Jaguar XJR is voor de gehaaste zakenman, haalt 280km/u

Auteur: , 83 Reacties

Er was al een foto van uitgelekt, maar nu legt Jaguar zijn kaarten op tafel. Maak kennis met de XJR!

De XJR heeft de sterkste uitvoering van de 5,0 liter V8 Supercharged aan boord, en dankzij dit grommende, 550 pk / 680 Nm leverende apparaat in het vooronder, gekoppeld aan een automatische 8-bak, knalt de limousine in slechts 4,6 seconden naar de 100 km/u.

Qua uiterlijk onderscheidt de ‘R’ zich door een nieuwe front splitter en kieuwen. Op de kofferklep vinden we een spoiler, en natuurlijk mogen de lamellen in de motorkap niet ontbreken. De XJR rolt op nieuwe 20-inch gesmede ‘Farallon’-wielen (mogen we dat pornojetsers noemen? Ja, dat mogen we.), waar rubber met weinig profiel omheen gevouwen zit.

Jetsers

Rijhulpjes als Electronic Active Differential en Dynamic Stability Control moeten de paarden wat in toom houden, en natuurlijk is het interieur een groter leerfeestje dan in Eugène’s rubberbar. Het blijft per slot van rekening wel een XJ. Alle foto’s zien? Check de gallery!

Tsja, Jag, nu moeten jullie dus ook je ringtaxi gaan vervangen… En Audi, kom nou maar door met die RS8. Check de video HIER!



83 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Die velgen zijn egt vet
@074yasin: Ja, egt, hè!
@sir_smokalot: Hij is net wezen eggen, kan er ook niks aan doen… ;)
550 pk?
hoeveel gaan ze dan in een XJR-S steken?
@aventador51: Nieuwste van het nieuwste.
Hypothetische motor.

Gebeurt overigens wel vaker in hypothetische auto’s die er toch nooit komen.
@Vinny_93: nu de XFR-S er is zal er zeker wel een XJR-S komen binnen een paar jaar
@aventador51:
We shall see.
@aventador51: Dat wordt een hybride, met electro-ondersteuning.
Prachtige auto maar die uitlaten kunnen echt niet. Als ze al op die positie moeten zitten dan zou ik een wat bredere ovale pijp aan weerskanten willen zien. Wil je het toch met die vier pijpjes doen dan zou ik ze wat meer centreren in de achterbumper.
@Rick-dos: Corvette-oplossing: Brede pijpen, meer gecentreerd.
Maar je hebt gelijk, dit oogt wel erg tam.

Ga je bijna hopen op een XJR-S, dat die dan wel goed oogt.
Dikke vinger naar het gentlemans agreement van de Duitsers. Ik vind het mooi.
@awesome: Mwah, de Duitsers leveren hun powersedans desgewenst ook met 280 of 300+ km/u. Is weinig agreement meer van over.
@sir_smokalot:
Blijft wel onzin natuurlijk, dat bijbetalen om er geen begrenzer op te zetten.
@jrk68: weet ik niet zo zeker – moeten ze dan niet ook andere banden en evt. remmen monteren?
Heel niet gek. Jammer van het zwarte blok op de C stijl maar dat is wel te corrigeren. Het interieur blijft erg mooi en waardig.
Prachtig! de supersport voor de bescheiden zakenman, en deze XJR voor als opvallen niet zo erg is. jaguar doet het erg goed.
Beter dan Mercedes en BMW, maar nog net niet zo goed als audi. Komt in de buurt.
@ravi:
Lekker aan het trollen Doc…?
@jrk68: De waarheid moet gesproken worden, vertel mij maar waarom ik aan het trollen ben;)
@ravi: eeh nou, omdat je de waarheid niet spreekt. De betrouwbaarheid van Audi haalt het niet bij Jaguar en Audi’s zijn amorfe ’13-in-een-dozijn’ auto’s qua vormgeving.
@lemans96: Hij heeft towvallig wel een S6
@chuck12: Ah, hij is dus niet objectief. Duidelijk.
@lemans96:
Moeilijk hé, door hebben dat iemand ff trolled….
Misschien dat een positieve kijk op de wereld je leven een beetje vrolijker maakt….
@jrk68: No worries, had ‘m al door, vandaar mijn ‘voeden’ van de troll. ;-)
@chuck12: ja und! Het is maar een Audi….
@chuck12: towvallig… Van Dale: que?
@lemans96: Ik had mijn zin nog niet eens afgemaakt:p iig; *een S6 is wel wat anders dan een standaard audi.
@chuck12: Ja, typ dan ook door man! XD Maar een S6 of niet, een Audi is een Audi. Je weet wel, lijkt op de goedkoopste in de range en is dus ook nog ‘ns bij lange na niet zo betrouwbaar als men u wil doen geloven…
@lemans96: Het ligt wel aan je eigen ervaring met audi en niet wat uit ‘cijfertjes’ blijkt. Althans, dat vind ik dan..
@chuck12: Je geeft daar een mooie definitie van subjectiviteit en objectiviteit. ;-)
@chuck12:
Mijn eigen ervaring zegt dat het ruk is, de cijfers bevestigen mijn ervaringen….
@jrk68: Ik kan (nog) niet oordelen, de nieuwe avant is er nog niet zo lang. Tot nu toe rijdt ie prima. Sportief noch comfortabel, zee aan ruimte, luxe, 400+ pk en op de autobahn is vol gas erg ‘leuk’. Daarnaast is de kwaliteit pas te beoordelen als je de s6 zelf voor langere tijd rijdt.
@ravi:
Dat klopt, bij mij begon de ellende ook pas nadat de garantie verlopen was. Tot die tijd was ik er ook heel blij mee. Wat mij het meest irriteerde was nog de manier waarop je behandeld werd.
Weten dat het een ontwerpfout is en bij hoog en laag volhouden dat je toch echt de enige bent met die problemen. Dat vind ik gewoon niet netjes.
Een vriend van mij heeft geen problemen met zijn A4 V6tdi maar die rijdt er nauwelijks mee. Daar is sinds 2007 nog geen 50k mee gereden.
Van de roadster wist ik van te voren wat de manco’s waren en dan moet je ook niet zeuren wanneer het je treft. Tot nu toe gaat het goed, op een SAM na die ik zelf in een onhandige bui heb gemolt.
@jrk68: Dat is inderdaad heel vervelend. Gelukkig heb ik daar geen last van, ik zal je een leuk ‘weetje’ vertellen;)

Jij weet dat ik ‘doc’ ben, gespecialiseerd tot de longen. Ik heb mijn handen dus nodig, daarom heb ik de hoogste verzekeringen die er zijn, net zoals pianist Wibi Soerjadi bijvoorbeeld. Je snapt wel dat als ik een vinger zou verliezen, ik mijn werk niet meer goed kan doen, en dus geen inkomen meer zou hebben. Daarom ben ik bv ook verzekerd voor allerlei mankementen zoals autoschade etc etc.

Ik heb dus het geluk dat ik nooit mijn interne schade (mankementen) aan de audi hoef te betalen. Maar toch blijft het natuurlijk vervelend als er iets kapot zou gaan. Daar ga ik ook niet van uit!
Mooi ingetogen vormgegeven, zeker als je hem vergelijkt met zijn duitse concurenten.
Laat Tata maar schuiven, ondertussen kan ik alleen maar hopen dat zij nog een paar mooie engelse merken aan hun portfolio toevoegen.
@jrk68: Nu ik toch aan het trollen ben; concurrenten*

OT: Ik moet het weer eens zijn met je.
@ravi: Spellingsnazi uithangen heeft helemaal niks met trollen te maken.

Een fout die maar al te vaak gemaakt wordt.
Wat een groot hok zeg..
ja hoor tuurlijk .. “bescheiden en ingetogen” ..
waarom dan !! omdat er een Jaguar plakkertje opzit ??

Audi heeft dat gewoon net effe iets beter voor elkaar ..
kan dus in het rijtje patser-bakken ..
@lincoln:
Hë, hij loopt wel ff 680 km/u he!
Dat kun je overal rijden.
Als je de gemiddelde blogger wilt geloven.
Rode stoplichten, motoragenten, ’t geldt allemaal niet als je zoiets koopt.
En files bestaan ook al niet met dergelijke voertuigen.
Daarom worden ze verkocht………………
@desjonnies:

en dan alle vrouwen die voor je voeten vallen ..

die zich bij voorkeur verkleden als puisterige auto-spottertjes ..
@lincoln: Alles boven de 500 pk is patsen
@chuck12:

alles boven de 150 peekaa is handel ..
@lincoln:
Alles daaronder is momenteel nog grotere handel….
@lincoln: ingetogen is audi zeker. Audi heeft dan ook al 15 jaar hetzelfde interieur en lijnen. Die tevens weer hetzelfde zijn als skoda en volkswagen. Je ziet in ieder geval een trend van verandering bij de rest. Ik ben niet meer geinteresseerd geweest in Audi sinds de B5 RS4. Zelfs de R8 is een teleurstelling en oh ja, een patserbak. Heb zelf een A6 gehad en hoe goed die ook was, heb ik nooit gedacht van goh wat een uniek uitziende auto.
Prachtige auto! Ik zou deze sowieso verkiezen boven een Duitse limo als ik het kon betalen. Hij mag dan misschien iets minder goed zijn, hij blijft toch veel mooier dan de rest.
@berlinetta: Iets minder goed? Hoe kom je daar bij dan? Wegligging beter, design mooier en kwaliteit hoger. ;-)
@lemans96: Ik heb wel eens in een rijtest gelezen dat de Duitse concurrentie net wat verfijnder is. Vraag me even niet meer naar de bron, is al een aantal jaar geleden. Volgens mij werd het in de rijtest hier op Autoblog ook genoemd. Maar ondanks dat staat deze voor mij wel op nr. 1. Hoewel ik benieuwd ben naar de nieuwe S-klasse.
@berlinetta: Verschilt van model tot model. Bij Jag zit men uiteraard ook niet stil. ;-)
In welk universum is dit ding ingetogen? Verchroomde omlijstingen, rode remklauwen, nutteloze sleuven op de motorkap met ‘supercharged’ erop en dan nog die verschrikkelijke velgen, in antraciet, nota bene! Als Jaguar zich zo ver mogelijk van haar ‘Britse heritage’ wil distantiëren, dan zijn ze uitzonderlijk goed bezig…
@gerard1710:

de E-Type was ook niet meer dan een ordinaire patserbak ..
o.k. .. was wel “beter” dan alle Italiaanse meuk bij elkaar .. but still ..
@lincoln: Ok, in het licht van die tijd heb je ongetwijfeld een punt… In dat geval wilde men in ieder geval dan niet de illusie wekken ingetogen bezig te zijn. Imo nogal een verschil…
@gerard1710: Zoals al eerder aangehaald. Jaguar wil eindelijk eens af van dat gezapige ouwelullen imago. Die ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’ calvinisten.
En dat lukt ze aardig als ik hier de verbolgen reacties zo lees. ;-)
@lemans96: Ik denk dat je je meer moet gaan afvragen, waarom dat erbij gedacht wordt…
@gerard1710: Waarom wat erbij gedacht wordt?
@gerard1710: Dat gezapige ouwe lullen imago..
@gerard1710: O.K., afgevraagd. En nu?
@lemans96: Wat was je conclusie?
@gerard1710: Dat Jag inderdaad wel een wat jonger en sportiever imago kan gebruiken.
@gerard1710:

Dat is een zeer relatief begrip.
Ik heb er ooit enkele gehad, ouwe lijken weliswaar, maar toch.
’t nodigt gewoon niet uit tot scheuren, maar eerder lekker over de weg glijden.
En de rest van het verkeer zijn ding maar laten doen.
Want je rijdt toch in een Jaaaaaaag.

BMW’s waren er wel altijd een soort van bang voor; vooral mijn E-type V12 coupe.
Waar ik helemaal niet hard mee reed omdat ik toen eigenlijk gewoon de benzine niet eens kon betalen; voor zo’n hok.
En helemaal doodsbenauwd was dat er iets kapot ging.
Wat een verschrikkelijk lekkere auto.
Dit > de s klasse, 7 serie, a8, panamera en *kuch kuch ook de quatroporte
Off: zag een uurtje terug like en dislike knoppen op de app.. Nu niet meer?
Heerlijke Jaaaag! En schnell! I approve.
Ik wilde altijd graag een Quattroporte GTS, maar nu begin ik wel te twijfelen. Lekker dit.
Zeker wel een dikke wagen!
Heb je zo’n prachtige paarsige kleur in je gamma, introduceer je hem in het grijs….. Schitterende bak! Al zou ik eerder voor een gewone 5.0l gaan. Snel zat en zonder die spoilermeuk wat meer class. Blijft toch samen met de Quattroporte GTS de mooiste big sedan vind ik.
@E34M5Touring: Ik ben het met je eens. De Supersport is misschien toch net iets mooier. Ik vind de sportieve details op deze net wat too much. Misschien komt er wel een optiepakket waarbij je dat allemaal achterwege kan laten.
Goed bezig bij Jaguar! Met dank aan de roepies van de voormalige kolonie.
Wat een bak! Hij komt in de buurt van de vorige generatie quattroporte
Ben ik de enige die deze velgen echt verschrikkelijk goedkoop vind ogen?
@eduardovich:
ja
@jrk68: Dan zal het wel aan mij liggen.
Toch vind ik dat de 760 nog altijd de meeste klasse uitstraalt, en het zou me niet verbazen dat de 7 dat ook over vele jaren nog doet. Een nette e38 maar vooral de e32 in een mooie donkere kleur, hebben dat nog steeds vind ik. Vooral als er op de autobahn eentje voorbij komt zetten op ee linker baan.
Wow, prachtig!
overheerlijke zakenlimousine die maar een probleem heeft in deze wereld wat mij betreft: de Maserati Quattroporte
Jongens, ik ben in tegenstelling tot de meeste hier op Autoblog een complete Audi fanaat. Mijn ultieme luxe sport limo was dan ook altijd de S8 geweest.

Met de komst van de XJ ben ik eerlijk gezegd aan het twijfelen geweest over deze keuze. Nu ik de XJR heb gezien ga ik het dan eindelijk zeggen…..

“Ik verkies dit boven een S8.”
Dat betekent dus dat dit mijn nieuwe favoriete sport limo is geworden!
@exotic: Nooooooooooo!
@kapiteinaudi:
Yeeeeeeeeeeeees!
@exotic: leuk he, dromen… ;)
Fraai, erg fraai.. Alleen die velgen zijn me een beetje teveel M5’ig.
Ben ik nou gek of heb ik deze allang 2 weken geleden bij een test van fifth gear gezien toen Vicky ermee van het laagste gedeelte van schotland naar het hoogste gedeelte racete? Als ik dat goed heb gezien is het wel vreemd dat autoblog nu pas met een paar fotootjes en meer niet komt.
@Aquios: Waarschijnlijk ging dat om de XJ supersport. Die heeft 510 pk ipv 550 en laten we eerlijk zijn.. wie neemt er nou genoegen met 510 pk voor het ritje naar kantoor.
@jagofiel: Hm dat zal het wel geweest zijn dan ja. Sja ik zou het ook niet kunnen met maar 510 pk. Dat is toch meer voor de plebs he.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).