• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

‘Jaguar overweegt kneiterdikke XE SVR’

Auteur: RubenPriest, gepost 18 februari 2017 om 08:47 – 45 Reacties

SVR


Zou het dan toch?

Een dikke XE die de strijd moet aangaan met de M’s, AMG’s en Audi S-modellen (want tot op heden nog geen RS) van deze wereld. Geen idee waar ze op de wereld denken dat dit een verkooptopper gaat worden, maar volgens Autoexpress zit het Special Vehicle Operations (SVO)-team van Jaguar momenteel in Spanje om de mogelijkheden voor dit model te bespreken.

Ingrediënten voor de XE SVR betreffen een stijver chassis, minder kilo’s, permanente vierwielaandrijving, een dikke V8 en de mogelijke toevoeging van een elektronische diff. Het vermogen zou moeten uitkomen op zo’n 500 pk. Meer paarden dan de M3 Competition (450 pk). Minder dan de C63S (510 pk). Het is echter aannemelijk dat de SVR qua prijs in het vaarwater van de bekende Duitsers gaat komen. Geïnteresseerden in een powersedan kiezen doorgaans voor de gevestigde orde. Mede daarom werd de Lexus IS-F in 2008 dan ook in Europa geen wervelend succes. De Britten kunnen zich wel onderscheiden door het model aan te bieden in combinatie met een handgeschakelde zesbak.

De Jag lijkt daarmee, net als de Lexus RC-F nu doet, het te moeten van het volk dat vooral wat anders wil proberen. Laten we vooral niet op de zaken vooruit lopen. Voorlopig is de XE S met een 340 pk supercharged zescilinder de meest krachtige XE die je kunt krijgen.

Thumbnail: XE SVR render door X-Tomi Design

Ook interessant!

  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

Jaguar, svr, xe

Vorig bericht: « Duitsers knippen Panamera open. Gewoon, voor de lol.
Volgend bericht: Deze Arie heeft een aangeklede BMW M4 aan opties »

Lees Interacties

Reacties

  1. porsche928 zegt

    18 februari 2017 om 08:49

    Jaguar heeft wel meer legacy dan Lexus.

    Login om te reageren
    • qoekje zegt

      18 februari 2017 om 08:53

      @porsche928: subaru nog meer!

      Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    18 februari 2017 om 08:54

    Komt er dan ook nog een XE-R variant tussen? Of gaan ze direct voor de SVR?

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      18 februari 2017 om 09:46

      @E34M5Touring: Hoop dat er nog wel een R komt met de 5.0SC en RWD

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        18 februari 2017 om 10:33

        @kennone: Ja had ik wel verwacht. Rond de 425/450pk. En dan dit als tegenhanger voor bijv. de amg-s versies.

        Login om te reageren
  3. desjonnies zegt

    18 februari 2017 om 08:57

    Waarom zie ik een BMW staan?

    Login om te reageren
    • jochempie zegt

      18 februari 2017 om 09:34

      @desjonnies: waarschijnlijk omdat je de gordijnen open hebt

      Login om te reageren
      • galgootje zegt

        18 februari 2017 om 09:42

        @jochempie: :-P

        Login om te reageren
  4. willeme zegt

    18 februari 2017 om 08:58

    Als die gigantische V6 past, kan de V8 er natuurlijk ook in. Toch een goede zaak dat Harry Metcalfe van Evo naar JLR SVO is gegaan.

    Login om te reageren
    • bennyblisto zegt

      18 februari 2017 om 10:09

      @willeme: volg je zijn YouTube filmpjes ook? Zitten lekker knullig in elkaar, maar je ziet aan alles dat hij een enorme autoliefhebber is en dat graag wil delen. Mooi om te zien! En sympathieke vent, ook belangrijk.

      Login om te reageren
  5. dunhozzie zegt

    18 februari 2017 om 09:00

    *zucht*

    Waarom toch Staatsloterij, waarom?

    Login om te reageren
  6. daanzanting zegt

    18 februari 2017 om 09:03

    Ik zeg doen! Wat een mooie bak!

    Login om te reageren
  7. w0o0dy zegt

    18 februari 2017 om 09:12

    Eigenlijk denk ik dat financieel het segment tussen 380 en 450pk interessanter.zou zijn. Enigszins betaalbaar en weinig concurrenten meer.

    Login om te reageren
    • atrak zegt

      18 februari 2017 om 09:35

      @w0o0dy: Las een paar dagen terug nog een artikel hier waar in stond dat de XE S voortaan 380pk mee zou krijgen.

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        18 februari 2017 om 09:50

        @atrak: dat mag, ie is een beetje zwaar aan de haak en volgens testen een beetje plat in de top.

        Login om te reageren
        • atrak zegt

          18 februari 2017 om 10:50

          @Onehp: Ja dat kan kloppen. Het zou mijn keuze ook niet zijn, je kan moeilijk om de BMW 340i heen 55K. Audi S4 80K, Merc C400 66K. Op dit moment veruit de goedkoopste 6cil 3L.

          Login om te reageren
    • atrak zegt

      18 februari 2017 om 09:37

      @w0o0dy: Las een paar dagen terug nog een artikel hier, waar in stond dat de XE S voortaan 380pk mee zou krijgen.

      Login om te reageren
  8. Edge zegt

    18 februari 2017 om 09:16

    Vergeet de Giulia Quadrifoglio niet als concurrent!

    Maar een XE SVR, laat maar komen. Zo op de impressie vind ik het vooral een straatversie van een V8 Supercar lijken, en dat is alleen maar positief.

    Login om te reageren
  9. PunicaOase zegt

    18 februari 2017 om 09:17

    Het wordt dan iig de lelijkste van de vier genoemden… Nooit mooi gevonden die XE en deze ’tokkie outfit’ maakt t nog erger…

    Login om te reageren
  10. martijn11 zegt

    18 februari 2017 om 09:25

    Die achterkant lijkt wel een beetje op een Subaru

    Login om te reageren
  11. mzonneveld zegt

    18 februari 2017 om 09:32

    Ben ik de enige die de nieuwe XE er (vooral vanaf de achterkant) erg goedkoop uit vind zien? Niet dat alleen premium auto’s mooi zijn maar die achterkant lijkt wel op die van de A4 van pakweg 10 jaar terug…

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      18 februari 2017 om 09:51

      @mzonneveld: Ben het met je eens.

      Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      18 februari 2017 om 12:47

      @mzonneveld: eens, ik zie er totaal geen Jaguar in eerder iets vaags Koreaans of zo…

      Login om te reageren
  12. hdla zegt

    18 februari 2017 om 09:35

    Apart dat de nieuwe Alfa Romeo Giullia niet genoemd wordt. Toch de nieuwe maatstaf in die klasse.

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      18 februari 2017 om 09:46

      @hdla: Hoe kom je erbij dat de Giulia de maatstaf is in deze klasse? Sinds jaar en dag zijn de Duitsers al de maatstaf met de AMG’s, M-modellen en RS’en. De Giulia moet ook daar tegenop boksen en of ze dat gaat lukken is nog maar de vraag..

      Login om te reageren
      • hdla zegt

        18 februari 2017 om 10:05

        @viezefreddyw: Ik denk daarbij aan het rijden niet de verkoop. Qua imago wint hij het overigens in mijn visie ook hoewel ik zelf nooit iets dergelijks zou kopen.

        Login om te reageren
    • Onehp zegt

      18 februari 2017 om 09:51

      @hdla: maatstaf in eerste testen, maar nog verre van in de verkoop…

      Login om te reageren
    • Ilquadrifoglio zegt

      18 februari 2017 om 10:43

      @hdla: Inderdaad! De Giulia is de absolute benchmark in deze klasse.. Maar ach je kan het de auteur misschien ook niet kwalijk nemen.

      Login om te reageren
  13. rufctr01 zegt

    18 februari 2017 om 09:41

    Ik mis de Alfa Giulia in het lijstje.
    Wat een waanzinnig mooie auto is deze Jag

    Login om te reageren
  14. w0o0dy zegt

    18 februari 2017 om 09:44

    Zoals ik al zei: een sportief model onder de 500pk maar dan bedoel ik ook echt sportief/ focus op beleving en handling lijkt me interessanter. Zo’n 500pk versie wordt toch ook weer zwaarder en is bovendien in een rechte lijn eigenlijk al te snel om volledig te benutten op de.openbare weg.

    Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    18 februari 2017 om 09:47

    Waarom niet? Jaguar is volgensmij best succesvol in Europa. Dit moet in iedergeval een mooie imago booster zijn.

    Login om te reageren
    • poes zegt

      18 februari 2017 om 11:04

      @dutchdriftking: Succesvol in Europa? Op basis van wat? Ze verkopen ronduit slecht. Niet zo heel verrassend natuurlijk, met enkel sedans in het gamma. Ik hoop voor ze dat de F-pace wel een beetje aanslaat, want verder hebben ze niets.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        18 februari 2017 om 13:29

        @poes: ik zie ze regelmatig rijden anders.

        Login om te reageren
        • poes zegt

          18 februari 2017 om 13:31

          @dutchdriftking: Dat is natuurlijk vrij subjectief. Als je zelf een nieuwe auto hebt dan zie je dat model voor je gevoel ook ineens veel rijden.

          Sla de verkoopstatistieken er maar op na, dat is een objectieve graadmeter. En daar wordt Jaguar niet vrolijk van.

          Login om te reageren
  16. Onehp zegt

    18 februari 2017 om 09:48

    Heb vorig jaar nog de XE S even overwogen, maar de testen waren niet overtuigend en het werkelijk gewicht, een echte ~1800kg EU, was me wat teveel voor een ‘kleine’ sedan. Als dus deze SVR met V8 en 4wd er komt zal ie echt op dieet mogen, anders wordt ie letterlijk DIK met een ~2000kg aan de haak…

    Login om te reageren
  17. berlinetta zegt

    18 februari 2017 om 09:53

    Laat maar komen. Dan hebben we tenminste nog één Europese powersedan waar een fatsoenlijk geluid uit komt.

    Login om te reageren
  18. woutel zegt

    18 februari 2017 om 10:24

    Ik wil niet somberen, maar ik vrees dat ze die investering nooit terugverdienen.

    Login om te reageren
  19. focusrs1 zegt

    18 februari 2017 om 10:33

    Hou zelf niet zo van sedans maar deze vind ik wel vet!

    Login om te reageren
  20. Ilquadrifoglio zegt

    18 februari 2017 om 10:42

    De grootste concurrent is toch wel de Giulia Quadrifoglio! Vooral omdat beide merken zich door smaak en klasse onderscheiden van de Duitsers. Bovendien is de Quadrifoglio stukken sneller dan bijvoorbeeld een M3 / AMG.

    Login om te reageren
  21. cpp1 zegt

    18 februari 2017 om 10:53

    Die spoilert…hahaha…

    Login om te reageren
  22. poes zegt

    18 februari 2017 om 11:01

    Laat Jaguar eerst eens investeren in volume modellen, want het loopt daar voor geen drol.

    Zowel de XE als de XF verkopen wereldwijd niet goed. Om maar niet te beginnen over de geflopte moderne XJ.

    Naar mijn idee zijn ze totaal de verkeerde kant opgegaan. Ze concurreren direct met BMW. Sportief en dynamisch. Foute keuze. Ze hadden richting Mercedes moeten kijken. Modern maar comfortabel.

    Login om te reageren
  23. Teerdz zegt

    18 februari 2017 om 11:59

    Jaguar heeft inmiddels ook de 380 pk sterke versie aan het gamma toegevoegd, stond zelfs laatst nog op Autoblog

    Login om te reageren
  24. tvr1974 zegt

    18 februari 2017 om 12:08

    Zou het niet gewoon veel handiger zijn om van de V6 turbo die ze nu hebben een V6 bi-turbo te bouwen? Scheelt gewicht en minder uitstoot waardoor de prijs in veel landen ook gunstiger is…
    Ja idd dat hebben BMW, Alfa, Audi idd ook en alleen Mercedes houdt het op de V8.. qua vermogen ontloopt het elkaar niet of nauwelijks dus tja.

    Login om te reageren
  25. HzR zegt

    18 februari 2017 om 19:17

    Een man in een lange regenjas vertelde me net dat het een beetje gelimiteerder en extremer wordt als hier geschilderd. Eind Juni meer nieuws.

    Login om te reageren
  26. mrrallycross zegt

    18 februari 2017 om 20:53

    Gewoon maken!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North