
Goed nieuws voor Koenigsegg.
In de nasleep van de VLN-crash met een Nissan GT-R GT3, waarbij een toeschouwer het leven liet, besloot de Nürburgring een aantal snelheidslimieten in te stellen. Een beslissing die werd opgelegd vanuit de Duitse motorsportorganisatie DMSB. Op enkele stukken op de ‘Ring mag niet harder dan 200 of 250 km/u worden gereden alsook geracet. Onderstaand kaartje van BtG verduidelijkt een en ander:
Dat betekende slecht nieuws voor Koenigsegg, aangezien het een publiek geheim was dat ze op het punt stonden om met een compleet circus neer te strijken in de Eifel voor een recordpoging met de One:1, die nu nog op naam staat van de Porsche 9:18 Spyder, met een tijd van 6:57 minuten. En ook voor andere autofabrikanten zou het een domper zijn, aangezien rondetijden op dit circuit als een officieuze benchmark gelden.
Er zit echter een wijziging aan te komen. Volgens Road&Track is Capricorn Nürburgring GmbH, de huidige uitbater van het circuit, van plan om de snelheidslimiet voor autofabrikanten op te heffen. Mocht dit kloppen -R&T is er erg zeker van- dan betekent dit dat er weer recordpogingen kunnen plaatsvinden. En dat Christian en zijn team het record van Porsche met het Zweedse sprintmonster naar de barrebiesjes kunnen rijden. We houden het in de gaten…
Jippie! Ik verheug me al op het circus van koenigsegg!
Das maar goed ook…
Met deze hitte kan niets me boeien.
@Donstil: als het je toch niet boeit, dan ben ik toch wel lichtelijk benieuwd waarom je zo een nutteloze reactie plaatst!
@biohazardracer: Attention whoreee!
@biohazardracer: Dat jij dat wil weten boeit me ook niets.
@Donstil: Harteloze zak! ): huhuhu
Ot mooi stukkie, leuk om te lezen
Jammer… Al die fuzz over de ring en die recordtijden, draagt alleen maar bij aan die graftakkendrukte in de weekenden. Voor een gewone sterveling maakt het niet uit en is de ene auto met de andere vergelijken toch al snel appels en peren, de limieten waren voor de TF voor de meesten toch out of reach; van mij had het mogen blijven als het de PR wat verminderde….
Leuk voor de heren!
@Ricardo: het is gewoon 918 Spyder, geen 9:18 (dat is misschien de tijd die die volelektrisch kan doen ;-)).
200 in de Füchsrohre is echt snel, zelf doe ik het maximaal 160-170. Vooral vanwege het verkeer en dat absoluut een gedeelte is waar je de controle wilt verliezen. De snelheden zijn goed gekozen op de locaties, als je sneller wilt moet je én serieus gereedschap onder de bips hebben, én serieus talent.
Ik ben alleen benieuwd of de One het record kan breken. Ik kan mij een test herinneren waar de auto’s van het Black Falcon team met Evo Magazine gingen kijken welke auto het snelste was (Maserati MC12 en Zonda F CS), en de Koenigsegg CCX had weliswaar het meeste vermogen, maar het was vooral topvermmogen wat moeilijk bruikbaar was. Daarbij hebben diverse fabrikanten zich al stukgebeten op die tijd, dus het lijkt mij nog een hele opgave. De omstandigheden moeten perfect zijn om in de buurt te komen of het zelfs te overtreffen.
@gtwillem: Als het net als bij de One:1 zou staan voor de gewichtsverdeling zou het echter aardig kloppen. (900pk op 1800 kilo dacht ik).
@jipino: Oh het is blijkbaar 1700 kilo. Desalniettemin een veel minder gunstige gewichtsverdeling. Koenigsegg moet dus wel dat record verbeteren, zou je denken. Maar auto’s als de Nissan GT-R en de Porsche laten zien dat gewicht niet per se slecht is.
@gtwillem: je hebt gelijk, het is 918 en niet 9:18 maar het is ook Fuchsröhre en niet Füchsrohre.
Even mbt de recordpoging, ik denk niet dat de one:1 het gaat winnen van de 918.
@mercedesbenze350cdi: thanks ;-) Umlauts…
@gtwillem: en in de Fuchsröhre is volgens het plaatje helemaal geen snelheidslimiet. Die komt namelijk na Schwedenkreuz, wat wel een serieuze bocht is waar je ballen voor nodig hebt om die hard te nemen.
Hier kijk ik toch best naar uit.
Hopelijk krijgen we geen a la mclaren filmpje. Met de mededeling dat ze onder de 7 min zitten.
Struiken?
@Robbert89: neerstrijken in de struiken denk ik.
Eindelijk weer een circuit ipv tol weg
SCG-003 in 6:42.
Gelukkig, een circuit met snelheidsbeperking vond ik ook zo Q2 2015.
zeg mensen, ik heb nog nooit van de proche 9:18 spyder gehoord, jullie wel? daarin tegen, kheb wel van de 918 gehoord.
@gwnbmw: Ik heb van de allebei de Proche’s nog nooit gehoord.
@purepet9000: oops. was moe, foutje! die edit knop van AB is ook superhandig btw…
Leuk en aardig maar men houdt die Koenigseggs al niet eens op de baan op het vlakke Assen.
Dat is mooi!
Lekker. Hoop dat ze die Porsche slopen!