Ruf SCR is de puristen-Porsche die je MOET hebben

Auteur: , 42 Reacties

De term 'verveling' is onvindbaar in het woordenboek van deze getunede Porsche.

Ruf staat al sinds jaar en dag bekend als een tuner die wel aardig overweg kan met de juiste Porsches. Ook dit jaar stellen ze niet teleur, met de diepgroene Ruf SCR. Echter houden ze het lekker old school en laten ze de nieuwe Porsches links liggen. Dat kunnen ze in Zuffenhausen immers prima zelf.

Nee, in plaats van een huidig model te pakken, gingen de grijpgrage klauwen van Ruf uit naar een model uit de jaren ’90. De tuner greep de behuizing van een 993, vergrootte de wielbasis, maar liet de lengte van de auto hetzelfde. Dit is hetzelfde als bij zijn voorganger, de SCR 4.2. De nieuwe SCR is echter nog spectaculairder, daar het onderstel volledig ontwikkeld is door Ruf zelf. Daarnaast heeft de SCR een koolstofvezel kuip met geïntegreerde rolkooi. De structuur wordt nog verder verbeterd door de double wishbones ophanging met hoogwaardige dempers. De motor ligt traditioneel in het achtersteven.

De nieuwe SCR heeft daarbij, in tegenstelling tot de iconische modellen van Ruf, geen gigantische whale tail. In plaats daarvan is de auto voorzien van een spoiler die op commando naar buiten kan komen. De behuizing van de SCR is daarnaast volledig van koolstofvezel gemaakt, waardoor hij lekker wendbaar is. De wagen weegt minder dan 1.300 kg.

Achterin de SCR vinden we een 4-liter boxermotor die goed is voor 510 pk en 470 Nm koppel. Het zootje mag je zelf naar de wielen dirigeren, middels een puristische handbak. De topsnelheid ligt op 320 km/u.



42 reacties

RUF ‘Green Bird’ ?
@amghans: RUF Veganista
Wat een heerlijk apparaat, absolutely stunning!
Zelf oude versie gereden. Ik vind deze zo ontzettend mooi. De geur die in die auto hing die pure oude porsche geur zal ik nooit vergeten… ben benieuwd naar de prijs…
@joortje2: de CTR 2017 kost iets van 750.000 ex. belastingen. Reken voor de SCR 2018 op een vergelijkbare prijs.
Waanzinnig mooi. Nu nog kleinere velgen met dikkere banden er onder, en hij mag hier op de oprit komen te staan.
Porsche 993? Lijkt meer op de 964 of hebben ze de koplampen ook aangepakt? 🤔
@dennisn52b30: “The visual differences between the SCR and a 964 are positively subtle compared to what’s going on beneath the surface. Firstly, it’s based on a 993 body-in-white and utilises the later car’s multilink suspension.”

Aha
@dennisn52b30: dus een 993 opofferen om een 964-ish look-a-like van te maken. Zonde, zonde, had dit sausje graag over een 993 body gezien. Ben een beetje 964 moe
@piquet1986: volgens mij wordt er niks opgeofferd. Alles is nieuw.
Een tuner die geen sjonniebak maakt? Ik ben onder de indruk!
@daihatsucuore: RUF is toch ook geen tuner.
Het is niet alsof je je Porsche d’r langs kan brengen om er een ander uitlaatje onder te hangen en er een ander chipje in te laten doen.
Laat staan dat je deze auto bij Porsche zou kunnen kopen.
@daihatsucuore: RUF is geen tunert!
Op je kentekenbewijs staat RUF en niet Porsche.
@rufctr01: klopt maar ook AMG is een merk terwijl het serie producten van Daimler zijn, Alpina is een “merk” maar ze worden gewoon bij BMW op de band gebouwd. De M van merk staat voor Marketing.
Ruf is een bedrijf gespecialiseerd in restauratie en onderhoud van klassieke Porsches. En af en toe bouwen ze op basis van een Porsche iets waanzinnigs waar ze hun eigen naam opplakken. Allemaal heel leuk maar een echt merk is het daarmee niet.
Pfoe, als ik nou heel veel geld zou kunnen en willen stukslaan op een 911 wordt de keuze er niet makkelijker op. Deze, de nieuwe Yellowbird of toch een Singer. Wat moet het mooi zijn om voor dat dilemma te staan.
@edge: Singer all the way, man.
@edge: als …..

is een verschrikkelijke ziekte
@edge: als je nou heel veel geld hebt wordt de keuze weer makkelijk: wat je maar wilt schaf je aan…
Prachtige 911, iets klassieker aandoende velgen en hij was perfect.
Krijg er tegenstrijdige gevoelens van. Aan de ene kant geweldig dat 964 uiterlijk maar het is ook een beetje vlees nog vis.
Het heeft teveel overeenkomsten met de oude 964 waardoor het in eerste instantie een 964 lijkt. Maar als je dan verder kijkt zitten er teveel details op die een 964 niet hoort te hebben. Extra luchtopeningen, Led verlichting, te gladde bumpers en ventilatieroosters in de achterbumper.
Het is niet retro, het is niet modern en het is niet oud.

Ik weet het niet. Maar ik wil ‘m.
@torsen: dat is juist het mooie, een new classic, klassiek met de voordelen van hypermoderne technologie.
het mooie ervan is dat je je niet meer druk hoeft te maken om “weer een nieuw model 911”. De gelukkigen die een nieuwe Porsche rijden zullen toch wel balen als er weer een nieuwe lijn op de markt komt; kunnen ze weer naar de dealer.
Gewoon een 993 verkracht. Als je zo grondig te werk gaat, bouw dan helemaal zelf een auto.
@jorden: Las ik het zo lees is er geen origineel onderdeel te vinden. Koolstofvezel kuub met rolkooi. Koolstofvezel body eigen ophanging. Aangepaste motor. Misschien dat het stuur origineel is, maar verder…
@ronnys: ik denk dat de meeste mensen er toch nog een Porsche 911 in zien. Maar je hebt zeker een punt. De 911 wordt wel eens beticht wat saai te zijn, maar zijn vorm is er dan toch 1 uit miljoenen.
@jorden: Ja dat klopt, ik meende meer in je reactie te lezen dat je het jammer vond dat ze een oude 993 hadden gesloopt. Maar dat het moet lijken op een 911 is denk ik wel de bedoeling 😀
Singer doet dat toch beter.
@superhans: dat is typisch een geval van jouw mening…
@hotze: Dat klopt. Dan is de boodschap toch juist overgekomen.
En Rauh Welt ook.
@superhans: lol!
@simonmc: Ja, bij nader inzien, moet ik er ook wel om lachen. Om toch nog te nuanceren: Wat techniek betreft vind ik RUF een indrukwekkend bedrijf. Van hun styling ben ik meestal niet zo onder de indruk. Ik vind die vaak wat gedateerd overkomen. Dat doen Singer and Rauh Welt wat mij betreft beter. Singer vind ik stijlvol, Rauh Welt vind goed fout. 9ff is ook zo’n bedrijf dat technisch knappe producten levert, maar van hen hoor je niet zoveel meer.
Ben geen fan van de velgen, maar daar kun je zelf nog iets aan doen. Verder echt erg mooi om te xien
Ben benieuwd naar het interieur. gaaf ding
Hebben! Maar toch nog liever een Singer.
@ikschrijfookoverautos: “De nieuwe SCR heeft daarbij, in tegenstelling tot de iconische modellen van Ruf, geen gigantische eendenstaart.”

Maar in het voorbeeld zie je toch een zogeheten Whale tail, of heb ik dat verkeerd? Ik dacht altijd dat de Duck tail een veel bescheidener krulletje was.
@simonmc: Helemaal gelijk, stom foutje! Dankjewel!
Dit is een compleet nieuwe auto die enkel doet denken aan een 911.
Wat een erg lekker ding zeg! 😍😍😍
Onderhuids wel mooie techniek. Alleen qua uiterlijk vind het niks zo’n oude Porsche met moderne twist. Doet Singer toch een stuk chiquer vind ik.
@superhans: dat is typisch een geval van jouw mening…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).