
Bepaalde gebieden in Noord-Italië gaan vanaf dit jaar dieselauto’s weren.
Na Frankrijk, Duitsland en Spanje was Italië het meest bezochte vakantieland van Nederlanders in 2024. Meer dan een miljoen Nederlanders vond een tijdelijk onderkomen in Bella Italia. Daarvan zullen er een aantal zijn die na een regelwijziging niet meer naar Italië kunnen gaan. Italië gaat dieselauto’s in toeristische trekpleisters verbieden.
Laat ik met het goede nieuws beginnen. Voor de komende vakantieperiode kun je je geboekte verblijfplaats gewoon laten staan. Het verbod zou in 2023 al ingaan, maar is verzet en gaat pas op 1 oktober 2025 in. De beleidsmakers richten zich vrij specifiek op dieselauto’s in Italië. Het gaat de vier noordelijke regio’s Piëmont, Lombardije, Emilia Romagna en Veneto. In de regio liggen vakantiebestemmingen als het Gardameer, Milaan, Verona en Venetië.
Wordt mijn dieselauto ook verboden in Italië?
De rijverboden zijn voor alle dieselvoertuigen van de Euro 5-norm. Dit is de norm die in 2009 kwam. Op de achterkant van je kentekenbewijs staat ‘Milieuklasse EG-goedkeuring V.9′. Daar zie je als het goed is de emissieklasse. Staat ie er niet, dan kun je de gegevens over jouw diesel opvragen bij de RDW.
Maar het kan nog specifieker. Ook al voldoet je diesel niet aan de normen, dan mag je gewoon het land binnenkomen via de genoemde regio’s. Het wordt pas illegaal als je steden gaat betreden met je dieseltuffer. De rijverboden gelden voor alle steden met meer dan 30.000 inwoners. Is de stad kleiner, dan mag je gewoon in het centrum komen.
Italië gaat de dieselauto verbieden om de luchtvervuiling tegen te gaan. Door de vieze dieselluchtjes worden de grenswaarden voor fijnstofvervuiling overschreden. Dat merken ze in de Povlakte.
Dieselverbod per regio
Ja, het wordt nog allemaal wat ingewikkelder. Per regio zijn er ook weer aparte regels en momenten waarop de handhavers gaan toeslaan.
Piëmont
Regels gelden alleen van 1 oktober 2025 tot 15 april 2026 en in de daaropvolgende jaren vanaf de herfst van 2026 van 15 september tot 15 april. Het rijverbod geldt alleen op werkdagen (maandag t/m vrijdag), overdag van 08:30 uur tot 18:30 uur.
Lombardije
Vanaf 1 oktober 2025 permanent rijverbod op alle dagen overdag van 07:30 tot 19:30 uur.
Emilia-Romagna
Permanent rijverbod vanaf 1 oktober 2025 op werkdagen (maandag t/m vrijdag) overdag van 08.30 uur tot 18.30 uur.
Venetië
Permanent en onbeperkt rijverbod vanaf 1 oktober 2025 op alle dagen.
Boete voor rijden met dieselauto
Kom je toch in Milaan of een andere grote stad met een vieze dieselauto? Dan riskeer je een boete van minimaal € 168,-. Betrapt de Polizia of Carabinieri je voor een tweede keer, dan kunnen ze je een rijontzegging opleggen van maximaal één maand.
Namens de EU zeggen we: beter betaal je die boete even.
Foto: Alpina D5 S Touring gespot door @spotcrewda





Ja, in Venetië rijden veel auto’s???
Venetië-Mestre
Denk jij serieus dat Venetië helemaal geen straten heeft?
De provincie… hetzelfde als dat wij de provincie Utrecht hebben en de gelijknamige stad.
En terecht, alle dieselauto’s zonder roetfilter mogen zsm richting de sloop
Vanaf euro 3 hadden ze al een roetfilter… Euro 5 diesels zijn eigenlijk heel schoon. Doodzonde. Volgend jaar maar een bekeuring riskeren. De Alfa gaat gewoon naar Italië.
Heel schoon op papier. In realiteit valt dat toch vies tegen.
Dat is dan toch ook met euro6/7?
Tuurlijk, ze kunnen niet opeens toveren.
@Dutchdriftking: geloof je het zelf? Euro 5 diesel is minder schoon dan een Euro 3 benzine op de fijnstoffen, en dat is nog op papier/ testbank. Laat staan al het gesjoemel of als het roetfilter wordt schoon geblazen
Mijn jaren 80 oldtimer diesel zal nog rond tuffen lang nadat de de eerste generatie Teslas hun accu het begeven heeft.
Sorry maar ik heb er nu wel genoeg van. Zoveelste clickbait-titel. Houd daar toch eens mee op. Zoveel artikelen hebben zo’n misselijke kop die alles veel groter maken dan het is. Kan geenstijl nog een puntje aan zuigen. Deze kop ook weer. Slaat de plank volledig mis. “Oude diesels in klein deel van Italië verboden” was beter geweest.
Ben het eens met het clickbait-gedeelte. Ik vind echter dat auto’s van voor 2009 nog niet eens zo heel oud zijn. Wagenpark is gemiddeld 12 jaar oud, en dit gaat om auto’s ouder dan 15 jaar.
Het gaat hier dan ook om Italië, maar alsnog vind ik het een achterlijke regel. Het betreft mensen die misschien 1000km per jaar in deze zones rijden, en mensen die dagelijks (goed verdienen) naar werk rijden en toch al een nieuwe auto gaan kopen. Weer een zinloze regel dat mensen nog meer onder druk zet.
Diesels met euro 5 is tot 2016 geleverd. Zijn dus auto’s van 9 jaar oud…
Eens!
Wat had je dan verwacht?
Ik snap het nog niet zo goed, met een Euro 5 diesel kom je dus op doordeweekse dagen sommige grotere steden in Noord-Italië niet meer overdag in? Oudere diesels dan Euro5 waren al niet meer welkom? Wat moet je wel hebben, Euro6 of nieuwer? Wanneer ging dat in?
http://www.google.nl “wanneer ging… in”
Zo simpel.
Heerlijk dat elke provincie weer andere regels heeft opgesteld, bureaucratie ten top.
Een pret reisje naar Turijn, Milaan of Venetië voor de regionale bestuurders om zo de regels samen vast te stellen was niet alleen leuk maar ook zinvol geweest voor zowel de burgers en bezoekers als ook om sterk te staan tegenover de populisten in Rome.
Binnenkort ook hier in Brussel. Maar om me heen kijkend zie ik nog heel veel Euro3-4…..
Ha, het komt dus echt zo ver dat ik met mijn euro5 A dieseltje, ooit gekocht als milieuvriendelijk autootje met milieusubsidie want minder dan 90 gr CO2 uutstoot, straks niet meer de stad in kan omdat hij niet meer milieuvriendelijk is. Binnen 15 jaar.
En kunnen ze dan aan de hand van je kenteken zien of je diesel rijdt of heb je ook daar weer milieustickers nodig?