• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Elektrische Cayenne komt eraan, maar de oude mag nog lang blijven

Auteur: machielvdd, gepost 25 juli 2024 om 14:00 – 10 Reacties

Elektrische Cayenne

De Cayenne met verbrandingsmotor gaat nog lang niet met pensioen, ook al komt de elektrische Cayenne eraan.

Porsche heeft recent wat kanttekeningen geplaatst bij hun EV-doelstelling, maar op de voorwaarde dat er genoeg vraag is mikken ze nog steeds op 80% EV’s in 2030. Dat is al over 6 jaar. Daarom gaan ze stug door met het uitbreiden van hun elektrische gamma. Naast de Taycan en de elektrische Macan komen er binnenkort ook een elektrische Boxster en Cayenne.

Vandaag deelt Porsche alvast wat plaatjes van die laatste. De vierde generatie Cayenne wordt volledig elektrisch en komt – net als de Macan – op het nieuwe PPE-platform te staan. De auto krijgt dus in ieder geval 800V-technologie.

Elektrische Cayenne
Elektrische Cayenne

Qua uiterlijk zal de nieuwe Cayenne geen cultuurshock zijn. Combineer in gedachten even de huidige Cayenne met de designelementen van de elektrische Macan en voilá, je hebt de nieuwe Cayenne.

Gaat Porsche er dan vanuit dat alle Cayenne-klanten straks overstappen op elektrisch…? Nee. De oude Cayenne zal namelijk ook nog gewoon leverbaar blijven. Nog heel lang zelfs: volgens Porsche zal de Cayenne nog tot na 2030 leverbaar zijn met een verbrandingsmotor. De huidige Cayenne dateert alweer uit 2017, dus deze generatie krijgt een hele lange levensduur.

Nu denk je misschien ‘leuk, maar de Cayenne met verbrandingsmotor is straks zeker alleen leverbaar in de VS?’. Dat is niet het geval, want Porsche vermeldt expliciet dat de Cayenne wereldwijd verkrijgbaar zal zijn met verschillende types aandrijflijnen. Ook worden het niet allemaal hybrides, want de Cayenne zal ook nog geleverd worden met alleen een verbrandingsmotor.

Waarom heeft Porsche de Macan met verbrandingsmotor dan wel geschrapt in Europa? Dat kwam omdat deze auto niet voldeed aan de nieuwe EU-regels omtrent cybersecurity, die per 1 juli ingingen. En Porsche vond het kennelijk niet de moeite waard om nog te investeren in de oude Macan. Wat ze met de Cayenne dus wél doen.

Ook interessant!

  • hybride 911
    911 hybride komt snel, op basis van bestaand model
  • Gespot - Porsche Panamera wil graag een Cayenne zijn
  • Fotoshoot - Een hele brute Porsche Cayenne
  • Dit is de coolste Cayenne occasion van Nederland

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

cayenne, Elektrisch, Porsche

Vorig bericht: « Korting op verkeersboetes. Zouden ze hier ook moeten doen
Volgend bericht: Ai, winst Stellantis gehalveerd sinds vorig jaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mathis zegt

    25 juli 2024 om 14:16

    Zeker niet mijn smaak die nieuwe cayenne en 911
    Doe mij maar de 911 generatie

    Login om te reageren
    • erwingrunn zegt

      25 juli 2024 om 14:28

      Eh zeg dat nog eens ?

      Login om te reageren
      • audijunk zegt

        25 juli 2024 om 14:46

        Hij zegt 911 niet zijn smaak en dat hij liever de 911 generatie heeft🤔

        Login om te reageren
        • alpacatje zegt

          25 juli 2024 om 15:16

          😂

          Login om te reageren
  2. teslaasappel zegt

    25 juli 2024 om 14:56

    Bedoel je 991 ?

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      25 juli 2024 om 18:21

      Nee de OG 911. Het F model en het G model denk ik…

      Login om te reageren
  3. fanboy zegt

    25 juli 2024 om 15:09

    Ik denk dat de elektrische Macan gaat laten zien dat het in sommige landen/markten het geen zin heeft om de verbrandingsmotor versie aan te bieden, zeker als elektrische versie goedkoper is.
    Maar goed, de Cayenne zonder verbrandingsmotor wereldwijd is nu nog te vroeg.

    Login om te reageren
  4. iphonistvongates zegt

    25 juli 2024 om 15:34

    De Cayenne ICE is al jaren de moneymaker binnen het Porsche concern op dezelfde wijze als de iPhone is voor Apple Inc. Zolang je geen goede alternatieve financiële inkomstenbron hebt voor de (nabije) toekomst hou je vast aan die moneymaker. Morele klimaat principes verdwijnen dan automatisch naar het onderste vak in de vriezer.

    Login om te reageren
    • Rudy zegt

      25 juli 2024 om 19:41

      Toch schrik je er van hoeveel Macan’s je ziet rijden in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Italie! In Nederland is die auto stevig aan de prijs de laatste jaren, maar daar was hij fors goedkoper dan een Cayenne.

      Login om te reageren
  5. teslaasappel zegt

    26 juli 2024 om 00:10

    Macan is worldwide netto de moneymaker.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North