Ja, in dit autootje van Toyota passen 4 volwassenen

Auteur: , 28 Reacties

Mits deze volwassenen aan Japanse specificaties voldoen en niet langer zijn dan 170 cm.

Ondanks de onzekere toekomst van de piepkleine auto’s heeft Toyota in thuisland Japan een nieuwe kei-car geïntroduceerd. Het gaat om een kloon van de Daihatsu Wake (de uit Europa verdwenen autofabrikant waarvan Toyota voor 51% eigenaar is). Zoals het een kei-car betaamt zijn de buitenmaten gering. Erg gering. Behalve de hoogte, want die ligt op 1,84 meter. Het blokkendoosje komt overigens wel met een klap luxe die je zelfs bij Rolls-Royce niet krijgt: de achterdeuren (1,7m hoog) worden elektrisch geopend en gesloten.

Keiklein

Waarom Japan auto’s in dit formaat wil? Na de Tweede Wereldoorlog werd de kei-car er in het leven geroepen om autorijden betaalbaar te maken. Vandaag de dag is de kleine autoklasse nog steeds zeer populair in het land vanwege de brandstofbesparing en belastingvoordelen. In 2013 bestond het marktaandeel zelfs uit 40 procent. Er zijn wel enige regels waar een auto aan moet voldoen om voor voor een kei-car door te gaan: de maximale lengte bedraagt 3,4 meter, ze mogen niet breder zijn dan 1,48 meter en voor de cilinderinhoud geldt een maximum van 660 cc, die niet meer dan 64 pk’s mogen opwekken.

Dit zijn ook precies de specs van het turboblokje in de Pixis. Je kunt hem ook zonder turbo bestellen, dan blijft er 52 pk over. Daar staat wel een gering verbruik van 3,9 l/100 km tegenover. Toyota zegt dat er ook een versie met AWD komt. De Pixis hoeft u overigens niet buiten Japan te verwachten, wat eigenlijk wel jammer is. Want is dit niet gewoon de ideale stadsauto?



28 reacties

Ach… Er passen 14 danseressen in een smart, dan moeten 4 volwassenen in dit ding geen probleem zijn
Afschuwelijk
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Doet me denken aan de Suzuki Carry/Super Carry.
@Original_Arnoud: ik dacht eerder aan de Daihatsu Move!
Ik kan dit soort cultuurverschillen wel waarderen. Leuk karretje
Leuk wagentje, kan die Japanse Kei-Cars altijd wel waarderen
En hoe doen ze dat met zijwind?
@dutchdriftking: simpel. Dan vallen ze gewoon om.
@dutchdriftking: Die heb je niet in een Japanse stad. Allemaal hoge gebouwen.
Ik vind het een leuke auto ! Hadden ze bij mini en en de Fiat 500 ook moeten doen. Gewoon lekker klein houden en bepaalde maten vast leggen. Nu rijden er allemaal van lelijke auto’s rond die ergens op een oud model moest lijken.
@gerjan: Suzuki heeft het geprobeerd met de Wagon R, en NIssan met de Cube. Iedereen lachte, (bijna) niemand kocht. Jammer, want ik vind het wel leuke dingen, en een heel logisch product.

Als je echt zo’n dingen wil zien hier, dan moet je de politiek overtuigen om een kei-car-regeling te maken, met lagere taksen. Krijg je ze niet meer aangesleept gewoon…
zet maar in dat verlaten garage in Cyprus!
Ik begirjp heus wel dat men zulke auto’s maakt vanwege de belasting voordelen (de Nederlandse automarkt is “vol” met autootjes met lage bijtelling) maar als ik puur het ontwerp beoordeel, dan zeg ik: nee, dank U wel, meneer Toyota!
@rocky: zucht.. ook hier in Wenen is het heet… “begirjp” zou natuurlijk “begrijp” moeten zijn! Ik ga weer lekker aan de weiss wein g’spritzt nippen!
@rocky: Zum Wohl!
(en die meneer heet Toyoda)
@dakloos: danke schön! (hahaha… ik zei toch dat het ook hier heet is.. ik bedoelde ja ook Toyoda… klote alcohol.. hahahaha… Alkhol macht Birne hol, macht wieder platz für Alkhol! Prost!)
Zo, die is echt heel lelijk!
Heel eerlijk, zou ik in een grote stad wonen zou ik voor de boodschappen zo’n ding importeren, en er dan een auto voor buiten de stad bij hebben. Maar voorlopig rijd ik nog even Sparta 😉
Snap die sneer naar maximaal 1.70m grote Japanners niet. Als dit ding 1.84m hoog is passen er volwassen Nederlanders van 2 meter in. Hooguit wordt het dan in de breedte wat krap. “Onze” gewone auto’s zijn toch ook doorgaans niet meer dan zo’n 1.50m hoog; allen voor dwergjes?
En nu een haakse bocht met 50km/pu!
Ik denk dat er best nog wel een markt voor zou zijn voor deze wagens hier in Nederland, mits zo’n kei karretje een beetje goed geprijsd wordt en aanzienlijk goedkoper is dan de huidige onderkant van de markt. Denk aan een eurootje of 6000.
Gezien het lage brandstofverbruik en de het lage gewicht zijn die dingen spotgoedkoop om te rijden, en daardoor het ideale OV alternatief voor de student, de starter en de minima.
Ahh, dit is dus zo’n normauto die de parkeergarages nemen om de grootte van een parkeervak vast te stellen.
Je rijd in iedergeval wel voor lul
Ik heb een paar jaar geleden met een kameraad achterin zo’n Kei-car gezeten in Japan (Een Honda uit mijn hoofd). En dat was serieus ruim! ik ben 1m95 en mijn kameraad is 1m85 en we hadden allebei meer beenruimte dan in een S-Klasse en meer hoofdruimte. Dat was echt bizar, want van buiten zijn ze echt heel klein, maar ze zijn zo slim ingedeeld. En er wordt natuurlijk wat gecompenseerd op crash-veiligheid denk ik zo, maar toch.
@screamer: ga je toch niet hard genoeg voor
Wat een verachtelijk karretje. Is dit de volgende Kia Eierbal?
Hondenhok op wielen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).