Jammer, dit is niet de opvolger van de Audi A2

Auteur: , 23 Reacties

Lijkt er wel op.

Aan de andere kant van de wereld is momenteel de autoshow van Shanghai gaande. Het feit dat de beurs zich afspeelt in een metropool was voor Audi reden om de AI:ME te onthullen. Een studiemodel dat zich moet thuisvoelen in een miljoenenstad als Shanghai.

De AI:ME (lekkere egoïstische naam trouwens) is een compacte auto die enigszins doet denken aan een Audi A2 in een nieuw jasje. Het concept komt met een futuristisch interieur en kan level 4 autonoom rijden. Dit betekent dat de inzittenden deels een Donald Duck kunnen lezen, terwijl de auto voor een groot deel zelfstandig naar de bestemming tuft. Level 5 is het hoogste niveau en dan kan de auto volledig zelfstandig van A naar B rijden.

Het concept staat op een elektrische aandrijflijn, met een 170 pk aandrijfunit. De AI:ME is 4,30 meter lang, 1,90 meter breed en 1,52 meter hoog. Verder heeft het studiemodel een wielbasis van 2,77 meter. Voor het interieur is gekozen voor een 2+X dynamiek. Dit betekent dat twee personen met veel bagage kunnen reizen, of vier personen en juist wat minder bagage.

Die naam “AI” gaan we bij Audi nog veel tegenkomen. De afkorting staat voor Artifical Intelligence (kunstmatige intelligentie) en de Duitsers gaat de aanduiding gebruiken voor modellen. Modellen met “AI” in de naam, zoals deze AI:ME, hebben de focus op mobiliteitstechnologieën. Slimme deelauto’s, autonoom rijden en al dat soort fratsen plaatst Audi in deze categorie.

Dit is zeker niet het laatste studiemodel uit de AI-koker. Audi zegt in september met een vierde concept te komen. Die gaan we ongetwijfeld in Frankfurt zien.



23 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Ben blij dat het een concept is! De enige die inderdaad evenveel succes als de A2 zou hebben. Dat ze daar niets uit hebben geleerd de Audi mannen.
@tortuga: ik zei eigenlijk best veel A2’s rijden 🙈
@mtuning: erg zuinig en statistisch gezien de meest betrouwbare Audi. Dat wordt een klassieker.
@mashell: dat ís het al. De meeste exemplaren hebben inmiddels de youngtimer status al bereikt. En worden in meerderheid al als zodanig bereden.

En het grootste kritiekpunt waarover men bij de A2 altijd over viel, namelijk de bizarre nieuwprijs, kan inmiddels perfect worden gepareerd met eveneens exorbitante occasionprijzen. Zo is de afschrijving met terugwerkende kracht alsnog binnen de perken gebleven.
Eigenlijk een toekomstige concurrent dus voor de BMW i3 …. die in nieuwe versies net zo futuristisch zal worden
Het gaat bij mij nog wel een paar auto-generaties duren voordat ik kan wennen aan het feit dat er geen normaal stuurwiel en dashboard meer in een auto zit. Verder kan ik dit wel waarderen eigenlijk.
Gewoon een tof ding, punt.
Vind de achterkant net een concept VW Up! GTI.
Ik ga zo langzamerhand denken dat VAG elektrische concepten vooral als marketing tool gebruiken en dat ze het maken van deze auto’s aan de paupers van Tesla overlaten.
@pomoek: transitie periode, denk dat er echt wel over nagedacht is. Het net kan een al te snelle switch naar ellektries niet eens aan.
@tttijn: dat denk ik dus ook. De sprong naar mobiliteitsoplossing ipv bezit van auto’s wordt gewoon gemaakt in de toekomst. Het is aan de fabrikanten te zorgen dat ze de boot niet zullen missen. Dus het liefst ook belalen wanneer tijdstip van afvaren is.
@crosscabouter: belalen is natuurlijk bepalen…
Als je de dikke wielen vervangt voor 16 inch schaamdoppen en de dikke bumpers wisseld voor gangbare varianten dan is het gewoon een lelijke MPV.
De lijnen voor het ID Neo broertje worden getest bij het publiek denk ik.
Kek dingetje. Ben vooral benieuwd naar ‘t model die we links op
Foto 2 zien.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Eerste keer dat ik een Audi-interieur wel fraai vind!
Er zit groene aanslag tegen het plafond
@gulli: normaal gesproken is groene aanslag dat onder uit dashboard vandaan komt een aanwijzing dat je een keer moet gaan stofzuigen.
Best een mooi ding eigenlijk.
Dat Knight Rider stuur vind ik er altijd een beetje beroerd uitzien en die blaadjes in t dak hoeft ook niet maar verder; zet maar voor de deur!

Lijkt mij een prima wagen om je woon-werk verkeer en de dagelijkse boodschappen mee te doen.
Ik vind het een geslaagde reincarnatie van de A2. Toegegeven, een beetje obees uitgevallen met deze afmetingen, maar wel mooi te zien dat ze de designelementen daarvan hier weer in verwerkt hebben. Ja, we kunnen zeuren over de 26″ pornojetsers van het studiemodel of de overtrokken voor en achterkant, maar als ze deze wat strak trekken, kan ie zo op de markt. Dan maar hopen dat het gewicht meer in de buurt van de orginele A2 zit (800 kg) dan bij de Etron…
Ach, wat leuk. Een auto met een pergola.

Hoe zouden die plantjes het houden al ie een dagje in de volle zon staat?
Foto 16… “car sahre moment”. Slordige spelfout en dat nog wel bij zo’n fenomenale noviteit: een magnetische cupholder… 😞

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).