
Wie toch gaat rijden, riskeert flinke boetes!
Even wat borstklopperij: ik heb het idee dat mijn generatie – de millennials – al een stuk beter zorgen voor een Bob tijdens het uitgaan dan de generaties voor mij. Het is mij nog nooit overkomen dat ik na een avondje stappen bij iemand ben ingestapt die beschonken was. Tenminste, naar mijn weten.
Of je wel of niet drinkt, zegt natuurlijk nog niets over hoe veilig het is om ’s nachts te rijden. Het voordeel is dat het een stuk rustiger is op de weg. Of is dat bij jongeren die hun vrienden willen imponeren juist een nadeel? In vakantieland Italië hebben ze wat bedacht om jongeren wat af te remmen als het gaat om ’s nachts rijden.
Avondklok voor vriendengroepen op de weg
Er ligt in Italië een wetsvoorstel op tafel dat ervoor kan gaan zorgen dat jongeren niet meer met hun vrienden mogen autorijden in de nacht. Hoe willen ze dat dan verbieden? De voorgestelde regel houdt in dat beginnende bestuurders niet mogen autorijden met meer dan één passagier in de nachtelijke uren.
Onder beginnend bestuurder verstaan de Italiaanse politici automobilisten die nog geen drie jaar hun rijbewijs hebben. Deze groep bestuurders zouden sneller afgeleid zijn wanneer er meer dan één persoon meerijdt. Onder nachtelijke uren verstaan de beleidmakers van 00:00 tot 05:00 uur. In dit tijdsbestek is het risico op ongevallen aanzienlijk groter, melden de politieke partijen die achter het plan staan.

We zeggen vriendengroepen, maar het maakt voor de Italiaanse staat niet uit wie er bij je in de auto zitten. Al zijn het je vader en moeder en je rijinstructeur: je mag niet met meer dan één passagier rondrijden in de nacht. Ook maakt het niet uit of de passagiers onder invloed zijn. Desondanks zou de regel bij invoering wel onder artikel 186 vallen, de wet die rijden onder invloed bestrijdt.
De zware boetes
Overtreed je de regel toch, dan kunnen er zware straffen boven je hoofd hangen. Het wetsvoorstel schrijft boetes tot € 3.200 voor, met een mogelijke intrekking van het rijbewijs bij ernstige of herhaalde overtredingen. Maar goed: de wet is er dus nog niet doorheen. Mocht je nu dus op vriendenvakantie zijn in Italië: je mag gewoon ’s nachts de weg op.
Voorstanders vinden de wet noodzakelijk omdat het aantal dodelijke verkeersongevallen onder jongeren in Italië naar beneden moet. Tegenstanders verdedigen dat de regel teveel impact heeft op de bewegingsvrijheid en de onafhankelijkheid van beginnende bestuurders. Wat vind jij?
Foto: Audi SQ5 gespot door @boy474
Bron: Mobilita Sostenibile





Ik kan er wel een mening over hebben, maar die is niet te onderbouwen. De reden is dat Nederland nogal basaal gegevens van ongelukken bijhoud. We kennen uiteraard wel een ongevallen per leeftijdsgroep maar dat dan weer niet uitgesplitst in dagdelen.
Als Italië dat wel doet, en ziet dat er een significant groter aandeel aan ongelukken is waarbij de bestuurder een beginnenersrijbewijs heeft, meer dan 1 passagier heeft en tussen 0 en 5 uur de grootste kans heeft…. Ja dan is het logisch. Ze zullen het toch niet uit hun duim gezogen hebben denk ik?
Ook in Italië laten ze wel eens een ballonnetje op.
In Italie (maar ook in Spanje), is het volkomen logisch om ’s avonds, bezopen, in de auto te stappen. Zeker voor jongeren. Het slaat eigenlijk nergens op. Dus ja, goede regel. Jongeren zijn vaak slim genoeg om te melden waar politie staat te controleren op alcohol: rijd je even om.
Maar nu kan de politie gewoon je leeftijd inschatten terwijl ze onderweg zijn.
Dan heb je nu dus niet meerdere zatlappen in één auto, maar verdeeld over meerdere auto’s.
Lijkt me niet echt bevorderlijk voor de rest van de weggebruikers, maar brengt in elk geval het dodental per ongeval omlaag.
Wat @Ponnie zegt, dan moedig je juist het opsplitsen in tweetallen op. Deze maatregel is toch gericht op staandehouding, waarom kun je met de huidige wetgeving niet gewoon af met een blaastest?
Ik zie liever 5 jongeren in een auto met een bob dan drie losse auto’s waarvan er twee beschonken bestuurder zijn. Of desnoods 1 auto met een beschonken bestuurder en 4 beschonken bijrijders dan 3 auto’s met een beschonken bestuurder.
Ik begrijp de statistiek hierachter, maar dit is meer repressief dan preventief, wellicht kun je het aan de voorkant beter afvangen dan met extra wetgeving. Wat Bas zegt herken ik wel, als millennial hebben wij ook altijd een bob als we ergens naar een feestje gaan die zich gewoon aan de regels houdt. Dat is ook een mentaliteitsdingetje waar je als overheid op moet inzetten ipv een hele groep beperken. En het is in Italië nou niet bepaald zo dat het openbaar vervoer ’s nachts een geschikt alternatief is.
Waarom een plaatje van een auto met een caravan? Dat schept onrechte hoop bij ons lezers. Een caravan verbod, hoe geweldig zou dat zijn…
Al die regeltjes.
Laten we daar eens mee stoppen.
Er komt nog eens een tijd dat je de hele dag boetes krijg al heb je zelf geen idee waarvoor.
Dan kunnen die beginnende Italiaanse bestuurders allemaal 2-zitter supercars rijden van papa. Lijkt me een win-win! Ook goed voor de veiligheid…