Isuzu 4200r: vergeten concept (1989)

Auteur: , 24 Reacties

Een bijzonder design van de Japanners, zo aan het einde van de jaren tachtig.

Isuzu 4200R

Naast de 4200r als vergeten concept, zijn we misschien ook wel Isuzu zelf inmiddels vergeten. Het merk is tegenwoordig, op een paar pickups na, niet zo actief binnen onze grenzen. Naast de hedendaagse terreinwagens en trucks waagde de Japanse autofabrikant zich 26 jaar geleden aan een heus sportwagen project. Maak kennis met de 4200r.

Persoonlijk vind ik de auto aardig wat overeenkomsten hebben met een ’93 Camaro. Een strakke lijn die doorgevoerd wordt naar achteren. In combinatie met scherpe randjes en naden die een sportwagen maken. Aangedreven door een V8 middenmotor was de 4200r een bijzondere verschijning.

Isuzu 4200R

De reden dat de conceptcar wat anders oogt, komt door de samenwerking tussen Isuzu en Lotus destijds. Beide merken waren aangesloten bij GM en Shiro Nakamura sloot een deal met een designer bij het Britse lichtgewicht merk. Nakamura vertrok overigens in de jaren 90 met zijn potlood naar Nissan. Hedendaagse auto’s waarbij Nakamura betrokken is geweest, zijn onder andere de Nissan Leaf, Juke en Cube.

Bij het design van de 4200r werd rekening gehouden met het vervoeren van vier personen. De auto bood plaats aan twee volwassenen en twee kinderen. De V8 was een nieuw ontwikkelde motor die 4.2 liter groot was en 350 pk leverde, gekoppeld aan een transmissie met vijf verzetten. Het onderstel van de auto kwam bij Lotus vandaan. Isuzu gaf het concept een futuristisch interieur. Naast een high-end audiosysteem, had de auto ook navigatie en een faxapparaat(!) aan boord.

Isuzu 4200R

Tot een productiestadium is het nooit gekomen. De auto werd tentoongesteld op de Tokyo Motor Show in 1989 en vergaarde veel fans door de jaren heen. Helaas was de animo te klein om de sportauto daadwerkelijk te gaan bouwen. Toch kun je in de digitale wereld aan de slag met de auto. Sony bracht de Isuzu als speelbaar model in 2010 naar Granturismo 5.



24 reacties

Beter zo
Het concept van een middenmotor coupé is natuurlijk prachtig. Maar dit lijnenwerk klopt gewoon niet.
Niet alleen die Camaro heeft als inspiratiebron gediend, de Japanners hebben ook goed gekeken naar de McLaren F1 en de Jaguar XJ220.
@potver7: Wie was er eerder dan? De isizu of de merken die jij opnoemt?!!!!!!
@potver7: mclaren F1? Die was toch pas vanaf 94 oid in productie? Deze stond in ’89 op de beurs stond er
@potver7: Want de Japanners kunnen in de toekomst kijken?
@potver7: Blijkbaar is het toch een invloedrijk ontwerp geweest.. als al die auto’s er door geïnspireerd zijn,…
Doet me ook denken aan de Italdesign Nazca C2.
Vind de achterkant niet eens zo lelijk.
Deze man heeft ook meegewerkt aan mijn Infiniti FX. Dank daarvoor Shiro!

Mooi ding dit, zolang je m van voren of van achteren ziet.
Ik heb er nog mee gereden! met gran turismo op de ps uiteraard
@arashrsf: Welk deel? Ik heb 4, 5 en 6 gespeeld en ik ben hem niet tegengekomen…
@mercedesclk350: hij staat op gt6
@Audiboy: Inderdaad heb hem een tijdje gehad maar verkocht. In die game totaal niet vergeten hoor
Appart, niet echt heel mooi.
Ik weet nog wel dat ik me altijd een hoedje schrok als het fax apparaat opeens begon te krijsen en piepen. Moet je na gaan als dit tijdens het rijden gebeurt. Dan gaat toch nooit goed?
Deze zit toch ook in grand turismo? Niet bepaald vergeten
Lekker eigenzinnig en ‘extreem’ vormgegeven.

Jammer dat er geen animo was.
Nou ISUZU.. gooi er een waterstof motor is en voila, design klaar.
Ik vind dit dus nog steeds een prachtige wagen
Best mooi ontwerp. En 4persoons, een enorm pluspunt vind ik.
Leaf, cube, juke en dit … Die man heeft lelijke dingen op zijn CV staan.
Het design is ansich best oké alleen dat logo doet afbreuk. Alsof je een Scanialogo plakt op een Pagani…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).