• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ja, in dit autootje van Toyota passen 4 volwassenen

Auteur: ricardo, gepost 2 juli 2015 om 17:28 – 28 Reacties

Afbeelding Ja, in dit autootje van Toyota passen 4 volwassenenAfbeelding Ja, in dit autootje van Toyota passen 4 volwassenenAfbeelding Ja, in dit autootje van Toyota passen 4 volwassenenAfbeelding Ja, in dit autootje van Toyota passen 4 volwassenenAfbeelding Ja, in dit autootje van Toyota passen 4 volwassenenAfbeelding Ja, in dit autootje van Toyota passen 4 volwassenenAfbeelding Ja, in dit autootje van Toyota passen 4 volwassenenAfbeelding Ja, in dit autootje van Toyota passen 4 volwassenen

Keigezellig
Mits deze volwassenen aan Japanse specificaties voldoen en niet langer zijn dan 170 cm.

Ondanks de onzekere toekomst van de piepkleine auto’s heeft Toyota in thuisland Japan een nieuwe kei-car geïntroduceerd. Het gaat om een kloon van de Daihatsu Wake (de uit Europa verdwenen autofabrikant waarvan Toyota voor 51% eigenaar is). Zoals het een kei-car betaamt zijn de buitenmaten gering. Erg gering. Behalve de hoogte, want die ligt op 1,84 meter. Het blokkendoosje komt overigens wel met een klap luxe die je zelfs bij Rolls-Royce niet krijgt: de achterdeuren (1,7m hoog) worden elektrisch geopend en gesloten.

Keiklein

Waarom Japan auto’s in dit formaat wil? Na de Tweede Wereldoorlog werd de kei-car er in het leven geroepen om autorijden betaalbaar te maken. Vandaag de dag is de kleine autoklasse nog steeds zeer populair in het land vanwege de brandstofbesparing en belastingvoordelen. In 2013 bestond het marktaandeel zelfs uit 40 procent. Er zijn wel enige regels waar een auto aan moet voldoen om voor voor een kei-car door te gaan: de maximale lengte bedraagt 3,4 meter, ze mogen niet breder zijn dan 1,48 meter en voor de cilinderinhoud geldt een maximum van 660 cc, die niet meer dan 64 pk’s mogen opwekken.

Dit zijn ook precies de specs van het turboblokje in de Pixis. Je kunt hem ook zonder turbo bestellen, dan blijft er 52 pk over. Daar staat wel een gering verbruik van 3,9 l/100 km tegenover. Toyota zegt dat er ook een versie met AWD komt. De Pixis hoeft u overigens niet buiten Japan te verwachten, wat eigenlijk wel jammer is. Want is dit niet gewoon de ideale stadsauto?

Ook interessant!

  • Toyota GR86
    Naamsverandering voor Toyota GR86
  • Video: belachelijk boze BMW beukt blauwe Toyota
  • gloednieuwe Suzuki Alto
    Dít is de gloednieuwe Suzuki Alto
  • Toyota blijft een betaalbare A-segmenter maken

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

kei-car, Toyota

Vorig bericht: « Toyota-dealer in no-go zone Cyprus staat al 40 jaar stil
Volgend bericht: ‘Snelheidslimiet op de Nürburgring wordt opgeheven’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. agera zegt

    2 juli 2015 om 17:31

    Ach… Er passen 14 danseressen in een smart, dan moeten 4 volwassenen in dit ding geen probleem zijn

    Login om te reageren
  2. bmwz3 zegt

    2 juli 2015 om 17:32

    Afschuwelijk

    Login om te reageren
  3. kevinova zegt

    2 juli 2015 om 17:36

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  4. Arnoud zegt

    2 juli 2015 om 17:37

    Doet me denken aan de Suzuki Carry/Super Carry.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      2 juli 2015 om 17:47

      @Original_Arnoud: ik dacht eerder aan de Daihatsu Move!

      Login om te reageren
  5. meneer zegt

    2 juli 2015 om 17:38

    Ik kan dit soort cultuurverschillen wel waarderen. Leuk karretje

    Login om te reageren
  6. scott5701 zegt

    2 juli 2015 om 17:43

    Leuk wagentje, kan die Japanse Kei-Cars altijd wel waarderen

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    2 juli 2015 om 17:43

    En hoe doen ze dat met zijwind?

    Login om te reageren
    • redneckdarian zegt

      2 juli 2015 om 18:18

      @dutchdriftking: simpel. Dan vallen ze gewoon om.

      Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      2 juli 2015 om 18:28

      @dutchdriftking: Die heb je niet in een Japanse stad. Allemaal hoge gebouwen.

      Login om te reageren
  8. gerjan zegt

    2 juli 2015 om 17:45

    Ik vind het een leuke auto ! Hadden ze bij mini en en de Fiat 500 ook moeten doen. Gewoon lekker klein houden en bepaalde maten vast leggen. Nu rijden er allemaal van lelijke auto’s rond die ergens op een oud model moest lijken.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      3 juli 2015 om 22:40

      @gerjan: Suzuki heeft het geprobeerd met de Wagon R, en NIssan met de Cube. Iedereen lachte, (bijna) niemand kocht. Jammer, want ik vind het wel leuke dingen, en een heel logisch product.

      Als je echt zo’n dingen wil zien hier, dan moet je de politiek overtuigen om een kei-car-regeling te maken, met lagere taksen. Krijg je ze niet meer aangesleept gewoon…

      Login om te reageren
  9. rs6issnel zegt

    2 juli 2015 om 17:49

    zet maar in dat verlaten garage in Cyprus!

    Login om te reageren
  10. rocky zegt

    2 juli 2015 om 17:57

    Ik begirjp heus wel dat men zulke auto’s maakt vanwege de belasting voordelen (de Nederlandse automarkt is “vol” met autootjes met lage bijtelling) maar als ik puur het ontwerp beoordeel, dan zeg ik: nee, dank U wel, meneer Toyota!

    Login om te reageren
    • rocky zegt

      2 juli 2015 om 17:58

      @rocky: zucht.. ook hier in Wenen is het heet… “begirjp” zou natuurlijk “begrijp” moeten zijn! Ik ga weer lekker aan de weiss wein g’spritzt nippen!

      Login om te reageren
      • dakloos zegt

        2 juli 2015 om 18:20

        @rocky: Zum Wohl!
        (en die meneer heet Toyoda)

        Login om te reageren
        • rocky zegt

          2 juli 2015 om 18:25

          @dakloos: danke schön! (hahaha… ik zei toch dat het ook hier heet is.. ik bedoelde ja ook Toyoda… klote alcohol.. hahahaha… Alkhol macht Birne hol, macht wieder platz für Alkhol! Prost!)

          Login om te reageren
  11. philipf zegt

    2 juli 2015 om 18:11

    Zo, die is echt heel lelijk!

    Login om te reageren
  12. scottishcarspotter2000 zegt

    2 juli 2015 om 18:16

    Heel eerlijk, zou ik in een grote stad wonen zou ik voor de boodschappen zo’n ding importeren, en er dan een auto voor buiten de stad bij hebben. Maar voorlopig rijd ik nog even Sparta ?

    Login om te reageren
  13. oxymoron zegt

    2 juli 2015 om 18:32

    Snap die sneer naar maximaal 1.70m grote Japanners niet. Als dit ding 1.84m hoog is passen er volwassen Nederlanders van 2 meter in. Hooguit wordt het dan in de breedte wat krap. “Onze” gewone auto’s zijn toch ook doorgaans niet meer dan zo’n 1.50m hoog; allen voor dwergjes?

    Login om te reageren
  14. clarkson zegt

    2 juli 2015 om 18:36

    En nu een haakse bocht met 50km/pu!

    Login om te reageren
  15. Edge zegt

    2 juli 2015 om 18:40

    Ik denk dat er best nog wel een markt voor zou zijn voor deze wagens hier in Nederland, mits zo’n kei karretje een beetje goed geprijsd wordt en aanzienlijk goedkoper is dan de huidige onderkant van de markt. Denk aan een eurootje of 6000.
    Gezien het lage brandstofverbruik en de het lage gewicht zijn die dingen spotgoedkoop om te rijden, en daardoor het ideale OV alternatief voor de student, de starter en de minima.

    Login om te reageren
  16. mashell zegt

    2 juli 2015 om 18:48

    Ahh, dit is dus zo’n normauto die de parkeergarages nemen om de grootte van een parkeervak vast te stellen.

    Login om te reageren
  17. bmwjvds zegt

    2 juli 2015 om 19:39

    Je rijd in iedergeval wel voor lul

    Login om te reageren
  18. screamer zegt

    2 juli 2015 om 21:15

    Ik heb een paar jaar geleden met een kameraad achterin zo’n Kei-car gezeten in Japan (Een Honda uit mijn hoofd). En dat was serieus ruim! ik ben 1m95 en mijn kameraad is 1m85 en we hadden allebei meer beenruimte dan in een S-Klasse en meer hoofdruimte. Dat was echt bizar, want van buiten zijn ze echt heel klein, maar ze zijn zo slim ingedeeld. En er wordt natuurlijk wat gecompenseerd op crash-veiligheid denk ik zo, maar toch.

    Login om te reageren
    • sjeppie156 zegt

      4 juli 2015 om 01:03

      @screamer: ga je toch niet hard genoeg voor

      Login om te reageren
  19. maniaxdream zegt

    4 juli 2015 om 01:38

    Wat een verachtelijk karretje. Is dit de volgende Kia Eierbal?

    Login om te reageren
  20. mrrallycross zegt

    6 juli 2015 om 21:03

    Hondenhok op wielen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North