Jaguar doet het gewoon: 550 pk voor de F-Pace SVR

Auteur: , 36 Reacties

Wat een verschijning.

Ik zei gisteren nog dat het Britse concern af en toe met gekke projecten op de proppen komt. 24 uur later brengt Jaguar Land Rover ons de F-Pace SVR. De SUV voor het hele gezin is er nu ook als oorverdovend en ronduit asociaal V8-monster. Geniaal.

De inmiddels welbekende 5.0-liter grote Supercharged V8 heeft zijn weg gevonden naar de F-Pace. Het blok levert 550 pk en 680 Nm koppel. De F-Pace SVR snelt daarmee in 4,3 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 283 km/u. Geen dynamic bullshit pakketje of een dure optie om de top te ontgrendelen. Neen, gewoon tweehonderd en drieëntachtig richting de horizon zonder gezeik. Ook niet onbelangrijk is de aanwezigheid van Torque Vectoring.

De F-Pace SVR heeft een lekker dik uiterlijk gekregen. De SUV herken je aan een andere voor- en achterbumper, verlaagde dorpelpanelen en een achterspoiler. De SVR staat op een pittiger onderstel en rolt standaard op 21-inch lichtmetalen. 22-inch is een optie. Een krachtiger remsysteem moet de F-Pace SVR in het gareel houden en buren pesten doe je met de Variable Valve Active Exhaust-uitlaatsysteem.

In het interieur treffen we onder meer sportstoelen met het SVR-logo, een SVR-stuurwiel met aluminium schakelflippers en een pook om de automaat mee te bedienen. Dat laatste is ook nieuw, de reguliere F-Pace heeft namelijk een draaiknop.

Vanaf deze zomer kun je de nieuwe F-Pace SVR bestellen. Jaguar communiceert een prijsindicatie van 164.000 euro.



36 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Wat een bumper!! Wel hulde dat ze het doen! GLC 63AMG is niet meer alleen iig!
@jorden: is deze niet iets groter dan de GLC (formaat GLE)?
@e550: je was me net voor😬
@e550: nee, hij is in het echt kleiner dan je denkt, GLC formaat lijkt mij logisch.
@e550: @dirkv:
Nope, concurrent voor de GLC en de Q5, toen de F-Pace onthuld werd, dacht ik dat ook, maar de auto valt daadwerkelijk een segment lager.

Oftewel. Bizar vermogen voor deze klasse.
@jorden: Zou de Jag niet meer in het vaarwater van de GLE 63 AMG zitten? Die is wel iets duurder maar qua afmetingen en vermogen komen die dichter in de buurt.
@jorden: Stelvio Q concurrent lijkt me.
Heeeeerlijk! Een elegante koets (voor een SUV, I know) met een dikke V8. Dit is Jaguar op haar allerbest!
Ja gaaf! Dit is nou net wat de F-pace nodig had, althans van buiten af (Maar de V8 is ook lekker). Elke keer als ik een F-Pace tegen kom, mis ik toch wat. Vooral de kont vind ik normaal een hoog plastic / Japanse gehalte hebben. Velgen staan er ook fraai onder!
Was wel te verwachten. Pakt mooi uit.
Oeh lekker hoor! Denk dat ik nog steeds voor een Stelvio Q zou gaan, maar de Jaaagg heeft wél een V8 natuurlijk…
Gelukkig worden zulk soort beesten nog steeds gemaakt. Hopelijk kun je er over 10 jaar ook nog mee rijden, als ze tweedehands ‘betaalbaar’ zijn.
@trustmeiamanengineer: Ik vind de Stelvio Q ook een van de coolste power-SUV’s en die is samen met de F-pace echt mijn favoriet in het segment. Maar de F-Pace heeft iets wat de Stelvio niet heeft en dat is een heerlijk geluid. Dat zou voor mij dan ook de doorslaggevende reden zijn. Verder vind ik ze behoorlijk aan elkaar gewaagd, ook qua uiterlijk.

OT: Wat een beest. Hij ziet er heerlijk uit. Waar ik me bij de gewone F-pace stoor aan de plastic achterbumper en de ielige uitlaatjes en de plaatsing daarvan, zijn al deze problemen nu uit de wereld geholpen. Hiervoor zou ik elke dikke Duitser laten staan, no doubt.
Gèhnag âhtootsje. En in vergelijking met die XE SVR Me-Zus-En-Me-Zo nog redelijk ingetogen qua uiterlijk. Zou in deze klasse hoog op m’n wensenlijstje staan.
De koelsleuven op de motorkap doen een beetje goedkoop aan, wel noodzakelijk neem ik aan. Verder een dikke bak, maar ietwat magere topsnelheid voor zo’n blok vind ik.
@misterdrogba: Precies! Want elke dag dat je geen 283 km p/u naar je werk hebt gereden is een klote dag.
@dirkv: blablabla. Het is maar een constatering.

De Duitse performance SUV’s zijn afgeregeld op 250. Met bijbetaling zit je op +- 280 km/h, dus ik neem aan dat je zonder begrenzer wel de 300 km/h barrière kan doorbreken. Vandaar mijn opmerking. Of je zo snel wilt doorgassen in een SUV is een andere vraag natuurlijk.
@misterdrogba: Kan ook te maken hebben met de afstelling.
@misterdrogba: Is toch voornamelijk de luchtweerstand bij die hoge hokken. De Stelvio Q loopt onbegrensd ook ‘maar’ 284 km/h. Terwijl de vrijwel identieke Giulia Q over de 300 gaat.
@trustmeiamanengineer: en iets met bakverhoudingen …
@misterdrogba: Volgens mij heeft Porsche geen begrenzing en doet een Cayenne Turbo S 286 km/u… en zijn kleinere broertje 266km/u
Iets zegt me dat de enige SUV’s die over de 300 gaan alleen de Bentayga (301km/u) en Lambo (305km/u) zijn die beide het dubbele kosten..
Ik vind de spec nog wat tegenvallen.
Met 400 pk moet je toch bijna wel de 300 km aan kunnen tikken. De wagen zal wel een redelijk gewicht hebben schat ik zo.

Overigens zou het interessant zijn als Autoblog een lijstje maakt van (beetje fatsoenlijke, geen vedergewicht) auto’s die met zo min mogelijk vermogen toch de 300 km kunnen aantikken.
@jerry: Gewicht speelt hoegenaamd geen rol als het op topsnelheid aankomt.
Ze zijn er wel rijkelijk laat mee.
Als je zo’n soort bak in 2e hands wil oppakken na 3 jaar uit een normaal-BPM-land (Duitsland) doen ze ongeveer 40-50% van de nieuwprijs. Prima voor een dikke Duitser met 300+ pk.
Bij Jag wachten ze nu dus weer 2.5 jaar voordat ze de leukste versie leveren. Beetje vergelijkbaar met de station versies van de XF. Tegen de tijd deze 3-4 jaar oud zijn, hebben ze weer een heel nieuw model!
Binnenkort dus de onthulling van de Velar SVR met 551pk?
In oktober deze al gezien in Nürburg. Leuk om dan nu de productieversie te zien! Bruut geworden!
Heerlijk dit! Stelvio is leuk, dit is leuker!
Even mevrouw Von Klausenburg sommeren tot het inruilen van haar auto.
Wat. Een. Beest, die Jag! Ze zijn zo enorm goed bezig de laatste jaren. Mogelijk een merk om eens bij te kijken als ik m’n huidige zat begin te worden. (Daarmee doelend op m’n huidige auto, niet m’n vrouw)
Echt als liefhebber van snelle auto’s wil je toch een rijdersauto geen SUV dat is meer om te showen en voor wintersport en om de kids naar hockey te brengen (je vrouw).
@thomasthomas: Maar je hebt ook een praktische auto nodig en dan is het toch ook fijn als je daar een lekker potje mee kan sturen?
4.3 is heel snel voor een SUV maar waarom is de Stelvio Q zoveel sneller? Is deze zo enorm zwaar?
@w0o0dy: Kan te maken hebben met de turbomotor van de Q. Van een turbo heb je met lagere toeren meer profijt, een supercharger komt later inzetten volgensmij.
@dieselkameel: Die Stelvio is ook vrij licht geloof ik.
@dieselkameel: het is precies andersom. Supercharger is krukas aangedreven en doet gelijk z’n werk, turbo moet eerst ‘opspoolen’. Alhoewel de huidige turbo’s het ‘gat’ beter opvullen tegenwoordig.
@w0o0dy: De Stelvio Q is 1730kg. De 6pitter F Pace S is al 150kg zwaarder. De SVR zal wat meer stevigheid hebben her en der en die V8 incl zware compressor. Dus die zal de 2000kg wel aantikken vrees ik.
Zal heerlijk klinken maar dan toch veel liever de Stelvio Q
Ik heb weinig met SUV’s , maar deze wil ik wel! Ouderwets, laatste der Mohikanen en daarmee nog echt leuk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).