Jaguar viert 50ste verjaardag XJ met speciaaltje

Auteur: , 42 Reacties

Helemaal hartstikke mooi.

De vijftigste verjaardag van de Jaguar XJ wordt vandaag gevierd middels een wel héél unieke XJ6. Jaguar Classic maakte speciaal voor Nicko McBrain een ‘Greatest Hits‘ exemplaar, waarmee ze de verschillende generaties van de XJ vieren.

Michael Henry “Nicko” McBrain (ja, die achternaam is echt) is drummer van de Britse heavy metal band Iron Maiden. McBrain is, zoals menig Brit, helemaal weg van auto’s van Engelse autofabrikanten en heeft in zijn leven dan ook flink wat Britse bolides versleten. Dat gezegd hebbende zal het niet de enige reden zijn dat hij er meerdere in bezit heeft gehad. Enfin, met het jubileum op het oog werd McBrain benaderd om zijn auto om te bouwen tot uniek model.

Hierop verkaste de auto naar Jaguar Classic, die er vervolgens 3.500 manuren in staken en meer dan 4.000 onderdelen aanpasten of vervingen. Zo zijn de carrosserie, het interieur, de aandrijflijn en de ophanging van de XJ6 naar de wensen van McBrain aangepast. Afgezien van een hoop nieuwe onderdelen, werden ook spullen van zijn eerste XJ6 gehaald. Zo heeft het speciaaltje exact hetzelfde contactslot en Jaguar-beeldje als die van zijn oude liefde. Daarnaast is ook de 4,2-liter zes-in-lijnmotor volledig gerestaureerd.

Aan de binnen- en buitenzijde is echter waar we de arbeid vooral herkennen. De auto heeft om te beginnen een fantastische paarse tint gekregen, die samen met de uitgeklopte wielkasten zorgt voor een bizar hoog pooierniveau. Het soort dat zijn ‘werknemers’ met gouden pinkring tegen het voorhoofd mept*. Tegelijkertijd is de XJ6 echter ook bijzonder stijlvol. Het interieur is mijn insziens ietwat over de top, met al dat rode leer. Hoe dan ook is het een puike wagen, dat staat vast.

*Nu ik erover nadenk zou dat de naam ‘Greatest Hits’ wel verklaren.



42 reacties

Porno!
Beetje hoog Halfords gehalte
@mercbenz: mee eens. En voor mij komt dat door die dubbele koplamp in de koplampen zelf. Daar horen gewoon dikke verstralers in te zitten. En dat stuurtje oogt ook een beetje cheap. Maarja, zet m maar alsnog bij mij voor de deur hoor. Zelfs in deze kleur! Op het eerste oog echt een statige bak, vooral met die spaakvelgen!
@b00m3rang: het stuurtje oogt cheap!? Omdat er geen met leer beklede plastic kap op zit? Mooi blank, gepolijst metaal, leren rand met mooie stiksels, knappe details. Ding is hartstikke mooi man! Misschien wat te sportief voor deze auto…
@b00m3rang:
De lampen, akkoord. Ze doen wat afbreuk aan de klassieke looks.
Het sportstuur daarentegen vind ik perfect. Dit is een klassiek design (Mountney?) dat wel “period correct” is.
Fraaie automobiel, voor mij 1 van de knapste designs ooit.
Zet maar voor de deur!
Holy cannoli!!
Ik koop graag een 2e hands Jag, zodat die ook zo’n 3.500 uur wellness treatment kan krijgen. Wat een ding!

Btw, tof logo op het stuur. En dat hartje als tong maakt hem toch weer zachtaardig.
Ik vind dit toch echt wel gaaf.. Beetje wat Singer met Posche doet… Nu zou ik alleen ipv de 4.2V6 die hier nu gerestaureerd (en dan vraag ik mij af of ze ook die k-automaat hebben vervangen) is deze vervangen hebben door een moderne V6 + bijbehorende automaat.. Dus bijv die uit de F-type met 380pk – 400 pk had een uitstekend alternatief geweest met bijbehorend geluid…. Gemiste kans in mijn optiek..
@tvr1974: ken je klassiekers. De jaguar is een 4.2 6 in lijn. De v12 was 5.3 liter. Zo slecht is de originele borg warner bak helemaal niet. Het grootste probleem met jaguars zijn de eigenaren die voor weinig geld een mooie auto willen rijden en dan besparen op het onderhoud. No offence, ik heb zelf een series 2 xj 4.2.
@tvr1974: tja, dat blok is pure historie. Stamt in de basis af van het blok dat in de C-, D- en E-type lag en heeft meer Le Mans-overwinning op haar naam staan dan menig motorblok.

Wat een bak zeg, echt te gek.
@tvr1974: Het is geen V6, maar een zes in lijn. Staat zelfs in het artikel. Zou daar zelf ook geen V6 in willen hebben eerlijk gezegd. Maar dat laatste is natuurlijk volledig irrelevant.
@baardmijt: Excuus. Eerst lezen, dan zie je dat een ander al een corrigerende tik uitdeelde.
Wauw, wat een ding! Prachtig!
De laatste echte XJ wat mij betreft. De huidige doet mij meer aan een Rover SD1 denken. Jammer dat ze de oude designstijl verlaten hebben..
Best wel dik. Alleen dat ‘Momo’ stuurtje vind ik echt verschrikkelijk! En ook die vier uitlaten zijn iets te veel van het goede.
Verrassend hoe dat paars en rood combineerd. Klinkt als een slecht idee, maar staat prima eigenlijk.
@dondeboer: combineert
@dondeboer: taalnazi 😄
Denk dat Jaguar best een leuke cent kan bijverdienen met het uitbrengen van een old school xj… met moderne techniek of met een divisie die oude aanpast naar moderne maatstaven.

Maar deze is me te porno, te pooierig, te patserig
Prachtig, alleen die wielen…
@cazzo046: ja, die wielen vind ik ook niets. De rest is erg leuk.
Zou deze dan ook £666.000 gekost hebben? Dan heeft hij vast zijn dochter aan de slager verkocht om die te kunnen betalen. Ik zou zeker niet naar de heuvels rennen als hij voorbij komt want ik vind deze auto prachtig. Ook al zou hij niet misstaan bij een mafialid uit moeder rusland.
@lekbak: vijf internetpunten voor de verwijzingen!
Volgens mij waren ze hiermee bezig toen ik begin december bij Jaguar Classic was. Kan me die leerkleur nog herinneren.
Dat logo heeft hij volgens mij op meer van zijn Jags
Lekker hoerig, en dat is een compliment!!
Heel echt gaaf!
Mooi gemaakt.
Ik zie wat zaken die ze best als accessoire aan zouden kunnen bieden voor liefhebbers.
Zoals het navigatiesysteem, de lampen en de modificatie voor de deurgrepen. Het lijkt me een Series III carrosserie met Series II deurgrepen.

Van binnen iets te rood. Op zich hou ik wel van rode bekleding maar ze zijn wat teveel doorgeschoten.
Nu ik weet dat ze dit kunnen: na het winnen van de Staatsloterij breng ik er wel een XJ heen waar ze op soortgelijke wijze op los mogen gaan. In Racing Green met Oxblood interieur, notehouten dashboard en doe er dan maar een zesliter V12 in van de laatste XJ’s. Wel gekieteld trouwens. 400pk is wel genoeg. Met pepperpot velgen.
Jaguarporno. Dit en een Eagle Low drag en ik ben klaar. Meer heb ik niet nodig.
Als ik een bak geld had dan kwam er gelijk zo een als deze! Pure porno!
Wat een plaatje zeg! Alleen voor mij een andere kleur interieur maar verder heerlijk!
Pornobak! De uitlaten mogen misschien wel subtieler, itt 4 pijpen nu
Van de 4000 onderdelen zijn er vermoedelijk 3000 om de roest weg te werken, hopelijk is 3001 een uitgebreide antiroestbehandeling.
Daarnaast vindt ik het een echte Engelse auto, klasse zoals ze nergens anders maken.
Stuurwiel ben ik geen fan van wegens niet Engels genoeg.
De mooiste ooit bij ons geleverd was een 4.2 coupe zwart vinyl dak en een curry kleurtje met een onvoorstelbaar mooi olijfgroen interieur.
@wimof:
Het stuurwiel niet Engels genoeg?
http://www.mountneyltd.com/2014-08-18-04-28-33/steering-wheels/traditional
@e28forever: Je hebt gelijk het is Engels, maar blijkbaar ben ik niet de enige hier die het niet ze mooi vindt.
Super geil!
Ruilen voor mijn A klasse? Ok vooruit voor de Prius dan!?
Een Jaguar zoals ik een Jaguar graag zie. Op en top klassiek Engels. Daar kunnen de moderne Jaguars niet aan tippen.
In mijn bubble heeft hij een slag kleinere velgen, subtieler gekleurd interieur, 2 uitlaatpijpen, een tot 7 liter opgeboorde V12 en ben ik knap en rijk.
*plop*
In plaats van een vervanger voor de huidige verouderde XJ voor te stellen komt Jaguar met een opgewarmd gewarmd lijk. Britse humor…
Kleur zowel binnen als buiten is fantastisch. Maar de XJ is juist zo mooi door zijn ingetogen uiterlijk. De velgen en dubbele uitlaten doen daar wel wat afbreuk aan.
Erg mooi gedaan en groot fan van de paarse tint. Vind het rood interieur er toch niet zo bij passen was zelf voor zwart of miss zelfs wit gegaan.
Niets meer aan doen! Kan mij nog voorstellen dat hij in British Racing Green met die rode bekleding nog beter zou uitkomen. Maar in het paars ook heerlijk!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).