kilometers maken. Ja, jeugd rijd sportiever. Ja sommigen zijn inderdaad mongolen op de weg. Diegenen pakken ze het altijd wel af, wel of geen puntenrijbewijs. Maar met dit systeem (en de huidige verwarrende situatie op snelwegen) is elke beginnend bestuurder eens de klos.
@peug206: oh en telefoon in de auto is eenmalige waarschuwing op papier, daarna gelijk cursus verkeersveiligheid volgen. Anders leren ze het toch niet af.
Ik ben gister aangehouden 141km/h waar je 60 mocht. Ik heb net 1 jaar me rijbewijs. Goed bezig
@jwroskam: stoer
Ben nog steeds van mening dat het stigma “jongeren rijden roekeloos” onjuist is.

Tuurlijk er is altijd met zo’n achterwaarts petje dat veel te strak zit met een gucci nek tasje dat zich niet weet te gedragen, maar de grootste irritatie verreweg voor mij in de achterhoek zijn de FUCKING BEJAARDEN! Die moeten ze het rijbewijs afpakken en in de regiotaxi laten meerijden.
@goodolddays: haha true, al die oudjes die hier 60 rijden waar je 80 mag
Het kan natuurlijk ook dat het juist zo goed werkt dat er minder overtredingen gebeuren die je punten rijbewijs raken.
Oke hoeft vanmij persoonlijk allemaal niet met m’n 21 jaar en m’n goede gedrag. Maare als je echt effectief wilt zijn, meer undercover politieauto’s. Die haat iedereen. Zo’n rijdende regenboog ziet iedereen rijden, dus ook overtreders.
Een L sticker voor elke beginnende rijder en een vastkenteken nummer per persoon (plus vaste motor rijbelasting per plaat en mogen wisselen als in Zwitserland) en uiteraard gewoon handhaven. Op elke snelweg zit iedereen op zijn dumbphone, dat aanpakken ipv makkelijk snelheidscontroles
Misschien beter dat Minister Schultz opstapt. Ik hoef maar een paar Audi/VW/BMW rijders een uur te volgen op 1 dag en ze hebben zoveel punten te pakken dat je er dagelijks genoeg af kunt pakken. Lamballen #1taak
Krijgen we dan ook 65+ stickers voor op de auto?
Toen ik begon met legaal te rijden was het allemaal net nieuw. Ik verdiende zeker 2 punten / jaar, maar heb er nooit ook maar één echt gehad. Ondanks dat de verschillende agenten die mij staande hield meldden dat ik wel een brief over de post zou krijgen erover. Ik vond het allang best :-) Inderdaad dus een dikke flop!
PS: Uiteindelijk ben ik wel rustiger gaan rijden.. 600 euro/maand werd mij te veel..
Niet zo lief van AB om de beginnende weggebruikers zo weg te zetten, 95% van de reaguurders van ab valt in deze categorie.
Valt me erg mee die cijfers.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).