• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jaguar: geen supercar, wel een budgetcar?

Auteur: Alwood, gepost 27 januari 2009 om 12:25 – 18 Reacties

Budget Jag?

Het lijkt er op dat er nooit plannen zijn geweest van Jaguar om een nieuwe supercar met middenmotor te maken. Een paar uitspraken van een ‘voorlichter’ in Detroit zouden verkeerd geïnterpreteerd zijn en zich uiteindelijk als een sneeuwbal van een helling gestort hebben. Zeker bij dergelijke tot de verbeelding sprekende nieuwtjes werkt het internet altijd extreem snel. Slecht nieuws dus, maar volgens insiders gaat Jaguar wel met een ‘betaalbare’ XE sportwagen komen.

Het nieuwe sportwagentje moet duidelijk onder de XK gepositioneerd worden. Het moet een sportieve auto worden en de motor komt gewoon te liggen waar die hoort, in het vooronder. Denk nu echter niet meteen aan een Jaguar MX-5 of 350z, het blijft immers wel een luxemerk. Als belangrijkste concurrenten worden de BMW Z4, Mercedes SLK en Porsche Boxter genoemd. Dit betekent zeer waarschijnlijk dat de auto om te beginnen als cabrio geïntroduceerd zal worden. Bij de XK lijkt juist de coupe het belangrijker model. Het project zit echter nog wel in de luiers. Het idee is aanwezig maar er is nog toestemming nodig om de auto daadwerkelijk te ontwikkelen. Een productiemodel zouden we niet eerder dan 2012 of 2013 moeten verwachten.

De XE moet Jaguar door de credit-crunch heen trekken, een meer betaalbare instap zou het merk een sterkere positie geven. Echter omdat het model nog ontwikkeld moet worden is de introductie misschien wat (te) ver in de toekomst. Een kleiner model biedt alleen ook de kans aan voor kleinere motoren. Met de steeds scherpere milieumaatregelen en de eis om CO2 uitstoot te drukken kan dit model milieutechnisch goede uitkomst bieden. Stiekem hoop ik op een E-type revival, dit was immers ook een relatief betaalbaar model in een tijd van dure auto’s. Meer roofkatten op de weg is altijd mooi!

Een eerste stap in de richting van ‘het milieu’ zal Jaguar binnenkort al zetten. Gevoelige autoblog-lezers kunnen het beste meteen door naar de comments in verband met de gevoelige inhoud. Jaguar zal binnenkort een diesel voor de XK introduceren. De 270pk zelfontbrander zal moeten gaan concurreren met de BMW 635D. De Jag wint het zonder meer als het om uiterlijk vertoon gaat. Echter als de knapste blondine opeens een flinke bos haar onder de oksels blijkt te hebben knap je er wel op af. (bron: autoweek.com)

Ook interessant!

  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025
  • Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
    Video: een Jaguar F-Type lossen, zo moet het niet
  • Jaguar viert feest met 2 halen 2 betalen actie
  • Gespot - Is dit de lekkerste Jaguar XK van Nederland?

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Diesel, f-type, Jaguar, xe, xk

Vorig bericht: « Wald ‘doet’ de Lexus IS-F gewoon nog een keer
Volgend bericht: ZAP Alias: elektrische revolutie steeds dichter bij »

Lees Interacties

Reacties

  1. Endlezz zegt

    27 januari 2009 om 12:32

    er zouden meer budgetsportwagens moeten gemaakt worden :)

    Login om te reageren
  2. Esprit_de_Flandre zegt

    27 januari 2009 om 12:33

    Hopelijk maken ze er geen Retro-E van. Na de S-type zouden ze wel moeten geleerd zijn denk ik. En dat ze er maar vaart achter steken. Go Tata!

    Login om te reageren
  3. Emile_Benz zegt

    27 januari 2009 om 12:50

    @ Esprit de Flandre: Waarom geen retro-E? Als ze de retro-elementen op ’n juiste manier toepassen, zie ik ’t probleem niet…

    Login om te reageren
  4. Oli4K zegt

    27 januari 2009 om 12:52

    Op BNR was een meneer van Jaguar Nederland uitgebreid de geruchten aan het bevestigen. Oeps.

    Login om te reageren
  5. Mardec zegt

    27 januari 2009 om 12:57

    Dit kan goed worden, deze week eindelijk nog eens een XF gezien, lekker :-)

    Login om te reageren
  6. Arodin zegt

    27 januari 2009 om 13:00

    -edit: dank u, de fout is er uit-

    Login om te reageren
  7. Jan Rap zegt

    27 januari 2009 om 13:03

    Ik denk niet dat het bijzonder veel gaat helpen.
    Er is al wel een aantal leuke auto’s te koop in dat segment, dus ik vraag me af hoeveel Jaguar hier kan toevoegen.
    Maak dan een veel kleinere sportwagen.

    Login om te reageren
  8. Alwood zegt

    27 januari 2009 om 13:05

    @ Jan Rap

    Als ze de auto op een gelijke wijze positioneren zoals vroeger de E, dan wordt deze net zo leuk of beter… maar goedkoper dan de concurrentie.

    Login om te reageren
  9. VonStroke zegt

    27 januari 2009 om 13:23

    Lijkt mij een financieel interessanter project dan een nieuwe supercar. Zeker in deze tijden en wanneer zoiets niet tot de core business behoort.

    Benieuwd naar de looks, al kan de E-type nooit overtroffen worden.

    Login om te reageren
  10. Antoon zegt

    27 januari 2009 om 13:27

    “Het project zit echter nog wel in de luiers. Het idee is aanwezig maar er is nog toestemming nodig om de auto daadwerkelijk te ontwikkelen. Een productiemodel zouden we niet eerder dan 2012 of 2013 moeten verwachten.

    De XE moet Jaguar door de credit-crunch heen trekken, een meer betaalbare instap zou het merk een sterkere positie geven.”

    En hoelang denken we dat die crisis aanhoud? 3-4 jaar?
    Tegen die tijd is de wereldsituatie wel weer compleet veranderd denk ik zo

    OT
    Van dat soort roadsters kunnen er niet genoeg zijn, maar wel even hopen dat het een moderne auto wordt en geen knock-off van de vroegere E-type. Die auto moet je in zijn waarde laten.

    Login om te reageren
  11. Remco zegt

    27 januari 2009 om 14:04

    En zo maken de media hun eigen nieuws.

    “Er komt een nieuwe supersportwagen van Jaguar!”

    En een paar dagen later…

    “Oh nee, hij komt er toch niet”

    Weer wat ruimte gevuld. :) Het toont wel aan trouwens dat iedereen alles maar klakkeloos van elkaar overneemt. Zelf onderzoek doen is er niet meer bij tegenwoordig.

    -edit: daarom is “speculatie” zo’n fijn woord. het fantaseren over een nieuwe Jag is op zichzelf al leuk.-

    Login om te reageren
  12. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    27 januari 2009 om 14:07

    Ja, dat gaat hm wel worden dan!!
    Jammer dat er geen nieuwe X-Type gaat komen voorlopig. Een soort ‘volume-model’ kan het merk wel gebruiken denk ik.

    En LOL @ de blondines met haren onder hun oksels!!
    :D

    My thoughts exactly m.b.t. diesel…

    Login om te reageren
  13. EJS zegt

    27 januari 2009 om 14:53

    Ik zou een retro versie van de E-type juist wel leuk vinden, dat is een van de mooiste auto’s ooit gemaakt, als je die goed maakt, kan dat best een heel erg interessante auto worden. Zeker als ze ‘m idd net zo kunnen positioneren als de oude E-type! Als mensen denken dat retro auto’s altijd moeten mislukken, een goed voorbeeld van een andere retro auto die aardig geslaagd is is bijvoorbeeld de GT40 van Ford.

    Login om te reageren
  14. Arnoud zegt

    27 januari 2009 om 15:42

    Neeee!!! Alsjeblieft geen retro E… Die is echt te lelijk. En net wat Esprit de Flandre al suggereert: Ze moeten modern worden. Niet dat geleur met het verleden, alstublieft. Ze mogen hem wel in de markt zetten als een moderne E, hoor. Maar baseer het uiterlijk er niet op, please.
    Vernieuwende sportwagens vermomd als stijlvolle en chique auto’s. Dat is mijns inziens waar Jaguar van oudsher voor staat. Kijk maar naar de D-type en de XK120 t/m 150.

    Login om te reageren
  15. rider zegt

    27 januari 2009 om 16:15

    het leek me ook al te mooi om waar te zijn. zeker in deze economisch slechte tijden om dan met een supersportwagen te komen. het gaat jaguar al niet voor de wind, financieel niet en dan is zo’n sportwagen niet gepast. wel jammer maar wel te verwachten. het zou wel heel fijn zijn als ze een concurrent voor de Z4/SLK zouden brengen.

    Login om te reageren
  16. Vive la FRANCE! zegt

    27 januari 2009 om 16:41

    Meten de Jaguar’s zich niet al met een Z4 of een Boxter, ze zijn toch juist beter (en volgens mij ook niet veel duurder)?

    Login om te reageren
  17. Citrofiel zegt

    27 januari 2009 om 18:02

    @ Vive la France; Nee, dat is niet waar. Zoals in het artikel staat, concurreert de XK met de 6-serie, een heel ander model dan een Z4. Prijzen:
    XK 3.5 voor €113.000
    630i voor €91.000
    Z4 3.0si voor €59.000
    Boxter voor €62.000
    Duidelijke verschillen, lijkt me. Misschien niet precies vergeleken qua motoren, maar als de goedkoopste XK al zover boven de een-na duurste (na de Z4 M) Z4 ligt, dan is het duidelijk geen concurrent.

    Login om te reageren
  18. Guan zegt

    27 januari 2009 om 21:07

    De motor hoort bij een sportwagen in het vooronder? niet voor de achteras?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North