‘Jaguar overweegt kneiterdikke XE SVR’

Auteur: , 45 Reacties

Zou het dan toch?

SVR

Een dikke XE die de strijd moet aangaan met de M’s, AMG’s en Audi S-modellen (want tot op heden nog geen RS) van deze wereld. Geen idee waar ze op de wereld denken dat dit een verkooptopper gaat worden, maar volgens Autoexpress zit het Special Vehicle Operations (SVO)-team van Jaguar momenteel in Spanje om de mogelijkheden voor dit model te bespreken.

Ingrediënten voor de XE SVR betreffen een stijver chassis, minder kilo’s, permanente vierwielaandrijving, een dikke V8 en de mogelijke toevoeging van een elektronische diff. Het vermogen zou moeten uitkomen op zo’n 500 pk. Meer paarden dan de M3 Competition (450 pk). Minder dan de C63S (510 pk). Het is echter aannemelijk dat de SVR qua prijs in het vaarwater van de bekende Duitsers gaat komen. Geïnteresseerden in een powersedan kiezen doorgaans voor de gevestigde orde. Mede daarom werd de Lexus IS-F in 2008 dan ook in Europa geen wervelend succes. De Britten kunnen zich wel onderscheiden door het model aan te bieden in combinatie met een handgeschakelde zesbak.

De Jag lijkt daarmee, net als de Lexus RC-F nu doet, het te moeten van het volk dat vooral wat anders wil proberen. Laten we vooral niet op de zaken vooruit lopen. Voorlopig is de XE S met een 340 pk supercharged zescilinder de meest krachtige XE die je kunt krijgen.

Thumbnail: XE SVR render door X-Tomi Design



45 reacties

Jaguar heeft wel meer legacy dan Lexus.
@porsche928: subaru nog meer!
Komt er dan ook nog een XE-R variant tussen? Of gaan ze direct voor de SVR?
@E34M5Touring: Hoop dat er nog wel een R komt met de 5.0SC en RWD
@kennone: Ja had ik wel verwacht. Rond de 425/450pk. En dan dit als tegenhanger voor bijv. de amg-s versies.
Waarom zie ik een BMW staan?
@desjonnies: waarschijnlijk omdat je de gordijnen open hebt
Als die gigantische V6 past, kan de V8 er natuurlijk ook in. Toch een goede zaak dat Harry Metcalfe van Evo naar JLR SVO is gegaan.
@willeme: volg je zijn YouTube filmpjes ook? Zitten lekker knullig in elkaar, maar je ziet aan alles dat hij een enorme autoliefhebber is en dat graag wil delen. Mooi om te zien! En sympathieke vent, ook belangrijk.
*zucht*

Waarom toch Staatsloterij, waarom?
Ik zeg doen! Wat een mooie bak!
Eigenlijk denk ik dat financieel het segment tussen 380 en 450pk interessanter.zou zijn. Enigszins betaalbaar en weinig concurrenten meer.
@w0o0dy: Las een paar dagen terug nog een artikel hier waar in stond dat de XE S voortaan 380pk mee zou krijgen.
@atrak: dat mag, ie is een beetje zwaar aan de haak en volgens testen een beetje plat in de top.
@Onehp: Ja dat kan kloppen. Het zou mijn keuze ook niet zijn, je kan moeilijk om de BMW 340i heen 55K. Audi S4 80K, Merc C400 66K. Op dit moment veruit de goedkoopste 6cil 3L.
@w0o0dy: Las een paar dagen terug nog een artikel hier, waar in stond dat de XE S voortaan 380pk mee zou krijgen.
Vergeet de Giulia Quadrifoglio niet als concurrent!

Maar een XE SVR, laat maar komen. Zo op de impressie vind ik het vooral een straatversie van een V8 Supercar lijken, en dat is alleen maar positief.
Het wordt dan iig de lelijkste van de vier genoemden… Nooit mooi gevonden die XE en deze ‘tokkie outfit’ maakt t nog erger…
Die achterkant lijkt wel een beetje op een Subaru
Ben ik de enige die de nieuwe XE er (vooral vanaf de achterkant) erg goedkoop uit vind zien? Niet dat alleen premium auto’s mooi zijn maar die achterkant lijkt wel op die van de A4 van pakweg 10 jaar terug…
@mzonneveld: Ben het met je eens.
@mzonneveld: eens, ik zie er totaal geen Jaguar in eerder iets vaags Koreaans of zo…
Apart dat de nieuwe Alfa Romeo Giullia niet genoemd wordt. Toch de nieuwe maatstaf in die klasse.
@hdla: Hoe kom je erbij dat de Giulia de maatstaf is in deze klasse? Sinds jaar en dag zijn de Duitsers al de maatstaf met de AMG’s, M-modellen en RS’en. De Giulia moet ook daar tegenop boksen en of ze dat gaat lukken is nog maar de vraag..
@viezefreddyw: Ik denk daarbij aan het rijden niet de verkoop. Qua imago wint hij het overigens in mijn visie ook hoewel ik zelf nooit iets dergelijks zou kopen.
@hdla: maatstaf in eerste testen, maar nog verre van in de verkoop…
@hdla: Inderdaad! De Giulia is de absolute benchmark in deze klasse.. Maar ach je kan het de auteur misschien ook niet kwalijk nemen.
Ik mis de Alfa Giulia in het lijstje.
Wat een waanzinnig mooie auto is deze Jag
Zoals ik al zei: een sportief model onder de 500pk maar dan bedoel ik ook echt sportief/ focus op beleving en handling lijkt me interessanter. Zo’n 500pk versie wordt toch ook weer zwaarder en is bovendien in een rechte lijn eigenlijk al te snel om volledig te benutten op de.openbare weg.
Waarom niet? Jaguar is volgensmij best succesvol in Europa. Dit moet in iedergeval een mooie imago booster zijn.
@dutchdriftking: Succesvol in Europa? Op basis van wat? Ze verkopen ronduit slecht. Niet zo heel verrassend natuurlijk, met enkel sedans in het gamma. Ik hoop voor ze dat de F-pace wel een beetje aanslaat, want verder hebben ze niets.
@poes: ik zie ze regelmatig rijden anders.
@dutchdriftking: Dat is natuurlijk vrij subjectief. Als je zelf een nieuwe auto hebt dan zie je dat model voor je gevoel ook ineens veel rijden.

Sla de verkoopstatistieken er maar op na, dat is een objectieve graadmeter. En daar wordt Jaguar niet vrolijk van.
Heb vorig jaar nog de XE S even overwogen, maar de testen waren niet overtuigend en het werkelijk gewicht, een echte ~1800kg EU, was me wat teveel voor een ‘kleine’ sedan. Als dus deze SVR met V8 en 4wd er komt zal ie echt op dieet mogen, anders wordt ie letterlijk DIK met een ~2000kg aan de haak…
Laat maar komen. Dan hebben we tenminste nog één Europese powersedan waar een fatsoenlijk geluid uit komt.
Ik wil niet somberen, maar ik vrees dat ze die investering nooit terugverdienen.
Hou zelf niet zo van sedans maar deze vind ik wel vet!
De grootste concurrent is toch wel de Giulia Quadrifoglio! Vooral omdat beide merken zich door smaak en klasse onderscheiden van de Duitsers. Bovendien is de Quadrifoglio stukken sneller dan bijvoorbeeld een M3 / AMG.
Die spoilert…hahaha…
Laat Jaguar eerst eens investeren in volume modellen, want het loopt daar voor geen drol.

Zowel de XE als de XF verkopen wereldwijd niet goed. Om maar niet te beginnen over de geflopte moderne XJ.

Naar mijn idee zijn ze totaal de verkeerde kant opgegaan. Ze concurreren direct met BMW. Sportief en dynamisch. Foute keuze. Ze hadden richting Mercedes moeten kijken. Modern maar comfortabel.
Jaguar heeft inmiddels ook de 380 pk sterke versie aan het gamma toegevoegd, stond zelfs laatst nog op Autoblog
Zou het niet gewoon veel handiger zijn om van de V6 turbo die ze nu hebben een V6 bi-turbo te bouwen? Scheelt gewicht en minder uitstoot waardoor de prijs in veel landen ook gunstiger is…
Ja idd dat hebben BMW, Alfa, Audi idd ook en alleen Mercedes houdt het op de V8.. qua vermogen ontloopt het elkaar niet of nauwelijks dus tja.
Een man in een lange regenjas vertelde me net dat het een beetje gelimiteerder en extremer wordt als hier geschilderd. Eind Juni meer nieuws.
Gewoon maken!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).