Honda S660: kei-veel fun in een kei-kleine verpakking

Auteur: , 62 Reacties

Nee, we hebben geen tik van de molen gekregen en/of zijn allemaal Brabo geworden op de redactie. De titel slaat natuurlijk op de categorie van deze kleine Japanse Roadster, de Honda S660. De pretmachine is licht, heeft een middenmotor met turbo, en een zesbak. Wat wil je nog meer?

Eind 2013 toonde Honda een S660 Concept, en nu gaan de lakens van een nauwelijks gewijxigd productie-exemplaar, in geilgeel, sowieso dé autokleur van de toekomst. Onder de kap ligt een geblazen 660cc drieclinder met een vrij magere 63 pk, maar hier kunnen tuners ongetwijfeld wat mooiers van maken.

Met zijn kleine motorblokje en zijn zeer bescheiden lengte van 3,40 meter is de tweezitter – evenals 40% van alles wat in Japan wordt verkocht – een (fiscaal aantrekkelijke) Kei-car. Wat begon met de Honda Beat gaat met de S660 nu een speels nieuw leven in. Het gewicht bedraagt 830 kg, als je de 7-traps CVT neemt (maar wie zou dat willen) komt hetgewicht opm 850 kg uit.

Zwart is ook mooi

De S660 is stijver dan de inmiddels uit productie gegane S2000, heeft schijven rondom, een aluminium subframe en gaat op zijn Japanse thuismarkt aanstaande donderdag in de verkoop voor 1,98 miljoen JPY (15.250 euro). Zoals je ziet in de gallery zijn er tal van guitige kleurtjes te specificeren.

Voor rijplezier moet je hier natuurlijk niet mee de snelweg op, dat is nogal wiedes. Kronkelige wegen vol haarspeldbochten, die moet je met de S660 pakken. Daarmee is hij meteen vrij irrelevant voor Nederland, maar er waren toch al geen plannen hem hier naartoe te halen. Maar heel misschien maken ze nog eens een nieuwe versie, een geschikt motorblok hebben ze al per slot van rekening.

Update 12:20 – specifieke gewichten toegevoegd.



62 reacties

Jammer dat ‘ie niet hierheen komt, maar met ons belastingstelsel had de prijs in € waarschijnlijk het bedrag in JPY aardig benaderd.
@volvo-s60-adept:

Juist niet een keicar is sowieso een heel voordelig belastingstatuut
@volvo-s60-adept: Absoluut, het feit dat er bijna geen goede cabrio’s meer in NL te koop zijn is al een goede reden.
Ik snap het sowieso niet, dure ontwikkeling voor een cabrio en dan breng je hem alleen uit in een kleine thuis markt. Iets dat ook voor de Copen geld die voor zover ik weet net als de rest van Daihatsu alleen nog in Japan te koop is.
@mrdjm: Een versie ontwikkelen met het stuur aan de “juiste” kant kost ook weer een pak geld. Verder dienen er nog dingen aangepast te worden aan Europese regels, dient er geïnvesteerd te worden in marketing en een service op poten gezet te worden. Dat alles maakt dat het gewoonweg geen winst gaat opleveren in Continentaal Europa. In de UK komt ie er misschien wel, daar hebben ze wel meer Japans/Maleisisch/Australisch spul dat we hier niet hebben, wegens geen stuurverplaatsing…
@Esprit_de_Flandre: Klopt je moet wel weer investeren voor een LHD, maar die kosten zijn zeer gering tov de kosten voor het ontwikkelen van het product an sich. Alleen afzetten op Japanse bodem lijkt me sowieso een stuk minder rendabel.
@volvo-s60-adept: niks jammer, wat heeft zo’n ding hier te zoeken? De copen en de wind hebben al geen succes behaald waarom dan t risico nemen. doet niks af van het feit dat het een geinig poppewagentje is.
Lijkt een beetje op de Renault Wind. En daarmee weet ik ook niet echt wat ik er nou van moet vinden.
@berlinetta: Dat dacht ik ook, alleen is deze wél leuk.
@sydney: dat dacht ik ook al, al vind ik deze nog lelijker…
En ook nog eens keigeel.
@bmwalpina: En dat is keigaaf!
@dutchdriftking:
En ik wil er eentje, gewoon voor de lol….
@jrk68: Helemaal mee eens, een auto binnen handbereik dat zorgt voor een berg lol ;) Mooi toch.
Leuk ding toch? Honda motorfiets blokje er in en gaan!
K20a met supercharger erin en gaaaan. Keigaaf!
Net een Renault Wind van de achterkant
Wat wil ik nog meer? Nou geen turbo.
Luke en beter dan de vierkante doosjes die meestal als Kei auto dienen.
@sketcher: Luke, I am your father….Ik bedoelde dus LEUK…. zucht
Keiguitige bakkie!
Heel gaaf! Net zoals de honda s600!
@pudi: Behalve dat de S600 wel mooier is…

Ben geen retroliefhebber (integendeel), maar in dit geval had ik toch graag een moderne versie de S600 gezien…

http://www.carsaddiction.com/files/cars/64__S600_Convertible.jpg
Bestaat ook al in Mugen-variant, zonder motorische updates.

http://www.mugen-power.com/automobile/products/s660/
Smart Roadster ?
@agdesigns:
Maar dan met minder vermogen en een hoger gewicht.
Al is de Smart er ook met minder vermogen maar die wil je echt niet. De 82pk versie is toch wel het minste wat je wilt.
@jrk68: Maar wel met handbak!
Ik vind hem wel lekker, je hoeft ook de snelweg ook niet op. Kan ook dienen als stadsauto of als je langs het boulevard wilt gaan rijden. Goedkoper gaat het bijna niet meer worden, dus daar ligt het ook niet aan.
Wat een leuk speelgoed, dat ze deze maar naar Europa laten komen.
En een kei slecht styling
Wat is een 7-traps cvt voor iets?
@humpyourdog:
Een cvt met vaste overbrengingen, ooit o.a. ook in de MG F geleverd en diverse Nissans.
@jrk68: Ik dacht eigenlijk dat het een typfout was, heb het vlug even opgezocht. Als ik het juist heb begrepen kan je dan als bestuurder kiezen tussen de cvt het werk laten doen of zelf flipperen?
Keiwreed! Dit zijn dé Japanse snoepjes
Civic Type R-blok, iemand?
Ik wist niet dat er nog KEI cars gemaakt werden! Leuk ding! Zal er vast ook wel een naar hier komen, zij het met het stuurtje rechts. Ik heb toch liever een Autozam AZ1 of Nissan March Superturbo!
@mazdarx: Kei cars worden nog altijd gebouwd. De Daihatsu Copen is een goed voorbeeld welke verkocht werd in Nederland.

Ontopic

Lekker wagentje!
@mazdarx: Met een naam als de jouwe had ik toch verwacht dat je JDM in de gaten zou houden…
Heel leuk. Ook al die vorige modellen kei-car sportautootjes zijn leuk voor in een verzameling: de Honda Beat, Suzuki Cappuccino, Mazda AZ-1 etc.etc.
Wel leuk maar ziet er nie uit jonguuhhh
Awesome dingetje, een smart roadster met fatsoenlijke gearbox en een modern betrouwbare turbo motor.
Ik zou het wel willen.
K20 en gaan!!
Daihatsu copon?
Ik word hier een beetje hebberig van. Jammer dat zo iets niet meer uit Engeland komt, daar zijn ze toch groot geworden met kleine roadsters.
Voor dat geld wil ik er ook wel 1!
Iemand een idee wat het kost om zoiets naar Ned te halen en op gele platen te zetten? (Als het überhaupt kan)
Ben ik de enige die een mini nsx ziet?
@niekie1999: nope, exact mijn eerste gedachte. Zeker bij het zien van de voorkant.

Verder gewoon lollig
@imaginenl, er is al een voordeel. In Japan staan ze ook standaard op gele platen!
@mazdarx natuuuurlijk worden die nog gemaakt. Meestal zijn het suffe wagentjes á la Suzuki Wagon R+ (qua looks) maar af en toe wordt er nog wel eens wat lekkers gemaakt. Zoals deze S660!
Ik snap niet waarom ze dat niet ook als LHD uitbrengen. Ja dat kost wel weer wat centen om te ontwikkelen maar volgens mij is de markt er gewoon. Ze hoeven hem dan ook niet met begrenzer aan te bieden, dus dan heb je volgens mij een erg geinig karretje met ongeveer 100pk? Nog lichter en levendiger dan een MX5
Wat een vreselijk leuk ding om te zien. Maar is ie nou RWD of FWD?
@fant: Middenmotor met voorwielaandrijving? Lijkt me niet…
@norge: Verdomd goed punt!
@fant: Af en toe heb ik wel eens een helder ogenblik…
Als ik toch eens klein was…
Grappig hoor…. ik ben bijna 2 meter lang dus….
Heerlijke Sushi Honda, doe maar met veul wasabi!
Race Jappen in een S660 -> http://youtu.be/TzIBx2YEXpY
Update @sir_smokalot: Het blijkt het ontwerp van een 22 jarige (nu 26):
http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-03-30/honda-bets-26-year-old-car-whisperer-can-deliver-hit

Dat is overigens niet geheel ongebruikelijk. Zo werkt het. Het leven van een auto ontwerper is doorgaans enorm saai. En spendeert een jaar of langer op een pookknop, een achterlicht en als je geluk hebt een velg. Daarom werk ik ook niet meer (direct) in de industrie. Maar bij een nieuw project wordt er vaak een interne competitie gehouden en die is heel erg democratisch. Daar mogen alle ontwerpers aan mee doen, jong, oud, senior en stagiaires. Soms wint een jong broekkie het en mag dan zijn ontwerpt doorontwikkelen met een team. Dat gebeurde mer de Ford Ka (die was 19 dacht ik) en nu dus bij deze Honda. Toch leuk.
@sketcher: tof!
Vette achterkant, alleen een beetje jammer van die voorkant. Een beetje te saai.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).