• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Jammer: elektrische Cayenne krijgt nep V8-geluiden

Auteur: RubenPriest, gepost 19 juli 2025 om 09:58 – 16 Reacties

Jammer: elektrische Cayenne krijgt nep V8-geluiden

Het past toch niet bij een merk als Porsche om de boel te flessen met nep motorgeluid.

Hoe geef je een elektrische auto beleving mee? Meerdere autofabrikanten simuleren allerlei geluidjes in de cabine om er nog wat van te maken. Hyundai heeft zelfs nep-versnellingen bedacht in het geval van de IONIQ 5. Met alle respect, dat een merk als Hyundai experimenteert op dat vlak is meer dan prima. Maar nu gaat ook Porsche nep motorgeluid aanbieden.

In de volledig elektrische Cayenne komt de mogelijkheid om een nep V8-geluid door de speakers te laten pompen. Daarover bericht Autocar, die tijdens het Goodwood Festival of Speed met een prototype de heuvelklim meemaakten.

Porsche probeert met deze beslissing naar eigen zeggen tegemoet te komen aan klanten die het motorgeluid zullen missen. In navolging van de Taycan biedt ook de elektrische Cayenne de optie om via de speakers een gesynthetiseerd motorgeluid af te spelen. Waar het bij een Taycan een futuristisch geluidje is, krijgt de Cayenne EV nep motorgeluid.

De Duitse autofabrikant claimt gebruik te maken van opnames van een échte V8. Het idee is dat je nog een beetje het gevoel hebt in een Porsche met karakter te rijden, ook al komt het geluid voort uit luidsprekers en algoritmes. Mja, voelt toch een beetje als een misstap voor het merk uit Stuttgart. De echte liefhebber hou je er niet mee voor de gek.

elektrische Cayenne

Het voelt een beetje als vegan bacon die ruikt naar spek maar smaakt naar karton. Natuurlijk, we snappen de marketinggedachte, maar het blijft een kunstmatige toevoeging in een auto die het moet hebben van vooruitgang, niet van nostalgie.

Met vooruitgang zit het overigens wel snor. De Cayenne EV krijgt naar verluidt drie versies: een basisuitvoering met zo’n 395 pk, een S met 590 pk en een Turbo-variant die boven de 1000 pk uitkomt. Wat een beetje doet denken aan de Taycan Turbo GT, ook zo’n krankzinnig snelle elektrische Porsche.

elektrische Cayenne

Qua formaat groeit de Cayenne EV in alle richtingen: langer, hoger en een bredere wielbasis. Op de krappe Nederlandse wegen kan dat misschien even wennen worden voor huidige Cayenne-rijders die de overstap maken. Aan de andere kant is de huidige Cayenne ook geen kleine jongen.

Porsche kiest het beste van twee werelden. De benzine-Cayenne blijft gewoon in productie tot zeker 2035, mogelijk zelfs nog langer als er tegen die tijd nog steeds vraag is naar de ICE.

De officiële onthulling van de volledig elektrische Porsche Cayenne volgt later dit jaar.

Ook interessant!

  • Gespot - elektrische Porsche Boxster
  • Elektrische Cayenne komt eraan, maar de oude mag nog lang blijven
  • Dit is de elektrische Cayenne, maar mag je boot er wel achter?
  • Gespot - Een Porsche Cayenne met 1.050 pk

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

cayenne, Elektrisch, goodwood, Porsche

Vorig bericht: « Emma Watson blijkt een draak in het verkeer
Volgend bericht: Maken of kraken, deze goedkope Novitec Ferrari op Marktplaats »

Lees Interacties

Reacties

  1. reactief zegt

    19 juli 2025 om 10:11

    De stance lijkt wel lekker van deze nieuwe Cayenne!
    Ben benieuwd naar de productieversie.

    Login om te reageren
  2. bietje zegt

    19 juli 2025 om 10:49

    Die kunstmatige geluiden, begon BMW daar ooit niet mee in de M5 ?

    Weet je, is het elektrisch, own het dan ook gewoon 🤷🏻‍♂️

    Dat mensen hiervoor gaan, snap ik niet.

    Rij zelf een Golf R 7.5 met normaal standaard uitlaat (geen akra) en eerste wat ik deed was de kunstmatige brom die óók helaas in mijn auto zat, uitzetten. Klinkt al prima en ik hoef niet te flexen bij de lokale McD 🙄

    Ik snap gewoon niet dat mensen zich op deze manier voor de gek willen (!) laten houden ? Voel je je in de auto he-le-maal het heertje, want dikke V8-brul… horen ze buiten “bzzzzzzzzzzzz”

    🤣👎🏻

    Misschien dan even de ramen open zetten en de speakers in de auto op vol volume haha !!

    Kijk mij eens gaan… met m’n niet-V8

    Login om te reageren
    • gekketurbo zegt

      19 juli 2025 om 21:09

      Tja, iets met zeitgeist…

      In een wereld waar filters en AI de boventoon voeren en alles lelijk is van nepheid is dit natuurlijk heel normaal…

      Login om te reageren
    • Onehp zegt

      20 juli 2025 om 00:47

      Bij mij Leon Cupra ging de soundaktor ook per direct af.
      Bij mijn GT86 ging de ‘resonator’ ook per direct afgekoppeld, vreselijk geluid ook al was het ‘echt’.
      Op mijn GR Yaris ging het valse geluidje via de luidsprekers ook af zodra die mogelijkheid bestond.
      Op alle drie zaten er tesamen 8 verschillende aftermarket uitlaat configuraties op voor meer geluidsbeleving, naar ook niet teveel (meerdere pogingen waren nodig… )

      Op mijn Ioniq 5 N vind ik het valse geluid ook vreselijk. Toch zonder versnellingsbak. Met versnellingsbak vind ik het …. Heerlijk!

      Conclusie – eerst proberen. Geluid in een auto is entertainment pur. En als het lekker klinkt, dan zullen het in de toekomst steeds minder mensen vinden dat het knaak is ook als het fake is. De 5 N klinkt beter dan veel fabrieksautos, ook al weet ik 100% dat het niet echt is, doet het me toch vergeten dat ik een EV rijdt.

      Login om te reageren
  3. mjpamsterdam zegt

    19 juli 2025 om 10:55

    Op sommige bedenksels zou je commentaar willen geven maar vanwege de stompzinnigheid hiervan lukt het gewoon niet.

    Login om te reageren
  4. ty5550 zegt

    19 juli 2025 om 11:30

    Het is een feature die je waarschijnlijk af kan zetten dus zie niet direct het probleem. Sommige mensen kan het doen wennen aan elektrisch rijden. En vind je het maar niks, dan zet je het gewoon af. Maar bij de ioniq 5n moesten er toch ook veel toegeven dat ze het eigelijk wel heeeel erg leuk vonden.

    Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      19 juli 2025 om 11:38

      Voor de eerste 14 dagen.

      Login om te reageren
      • Chauffeur zegt

        19 juli 2025 om 13:13

        Ik dacht ook dat het een gimmick was die snel verveelde, maar zet het toch regelmatig even aan in de 5N. Kunstmatig schakelen en motorgeluid zorgt toch voor extra vermaak in de auto.

        Login om te reageren
      • Onehp zegt

        20 juli 2025 om 00:49

        Al 1 jaar heerlijk rijden, de Ignition staat nog dagelijks aan mét de N e-shift versnellingsbak, zonder bak werd het geluidje permanent afgezet na 5 minuten….

        Login om te reageren
  5. Jantje_555 zegt

    19 juli 2025 om 11:38

    Ze gaan zeker tot na 2035 brandstofmotoren verkopen, enkel niet meer in de EU.

    Login om te reageren
  6. drdre1 zegt

    19 juli 2025 om 14:50

    Stond er ook niet ‘Turbo’ op een Taycan? Ik bedoel maar.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      20 juli 2025 om 00:54

      Tja, er staat turbo ook op een 991 turbo, terwijl iedere non-GT benzine Porsche minstens één turbo heeft zonder dat het erop staat. Ook een Golf 1.0 heeft een turbo maar daar staat het er ook niet op. Net zoals 97% van alle (trage) bezineautos.

      Om maar te zeggen, Turbo slaat niet op de techniek, maar op de betekenis ‘de snelle versie’, net zoals je turbo speelgoed, scheermes, stofzuiger, enz.

      Login om te reageren
  7. Onehp zegt

    20 juli 2025 om 00:59

    Voorgaande slechte ervaring met fake geluidjes is geen garantie dat het deze keer misschien stiekem wel leuk is…. Eerst eens meemaken voodat we met een oordeel komen.

    BMW M, Audi RS en AMG komen ook met modellen met geluidjes én imitatie versnellingsbakken. Moet zijn dat die Ioniq 5 N toch indruk heeft gemaakt, zonder dat expliciet aan iederen aan te kondigen…

    Login om te reageren
  8. Willy500E zegt

    20 juli 2025 om 07:18

    Ik zou zeggen; geen motor, geen (nep) geluid. Dat maak je het nog erger dan het al is. Wat een ellende man

    Login om te reageren
  9. notsobig zegt

    20 juli 2025 om 12:21

    Slaat nergens op al dat neppe gedoe, mja ik vind een SUV eigenlijk sowieso al niet een echte Porsche, laats staan een elektrische, laat staan een elektrische SUV Porsche die zogenaamd ‘Turbo’ is.

    We leven in een rare wereld, waar men niet meer interesseert dat iets nep is… Kijk maar naar BMW, doet het al jaren. Worden steeds lelijker, maar iedereen blijft het toch kopen… Iets met logo en status…

    Login om te reageren
  10. sjaakerdeknaak zegt

    22 juli 2025 om 19:13

    Ik vind het wel lollig

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North