Je hele auto vol schermen, dat is de toekomst van Audi

Auteur: , 68 Reacties

Want 1 scherm is zooo 2009...

In Las Vegas is momenteel de CES bezig, voor de leek, da’s de grootste elektronicabeurs ter wereld. Naast de Sony’s en de Microsoft is het ook dé plek voor autofabrikanten om te laten zien wat ze in de (nabije) toekomst voor ons in petto hebben.

Audi heeft een E-Tron Quattro Concept meegenomen naar Sin city. Dat studiemodel kenden we al, maar het gaat om het interieur. De Duitsers hebben er namelijk twee grote amoled-schermen ingebouwd. Allebei in de middenconsole, op de plek waar normaal de tellers zitten hebben ze een ‘gewoon’ scherm geplaatst. Of de schermen buigbaar zijn vertelt het verhaal niet, maar ik zou er voorlopig nog niet vanuit gaan.

Het onderste, kleinere schermpje is speciaal voor de bediening van onder meer de airco en de luchtcirculatie. Het bovenste scherm is voor zaken als muziek, navigatie, filmpjes en andere entertainment. Beide schermen maken deel uit van Audi’s MMI-systeem en zijn met de stem, maar ook met je vingers te bedienen. De geruchten gaan overigens dat de nieuwe A8 wordt voorzien van dit scherm, maar dat weten we nog niet zeker.

Het duurt waarschijnlijk niet lang voordat deze techniek in de straatauto’s wordt toegepast. Want twee jaar geleden showde Audi op dezelfde beurs het nieuwe tellerscherm en dat zit nu al standaard in de TT en de Q7. En dan is het hierna maar een kleine stap naar een volledig digitaal dashboard.



68 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
-edit: nutteloze bijdrage-
Fijn dat Audi zelf ook inziet dat een dure TT zonder eigen navigatiescherm toch wat armetierig is.
Allemaal lief, leuk en aardig hoor, maar ik hoef al die schermen niet. Ik wil gewoon meters, klokken en echte knoppen. En ok, een schermpie voor de navi dan.
@henkp1: ik ook! Lachen als een schermpje om wat voor reden dan ook uitvalt: geen snelheidsmeter, geen toerenteller.. Lijkt me knap vervelend!! Zal zeker niet goedkoop zijn om te vervangen ook…
@audir8v10: je analoge snelheidsmeter of toerenteller kan ook gewoon uitvallen :-/
@87sandyd: Was er maar een -1 knopje…
@mstiic: En met topreacties in het groen bovenin? nee doe maar niet
@mstiic: Waar heb jij het over? Ik heb het over 87sandyd
@audir8v10: “Zal zeker niet goedkoop zijn om te vervangen ook…”
Nou… Nu is het nieuw en laten de fabrikanten je er extra voor betalen. Maar eigenlijk is zo’n LCD scherm natuurlijk goedkoper om te maken dat grote analoge instrumenten met een metertje er tussen.
@mashell: haha wat zeg je nou. Een plastic metertje duurder dan een scherm?
@sbelali: Vind je dat echt zo raar dan? Volgens mij heeft hij gelijk namelijk! Maar ik ben benieuwd naar je uitleg.
@suzikubelona: Alle kleine losse onderdeeltjes bij elkaar zijn goedkoper. Het complete scherm echter met alle toebehoren is op dit moment wel degelijk duurder dan analoge klokjes.
Vroeger hadden wij nog de Firato, één van de grootste electrobeursen ter wereld. Maar toen hadden we nog Philips die consumenten bediende etc.

On topic: blègh, teveel schermen, ik leef toch niet in de 21e eeuw ?!
@Megakix: ehmm je leeft wel in de 21e eeuw hoor :)
Oef dan ziet het er in mijn auto toch wat mooier uit..
@norge: Je VW Gedvercaddy ???
Touchscreens zijn kut in auto’s.
iDrive, Command en MMI zijn gewoon super en veel veiliger.

iDrive begon met een visie van 1 centrale bediening voor alles : minder knoppen.
Spijtig dat de Haptic iDrive zo duur was.

Bij mijn Range Rover moest je altijd voorover leunen om aan de navigatie te zitten.
@Alexke: touchscreens zijn ook leuk als je ze tijdens het rijden wil bedienen, als je over slecht wegdek rijdt is het bijna niet te doen. Een combinatie van beide systemen, zoals in de nieuwe 7 serie, lijkt mij de beste optie.
Ik word er blij van! Hoe minder knoppen in een auto des te rustiger komt het dashboard over.

Hoewel 3 schermen misschien wat overdreven is…denk dat je best uit kunt komen met 1 scherm in het middenconsole. Zoals dat nu in de huidige 308 is, nauwelijks knoppen op het dashboard te vinden. Maar ja…het is dan ook een beurs en dan moet alles net ff te veel zijn.
-edit: fanboy alert, nutteloze bijdrage-
@tyso44quattro: Daarom rijdt Tesla nu al met iets dergelijks rond.
@berlinetta: in’t algemeen, tesla bestaat hier mss 2jaar, audi daarentegen een halve eeuw, wat dat audi tot nu toe geeft bereikt kun je van tesla hoop ik, nie kunnen zeggen. 😉
@tyso44quattro: Tesla heeft dan in die paar jaar meer bereikt dan Audi in die halve eeuw. Zonder papa VW hadden ze misschien niet eens meer bestaan.
@tyso44quattro: Goed geformuleerd…..
Geef mij maar een paar mooi afgewerkte knoppen!
@zweed: inderdaad. Voelen wat je doet, blind te bedienen, en voegen ook nog eens karakter toe aan je interieur.
@zweed: ben het ook wel met je eens, al mag dat van mij best in combinatie met 1 mooi scherm
@autoriteit: precies, ik vind de auto’s zoals ze nu zijn precies goed, een tesla houd ik dan weer niet van…
@zweed: qua techniek vind ik de Tesla wel interessant, maar het interieur kan me inderdaad niet bekoren.
Leuk zo’n schermpje. Tot het stuk gaat, dan werken meteen al je meters niet meer.

De gemiddelde smartphone gaat zo’n 2 jaar mee, dus hoe het met de levensduur van deze dingen staat is ook maar afwachten.

Die mij maar een ouderwets klokkenspel.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a4/500_SEL_W126_2.jpg/800px-500_SEL_W126_2.jpg
@bertorelli: wat gaat er kapot aan je smartphone. Als het scherm kapot gaat dan is dat meestal omdat het toestel is gevallen. In je smartphone gaat de accu vaak kapot. Kijk maar eens naar LCD TVs of computer monitoren, die gaan heel erg lang mee. Voor de levenduur van een LCD in mijn auto zou ik niet bang zijn.
En hoe ga ik dan gasgeven??? Zie helemaal geen pedalen….

Oooohhhh, die vloerbedekking is eigenlijk ook een scherm… een touchscreen
@slowland: En die hendel op het middenconsole? Misschien is het een soort vliegtuig-achtige gashendel?
-edit- aangepast. En bedankt!!

On topic: Ik prefereer knoppen.
@dell: Eventjes Apple eruit gehaald! Dank voor je oplettendheid!!
Schermen, kosten een pak minder dan een elegant individueel tellertje of metertje
Iedereen zal het ‘primijum’ vinden, 36 beeldschermen in je wagen !

Dit is een dashboard Gewoon klassiek, traditioneel.

http://www.topgear.nl/image/popup/autotest-alfa-159-20-jtdm-full-18012012120609-2052.jpg
Ik kan het met de beste wil van de wereld niet mooi vinden. Doe mij maar mooie analoge klokjes. Het liefst zoveel mogelijk. Uiteraard toerenteller en snelheidsmeter, maar ook de water temperatuur en brandstof meter. De water temperatuur zit in heel veel moderne auto`s niet meer. En zo`n digitale brandstof meter vind ik ook niets. Het liefst heb ik er dan nog een paar bij. Olie temperatuur vind ik persoonlijk ook erg prettig, deze heeft mijn auto ook, al zij het dan wel digitaal. Daarnaast vind ik een turbodruk meter zoals in oude Audi`s en Volvo`s misschien nog wel het mooiste metertje. Kortom, hoe meer analoog hoe beter. Een knap analoog klokje al la Bentley of RR is uiteraard ook nooit weg.
@dutchdriftking: jij snapt ‘m!
Dat interieur ziet er behoorlijk jaren ’80 uit voor een gloedjenieuw concept.
Zal er mooi uit zien met het daglicht erop als jan en alleman er met z’n vettige vingers aan heeft gezeten. Hoewel ik niks tegen touchschreens heb, vind ik dit wel overdreven. Niks mis met een paar goeie knoppen. Teveel knoppen hoeft echter ook niet, daarvan is Porsche het beste voorbeeld. De gemiddelde cockpit van een vliegtuig heeft nog minder knoppen.
Ik vind het netjes gedaan, straks met flexible schermen kan het nog mooier geïntegreerd worden.
Vroeger toen ik nog fanatiek in de tuning scene zat was dat al ipv speakers in de deur 7inch LCD schermpjes en in 2.5inch in de zonnekleppen allemaal al voorbij zien komen
Wel handig zo’n groot LCD scherm, kan Audi een 1200×800 pixel oliepeil meter op laten zien.
Ik denk dat ik maar eens moet beginnen met auto’s van maximaal een jaar of tien oud te verzamelen. Ik ga in de toekomst echt gek worden van de bediening van auto’s.

Ik heb laatst een c350 hybride ding mee gehad een hele dag. Gillend gek word ik er van. Je kunt van alles instellen maar de belangrijkste dingen moet je naar zoeken. En net als in mijn eigen auto zit ik bij elke regenbui te vloeken omdat die verdomde ruitenwisser een eigen wil heeft. En net als bij mijn auto lukt het me niet om dat uit te zetten. Gillend gek wordt ik van auto’s van nu!
@lekbak:

Geef me de gemiddelde computer en ik zal je hetzelfde laten zien.
Probleem is dat ontwikkelings jongens en de marketing gadget-gericht zijn en niet gebruikers gericht.

Ik heb 20 jaar geleden al een artikel gelezen dat de bedrijven,die het gaan winnen artikelen maken die je zo kunt gebruiken.

Zoals een Golfje en een 205’je vroegâh was, alle knoppen zaten logisch en je had in tegenstelling tot de i-drive van BMW geen universitaire opleiding nodig om de wagen te bedienen

Dit verhaal is waar gebeurd met Fred – een Duitser uit Hamburg, Andreas- een Cyprioot en desjonnies.
Onderweg in Noord Duitsland in die eerste Bangle BMW 5-series 530 Diesel, met als kenteken HH(Hanzestadt Hamburg) FF Fred FrXXXX 1
We rijden naar goed Duits gebruik zo’n 170/180.
Het gaat regenen
Hey, zegt Andreas -die dezelfde 5-serie heeft als 520 in Cyprus- , ” Met de voice command kan ik mijn ruitenwissers aansturen ”

Ow antwoord Fred, “Ik doe het altijd zo ” en hij haalt demonstratief het handletje van de ruitenwissers over.

Ik moest erg hard lachen toen, de totale nutteloosheid tentoongespreid !

Fred was niet van plan zich te verdiepen in de bediening van deze gecompliceerde auto, het was een auto, en daarmee basta !
@desjonnies: dat verhaal heb je wel eens vaker hier geschreven. Ik zou die fred kunnen zijn…

Ik heb altijd een ‘koekblik’ naast mijn leuke auto’s. Dat koekblik moet gewoon rijden, als er iets mee is rij ik naar een bedrijf en die maakt het voor me. Geen gezeik, niet poetsen, goedkoop kilometers weg tikken. Uiteraard is het bouwjaar van die auto na elke auto weer wat later, we willen wel vooruit gaan… Een van mijn vorige auto’s, volgens mij de suzuki baleno, had interval ruitenwissers met een draaiknopje om de interval snelheid te regelen. Niks bijzonders en veel meer auto’s hebben dat. Maar waarom moet er in hemelsnaam nog een regensensor op een auto als er zoiets simpels te krijgen is? Nu heb ik een automatisch systeem wat op hol slaat bij de eerste druppel en het juist vertikt als ik een vrachtwagen tegen kom. Ik wil het zelf doen, maar dat kan gewoon niet meer.

Ik heb een tijdje een Ford fiesta gereden, helaas niet van mezelf want dan had ik die nog gehad. Ook dat wieltje maar dan regelt dat de gevoeligheid van de sensor. Werkt ook prima.

Eigenlijk is bovenstaand een samenvatting van wat er mis is met de auto’s van nu. De essentiële dingen nodig om van A naar B te komen worden steeds moeilijker en lastiger te bedienen. Al dat niet onmogelijk. Zodra de portemonnee het toe laat komt er een w124 diesel en die gaat tot in de oneindigheid gereviseerd worden. Dan heb ik een normale auto voor de rest van mijn leven!
@lekbak: Hier in Noorwegen hebben we heel veel tunnels, en waar ik woon ook best veel regen.
..Vaak kom je de tunnel uit en krijg je een stortbui over je heen waardoor je even niks ziet .Heel erg relaxt om dan automatische wissers te hebben en automatische lichten…
@norge: lichten zet ik altijd aan. Net zulke routine als de gordel om doen (ik snap ook echt niet waarom dat ook automatisch kan) en de ruitenwisser heb je zo aan gezet.

Mijn probleem is dat ik het ding bij regen op interval wil hebben. Maar dat betekent meestal dat ik bij elke slag op het pookje moet drukken omdat dat stomme ding denk dat die bij elk druppeltje moet vegen. Daarvoor is de continu stand! Regent het tiefus hard heb je de turbostand. Hebben auto’s al jaren, dat hoeft niet automatisch!
@lekbak: ook de gevoeligheid kan je instellen van de regen sensor, en de verlichting schakelt tussen de LED dag rijlicht en dim LED licht (tunnel) en Geloof me sommige wegen rij je tunnel in en uit ….Doen wordt het bij slecht weer best vervelend om het zelf te doen…Daarbuiten is (als het goed werkt) automatisch veel veiliger.
Ik vind het persoonlijk prachtig. Zolang ze het gebruik van fysieke knoppen nog steeds toepassen, touchscreen only werkt niet prettig. In de huidige bmw’s vind ik de idrive geweldig. Maar bij de golf vind ik het ook erg goed, zolang de climate control, cruise control en de meest gebruikte functies zoals volume, bellen, volgend nummer en switchen tussen de hoofdfuncties maar fysiek blijft!
Dit ziet er nog wel mooi uit. Maar meer/grotere scherm dan dit kan echt niet.
Lijkt qua vorm heel sterk op het dashboard van een 635csi uit 1980!!
Kijk liever tegen een mooie klokkenwinkel aan zoals in mijn RS2 en 330Ci! Dit werkt veel te omslagtig, wordt gauw vies van vette vingers en in de volle zon laat de afleesbaarheid het afweten. Wat is er mis met MMI? Op gevoel draaien en drukken, gaat wel zo gemakkelijk.
Vond juist de analoge klokken van Audi een van de mooiste.
@miezemiez: klopt, ik net zo
Liever een scherm zoals nu en regulier instrumentenpaneel. Ooit in een ver ver verleden een Citroen C4 gehad, tureluurs werd je van die digitale snelheidsmeter
Touchscreen voor alles… vreselijk. Met de peugeot 308 als boegbeeld. Wat een drama systeem. Even de climatecontrol een graadje warmer: tik.. gebeurt niks, tik, nog niks, tik tik BAM 2 graden warmer. Ja godver dat wilde ik niet. Graadje terug weer hetzelfde drama.

Voor de navi en instellingen die je bijna nooit gebruikt, dikke prima.
Maar alsjeblieft autofabrikanten: hou de bediening van audio (meestal al op het stuur), climatecontrol en alle verwarming (spiegels, achterruit, stoelen) gewoon fysiek.
Kan bijna beter TV gaan kinken in je auto
Drie schermen? Pfffff, verzin eens iets nieuws Audi, dit hadden jullie in de jaren 80 ook al…
http://www.doubleyoudigital.nl/imgsold/digidash_audiquattro.jpg
Doe mij maar gewoon knopjes hoor….
Audi weet best hoe je een interieur ontwerpt en mooi in elkaar schroeft. Met die schermen vind ik het er een stuk goedkoper uit zien. Net of slimme tech allemaal gevangen moet worden in beeldschermen
Hoe geef je gas met dit ding, geen pedalen aanwezig op de rendertjes. Of is dat nieuwe techniek, gas geven met je oogleden.
Als je geen plezier hebt in een stukkie sturen, dan meer veel schermpjes en gadgets.
Alle VAGs zouden eigenlijk wel een dikke anologe rode olie waarschuwingsgloeilamp op het dashboard moeten hebben…met een geborsteld aluminium ringetje er om heen als dure optie natuurlijk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).