Jaguar XJR-15: vergeten supercar te koop

Auteur: , 55 Reacties

Denk aan een Jaguar-supercar en je denkt aan de XJ220. Terecht, want een bloedstollend mooie en waanzinnig snelle auto. Toch verdient deze XJR-15 meer dan het verdomhoekje waar hij zich nu in bevindt.

Slechts drie keer eerder kwam de XJR 15 de afgelopen elf jaar op Autoblog aan bod en dat is bijzonder weinig voor een regelrechte supercar. We mogen de Jag dan ook rustig scharen in het rijtje van de Cizeta Moroder, Mosler MT900 en de Nissan R-390. Die laatste noem ik niet voor niks, deze volbloed racewagen waarvan slechts twee straatlegale exemplaren werden gebouwd, deelt cockpit, ramen en dak namelijk met de Jaguar.

Tussen 1990 en 1992 bouwde Jaguar precies 53 exemplaren. Eigenlijk best vreemd, het was een periode waarin de XJ220 al als concept was getoond, maar die in ontwikkeling was om in 1992 in productie te kunnen. Aanvankelijk met V12, maar het werd een twinturbo V6. In het motorcompartiment van de XJR-15 ligt wél een twaalfcilinder, die net als de rest van de auto is afgeleid van de XJR-9, de Groep C-racewagen waarmee Jan Lammers in 1988 de 24 uur van Le Mans wist te winnen.

Jaguar XJR-15

Het onderblok kwam uit die Groep C-racer, maar de kop kwam van de Groep A-wagen. Hierdoor nam het slagvolume met een liter af tot 5993cc. Goed voor circa 450 pk en een topsnelheid van 305 kilometer per uur. Een topsnelheidheid die overigens beperkt werd door de versnellingsbakverhoudingen en niet door de luchtweerstand. Goed werk dus van de heren Southgate en Stevens, die verantwoordelijk waren voor de aalgladde koets. Laatstgenoemde zou kort na het tekenenen van de XJR-15 overigens naar McLaren vertrekken, om daar de F1 op papier te zetten.

Op dit moment staat bij onze Oosterburen een van de 53 ooit gebouwde exemplaren te koop voor 1,2 miljoen euro. Een bedrag waar hij hem vermoedelijk niet zal verkopen, aangezien het zo’n negen ton meer is dan je aderhalf jaar terug voor een XJR-15 betaalde. Zo groot is die bubbel nu ook weer niet… De Jag staat niet bij een of ander chique toko te koop, maar is gewoon op het net geknald door de huidige eigenaar. Zo zien we de kapitale Jag in een ogenschijnlijk wat krappe garage op een Perzisch kleedje geparkeerd, waarbij hij gezelschap heeft van een knalrode Lamborghini Countach 25 Anniversario. Duidelijk een liefhebber.



55 reacties

Doe mij die hond maar, vast betrouwbaarder en goedkoper in onderhoud.
@turboboy: toch laat ik liever de jaggg dan die hond uit.
@srthellcat: Ja alleen maakt die jou af als die bijt
@turboboy: met de Jag kun je brokken maken en voor de hond moet je ze kopen en toch is de hond goedkoper…
De auto was zo listig dat de pro’s die er mee racete dat ze 7 kleuren poepte….
@baan: had toch te maken met dat onder andere het blok erg hoog lag ofzo??
Achterlichten zijn trouwens van een mazda 626, als ik het me goed herinner
Need for speed Hot pursuit, daar ken ik m ook van!
@wantthegreen: uit 1998, niet de nieuwere
@wantthegreen: dat waren nog eens tijden ^^
@wantthegreen: pfffft toen ik deze auto in de game zag werd ik helemaal verliefd op dit ding. Hoe kan je zo een wrede snelle sportwagen ontwerpen? Wow gewoon, en omdat er knipperlichten opzaten dacht ik dat ie gewoon ook op straat te vinden zou moeten zijn.

Omdat niemand anders in mijn omgeving hem kende en er ‘nog geen internet’ was kon ik er met niemand samen over praten.
@msfiorentina: Wil je er nu over praten?
Jeugdsentiment, vond hem mooier dan zijn vadsige zusje.
Hij is mooier oud geworden dan die XJ220.
@talladega: ja dat vind ik idd ook.
Wat een rukfoto’s, laat dan een professionele shoot maken.
Die hond erop ook…
@granlusso: vind het juist wel mooi, maakt het heel menselijk meteen! Alsof het een dagelijkse Opel is waar die snel wat fotootjes van maakt. Heerlijk!
@guusboum: Hahaha, die nonchalante houding zou wel mooi zijn!
Voor dat geld zou ik….
@alfaitak: zeg het maar??
@alfaitak: alle overgebleven 626 coupés kopen?
Doe mij die countach maar
Apart om een rechtsgestuurde auto te zien waarbij je de pook ook met je rechterhand moet bedienen, normaal gesproken zit de pook gewoon in het midden zodat je bij RHD met links moet schakelen.

Enne, zijn dat klapkoplampen of van die afdekkapjes zoals de McLaren F1 ze heeft?
@Edge:
Dat zijn klapkoplampen, het was even zoeken naar een foto.
http://www.conceptcarz.com/images/Jaguar/jaguar_xjr154_manu_02.jpg

Er is nooit een typegoedkeuring voor de XJR-15 aangevraagd maar hij zou wel aan de Engelse regels daarvoor voldoen. Dat laatste volgens wiki.
Ooooh, wees maar niet bang, die was niet vergeten! Prachtig ding.
@Jochempie: Idd ik kende hem ook nog ,een Beauty
Gaaf! Kende deze niet eens… Maar als ik toch zou mogen kiezen ging ik voor een xj220 of xj13
@aquila2003: De XJR-13 is voor mij de mooiste Jag die ooit gebouwd is, maar de vergelijking van een klassieker uit 1966 en een XJR-15 uit 1990 gaat niet echt op volgens mij.
EDIT: XJ13 uiteraard
@bietje: ik vergelijk ook niet, ik geef alleen aan dat ik de xj13 de mooiste ‘circuit jag’ vind
@bietje: XJ13 is inderdaad de mooiste, helaas een one of a kind! Worden wel professionele replica’s van gemaakt maar die zijn erg prijzig.
Supercar is eigenlijk een minderwaardige naam voor deze volbloeds sport auto..
Ik kende hm vaag. Maar ik vind hm vet!!! En die lambo ook!!
Dit ding ademd gewoon jaren 90, niet echt mooi, maar het heeft wel wat
Hele mooie auto,en niet vergeten,zou er best een schaalmodel van willen voor mn collectie
Op interclassics stond er ook ene
De XJR-15 ziet er fantastisch uit, maar ik heb wel eens gelezen dat het nou niet echt zo’n fantastische sportwagen was om te rijden.
Lekkere bak maar liever een xj220
Nooit vergeten en naar mijn mening een veel mooiere auto dan de XJ220.Waar ik soms weer wel en soms weer niet van gecharmeerd ben.Ik weet het gewoon niet zo goed met die auto.Maar een XJR-15 in dat petroleum blauw met die grote ronde witte stickers op de deuren en motorkap welke geen motorkap is voor een nog aan te brengen startnummer was voor mij echt te gek.Alleen aan het interieur is af te zien dat de jaren zijn gaan tellen voor die auto.Heerlijk!
Nondepielekes, wat een beauty! En wat gebeurt er hier nu? Mijn hond zit mij heel raar aan te kijken, omdat hij zich waarschijnlijk afvraagt waarom ik zo stilletjes in een hoekje zit te janken. Waarom? Omdat ik deze XJR-15 niet eens kende! Hoe vaak heb ik die XJ220 niet staan te bewonderen op de Weertersteenweg in Maaseik(B)? Maar deze vind ik veule malen mooierder! Wat zegt ik? Ik vind deze wel iets hebben van een Zonda (aub niet meteen stenigen, hè? We hebben hier nog geen sharia!) Maar dan mooier! En, luitjes, ik heb het over het design, hè! Niet over de techniek.
Maar wat de prijs betreft? Nee! Nu, never, nooit niet! 900k méér dan 1 1/2 jaar geleden? De eigenaar wil waarschijnlijk zijn hypotheek versneld aflossen. Al groeiden de briefjes van 500 me op m’n dijen, dan zou ik ze hiervoor echt niet oogsten.
Goed beschouwd zijn de XJR-15 en de XJ220 allebei enorm ondergewaardeerd, Jay Leno heeft afgelopen maandag een rijtest gehad met een XJ220 en hij zei dat die oprecht spijt had van het feit dat die er geen gekocht had een x aantal jaar geleden. Als een autofanaat/-kenner als Mr. Chin verteld, dan zal daar vast een kern van waarheid in zitten. Persoonlijk.. ik vind ze allebei enorm gaaf. Wat zou het toch heerlijk zijn als die sjeiks eens hun ogen openen en met dit soort wagens door London gaan touren om gezien te worden. Dan wordt het spotten nóg leuker dan de “zoveelste” Ferrari.
De XJR-15 is toch niet straatlegaal? Als ik het me goed herinner was dit het project van de race afdeling die dacht wel even een straatauto en raceauto voor een gentleman’s klasse te bouwen. Door de XJ220 van Jaguar zelf krijg die voorrang omdat die de krantenkoppen haalde met de topsnelheid en er vrij veel rijken waren die die auto wilden. De liefhebbers gingen massaal voor deze… Maar ja, geen geld, geen typegoedkeuring en geen klanten.. Het mocht geen succes worden. Helaas want een van de mooiste Supercars ooit in mijn ogen.
Nitpicking here, maar officieel is de XJR-15 eigenlijk geen Jaguar, maar een Jaguarsport.

Wel een bijzonder mooie en leuke bolide!

Fijn detail nog… Tijdens een test voor een van zijn oudere video’s (Supercar Showdown) heeft Jeremy Clarkson nog schade gereden met dit model!
Een super gave en zeldzame pure supercar, zoals ze nu niet meer gemaakt worden. Maar wel echt een bijtertje, zelfs listig in de handen van pro’s. Ooit een demo met o.a. de XJR-15 op Zandvoort gezien, die eindigde met de XJR-15 in de grindbak.
Een paar weetjes : eerste auto (niet bedacht als racewagen) van carbon/kevlar, gladde onderkant en pushrod suspension, de motor is integraal deel van het “chassis” dus ophanging en dergelijke hangt aan het blok zolas bij een echte group c racer. Deze is dan ook gebouwd als een group c auto maar nooit in die klasse ingezet en gebouwd door Jaguar Sport (samenwerking Jaguar met TWR (Tom Walkinshaw). Een last minute banden deal maakte het weggedrag inconsistent. De achterbanden waren gelijk aan de f40 maar daar was de auto niet mee ontwikkeld dus gingen die vrij snel “off”.
Hoewel de prijs veels te hoog is, is dit wel een heerlijke wagen, waar ik ooit als jongetje van 12 destijds in mee mocht rijden op circuit Zandvoort. Ik weet niet meer ter ere waarvan dat was, die silkcut Jaguar van jan Lammers zijn Le Mans race was er ook bij. Goede oude tijd!
In Frankrijk staat er ook eentje te koop, flink wat goedkoper ook zoals je hier ziet.
Voor mij de mooiste Jag aller tijden en dat zegt nog al wat. Denk ook niet dat het zozeer is omdat het een Jag is. Had er een andere logo opgeplakt gezeten had ik m ook prachtig gevonden. Dit is voor mij hoe een supercar er uit moet zien. Zo oud al en het ziet er nog steeds niet gedateerd uit.
Maar de hamvraag is: wat staat er voor de Jag? Je ziet nog net een spoiler.
en je schakelt met je rechter knieholte?
Wat gaaf zeg. Ik ben gek op die LM auto’s voor op de weg.
Gave bak, kende hem niet. Prijs is duidelijk te hoog maar wie weet vind hij gek die het er voor over heeft.
Lijkt stiekem wel op een zonda – moet eigenlijk zeggen dat de zonda hier op lijkt
@dizono: ik was hem niet vergeten. Sterker nog, ik had hem een uurtje voor de plaatsing van dit artikel online benoemd…. ;-).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).