• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jaguar E-Type restomod is de stijlvolste auto van vandaag

Auteur: willeme, gepost 22 maart 2020 om 11:16 – 18 Reacties

Jaguar E-Type restomod

Het maakt eigenlijk niet uit wat er nu nog voor nieuws aankomt. Zo fraai als deze Jaguar E-Type restomod wordt het niet. Maar wat is het eigenlijk?

De Jaguar E-Type is misschien wel de meest baanbrekende sportwagen ooit gebouwd. Ja, we rekenen ook iconen als de Porsche 911 of elke Ferrari mee. De Jaguar E-Type was zeer snel, bijzonder krachtig, verrassend betaalbaar en oh ja: oogverblindend mooi.

Mooiste auto volgens Ferrari

Tijdens de lancering van de E-Type op de Salon van Genève, gaf Enzo Ferrari aan dat het de mooiste auto was die hij ooit had gezien. Mocht je een Jaguar E-Type als klassieker wensen, is het een prettige gedachte dat de Engelsen er een hele hoop van gebouwd hebben. Een E-Type zal nooit een goedkope auto worden die je op elke straathoek ziet, maar naar klassiekerbegrippen is het goed te doen.

Jaguar E-Type restomod

Volgens sommigen valt er overigens wel wat te verbeteren aan de E-Type. Ondanks een paar enorme pluspunten, was de E-Type ook zeker niet perfect. Maar hey: het is een auto uit 1961, niets was toen perfect. Daarom is er een bedrijf ‘Eagle’ genaamd, dat zich bezighoudt met het produceren van Jaguar E-Type restomods.

Woodham Mortimer

De E-Type die je op de foto’s ziet is een samenwerkingsproject van de restauratieafdeling van Jaguar en Woodham Mortimer. Allereerst behandelen we even die naam. ‘Woodham Mortimer’ is de beste naam die je in bekakt Brits kunt uitspreken en alleen daarom al is deze Jaguar bijzonder geslaagd. Woodham Mortimer is ook een team dat racet met E-Types, dus ze kennen de techniek van haver tot gort.

Jaguar E-Type restomod

Het uiterlijk van deze Jaguar E-Type restomod is heel voorzichtig aangepast met hele subtiele details. Kijk maar naar de chromen bumpers, die hebben niet de verticale opzetstukken, waardoor het geheel veel cleaner oogt. Ook zien fraaie ‘period correct’ racevelgen.

Technische aard

De meeste wijzigingen bij deze Jaguar E-Type restomod zijn echter van technische aard. De 4.2 liter zes-in-lijn is vervangen door een 4.7 liter groot exemplaar. Woodham Mortimer heeft de motor tijdens de vele races goed kunnen testen. Het blok is goed voor 400 enthousiaste paarden. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, die Woodham Mortimer zélf hebben geproduceerd.

Motor

Nieuwstaat

Om die 400 pk’s goed op de weg te krijgen, is er een sperdifferentieel van Powerloc. Het chassis is uiteraard aangepast met verstelbare dempers en veren. Tevens zijn er stevigere anti-rollbars voor en achter. De remmen zijn uiteraard ook verbeterd. Voor heb zijn er klauwen met zes zuigers, achter heb je alsnog vier zuigers. Uiteraard is ook het complete interieur weer naar nieuwstaat gebracht.

Interieur

Niet goedkoop

Zoals je waarschijnlijk wel verwacht, dit soort aanpassingen zijn nooit goedkoop. Zeker niet als men het heel goed wil doen. Bij Woodham Mortimer willen ze dat, vandaar hun vraagprijs van 330.000 tot 350.000 Britse ponden. Mar ja, dan heb je wel de fraaiste auto van vandaag en waarschijnlijk de gehele week én maand. Ook wat waard.

Ook interessant!

  • Een Jaguar XJ restomod: maken of kraken?
  • Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
    Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
  • Jaguar viert feest met 2 halen 2 betalen actie
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

Coupe, e-type, Jaguar, Klassiekers, restomod

Vorig bericht: « Hybride 911 met zeer veel vermogen bevestigd
Volgend bericht: Carlex Mercedes X-klasse is een dure Felicia Fun »

Lees Interacties

Reacties

  1. thjvanvlerken zegt

    22 maart 2020 om 11:53

    Eagle e-type ?. Een auto die bij de voorkeur heeft op het moderne sportief spul.

    Login om te reageren
    • ingloriousleon zegt

      22 maart 2020 om 12:33

      @thjvanvlerken: dit is geen Eagle Speedster

      Login om te reageren
      • thjvanvlerken zegt

        22 maart 2020 om 13:04

        @ingloriousleon: i know speedster zit zoiezo geen dak op.

        Login om te reageren
    • seanxtype zegt

      22 maart 2020 om 12:49

      @thjvanvlerken: geen eagle speedster, die zijn namelijk duurder. 500k in ponden

      Login om te reageren
  2. SvenskaAeroplanAB zegt

    22 maart 2020 om 12:09

    Dit zou met een NSFW tag moeten komen… Absolute perfectie op wielen

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      22 maart 2020 om 12:11

      @svenskaaeroplanab: Sinds wanneer is Autoblog een Dumpert geworden?

      Login om te reageren
  3. sabrerator zegt

    22 maart 2020 om 14:21

    Voor mijn smaak zijn de bandjes nét een maatje te breed, maar dat belemmert me niet dit ding onmiddellijk op mijn oprit te willen hebben.

    Misschien alleen in mooi donkergroen, maar dit interieur is perfect zo.

    Login om te reageren
  4. davelepeef zegt

    22 maart 2020 om 14:43

    Wat is hier nou precies restomod aan? Hij is niet echt gemoderniseerd toch?

    Login om te reageren
    • clubbtraxx zegt

      22 maart 2020 om 15:41

      @davelepeef Nee, logisch…. nieuwe motor en bak, nieuw onderstel, nieuwe remmen en wielen en de nodige uiterlijke aanpassingen noem jij ‘niet echt gemoderniseerd’ Tja… wanneer dan wel?

      Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        22 maart 2020 om 15:53

        @clubbtraxx: nou, misschien klopt mijn visie op ’n restomod wel niet. Ik noem ’t een restomod als er bijvoorbeeld een moderne aandrijflijn in wordt gehangen. Toepassing van elektronica, ook. Ik kan me vergissen maar ik lees dat er een opgeboorde / aangepaste versie van een oorspronkelijk blok in ligt. Notabene op carburateurs. Ik noem dit vooral modificeren. Restomodden is toch vooral een restauratie waarbij je componenten moderniseert ipv enkel opwaardeert/verbetert??

        Login om te reageren
        • O plaat zegt

          22 maart 2020 om 17:07

          De remmen zijn gemoderniseert, de motor is ge moderniseert, de ophanging is gemoderniseert, de carrosserie en het interieur zijn gerestaureerd. Dit is dus weldegelijk een restomod, ik durf zelfs meer zeggen dit is een restomod done right, ziet er origineel uit maar rijdt leuker dan een nieuwe jaguar. een origineel ogent blok zonder Electronica onder de kap maar toch met dubbel zo veel power als origineel met een moderne ophanging en remmen die je niet ziet zitten. Love it! Heb net het zelfde gedaan met mijn 66er Mustang maar dan voor 1/10van bedrag dat ze voor dit exemplaar vragen…

          Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        22 maart 2020 om 15:55

        @clubbtraxx: in mijn straatje bijvoorbeeld, een ouwe Escort met een duratec, een sequentiële bak, carbon body delen etc. Dat soort fratsen?

        Login om te reageren
  5. lecomte zegt

    22 maart 2020 om 14:45

    Doe mij er maar eentje in bordeauxrood.

    Login om te reageren
  6. Gulli zegt

    22 maart 2020 om 15:06

    Op de een of andere manier vind ik de coupe toch altijd iets ouder ogen dan de cabrio. Krijg er altijd een beetje een Traction Avant idee bij

    Login om te reageren
  7. vtie zegt

    22 maart 2020 om 16:51

    Die kleur! Mannnn wat een bak zeg!

    Login om te reageren
  8. jjcp zegt

    22 maart 2020 om 19:49

    Vraag mij toch wel altijd af hoe ze aan zo’n prijs komen bij dit soort restomods. Stel je begint met een e-type voor €100.000 . En dan die modificaties, das toch nooit 2 ton aan modificaties? Opgeboorde motor, vers interieurtje, nieuwe remmetjes en schokbrekers/veren en wat custommade velgen, oh en een sperdifferentieel. En eventueel wat verstevingen aan het chassis/doorlassen carrosserie. En dat voor 2 ton?

    Login om te reageren
    • stalensnuitje zegt

      22 maart 2020 om 20:44

      @jjcp: en hoeveel uren zitten erin om het te bedenken, uitproberen en testen? Mislukte ideeën en overhead er ook nog even bij optellen. En dat delen door het aantal dat je ervan denkt te verkopen. Het is heel veel geld, dat zeker, maar ik vind ’t geen gekke prijs.

      Login om te reageren
  9. mustang750supersnake zegt

    22 maart 2020 om 22:59

    jammer van dat stuur…..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North