Jaguar XJ220 te koop, heeft wel even stilgestaan

Auteur: , 88 Reacties

De nineties supercar die eigenlijk niemand wilde hebben, maar toch ook wel. Want Jaguar stelde op heel veel vlakken teleur met de XJ220 maar zette wel een verschrikkelijk snelle supercar neer. Er staat er één te koop in Arnhem.

In 1992 was de Jaguar XJ220 een van de duurste auto’s die je kon kopen. Jaguar beloofde een V12 supercar met vleugeldeuren en vierwielaandrijving. Het werd een V6 twin turbo boot met klapdeuren en een turbogat zo groot als Jupiter. Vrij log in zijn besturing. Tot de XJ220 had Jaguar nog nooit een auto met V6 verkocht, dat maakte de schok nog iets groter.

Toch stond de XJ220 zijn mannetje. Accelereren kon ‘ie als de besten. Heel even had de XJ220 het wereldsnelheidsrecord voor productieauto’s te pakken, tot de McLaren F1 hiermee aan de haal ging. Zelfs de wegligging was dik in orde. John Nielsen zette in 1991 een recordtijd van 7:46.36 neer op de Nurburgring.

Een auto voor liefhebbers. Mensen die niet voor de Ferrari-naam of Lamborghini-faam kiezen maar juist een underdog willen rijden. Een beestachtig snelle wagen, met speciale racebrandstoftank die je tegen hoge kosten regelmatig moet vervangen. Het poreuze ding zit in de vloer van de Jag. Ook een auto die minder snellen bij het stoplicht hoop geeft, want de eerste seconde van de 3,7 seconde 0-100 km/u acceleratie gebeurde er niet zo veel.

Geschiedenis op vier wielen. Zoals er zo veel staan. Deze Jaguar heeft ook al 7 jaar geen APK meer, waarmee hij weinig daglicht zal hebben gezien. Met 4800 km op de teller, uit 1994, kost deze Jag €190.000,- (advertentie).



88 reacties

Goeiendag, staat dat ding daar nou nog steeds?!?

Niet dat ik er niet graag 7 jaar naar zou willen kijken als ik een showroom had…
@Forza: Dit is ook al de 2e keer dat ab er aandacht aan geeft, blijkbaar weinig kopers hier op deze site.
@stirling: Vind je het gek, de ene helft heeft nog geen rijbewijs en de andere helft heeft de garage al vol staan met perfecte auto’s
@ghj13: die andere helft, met die perfecte auto’s, is misschien wat overdreven.
Ik gok meer op 1/10.000 e.
@ghj13: maar het was ook sarcastisch bedoelt, sorry voor het niveau.
@stirling: Bedoeld zul je bedoelen, als je gaat zeiken, dan ga ik ook zeiken.
@stirling: Vind die blauwe Vespa die in de showroom staat daar veeeeeel cooler :D
@Forza: jep. Staat daar al minstens 1,5 á 2 jaar te koop. Iets wat ik trouwens best raar vind aangezien dit volgens mij één van de betere XJ220’s is.
@ej20g: minstens ja, ik ben ooit langs die jaguar gelopen toen ik nog op de basisschool zat, toen stond die nog in de showroom. ik ben nu 24 jaar.
@drsnuggles: men, nog een stuk langer dan ik dacht dus. Heb ‘m 1,5 á 2 jaar voor het eerst zien staan dus vandaar. Ben je best lekker mee als dealer.
@ej20g: ja of drsnuggles heeft gewoon wat studievertraging.
Blijft een aparte verschijning, vroeger (jaar of 10 geleden) stond er hier ook een bij de plaatselijke dealer.
@ej20g: Die auto staat daar al bijna zeven jaar te koop. Ben in 2007 namelijk in die showroom geweest voor een Saab en toen stond die übergeile bak daar al. Het is dat ik 190.000€ wel erg veel geld vindt voor een auto, maar anders wist ik het wel. (⊙o⊙)
De V6 is inderdaad een tegenvaller als je hoopt op een V12, maar ach.. Het blijft een memorabele auto. Samen met de F1 de mooiste van die tijd.
@berlinetta: Mischien, de mooiste, maar niet de beste.
@stirling: Nee dat is waar. Zeker niet de beste, dat is voor mij de F1.
@berlinetta:
Die kost inmiddels ook een factor 10 meer.
Hoewel mijn voorkeur ook naar de F1 zou gaan, mogen ze mij hier best mee straffen.
@berlinetta: Puh, de F1…… Een 2CV jongen, een 2CV !! ♟♚
@JaxDryke: Haha de naam lelijke eend is goed gekozen daarvoor.
Als ik het geld had zou ik ‘m zo kopen. Geweldige auto.
Waarom zetten ze in hemelsnaam zo’n collectors item op marktplaats
@mrbones: Dat is het dus niet, in GB, staan er nog velen, niemand die zo een onding wil hebben.
Deze auto gaat alleen, maar dalen in prijs.
@stirling: Das mooi!
Dan wordt de droom om er ooit één te bezitten steeds makkelijker waar te maken! :D
Lijkt me wel mooi om zo’n auto een keer tegen te komen.
Die auto staat zeker al 5 jaar in die showroom…
@drdedofi: Doe eens gek. Gewoon, omdat het kan. Gewoon eens de tekst lezen..
@camber24: 7 jaar geen apk… Dat zegt niks over hoe lang die auto daar al staat toch? ;)
@drdedofi: Scherp!! Nu blijkt dat ik niet goed gelezen heb. Ging ervan uit, omdat ik hem jaren in d’r showroom heb zien staan, dat dat ook wel in de tekst zou staan. Excuus..
ben ik de enige die een xj220 een verschrikkelijk lelijk ding vind?
Deze staat echt al 2 jaar te koop volgens mij :p Jammer van de saaie kleur die de prachtige lijnen van deze auto geen eer aandoet. Ik heb het altijd één van de mooiste auto’s ooit gevonden. Met wat aanpassingen schijnt hij prima te rijden, ondanks het turbogat en het formaat. Enige jammere is dat interieur, wat toch echt niet van hypercar-kwaliteit is.

Verder lach ik wel even dubbel om “een turbogat zo groot als Jupiter” :)
@fant: okay, ik kan me hier een paar weken niet meer vertonen… “lach ik dubbel” :'( Ik schaam me diep.
@fant: Ach, de helft van de bezoekers hier (ongefundeerde schatting) typt egt en lagge enz. Dat valt me nog wel op, omdat ik het zulke gruwelijk lelijke fouten vindt. Dt-fouten zijn trouwens ook erg. :)
@mdemooistelettervanhetalfabet: dat heb je wanneer, je nog op school zit, daarna, in de grote mensen wereld, stoor je, je daar niet meer aan.
Dan heb je andere dingen, waar je, je druk om maakt, niet zo iets onbenulligs als de juiste spelling.
@stirling: Jij mag trouwens nog wel eens het gebruik van komma’s bestuderen beste vriend.
@berlinetta: Ja mooi he die komma’s, ik ben gek op komma’s, oh shit nu vergeet ik ze bijna.
@berlinetta: Jij bent er 1 vergeten, vraag het maar aan je leraar Nederlands.
@stirling: Je hebt gelijk. Mijn fout.
@mdemooistelettervanhetalfabet: Ja, normaliter ben ik me vrij bewust van mijn taalgebruik :P Dit was een brain fart gezien de connectie met lachen denk ik :)
@fant: je bent wel erg onzeker van je zelf, nergens voor nodig.
@stirling: Ik benut graag de kunst van het overdrijven :)
@fant: Leuk voor je, maar doe het niet ten nadele van jezelf.
@stirling:
Dat noem je nou zelfspot, geen verkeerde eigenschap….
@fant: Ik dacht dat je bedoelde ik lach als in ‘haha’ lachen.. Vond het al een rare zin :P
Er staat een groene te koop bij Munsterhuis en er stond er eentje te koop in The Gallery in Brummen..
@replicant: Niemand wil die rotzooi hebben, voor die prijs.
@stirling: Ben ik niet met je eens. Persoonlijk vind ik de XJ220 een onwijs gave wagen. Ik vergeet nooit meer dat ik als kleine jongen deze in het wild zag in Nice.. Echt, mijn mond viel letterlijk open.
@replicant: Klopt. Die staat daar inmiddels ook al 4jr te koop haha. Heb je die houten Mercedes 300SL daar wel eens zien staan?
Verder nog goedkope details:
Buitenspiegels van de Citroen CX (kwam in die tijd wel vaker voor bij de kleinere sportwagenmerken)
Achterlichten van de Rover 214/216 uit diezelfde periode.
Als ze er dan een V6 in leggen in plaats van een V12 dan wordt het wel een beetje een tragisch verhaal: De supercar die er nooit had mogen komen.
@jippie: Ja, Jaguar is echt heel klein.
Kopieren, is ook een kunst.
bron: wikipedia
@stirling: nee hoor, deze kennis valt bij mij onder mijn parate kennis :)
@jippie:

lul je nu over een paar spiegeltjes en lampies ??
@lincoln: ja, misschien flauw maar het is wel des te opmerkelijker omdat het wel om een auto gaat die in die tijd rond de 1 miljoen gulden kostte!
@lincoln: @jippie: Aston Martin gebruikte ook Ford onderdelen. Deed je de motor kap open… “Ford” op de slangetjes.. Diep triest
@zender: het is een crisistijd ding: Maserati gebruikt nu Chrysler-knoppies.
@jippie: LOL. Kijk voor de gein eens in een Biturbo uit de 80s of 90s. Daar zaten niet veel eigen onderdelen in. Toch heb je een punt: Eigenlijk is Maserati nooit / zelden winstgevend of gezond geweest.
@jippie: @mout: Ik gaf een ondersteunend bericht.. ja, klopt. Maserati gebruikt Dodge/chrysler onderdelen. Skoda gebruikt Audi onderdelen. Iedereen leent het van elkaar maar Aston Martin was in de ”toptijd” van Ford. Maar Maserati heeft naar mijn mening wel de mooiste auto ooit gebouwd. Dan maakt het mij helemaal niet meer uit of het bedrijf wel of niet gezond is. Elke keer weer je draai je die sleutel om.. dan maakt het toch helemaal niet uit?
@zender: Precies. Kippenvel lukt ook wel in een auto met een ‘generic’ slangetje onder de kap. Uiteindelijk komt 80% van elke auto bij toeleveranciers vandaan.
@zender: Life’s too short for a Ford. In het geval van Aston Martin zie ik dat graag door de vingers :D
In waalwijk staat een v12 te koop!
Is dat dezelfde als die hier voorbij kwam? http://lekkersturen.nl/vrijdag-vraag/
De prijs lijkt ook overeen te komen. Mooie plaatjes overigens van Marc Vorgers.
leuk ding voor een rooitje of 35 / 40 ..
@lincoln: In 2015, staan ze te koop voor rond de ton en minder.
Sorry hoor mensen maar dit is naar mijn bescheiden mening écht een verschrikkelijk lelijk gedrocht op wielen!!
Toen ik vroeger klein was stond dat ding al daar in de showroom. Staat er echt al jaren. Kom niet meer in die regio, maar het verbaast me niets dat ie er nog staat.
@camber24: Hoeveel cm groei jij per jaar?
@stirling: Toen ik 10 a 12 was stond dat ding daar. 20/18 jaar geleden dus. Denk zo’n centimetertje of 3 per jaar ofzo? :-P
@camber24: Ik reed ook regelmatig langs die showroom op weg naar Nijmegen… Dat is ook waar ik die 5 jaar op baseer ;) Excuus aanvaard, sportief van je!
@drdedofi: Haha, thanks. Ik reed er altijd langs op weg naar Arnhem. Vroeger was dat trouwens een mooi stuk om door te trappen, ook de Waalbrug op. Tegenwoordig allemaal verpest..
Wel grappig om te lezen dat ik dus niet de enige was die altijd een blik worp op die Jag. Hij heeft er ook een hele tijd niet gestaan toch?
@camber24: Ik sluit me bij jou aan. Zo lang ik een rijbewijs heb staat dat ding daar en dat is inmiddels ruim 10j. Hij stond altijd rechts in de hoek, net zichtbaar vanaf de weg idd. Knap ding!
Ooit nog een keer langs gelopen toen ik op de basisschool zat, ik ben nu 24.
Hij stond toen nog in de showroom.
Een stuk bereikbaarder dan de F1, als zo’n budget aan een wagen kon uitgeven zou ik niet twijfelen tussen dit en een 458 oid.

Al gaat zo’n 458 oid. wel stukken goedkoper zijn in onderhoud.
En dit is niet de enige in NL te koop: http://www.thejaguarspecialist.nl/index2.php?page=vergroot&id=21&vergroot=1&id=21
Dit exemplaar staat al vele jaren in IJmuiden te koop, is ook niet erg gesocialiseerd met andere auto’s:-).
Oud nieuws…
Zo, dat ding staat echt al lang te koop. De laatste keren dat ik er langs reed zag ik hem niet voor in de showroom staan vanaf de snelweg. Trok toch altijd wel mijn aandacht, ook al is het niet echt een mooie auto te noemen. Nam aan dat die na zoveel jaar wel eens verkocht zou zijn.. Niet dus. Ik denk dat 7 jaar nog aan de zuinige kant is dat die Jaguar te koop staat, zou zomaar 8 á 9 jaar kunnen zijn.
Wonderbaarlijke prestaties uit een V6 nogwel, ook het design is echt tijdloos.
Die foto’s zien er wel erg oud uit. Heb die Jag al zeker twee jaar niet meer in de showroom zien staan. Vorige maand nog langsgelopen, geen XJ220 hoor.
Ken de geschiedenis een klein beetje. Hij werd destijds nieuw gekocht door een grote afvalboer hier uit omgeving Arnhem (van die bult). Maar hij heeft hem de eerste 5 jaar sowieso in de showroom laten staan omdat hij geen plek meer had thuis.
Sinds die tijd staat hij er soms wel en dan weer een tijdje niet.
Als je ziet wat voor oud spul op de foto’s in de showroom staan te glanzen, kun je volgens mij constateren dat alleen die foto’s al een jaar of 8 oud zijn.

Zolang ik me zo ongeveer kan heugen hebben ze dat ding daar al staan.
En stel je voor wat de acceleratie tijden waren geweest als ze met een 2e turbo het gat hadden opgevuld..
@dennisdd,

‘Ken de geschiedenis een klein beetje. Hij werd destijds nieuw gekocht door een grote afvalboer hier uit omgeving Arnhem.’


Volgens mij is deze van een grote ‘kunststofboer’ geweest,heb ik mij laten vertellen.
Deze meneer bezit nog een aantal wagens,en heeft hem idd daar laten staan omdat hij thuis geen plaats meer had,gezien zijn collectie.
Deze wagens zijn rel nichten a la Gordon.
Er werd tijdens de boom in the late eighties door de snelle jongens zwaar op ingeschreven,(350 zouden er gemaakt worden) om er toch maar eentje op de driveway te kunnen zetten
” There’s a Jaguar on the driveway; swimming pool ”

Helaas faalde de economie en Jaguar in nog grotere mate, de beloftes van de XJ 220 werden niet ingelost en er werd gekozen voor een Cosworth V6 – die overigens uit de MG Metro 6R4 Groep B rallywagen kwam- gekozen, waar twee turbo’s tegenaan geschroefd werden.

De wagen voldeed niet aan de beloofde technische specificaties, hij was niet zo snel als ze zeiden en en masse kwamen de annuleringen binnen voor de XJ220, zo erg dat Jaguar met die dingen opgescheept zat.
En dat terwijl destijds de aangekondigde 350 productiemodellen zwaar overtekend waren, met een factor 5 zo ongeveer.
Dit resulteerde weer in processen en relletjes, van mensen die hun borg terug wilden en van de koop wilden afzien
Je moest nl een aanzienlijk bedrag aan borg storten en werd dan of de gelukkige bezitter of niet.


Anyway, alle rumoer en rellen rondom deze Jag zijn blijven hangen en komen vandaag tot uiting in de prijzen voor een gebruikte.
’t ding heeft 4x meer gekost nieuw.

En die Cosworth motor werd ook door Jaguar in de racerij gebruikt en was weer een verre afgeleide van de Ford Cosworth uit de F1, toen Ford motoren de F1 domineerde, iets wat Renaultt vandaag de dag doet.
Ik heb het altijd een mooie wagen gevonden. Maar dan wel in het donkerpaars :D Laat hem nog maar lekker wat in prijs zakken dan zorg ik dat ik in die tijd een mooie ruime garage heb.
Of het dezelfde is weet ik niet zeker, maar toen ik in begin jaren ’90 naar de middelbare school fietste stond er al een XJ220 in die showroom en volgens mij is die er nooit meer uit verdwenen. Zou dus kunnen betekenen dat die auto er al zo’n ruime 20 jaar staat.
@BeQuietAndDrive,

” Zou dus kunnen betekenen dat die auto er al zo’n ruime 20 jaar staat.”

Dat zou heel goed kunnen zijn idd.
Is toch de wagen van die ‘kunststofboer’.
Hij was er toen directeur.
Deze persoon schijnt ook nog een passie te hebben voor motoren.
Wat me opvalt aan de reacties is dat er blijkbaar hele schoolklassen langs de Jaguar dealer in Arnhem gaan.
@mashell: Klopt, als je op het Olympus of het Lorentz zit, de enige middelbare scholen in Arnhem Zuid, en je woont in de Laar, Elderveld, Elst, Elden, of de Schuytgraaf dan kan je bijna niet anders dan er langs fietsen op weg naar school, zitten namelijk op een goede locatie..
Ik heb zelf nog wat foto’s geschoten op het introductiefeestje van de XJ220, toen stond hij samen met een F40 en een 959 in de showroom, het mindere spul stond in de garage (SZ, 348, Testarossa en een 911 Turbo onder andere).
Er hebben er zelfs jaren 2 in de showroom gestaan, op iedere hoek eentje. Van een jaargenoot op de IVA, die daar op zaterdagen werkte, heb ik begrepen dat er eentje van voornoemde kunststofboer was (Vink Plastics) en eentje van hemzelf.
Staat al enorm lang op Marktplaats.
Volgens VWE is de auto voor het eerst toegelaten op 14-01-1994. Echter. De eerste toelating in Nederland was op 02-11-2005, bijna 12 jaar later dus. De laatste tenaamstelling is geweest op 10-04-2006 en de laatste APK is verlopen op 13-10-2006.
Welke conclusies mogen hier (onder voorbehoud) uit getrokken worden?
– Dat hij er al 20 jaar zou staan is dus baarlijke nonsens; hij is nu 7,6 jaar in Nederland.
– Er moet in Nederland een eerste eigenaar zijn geweest, die het ding ongeveer een half jaartje in bezit heeft gehad.
– Als de laatste tenaamstelling op 10-04-2006 is geweest, dan zou het best mogelijk zijn, dat hij sindsdien in bezit is van de huidige aanbieder.

Wat ik echter niet uitsluit is, dat hij afkomstig is van een dealer aan de Weertersteenweg in Maaseik (België), die naast Jaguar ook o.a. Rolls-Royce, Bentley, Maserati, Aston Martin, Ferrari en Saab verkocht. Die is er (als ik me niet vergis) rond 2005 mee opgehouden of failliet gegaan en daar stond al héél lange tijd zo’n exemplaar in exact dezelfde kleur
@basman147,

“voornoemde kunststofboer was (Vink Plastics)”

Die verlijkenis maaktte ik ook al in mijn eerdere posts.
Deze Jag is toen nieuw gekocht door de directeur destijds van Vink Kunststoffen,de heer Hoevers.
Toen ik deze wagen zag trok ik de verbinding gelijk al met deze meneer.
Hij heeft de wagen toen ook een keer meegenomen om te laten zien aan zijn personeel.(Wagen is gekocht dacht ik begin jaren 90,en staat/stond sinds deze jaren al in de showroom).
Hoe het allemaal zit weet ik ook niet precies,maar ik weet wel dat die Jag járen daar in de hoek heeft gestaan bij betreffende dealer,omdat hij thuis geen plaats meer had,gezien hij nog een aantal wagens in zijn bezit had.
Ook was de heer Hoevers een groot liefhebber van motoren.(wat hem bijna het leven heeft gekost,na een zwaar ongeval).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).